• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • snowstars
    Lenblo skrev 2013-09-14 20:21:29 följande:
    Snowstars: Jag brukar bada i ett par svarta trosor och svart BH om det kniper. Men kändes det drygt från början så kanske det inte var värt att krångla för.
    Jag har flera bikinis hemma men vill inte visa upp mig för allmänheten i dem ;)  Sen vet jag inte hur det är här där jag bor nu, men där jag bodde innan fick man inte bada i vanliga underkläder av hygieniska skäl. Förstod aldrig riktigt vad som är skillnaden mellan underkläder och badkläder men.. 

Jag vill också kunna sy. Har faktiskt önskat mig en symaskin i julklapp (för det är ju drygt tre månader kvar till julafton ;) ). Dock så är jag på den nivån att jag kan sy ett kuddfodral. Typ. Om jag anstränger mig. Men jag vet att jag sydde nåt klädesplagg på slöjden i nian..

Jag önskar jättemycket att jag kunde sy just nu eftersom jag då hade haft brudklänningen i hamn.. Men jag tänker inte ge mig på den, så pass självkännedom har jag i alla fall ;)  
  • Chicita
    snowstars: Om du har intresset för att sy så lär du dig fort Glad
    Jag skulle nog nästan råda att börja med att sy en medeltidssärk.
    Faktiskt inte så mycket svårare än ett örngott Flört men man får tänka lite på det där med ärmisättning och hur man ska lösa utseendet runt halsöppningen osv.

Och en enkel linneklänning kan man ju faktiskt skrota runt i hemma utan att behöva springa på medeltidsevenemang Flört

Egentligen är det mest ett sätt att lära sig mönsterkonstruktion i det enklaste och grövsta sätt man kan bryta ner det till. Få delar och enkla raka sömmar. Så när man har gjort någon sådan så kan man liksom lättare förstå hur det är tänkt med ärmar och sånt, och se mönstren på ett lättare sätt.
    Jag läser inte allt för mycket i instruktionerna om det inte är mer avancerade saker som kavajer och sånt. Annars tänker jag mest typ "sy ihop axelsömmarna, sy ihop sidorna, sätt i ärmarna i hålen, fodra halsringningen..." osv. Och vips hade jag använt alla delar i mönstret jag klippt ut och jag hade ett plagg Flört
  • Aniara4

Jag funderar också på att börja sy. Jag har nämligen just fått hit mormors gamla Husqvarna som jag fick ärva för ganska länge sen, men den är liksom lite för tung för att ta på tåget... En sån där riktig symaskin som knappt går att få tag på längre, servad och fixad och redo för action - tack, mamma!  Eftersom jag har så udda proportioner vore det förmodligen perfekt för mig att börja sy mina egna kläder som inte sitter som hejkomochhjälpmig. Å andra sidan ser jag framför mig hur mycket fel jag kommer att göra och hur mycket jag kommer att svära och sprätta...

• afturelding
    Aniara4 skrev 2013-09-15 21:53:46 följande:
    Jag funderar också på att börja sy. Jag har nämligen just fått hit mormors gamla Husqvarna som jag fick ärva för ganska länge sen, men den är liksom lite för tung för att ta på tåget... En sån där riktig symaskin som knappt går att få tag på längre, servad och fixad och redo för action - tack, mamma!  Eftersom jag har så udda proportioner vore det förmodligen perfekt för mig att börja sy mina egna kläder som inte sitter som hejkomochhjälpmig. Å andra sidan ser jag framför mig hur mycket fel jag kommer att göra och hur mycket jag kommer att svära och sprätta...
    Äsch, köp billigt tyg och börja öva bara! IKEA har ett vitt bomullstyg och ett oblekt bomullstyg för 19 kr/metern Flört
    Det är klart att det blir fel ibland, det blir det för mig också, och jag har ändå sytt hela mitt liv. Är jag för trött eller stressad så kan jag råka sy ihop fel mönsterdelar till och med, speciellt om jag syr korsetter där de flesta delar ser likadana ut.
  • Aniara4

Ja, något jag brukar fundera på är att ta någon topp som sitter bra men är gammal och sliten, och sprätta isär den och använda som mönster (ja, tänka på sömsmån och sånt förstås). Eller om den sitter bra upptill men är för tajt nertill (mycket vanligt fenomen på min kroppsform), kopiera upptill men lägga till nertill.

Trikå är lite knepigt att sy i va? Undrar om min maskin har sån där specialsöm?

• afturelding

Trikå är lite knepigt i början ja. I alla fall på vanlig maskin. Man får ju inte dra i tyget (om man inte ska göra det enligt beskrivningarna). Det finns ganska många sömmar man kan sy trikå med, b.la en bred sicksaxksöm. Det finns dock risk för att tyget drar sig med en sådan söm. Jag föredrar (blå) D på den här bilden, men den finns bara på en av mina maskiner:

• Chicita

Ja att använda ett gammalt mönster som mall är en bra grund Glad
    Trestegs sicksack är en bra söm ja, man behöver ju inte sy den så bred heller, ju smalare du gör den sömmen - destå mer ser den ut som en vanlig raksöm men blir fortfarande elastisk.
    Jag skulle ha sytt ihop med trestegssicksacken och sen skulle jag ha sytt ner sömmarna med tvillingnål (för det blir också elastiskt) med relativt långa stygn. 

• Lenblo

JAA!!!
    Beviljad kejsarsnitt. Skrattande De fick dock inte tag i koordinatorn på hela dagen så exakt dag och tid meddelas senare. Det lär i alla fall bli snart eftersom förlossningsläkaren konstaterade att jag redan börjat mjuka upp mig lite.

• Chicita
    Lenblo skrev 2013-09-16 18:56:37 följande:
    JAA!!!
    Beviljad kejsarsnitt. Skrattande De fick dock inte tag i koordinatorn på hela dagen så exakt dag och tid meddelas senare. Det lär i alla fall bli snart eftersom förlossningsläkaren konstaterade att jag redan börjat mjuka upp mig lite.
    Grattis Solig
    Då byter du snart Gravid mot Nalle då Flört
  • Aniara4
    Lenblo skrev 2013-09-16 18:56:37 följande:
    JAA!!!
    Vad skönt! Och spännande - snart får ni träffas! Glad Har ni hunnit plocka in i garderoberna?

Jag gick upp alldeles för tidigt idag. Ska på grej med jobbet som iofs säkert blir trevligt, men jag jobbade till sent igår och har bara fått sova 6 timmar, så jag är lite svajig. Bokstavligen. Förbaskade morgonyrsel!