• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • daniiel
    Aniara4 skrev 2013-07-10 14:09:12 följande:
    Vaaaa, gör det inte??? Känner att jag kommer att bli besviken inom en snar framtid nu. Klart man vill ha jätterum med jacuzzi, annars kan man väl stanna hemma?

En grej som stör mig annars är när det inte går att räkna ut från ett hotells hemsida vad man kan vänta sig från rummet. Det kanske står lite olika rumstyper, och så är det en eller ett par bilder från vad som uppenbarligen är lyxsviten, och ingen annan beskrivning av de billigare rummen än att det typ finns dusch och tv. Vad är det för skillnad mellan standard, superior och deluxe, kanske jag undrar. Vad är det jag betalar extra för? Jag kanske mycket väl kan tänka mig att betala mer om det är så att standardrummet är en garderob, men är det ingen större skillnad kanske jag hellre snålar på just den resan. '

Jag förstår ju att rummen ofta är olika, och att det kan bli fel om man sätter ut en bild på ett typiskt superior-rum och så blir en korkad gäst upprörd över att rummet inte ser ut exakt som på bilden. Men det problemet måste ju vara  minst lika vanligt förekommande om man sätter ut en bild på ett stort fräscht rum med två sängar och glömmer nämna att detta är våra nyrenoverade superlyxexecutiveminisviter på fjärde våningen och ditt standardrum kommer inte att se ut så här.

Så min strategi brukar vara att förvänta mig en skrubb bredvid hissen med utsikt mot en vägg (och kanske en soptunna) så blir jag inte besviken!
    Det där håller jag verkligen med om! En gång bokade vi ett rum på ett hotell som såg jättemysigt ut, men vi tänkte väl inte på att alla bilderna bara var från.. vad det nu kallas.. där man kommer in. Entren med disken och det. Jättesnyggt och nyrenoverat, vilket dom gärna stoltserade med på hemsidan, att det var nyrenoverat. Dom hade skrivit något i stil med "ett mysigt och välrenoverat hotell med centralt läge. Renoverades under 2007 (vilket var året före vi var dit, vi var dit på alla hjärtans dag 2008). Dom glömde dock nämna att rummen inte var nyrenoverade eller välrenoverade, alls. Vårat rum hade det nog inte gjorts något åt sedan hotellet byggdes på 50-talet. Inte ens bytt sängar. Det var dessutom fullt med damm i garderoberna och kaklet i badrummet var smutsig och trasigt. Ja, plus att fönsterrutan var trasig, då det levde om ännu mer från gatan utanför än vad det normalt sett hade gjort. Vi blev lite smått snopa och kändes oss ganska lurade på pengarna. Vi hade tänkt ha det mysigt på hotellet, men det blev istället så att vi spenderade tid överallt annars, tex affärer, bio osv.
    Chicita skrev 2013-07-10 14:56:36 följande:
    Ja jag håller med. Det finns oftast otillräcklig info om dom olika rumstyperna.
    Vi (hotellet jag jobbar på just nu) har faktiskt bilder på alla rum och vi har undvikit såna där panorama-fotograferingar då dom oftast ger ett större intryck av rummet än vad det egentligen är. Men dom bilderna får vi inte använda längre då det inte var en speciell "hotellfotograf" som tog dom Tungan ute...

Så det har nyss varit en fotograf på hotellet som arbetar för hotellkedjan och han ville bara fota dom stora och "fina" rummen. Så vi fick verkligen insistera på att han skulle fota allt.
    Misstänker dock att dom som bestämmer i hotellkedjan inte kommer att lägga upp alla olika bilder trots allt på den hemsida vi har via kedjan.
    Men det är ju bara att hålla tummarna så att dom visar verkligheten och inte någon förvrängd bild av den.

Jag vet hotell som har köpt in speciella "foto-set" med andra handdukar, lakan mm för att piffa upp rummen inför fotograferingen. Så att rummen ser superfräscha ut. Och sen stämmer inte alls bilden när man kommer till hotellet. Det anser jag själv är falsk marknadsföring Skrikandes

Det där med att rummen är olika även om det är ett typiskt standard / superor osv har jag ett typexempel på från gamla hotellet...
    Där var det en gäst som blev galet upprörd för att rummet han fick var spegelvänt mot det vi visade på nätet.
    Det var identiskt in i minsta detalj annars... men spegelvänt. 
    Han påstod att vi hade lurat honom och krävde kompensation Tungan ute
    Vad, mäste det vara en speciell hotellfotograf som fotar för att man ska få använda bilderna? På riktigt?

