• afturelding

Vi som gifter oss unga!

Hej på er!
    Jag upptäckte att det ändå finns rätt många som kan räknas som unga i bröllopssammanhang här på BT, och det vore ju trevligt att ha en samlingstråd där vi kan byta erfarenheter och tips.

Och hur ung behöver du vara då? Tja,  45 kanske inte räknas som ung i detta sammanhang, men annars får vem som helst som känner sig ung vara här, även fast jag tippar på att de flesta kommer vara i 20-årsåldern Flört

Jag själv är 20 år, och min m2b är 23. Vi gifter oss den 29/6 i år och har varit tillsammans i snart fem år.
    Men nu vill jag veta vem DU är!

OBS, kommentarer om ålder undanbedes för allas trevnad, då detta bör vara en tråd för oss som ändå tagit beslutet och en samlingsplats för oss.

• Svar på tråden Vi som gifter oss unga!
  • Kyrk93

Jag och min m2b kommer att ha ett litet bröllop eftersom vi bara vill bjuda släkt och de absolut närmsta vännerna. Vilket kommer bli 28 personer om alla kommer.

Vi kommer försöka hålla en så billig budget som är möjligt, jag ska prata med min farmor om tårtor eftersom hon jobbat på konditori och är riktigt duktig på att baka. Lokalen vi ska vara i kommer inte gå på mer än några hundra. Maten kommer att gå på runt 3000kr, dricka har vi inte kollat över men det kommer bli mest alkoholfritt som det ser ut. Håruppsättningen och smink fixar min systers kompis åt mig som går en stylist linje på gymnasiet. självklart kommer hon få pengar för tack att hon gör det.

Klänningar till tärnorna kommer vi bidra med 500kr var till båda sen får de läga till mer pengar själva om klänningen skulle bli dyrare. Min egen klänning har jag inte ens börjat leta efter än så vet inte vad den kommer gå på och har inte kollat på m2b kläder heller men det löser sig.

kyrkan fixad och klar med präst och allt och ringarna klara. Min ring kommer gå på 3600kr och fästmanens 600kr

Blommor till brudbukett och tärnbuketter är bestälda men inget pris på än. Blommor till dekoratin hoppas jag att kunna plocka själv. Eller gärna säd ifrån en åker det skulle passa oss perfekt.

Jag hoppas vi håller oss runt 20 000 för alltihop

• Theresesavo

Hej! Jag är en ung kvinna på 23 och min fästman är i samma ålder. Vi har varit tillsammans i fyra år till sommaren, förlovade sedan ett halvår tillbaka. Vi har aldrig bott ihop. Flyttar in i en lägenhet tillsammans efter att vi har gift oss!

• kärlekensbrudpar

Hej theresesavo välkommen :)

• kärlekensbrudpar

Hur ska erat bröllop se ut ? :)

• Tilda93
    Tilda93 skrev 2013-04-08 21:00:45 följande:
    Vi har typ allt klart kläder, ringar, lokal, kyrka .. Mat ..alkohol osvosv.. Det vi har kvar är typ betala allt och köpa underkläder ;)
    Vår budget ligger på MAX 25.000:- och då får vi maten av svärföräldrna och min mamma :)

Till mig
    *Klänning 1600:- + underkjol ca 400:-
    *Slöja- lånar sambons fasters :)
    * Bolero 50:-
    * Underkläder till bröllopsnatten  600:-
    * Stay-ups ?:-
    * Lånar en väska
    * tryckin trosor med knäppning mellan benen  400:-
    * Håruppsättning ?:-
    * Sminkning 250:-
    * Skor , två par, 249:-
    * Naglar 300:-
    * Brudbukett ca 550:-
    * Strumpband 56:-
    * Vigselring (silver ring med 7 diamanter) 3000:-

Till m2b
    * Manschettknappar , lånar ett par av hans farmor, som hans farfar, fasters man och några till har gift sig i! :)
    * Kostym 1258:-
    * Skor 800:- (speciall beställda då han har stl 51)
    * Väst 45:-
    * Snusnäsduk 49:-
    * Corsage 75:-

Bröllopsnatten
    * Lakan (då vi väljer att sova hemma!) 433:-

Festen
    *Dukning
    - Champanjeglas , köpt en del , lånat en del och några hemifrån - 36:-
    - 10.000 röda acryl diamanter och 10.000 svarta acryl diamanter - 516:-
    - Röda acryldiamanter som vi fick av en tjej här på BT - 6:- (frakt)
    - Champanjeglas till mig och M2b 89:-
    - lakan som dukar  285:-
    - Små ljus ett 100 pack 27:-
    - Blockljus 20 st 200:-
    - Ljusbrickor 380:-
    - ljusstakar till vanliga ljus lånar 18 st och köpt 22 st - 88:-
    - pussklockor 40:-
    - Rött band till ljusen och gästboken - 73:-
    - Vasar , lånat av sambons faster
    - Röda kulor som svullnar upp i vatten till vasarna 10 påsar/100:-
    - Servetter 4 pack - 60:-
    Summa:  1900:-

* Festlokal 1000:-
    * Gästboken 70:-
    * Stämplar + tillbehör - 320:-
    * Band (musik) 3000:-
    *wc korgar : 40:-

Tårtorna
    * Tårtspade + kniv (brudpar) 139:-
    * Tårtgubbar 120:-
    * Tårtorna ( sambons lillebrors flickvän bakar) Max 1000:-

