• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • Chicita

Hej Aniara4 Glad

Ja jag håller med er tjejer, att tappa några kilo skulle inte skada. Nu ska vi ju ner till medeltidsveckan och det brukar bli en hel del fikande där, men också väldigt mycket promenerande. Mer eller mindre hela dagarna (förutom när man sitter på någon föreställning eller nåt då). 
    Huset vi hyr ligger dessutom dubbelt så långt från marknadsområdet som vi brukar vara. Och det kan ju också ge lite positiv effekt Flört 

För mig är yrseln värst. Men jag måste försöka ta tag i motionsdelen i alla fall. Maten är svår att styra över om jag inte ska hålla på med matlådor (trots att vi får äta för bara 20:- på jobbet och de pengarna dras oavsett om vi äter eller inte) och dessutom hålla på att laga dubbla maträtter då maken är så kinkig.
    Motion och färre kolhydrater även om jag inte undviker dom helt - får bli modellen för mig men efter medeltidsveckan...
    Vi försöker ändå äta så mycket "medeltidsmat" vi kan och då är det mycket grovt bröd, matvete mm 

• snowstars

Angående vikten så är jag också inne på att skippa kolhydraterna, åtminstone de snabba. Har redan innan dragit ner på pasta, ris och potatis och saknar det inte så himla mycket. I sommar har det dock blivit en del sånt eftersom det är så enkelt och går så fort.. Och så ska jag försöka träna tre gånger i veckan så blir det i alla fall två ;)  Saknar Friskis & Svettis från staden jag bodde i förut, här finns inget liknande.. 

Igår bokade vi hotell i London. Vi ska åka dit över nyår och det är så spännande. Och jättenervöst för nu är jag rädd att bokningen ska försvinna :P  Men mest spännande :)  

• daniiel
    Chicita, kan tänka mig att du sparar en hel del tid på att sy på maskin och jag som inte alls är insatt i "den där världen" tycker du gör helt rätt i det! Vad spännande, jag tycker det verkar så häftigt och roligt med medeltidsveckan :) Hoppas ni får det bra och att ni får bra väder. Hur länge stannar ni? Hela veckan? :)

Aniara4
    , ja ni gjorde helt rätt i att lämna innan åskvädret drog in här över. Jag har verkligen aldrig varit med om ett så intensivt åskväder under så många timmar. Det höll ju alltså på i drygt 8 timmar och det var nog en blixt var 3-10min under hela tiden tiden. Vi har ju utedass i stugan också, så jag känner igen det där, att springa dit mitt under oväder är ingen höjadre :P Vi har ingen el heller i stugan, så allt går på solkraft eller vindkraft. Vi har solpaneler på taket och ett eget vindkraftverk. Förutom spis, kyl, dusch och grill som går på gasol. Vinkraftverket gick sönder tidigare i sommar, så min far var lite nervös över ett blixtnedslag där :P Vi andra var nervösa över blixtnedslag i stugan, där all gasol finns :P

Det låter bra att ni överlag hade en fin semester, låter bökigt med mobilerna dock :P Och storforsen går inte av för hackor nej! :)

snowstars, det låter ju helt underbart mysigt med nyår i London! Jag skulle vilja resa till London. Jag försöker få min syster och mina föräldrar att vilja det också, så vi kan hyra ett hus isåfall, men det är långt i framtiden ändå :P Jag hoppas verkligen inte att det ska strula med bokningen för er!
  • daniiel

LCHF har jag prövat.. men.. nej. Jag och maken åt det i ca 4 månader och han mådde toppen, medan jag mådde pyton! Jag vet att många tycker det är jättebra, så jag hade höga förväntningar när vi startade.

Jag kör med Shape Up nu, för att få lite portionskontroll, och det funkar bra hittills (två dagar, men ändå höhö). Jag ska nog också försöka mig på 5-2 dieten, då man "fastar" var tredje dag. Det passar mig bra, tror och hoppas jag.