Det låter ju helt sjukt att man får göra så, alltså använda andra handdukar osv på bilder motför i verkligheten. Det är verkligen falsk marknadsföring. Jättetråkigt tycker jag. Man vill ju som kund gärna få det man tror att man betalar för och om jag bokade ett sånt rum som var på bilden och kom dit och allt var annorlunda, så skulle jag känna mig ganska lurad.

Det här med hotell är svårt tycker jag..
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-07-10 17:52:26 följande:
    Vad, mäste det vara en speciell hotellfotograf som fotar för att man ska få använda bilderna? På riktigt?

Det låter ju helt sjukt att man får göra så, alltså använda andra handdukar osv på bilder motför i verkligheten. Det är verkligen falsk marknadsföring. Jättetråkigt tycker jag. Man vill ju som kund gärna få det man tror att man betalar för och om jag bokade ett sånt rum som var på bilden och kom dit och allt var annorlunda, så skulle jag känna mig ganska lurad.

Det här med hotell är svårt tycker jag..
    Det är hotellkedjan som har krav. Dom vill att alla hotell som är med i kedjan har samma stil på bilderna. Just för att undvika att någon piffar extra mycket exempelvis. Dom vill från högre nivå kunna stå för att det faktiskt ser ut sådär på hotellen som det gör på bilderna. Men grejen då är att dom vill inte ha så många olika bilder. Så dom lägger hellre ut flera bilder på ett och samma rum så man kan bilda sig en uppfattning om hur ett "mellanklassrum" ser ut, både badrummet och rummet sett från olika vinklar osv. Dom menar att det ger en mer rättvisande bild om dom skriver ut att "det här är ett superior-rum" och sen berättar att det finns både enklare och mer dyrare/ större. Och på sätt och vis kan jag förstå hur dom tänker.
    Vi är bara ett franchisehotel. Så vi hyr liksom namnet av kedjan om man säger så... 
    Så vi har inte så mycket att säga till om Flört 
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-07-10 18:08:13 följande:
    Det är hotellkedjan som har krav. Dom vill att alla hotell som är med i kedjan har samma stil på bilderna. Just för att undvika att någon piffar extra mycket exempelvis. Dom vill från högre nivå kunna stå för att det faktiskt ser ut sådär på hotellen som det gör på bilderna. Men grejen då är att dom vill inte ha så många olika bilder. Så dom lägger hellre ut flera bilder på ett och samma rum så man kan bilda sig en uppfattning om hur ett "mellanklassrum" ser ut, både badrummet och rummet sett från olika vinklar osv. Dom menar att det ger en mer rättvisande bild om dom skriver ut att "det här är ett superior-rum" och sen berättar att det finns både enklare och mer dyrare/ större. Och på sätt och vis kan jag förstå hur dom tänker.
    Vi är bara ett franchisehotel. Så vi hyr liksom namnet av kedjan om man säger så... 
    Så vi har inte så mycket att säga till om Flört 
    Ahaa okej, då hänger jag med. Jag trodde att det fanns någon speciell hotellfotograf för hela Sverige typ och att inget hotell fick använda sig av andra bilder än dom som den personen tagit :P Nej, det är ju sådär med franchise, det kan på sätt och vis vara positivt (namn som många känner igen osv), men på andra sätt negativt. Man är ju lite mer låst som du säger.
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-07-10 18:22:46 följande:
    Ahaa okej, då hänger jag med. Jag trodde att det fanns någon speciell hotellfotograf för hela Sverige typ och att inget hotell fick använda sig av andra bilder än dom som den personen tagit :P Nej, det är ju sådär med franchise, det kan på sätt och vis vara positivt (namn som många känner igen osv), men på andra sätt negativt. Man är ju lite mer låst som du säger.
    Hehe nej om det fanns någon standard på så sätt angående foton på hotellen så skulle det nog inte bli så stora missförstånd från gästerna heller Flört
    Det är ju en trygghet att ha en hel kedja i ryggen, man åker lite snålskjuts på upphandlingar, avtal och sånt också. Men dom borde lämna lite utrymme för hotellen att vara individuella...
    I och för sig så är "min" kedja rätt bra på så sätt eftersom det finns olika nisher, så att alla hotell behöver inte vara exakt identiska. Och det här lilla hotellet är nischat bland dom "unika pärlorna" så vi har ju lite utrymme för individuell tolkning på vissa saker i alla fall Glad 
  • Aniara4
    Chicita skrev 2013-07-10 18:48:01 följande:
    Hehe nej om det fanns någon standard på så sätt angående foton på hotellen så skulle det nog inte bli så stora missförstånd från gästerna heller Flört
    Jag tänker att man skulle komma rätt långt om man bara skrev tydligt vilken rumstyp bilden föreställer, och/eller lät bli att använda samma bild till alla rum. Skrikandes
  • daniiel

