• afturelding

Vi som gifter oss unga!

Hej på er!
    Jag upptäckte att det ändå finns rätt många som kan räknas som unga i bröllopssammanhang här på BT, och det vore ju trevligt att ha en samlingstråd där vi kan byta erfarenheter och tips.

Och hur ung behöver du vara då? Tja,  45 kanske inte räknas som ung i detta sammanhang, men annars får vem som helst som känner sig ung vara här, även fast jag tippar på att de flesta kommer vara i 20-årsåldern Flört

Jag själv är 20 år, och min m2b är 23. Vi gifter oss den 29/6 i år och har varit tillsammans i snart fem år.
    Men nu vill jag veta vem DU är!

OBS, kommentarer om ålder undanbedes för allas trevnad, då detta bör vara en tråd för oss som ändå tagit beslutet och en samlingsplats för oss.

• Svar på tråden Vi som gifter oss unga!
  • Jeanette08

Än så länge ringen och klänningen dyrast. Fotograf kostar 3000:- då fick vi tag i henne via en gammal vän.

Vi ska ha Champagnemingel och vill ju då ha äkta champagne och inget mousserande, jag tycker det är stor skillnad smakmässigt. Så drycken kommer ju att kosta en del, blir alkoholfri mousserande av bättre sort också som går på ca.45;- /flaskan. Och så lite bubbel till barnen

Snittar kommer bli några få sorter men bara bra råvaror, kommer även serveras ostron. Blivande mannen är kock och jag har jobbat med catering till fester, så vi gör detta själva. Best man är också kock och kommer ansvara för att öppna ostron så vi ej behöver tänka på det.

Blir några lite enkla varianter också med köttbullar/korv på tandpetare, salta pinnar, chips eller liknande så barnen blir nöjda :)

Inkl. oss två så kommer vi vara 30 personer, då är det 7 "barn" mellan 3-17år

Ang. ring så har vi båda förlovningsringar men bara jag kommer ha en vigselring.

• Pagnie
    Malaina skrev 2013-04-08 20:00:31 följande:
    Vad vi lag mest pengar på.... Jag vet inte!! :) 

Vi väljer ju inte det dyraste matalternativet utan lagar själv, eller papa.... Och föräldrarna och svärföräldrarna delar på matkostnaden, vilket jag inte sagt tidigare. Dock finns matkostnaden fortfarande med i vår budget på 55 000...!
    Fotografen kostar nog mest!
    En kompis ska göra frisyr och smink, jag vet inte om hon vill ha betalt, även om hon vill det blir det inte lika mycket som hos en frisör.

En sak jag undrar är  hur ni gör med ringar, vi har varsin förlovningsring, men det kommer bara bli jag som får en vigselring! Sambon säger att han inte vill ha två ringar!

Sen vigsel, borglig eller kyrklig? Vi har kyrklig!
    Solister och vilka sånger?

Inmarch och utmarsch vad har ni valt! ?

Hjärta 
    jättebra att ni kan få så mycket hjälp.

sambon kommer ha en ring bara och jag kommer ha tre eftersom vi har två vigslar. :D

vi har kyrklig vigsel, med solist och egen organist. låtar är lite oklart än så länge
  • confuzed86

Glömde ta med ringarna. Då vi ej vill lägga en massa pengar så tänkte vi köpa stålringar (gillar ej guld, endast vitguld men tycker det är för mkt pengar). Vi har hittat på hedbergs guld. Min sambo ska byta ut sin förlovningsring och våra ringar kostar totalt ca 1500kr

• Pagnie

så roligt att se hur alla har lagt upp budgeten och vad man lägger mer på och vad man får hjälp med.

Det vi lagt mest pengar på eller snarare jag skulle jag nog säga det. haha. Min förlovningsring plus mina vigselringar kostar totalt 50 000.
    klänningen var nog en ganska stor post också på ca 20 000 plus lite för att sy in och så.

sen är nog allt rätt lika. vi har ju vårt paket där allt ingår så vi har ju inga separata kostnader. ganska skönt för då blir det ju vad det blir oavsett.

170 gäster har vi nu totalt efter svärmor och svärfars utfall i helgen. men känner jag dom rätt så blir det nog fler.

