Chicita: Inte undra på att du haft ont! Förhoppningsvis kan en eller ett par operationer åtminstone göra dig smärtfri (om än kanske inte till gymnast). Hopp om ett enklare liv är en trevlig sak!
Daniiel: Jag går hellre hemma med vilka graviditetskrämpor som helst än sitter och oroar mig på neonatalavdelningen. Låter som om ni haft en jobbig upplevelse.
Efter att ha släpat hem högvis med provbitar har vi två kakelsorter som skulle kunna funka hemma. Tyvärr har vi olika favoriter, men vi kommer nog fram till något.
Pappa dök plötsligt upp i veckan och installerade diskmaskinen, fixade en vagga i taket i hårdbetongen, snyggade till det ojämna hål där det en gång varit en vägg, lagade vår bil som strejkade på flera ologiska sätt, bytte ytterdörr inklusive foder (läckte sjuka mängder värme i vintras), knäckte till ett nedfällbart skötbord så det fick plats i badrummet och fixerade massor av köksöverskåp i den mjöliga lättbetongen så att vi vågar fylla dem. Jag har säkert glömt några punkter.

Avlivat min nio år gamla katt. En infektion som aldrig gick över och till slut visade sig bero på en tumör.

Tur att jag har en medkännande veterinär.
Två veckor kvar till beräknat födelsedatum. Vi gjorde ett storleksbestämmande ultraljud tidigare i veckan då min man vägde 4,8 när han föddes. Dessutom i säte så svärmor snittades. Min mage har legat mitt på normalstrecket hela tiden.
Nu visade det sig att barnet verkade väga 3,7 kg omed en beräknad födelsevikt på 4,6 kg - om jag inte går över tiden som de flesta förstföderskor gör. Barnmorskan funderade kring att sätta igång förlossningen vid v. 40 blankt så att den inte blir ännu större - men då skulle jag ju fortfarande behöva föda ut en rejält stor bebis med de ökade riskerna som kommer med storleken: sprickor i ändtarmen och att bebisen fastnar med axlarna i bäckenet. Plus att uppstartade förlossningar på förstföderskor ökar risken för värksvaghet, sugklocke- eller tångförlossning, akut kejsarsnitt och det mesta annat läskigt man kan komma på.
Det där med vaginal förlossning ter sig plötsligt som en ganska dålig idé men planerat snitt kräver att jag övertygar läkaren om att det är en verkligt dålig idé. Vissa försöker inflika att det går fint för vissa ändå, men det känns som att köra mot ett träd utan säkerhetsbälte - vissa kliver ju ur bilen oskadda.
Möte med läkaren 16/9. Ska läsa på ordentligt på procentsatserna och verkar de inte lugnande så får jag väl stålsätta mig inför att vara en mycket besvärlig patient. Det sista underlättas ju lite av att jag är läkare själv.