• afturelding

Vi som gifter oss unga!

Hej på er!
    Jag upptäckte att det ändå finns rätt många som kan räknas som unga i bröllopssammanhang här på BT, och det vore ju trevligt att ha en samlingstråd där vi kan byta erfarenheter och tips.

Och hur ung behöver du vara då? Tja,  45 kanske inte räknas som ung i detta sammanhang, men annars får vem som helst som känner sig ung vara här, även fast jag tippar på att de flesta kommer vara i 20-årsåldern Flört

Jag själv är 20 år, och min m2b är 23. Vi gifter oss den 29/6 i år och har varit tillsammans i snart fem år.
    Men nu vill jag veta vem DU är!

OBS, kommentarer om ålder undanbedes för allas trevnad, då detta bör vara en tråd för oss som ändå tagit beslutet och en samlingsplats för oss.

• Svar på tråden Vi som gifter oss unga!
  • Pagnie
    Kyrk93 skrev 2013-04-05 12:23:36 följande:

Jag kommer att vara 19år när jag gifter mig med min fästman och han kommer vara 27år. Tyvärr har jag inte fått mycket positiv respons på vårat beslut bara för alla tycker jag är så ung.. Men för mig och min m2b känns det helt rätt =)

vi har varit tillsammans i ca 1år nu men hade vart längre om inte ett uppehåll hade skett (pågrund av för mycket jobb)

Våran lyckliga dag sker den 7/9 i år =D

det är tråkigt när dom inte kan stötta, men är det verkligen på grund av åldern som dom gör det eller är det kanske för att ni endast har varit tillsammans 1 år? för det är ganska kort tid egentligen och om ni varit tillsammans tidigare men haft ett uppbrott kanske det också inverkar?

Eller har dom uttryckligen sagt att det är för åldern?
  • afturelding

Vårat bröllop blir "normalstort" med c.a 55 gäster. Åtta har tackat nej, så det blir lite mindre än vad vi hade tänkt.
    Och vi har väll en ganska liten budget, men snålar ändå inte direkt. Vi ligger på 30.000 ungefär.
    Det blir ganska enkelt och ute på landet, vilket passar oss bäst. Jag har alltid tyckt om att vara ute på landet och har ridit i hela mitt liv, och landsbyggden är så himla vacker på sommaren :) Lokalen har dessutom utsikt över mälaren.

• Malaina

Vi kommer ha förrätt som blivande svärmor gör, varmrätten kommer min pappa göra! Vi har valt att inte ha någon efterrätt, utan det blir tårta och kaffe istället. Hur gör ni med efterrätt?

Tårtan kommer vi att köpa, svärmor går in och betalar en del av den! Sen har vi intebestämt om vi kommer köpa bröllopstårta för alla gäster eller kanskebara 50 bitar och sen ta några tårtor brevid som är billigare, eller som är hemmagjorda.

Vi har även valt att ha en proffessionell fotograg, vilket kostar en del.... Först hade jag inte tänkt att detta var så viktigt för mig, men har ändrat mig efter att månaderna har gått. Glad Har ju bara tänkt gifta mig en gång så tänker också att det får kosta en del. 

Lokalen blir en "byagård", fanns inte så många att välja på när vi skulle ha 100 gäster, men trivs med den lokal det blev.

• Pagnie
    Malaina skrev 2013-04-06 11:26:41 följande:
    Vi kommer ha förrätt som blivande svärmor gör, varmrätten kommer min pappa göra! Vi har valt att inte ha någon efterrätt, utan det blir tårta och kaffe istället. Hur gör ni med efterrätt?

Tårtan kommer vi att köpa, svärmor går in och betalar en del av den! Sen har vi intebestämt om vi kommer köpa bröllopstårta för alla gäster eller kanskebara 50 bitar och sen ta några tårtor brevid som är billigare, eller som är hemmagjorda.

Vi har även valt att ha en proffessionell fotograg, vilket kostar en del.... Först hade jag inte tänkt att detta var så viktigt för mig, men har ändrat mig efter att månaderna har gått. Glad Har ju bara tänkt gifta mig en gång så tänker också att det får kosta en del. 