*Alkohol : ca 3500:-
    * Alkohol fria alt ca 500:-

Vigseln
    - En kompis och hennes syster sjunger 100 kr/låt - 300:-
    - Ringkudde (använs nog bara vid fotograferingen!!) 50:-
    - 100 st organza påsar till riset 135:-
    - En korg till att lägga organza påsarna i 79:-
    - Ris(puffat ris)  20:- ?
    - två lådor näsdukar - 30:-
    - Vigselprogram , vi har inte bestämmt oss ifall vi vill ha det än ;)

*Marsalk , näbbar och tänor
    Dem betalar sina kläder.
    75:- för Corsage till Marsalk

*Fotogtaf : Svärfar betalar honom :D
    * Minnes låda + utsmyckning : 134:-
    * Bil till vigslen och till festen - styvfar kör oss i hans Ford Thunderbird 60a
    * Inbjudnings kort ca 320:-

Det är typ det + en del annat :)
  • GladBrud2014

Vi har inte gjort någon budget men försöker hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt, har nog bestämt oss för att ha vårt bröllop på ett gästgiveri där vi "bara" betalar maten som kostar 245:-/person samt ett glas av valfritt till maten 55:-/pers. Det finns bar där men det får de som vill ha troligen bekosta själva. 

Tårtan kostar 30 :-/bit + 35:-/pers på gästgiveriet för porslin osv.

Kläder har vi inget pris på, hittar vi något vi älskar så får det kosta det de kostar.

Dekorationer vet vi inte heller ännu hur mycket det kommer gå på eftersom vi måste ha ett möte med gästgiveriet om vad vi får ha och inte.

Sen ska vi ha en svit nere vid vattenkanten med altan ut över vattnet och sova i :)

Save the date kort, inbjudningar och vigsel/fest program har vi inte heller bestäm ännu. 

Tur det är ett år kvar :P  

• Kyrk93

Tänk vad en klänning kan göra en glad och få en annan syn på sig själv. jag brukar inte se mig själv som vacker men denna brudklänningen lyckades verkligen med detta. Jag kände mig som en liten prinsessa ifrån någon saga när jag stod och kollade mig i spegeln. Den var verkligen jag (det tyckte min mor, syster och svärmor med)

Så nu längtar jag ännu mer till den stora dagen!!

• sassa87

Vi gifter oss i september och då är jag 25 och min blivnade 32 och vi har i december detta år varit tillsammans i 5 år och har 2 barn födda april -11 och nov -12 :)

• LadyTeague

Vi hade en budget på ca 20.000 och var helt säkra på att dra över detta med våra 100 gäster, men så blev det inte.

Jag har sparande lite som en hobby och har haft otrolig tur nu i bröllopsplanerna.

Klänningen skulle kosta 2500 + frakt, sedan hittade jag den på rea för 950 fraktfritt. (Och den är jättefin!)

Porslin och glas trodde vi skulle vara en hyfsad kostnad, men så fick jag reda på att lokalen vi bokat har allt detta till 100 pers, så det klarade vi oss undan.

Alkohol bestämde sig mina föräldrar för att åka till danmark och köpa åt oss, där halverade vi nästan den kostnaden. Min mamma ska även baka tårtorna och erbjöd sig att stå för kostnaden.

Blivande mannens kläder gick på 1500 kr mindre än vi trott.

Fotografer finns bland vännerna och jag har även en kock i släkten som lagar maten. Buffé för ca 5000 kr.

Blommor på borden kommer vara vita nejlikor, kostar 30kr buketten och jag ska ha 2-3st i varje vas. Min bukett ska vara några vita rosor med ett spetsband om, kostar en hundring ungefär. Tärnan ska ha tre vita rosor och corsage är en vit ros påå både blivande mannen och bestman.

Ljusstakar fanns i lokalen och värmeljus kostar inte många kronor.

Servetter och sådant köptes på ikea för en billig peng.

Smycken hade jag sedan innan, och till tärnan också, vi ska båda ha pärlor.

Hår och smink fixar jag själv, på både mig och tärnan, och jag har i stort sett alla produkter hemma.

Lokalen kostar 800-1000 kr att hyra i tre dagar.

Det som är kvar för oss att betala är mat och dryck samt lokalen, vi ska dessutom bestämma vad vi ska ha för glas till brudskålen då lokalen saknar champagneglas och jag har lite svårt för de billiga i plast med lösa fötter, men man vill ju ändå inte betala en förmögenhet för glas som ska användas en gång. Lite annat småfix finns så klart också kvar, men inga stora utgifter.

Budgeten har alltså minskat från 20.000 till 14.000 tack vare tur och bra planering. Trodde aldrig att man kunde ha bröllopsfest för 100 pers för under 15.000!

Ringarna är inte inräknade i budgeten, men vi fick även dem för ett bra pris. 

• Malaina

Nu kommer en annan fråga från mig! 

Festprogram! Låter ni någon annan göra dessa eller gör ni dem själva?

Jag vill göra vårt själv. Men svärmor anser att någon annan ska göra det. Det är förmodligen för att det ska kunna finnas med hemliga inslag.... Det jag funderat på är om jag och min m2b gör en layout har med det vi vill ha med och sedan ger detta till våra toastmaster så får de lägga till det de tycker är relevant, som andra gett dom osv.... Men jag tycker inte om att ge dem uppgiften att de ska skriva ut dessa. Det blir mycket jobb för dem och jag vet inte om de har tillgång till färgskrivare och så vidare....

Ja men hur gör ni:D ?? 

festprogram
Svar på tråden Vi som gifter oss unga!