• NBFN

Hallå på er! Undrar om jag räknas in bland er yngre?! :P Haha! Är 24, kommer att vara 25 när vi gifter oss i augusti 2014. Planen var att det skulle bli tidigare på sommaren, men nu har jag varit sjukskriven sedan i oktober och kommer nog att vara åtminstone fram till sommaren, och det påverkar så klart ekonomin, men augusti-bröllop blir bra det, viktigaste är att det blir en bra dag, att jag inte längre är dålig men framförallt att det blir av över huvudtaget ;)

Någon annan som gifter sig sommaren 2014? Hur långt har ni kommit i planering? Var ska ni vigas samt ha festen?

Vi har inte kommit längre än till att plocka ut vilka lokaler vi ska titta på, vilka kyrkor som ska besökas, vad vi vill äta, vilken underhållning vi ska ha, men inget bestämt. Tärnor + marskalkar är dock redan utsedda och jag kikar klänningar, uppsättningar, dekoration osv. för fullt på nätet. Inbjudningarna gör jag själv (utformar och designar kort till diverse högtider osv., även på beställning, så det får nog bli så, om jag är bra i kroppen till dess vill säga).

Skickar ni ut save-the-date? Vad har ni för budget? Hur många gäster har ni?

• NBFN
    Pagnie skrev 2013-04-08 19:44:43 följande:
    får man fråga vad ni har satt i budget alla och vad ni lägger mest pengar på? alltså vad ni tycker är viktigast?
    Vi har bara satt budget för själva festen/middagen, då vi tycker att den är viktigast på vår dag. Vi vill ha en bra middag samt en hejdundrade fest.

540:-/kuvert á 100 = 54.000:-
    Dryck (vin, öl, alk.fritt, avec, m.m) = ca. 6.000:-
    Underhållning får vi "gratis" av en kollega till min m2b (han är DJ)

Annars har vi ingen satt budget för kläder, dekoration, smink osv., utan det får "kosta vad det kostar", vill dock inte lägga mer än ca 6.000-7.000:- på min klänning då vi valt att även betala för tärnornas klänningar, smink, hår osv.
  • Pagnie
    NBFN skrev 2013-04-09 00:09:17 följande:
    Vi har bara satt budget för själva festen/middagen, då vi tycker att den är viktigast på vår dag. Vi vill ha en bra middag samt en hejdundrade fest.

540:-/kuvert á 100 = 54.000:-
    Dryck (vin, öl, alk.fritt, avec, m.m) = ca. 6.000:-
    Underhållning får vi "gratis" av en kollega till min m2b (han är DJ)

Annars har vi ingen satt budget för kläder, dekoration, smink osv., utan det får "kosta vad det kostar", vill dock inte lägga mer än ca 6.000-7.000:- på min klänning då vi valt att även betala för tärnornas klänningar, smink, hår osv.

Någon annan som gifter sig sommaren 2014? Hur långt har ni kommit i planering? Var ska ni vigas samt ha festen?

Skickar ni ut save-the-date? Vad har ni för budget? Hur många gäster har ni?
    Ja men det är ju jättebra att du är ute i tid. jag började också så där långt i förväg. i april förra året hade vi bokat lokal och kyrka och i och med lokalen så blev ju mycket annat klart också på grund av paketet.
    Så det är nog bra att vara ute i tid. vi fick nämligen kolla på massor av lokaler innan vi hittade rätt så att säga.

Vi betalade också för tärnornas klänningar. jag har tre stycken. men det blev faktiskt inte så mycket som man kan tro. det beror ju på vart man köper dom ifrån.

Ska ni ha något färgtema eller så?
    Vi valde färgtema marinblå och sen tema fjärilar. Roligt att ha en röd tråd genom hela.

vad roligt att du gör inbjudningar och andra kort. jättekul att få sådana. min brors fru gör det med och det är såååå kul att få. Så det är ju jättekul om du gör era inbjudningar.

Save-the-date hann vi faktiskt aldrig göra. men dom flesta visste om när vi skulle gifta oss så det behövdes inte. men vi skickade inbjudningarna 4 månader innan och satte osa 1,5 månder innan.

vi har i nuläget 170 gäster och har en budget på 250 000 exklusive bröllopsresa. ca 300 000 med bröllopsresan inräknad.
  • NBFN
    Pagnie skrev 2013-04-09 09:44:27 följande:
    Ja men det är ju jättebra att du är ute i tid. jag började också så där långt i förväg. i april förra året hade vi bokat lokal och kyrka och i och med lokalen så blev ju mycket annat klart också på grund av paketet.
    Så det är nog bra att vara ute i tid. vi fick nämligen kolla på massor av lokaler innan vi hittade rätt så att säga.

Vi betalade också för tärnornas klänningar. jag har tre stycken. men det blev faktiskt inte så mycket som man kan tro. det beror ju på vart man köper dom ifrån.

