Pagnie skrev 2013-04-09 09:44:27 följande:
Ja men det är ju jättebra att du är ute i tid. jag började också så där långt i förväg. i april förra året hade vi bokat lokal och kyrka och i och med lokalen så blev ju mycket annat klart också på grund av paketet.
Så det är nog bra att vara ute i tid. vi fick nämligen kolla på massor av lokaler innan vi hittade rätt så att säga.
Vi betalade också för tärnornas klänningar. jag har tre stycken. men det blev faktiskt inte så mycket som man kan tro. det beror ju på vart man köper dom ifrån.
Ska ni ha något färgtema eller så?
Vi valde färgtema marinblå och sen tema fjärilar. Roligt att ha en röd tråd genom hela.
vad roligt att du gör inbjudningar och andra kort. jättekul att få sådana. min brors fru gör det med och det är såååå kul att få. Så det är ju jättekul om du gör era inbjudningar.
Save-the-date hann vi faktiskt aldrig göra. men dom flesta visste om när vi skulle gifta oss så det behövdes inte. men vi skickade inbjudningarna 4 månader innan och satte osa 1,5 månder innan.
vi har i nuläget 170 gäster och har en budget på 250 000 exklusive bröllopsresa. ca 300 000 med bröllopsresan inräknad.
Angående tärnklänningarna blir det så klart inte jättedyrt, kommer att beställa till mina tre tärnor från jenjenhouse (om jag vågar), skor får de välja själva då det är så olika, men hår, smink och manikyr går ju även det på ett par-tre tusenlappar, och i och med att jag varit sjukskriven så länge, och förmodligen är det ett tag till, så får vi just nu se till att banta en till poster, men det kommer att lösa sig i slutändan i alla fall. Jag skyller allt kring vår budget på läkarna ;) haha!
Färgtemat blir vitt och rött. Väldigt traditionellt, men det är nog för att jag tycker dessa färger är väldigt fina ihop och symboliserar kärlek för mig, åtminstone vår kärlek om jag skulle försöka färgsätta den :P
Jo, frågan är bara om ryggen klarar att göra dessa kort, men jag får ta det i etapper, några kort i taget liksom.
Men det låter ju ändå som en rimlig budget tycker jag. Vår budget just nu (utan kläder, resa, dekoration osv.) ligger på ca 100 000:-, och det egentligen enbart för fest, transport och tärnors + marskalkers kläder. Vi har 100 gäster på listan, men det droppar ju alltid av.
Som jag nämnde tidigare så har vi inte budgeterat för våra kläder osv., utan det får kosta vad det kostar. Vi kommer at önska oss bidrag till resa istället för materiella gåvor, om någon nu vill ge något.
Fotograf och underhållning får vi i bröllopsgåva :)
Marint och fjärilar? Låter otroligt fint och spännande :) Hur kom ni fram till det?