Lokalen blir en "byagård", fanns inte så många att välja på när vi skulle ha 100 gäster, men trivs med den lokal det blev.

låter ju jättebra att ni ändå kan få en hel del billigt då ni gör det själv.

jag förstår det där med att du vill ha en bra fotograf med faktiskt. det känner jag också är viktigt. man vill ju liksom ha fina bilder på sin dag. dom ska man ju kolla på resten av livet. så vi har faktiskt 3 fotografer och en filmare så några bra bilder borde man ju kunna ha.

det där med tårtor tycker jag är jättesvårt. vi funderade också på att ha tårtor bredvid och så men vi hittade inget bra upplägg på det som verkligen var vi. så det blev en sjuvåningstårta men frågan är ju egentligen hur man skär i en sådan.
    I-landsproblem.
  • confuzed86

Jag beställer tårta via Facebook. Där är många som gör hemma mkt billigare! Riktigt fina för ca 35kr/bit!! Var bor du malaina? Som tur är så går min styvsyster foto utbildning så vår fotograf får en symbolisk summa :) vår tårta för ca 80 pers kommer kosta Max 3000kr

• afturelding

Jag och min tärna kommer baka våra tårtor, vi har båda mycket efrarenhet av bak och tårtor och jag gör ett par varje år. Kommer kosta under 500 kronor för 55 personer :) Det blir två mindre våningstårtor eftersom att jag verkligen vill ha citruscurd (inte helt bestämt vilken frukt det blir) och vi har gäster som inte tål citrus. Det ska även vara marsipan på den, och vi har nötallergiker som inte tål mandel.

• Victoria

Jag kommer vara 22 (fyller 23 två månader efter bröllopet) och min blivande 27. Då har vi varit tillsammans i 3 år och förlovade i 2. Vi gifter oss den 6/7 i Uppsala. 
    Vi har inte stött på några som är negativa till vårt bröllop utan de tycker mest att det är rätt naturligt för oss då vi båda har fast jobb, villa, volvo och hund

Bröllopet i sig är planerat att vara lagom stort och pampigt, 73 bjudna gäster (men bara 15 som osat än så vem vet ) med fest på slottet, för ska man göra det är det väl lika bra att göra det som man vill, man ska ju förhoppningsvis bara göra det en gång.  

Kul ändå med fler unga brudar och jag tycker det är riktigt synd om de som får en massa negativt för det väljer att göra ett val som de själva trivs med. Stå på er och jag hoppas alla får en super fin bröllopsdag!!  

• Malaina
    Pagnie skrev 2013-04-06 12:25:18 följande:
    låter ju jättebra att ni ändå kan få en hel del billigt då ni gör det själv.

jag förstår det där med att du vill ha en bra fotograf med faktiskt. det känner jag också är viktigt. man vill ju liksom ha fina bilder på sin dag. dom ska man ju kolla på resten av livet. så vi har faktiskt 3 fotografer och en filmare så några bra bilder borde man ju kunna ha.

det där med tårtor tycker jag är jättesvårt. vi funderade också på att ha tårtor bredvid och så men vi hittade inget bra upplägg på det som verkligen var vi. så det blev en sjuvåningstårta men frågan är ju egentligen hur man skär i en sådan.
    I-landsproblem.
    Jo verkligen ett I-landproblem;) Man måste ju börja uppifrån iaf:D Kanske måste skära åt gästerna så de inte börjar nerifrån;) 

Jag har en utbildad, sen har jag amatörfotograger bland gästerna så jag hoppas det blir bra med bilderna!  
  • Malaina
    confuzed86 skrev 2013-04-06 12:31:10 följande:
    Jag beställer tårta via Facebook. Där är många som gör hemma mkt billigare! Riktigt fina för ca 35kr/bit!! Var bor du malaina? Som tur är så går min styvsyster foto utbildning så vår fotograf får en symbolisk summa :) vår tårta för ca 80 pers kommer kosta Max 3000kr
    Jo det är ju sant!
    Jag har en ingift faster som gör jättefina tårtor men hon är lika dyr, även fast det är släkt som beställer...
    Jag bor i Boden!  
  • Malaina

När har ni satt "osa" datumet? För vi har en månad i förväg, så än så länge har inte så många svarat. Jag hade önskat att de som inte ska komma tackar nej så fort som möjligt. 
    Önskar så här i efterhand att jag hade satt det kanske åtminstone 1,5 månad i förväg!
    Bara för att jag vill få så mycket som möjligt bortgjort!

Tycker det är kul att sitta med bordsplaceringen och vi har redan gjort två olika skisser! Dock kommer det falla bort en del gäster antar jag, sen vet vi inte än hur stora bord det är i lokalen, 4 eller 6 pers!

Har ni bordsplacering, tänker ni på att gästerna ska känna någon de sitter vid eller? Hur gör ni:D? 

Svar på tråden Vi som gifter oss unga!