• Chicita

Spara bokningsnummerna snowstars så ska det inte vara några problem att leta på bokningarna om dom skulle försvinna Flört
    Vanligaste problemet om inte bokningen finns, är att man har råkat boka fel datum. Så dubbelkolla det och skriv sen ner bokningsnummerna på en fysisk lapp som du stoppar i fickan på kläderna du reser i och skriv gärna ner dom typ i telefonen eller något också.
    Att man har dom på en fysisk lapp som man har på sig, är för att om du har skrivit upp det i telefonen och någon stjäl den eller om den går sönder så kommer du ju inte åt dom i alla fall.

Men det är sällan som det är problem som man inte kan lösa. Det värsta är väl om hotellet eller planet skulle vara fullbokat då, men då kan dom oftast hjälpa en att hitta något annat Glad 

• daniiel

Igår köpte vi äntligen en gungställning och det blev toppenbra! Både vår dotter och pojkarna som bor i grannhuset (som vi delar bakgård med) älskar den :) Nu har vi gemensamt en stor studsmatta på deras sida av gården och en gungställning på vår.

På andra sidan av vår gård, så har vi dock en skamfläck. Det är mestadels brännässlor! Barnen har ju stupat där och bränt sig. Nu funderade vi på att det kanske är läge att gräva bort det och göra något bra av den där plätten. Sätta lite rabarber, krusbär, vinbär, jordgubbar, smultron osv. Roligare för barnen om det finns massor av bär där än brännässlor och ogräs. Nu ska bara orken att ta itu med det infinna sig också :P

Det ser verkligen så trist ut på den sidan gården...

• Chicita

Usch ja, sånt är tråkigt daniiel. Men hoppas att ni kan göra gemensam sak med grannarna och få till något fint där Glad

• snowstars

Jag kände mig lite inspirerad igår så när sötsuget slog till gjorde jag "chokladbollar" av nötter, russin och kakao. Rullade i kokos. Lindrade helt okej :)   Lite nyttigare än den riktiga varianten i alla fall. Köpte hem en massa frukt också så jag inte ska frestas att ta en kaka ur frysen hela tiden :P 

Haha, jag är en sån person som blir hypernervös över minsta lilla (typ om jag ska klippa mig hos en ny frisör) så att åka till London är jättenervöst. Känns som att just över nyår är risken att det är fullbokat ganska stor. Men det löser sig säkert, jag behöver ju inte noja nu.

Och ja, daniiel, jordgubbar och rabarber! Bra tänkt!

Nån som vet hur lång en gardinkappa bör vara? :P  (Hur långt är ett snöre?)  Hehe. Fönstret är ca 330 cm och man köper kappan på metervara. Det är en kappa med öljetter så det går väl som bort en del i vecken, så att säga.  

• daniiel
    snowstars, det lät ju faktiskt riktigt gott och måste ju vara lite sött ändå, med tanke på russinen? Har du något recept på det? :)

Du ska se att det kommer gå jättebra och ni kommer få en fantastisk resa till London!
  • daniiel

Haha ja, det blir nog maken som får gräva bort allt, så ska försöka få honom att göra det under nästa vecka. Han har semester den veckan också. Vi får husgäst imorgon och över helgen och det ska bli så kul. Det är en av makens bästa vänner, en av marskalkerna på bröllopet, och vi har inte träffat honom sedan bröllopet vilket är 2år sedan nu.

Kan man bara stoppa ner allt i jorden nu och hoppas på att det överlever vintern? Vanligtvis planterar man väl på våren/tidigt på sommaren? Jag vet inget alls om sånt där :P

Och jo, snowstars, jag har tyvärr ingen aning om hur man beräknar gardinkappeåtgång heller hehe Vi har dock öljettlängder i vardagsrummet som är 140cm breda och när man hängt upp dom, så att det blir såna veck, så är dom ca 90-100cm breda.