Ska ni ha något färgtema eller så?
    Vi valde färgtema marinblå och sen tema fjärilar. Roligt att ha en röd tråd genom hela.

vad roligt att du gör inbjudningar och andra kort. jättekul att få sådana. min brors fru gör det med och det är såååå kul att få. Så det är ju jättekul om du gör era inbjudningar.

Save-the-date hann vi faktiskt aldrig göra. men dom flesta visste om när vi skulle gifta oss så det behövdes inte. men vi skickade inbjudningarna 4 månader innan och satte osa 1,5 månder innan.

vi har i nuläget 170 gäster och har en budget på 250 000 exklusive bröllopsresa. ca 300 000 med bröllopsresan inräknad.
    Angående tärnklänningarna blir det så klart inte jättedyrt, kommer att beställa till mina tre tärnor från jenjenhouse (om jag vågar), skor får de välja själva då det är så olika, men hår, smink och manikyr går ju även det på ett par-tre tusenlappar, och i och med att jag varit sjukskriven så länge, och förmodligen är det ett tag till, så får vi just nu se till att banta en till poster, men det kommer att lösa sig i slutändan i alla fall. Jag skyller allt kring vår budget på läkarna ;) haha!

Färgtemat blir vitt och rött. Väldigt traditionellt, men det är nog för att jag tycker dessa färger är väldigt fina ihop och symboliserar kärlek för mig, åtminstone vår kärlek om jag skulle försöka färgsätta den :P

Jo, frågan är bara om ryggen klarar att göra dessa kort, men jag får ta det i etapper, några kort i taget liksom.

Men det låter ju ändå som en rimlig budget tycker jag. Vår budget just nu (utan kläder, resa, dekoration osv.) ligger på ca 100 000:-, och det egentligen enbart för fest, transport och tärnors + marskalkers kläder. Vi har 100 gäster på listan, men det droppar ju alltid av.
    Som jag nämnde tidigare så har vi inte budgeterat för våra kläder osv., utan det får kosta vad det kostar. Vi kommer at önska oss bidrag till resa istället för materiella gåvor, om någon nu vill ge något.

Fotograf och underhållning får vi i bröllopsgåva :)

Marint och fjärilar? Låter otroligt fint och spännande :) Hur kom ni fram till det?
  • Pagnie
    NBFN skrev 2013-04-09 18:09:54 följande:
    Angående tärnklänningarna blir det så klart inte jättedyrt, kommer att beställa till mina tre tärnor från jenjenhouse (om jag vågar), skor får de välja själva då det är så olika, men hår, smink och manikyr går ju även det på ett par-tre tusenlappar, och i och med att jag varit sjukskriven så länge, och förmodligen är det ett tag till, så får vi just nu se till att banta en till poster, men det kommer att lösa sig i slutändan i alla fall. Jag skyller allt kring vår budget på läkarna ;) haha!

Färgtemat blir vitt och rött. Väldigt traditionellt, men det är nog för att jag tycker dessa färger är väldigt fina ihop och symboliserar kärlek för mig, åtminstone vår kärlek om jag skulle försöka färgsätta den :P

Jo, frågan är bara om ryggen klarar att göra dessa kort, men jag får ta det i etapper, några kort i taget liksom.

Men det låter ju ändå som en rimlig budget tycker jag. Vår budget just nu (utan kläder, resa, dekoration osv.) ligger på ca 100 000:-, och det egentligen enbart för fest, transport och tärnors + marskalkers kläder. Vi har 100 gäster på listan, men det droppar ju alltid av.
    Som jag nämnde tidigare så har vi inte budgeterat för våra kläder osv., utan det får kosta vad det kostar. Vi kommer at önska oss bidrag till resa istället för materiella gåvor, om någon nu vill ge något.

Fotograf och underhållning får vi i bröllopsgåva :)

Marint och fjärilar? Låter otroligt fint och spännande :) Hur kom ni fram till det?
    låter som du har fått ihop det bra faktiskt. ni kommer nog få ett jättebra bröllop tror jag.
    Ja vi önskar oss också pengar men eftersom jag gifter mig med en iranier så kommer ju pengarna av sig själv. man ger ju bara pengar ändå.

fjärilar älskar jag verkligen och har alltid gjort. och blått har alltid varit vi. blått har varit min favoritfärg så länge jag vetat så det var liksom självklart. sambon tycker också om blått.
Svar på tråden Vi som gifter oss unga!