Äh, varför inte bara ha en enda hotellkedja i hela landet, där alla hotell är mer eller mindre likadana? Det skulle underlätta för gästerna, för man skulle ha ett ganska bra hum om vad man kunde förvänta sig när man bokade! Enformigt och tråkigt? Ja, det också visserligen :P

• daniiel

Imorgon tar jag och dotra mi vårt pick och pack och åker till till "vår" lilla ö. Vi ska bara lata oss på stranden, bada, leka och grilla hela helgen :) Maken gör oss sällskap på fredag afton, då han får semester. Äntligen kan sommaren börja! :D

• Aniara4

Ser härligt ut! Hoppas ni får det soligt och skönt.

• Chicita
    daniiel skrev 2013-07-10 19:02:02 följande:
    Äh, varför inte bara ha en enda hotellkedja i hela landet, där alla hotell är mer eller mindre likadana? Det skulle underlätta för gästerna, för man skulle ha ett ganska bra hum om vad man kunde förvänta sig när man bokade! Enformigt och tråkigt? Ja, det också visserligen :P
    Du har ju Scandic Tungan ute
    Dom ska vara i princip likana överallt.
    Aniara4 skrev 2013-07-10 18:59:08 följande:
    Jag tänker att man skulle komma rätt långt om man bara skrev tydligt vilken rumstyp bilden föreställer, och/eller lät bli att använda samma bild till alla rum. Skrikandes
    Det är inget jag har tänkt så mycket på. Tycker att det brukar stå "våra rum" och så visar dom ett för två personer och ett enkelrum på de flesta ställen. På vissa får man upp mer info om kategori när man för muspekaren över bilden och på andra står det rätt tydligt.
    Sen får man väl nästan anta att hotellen gärna visar upp dom bästa dubbelrumen och enkelrummen dom har Flört 
  • Lenblo
    Chicita: Jadu, en del har verkligen en massa konstiga idéer. Har man inte bokat får man väl ta vad som erbjuds, eller leta vidare. Enkelt, och inget att klaga på personalen för.
    Sedan tycker jag om rättvisande bilder på hemsidan. En bra bild på ett budgetdubbelrum (där jag oftast hamnar) är ett plus. Ser det för lyxigt/luftigt ut brukar jag anta att det inte är ett standardrum de visar upp. Jag misstänker starkt att en många fotografer (och hotelledningar) vill ha vackra foton mycket hellre än korrekt korrekt kundinformation.

Daniiel: Det låter härligt! Ha det så bra!

Fyllde år i förrgår. Mannen dök upp med en stor bukett långskaftade röda rosor och utlovade ett mysigt hotelldygn med början fredag på "ett hotell med spa-anläggning nära vatten". Jag ser fram emot imorgon! Solig Måste kolla om jag fortfarande kan klämma in magen i min baddräkt också. Tungan ute

Tills dess ska jag roa mig med att tömma köket på allt som inte är akut nödvändigt så vi kan börja riva så snabbt som möjligt när min hantverkarpappa dyker upp i slutet på helgen. Synd att ägna den gemensamma semestern åt att renovera men det måste ju bli gjort innan barnet kommer. Sedan lär vi få annat att tänka på än vårt dåligt planerade 50-talskök. Glad

Var på arbetsintervju. Eftersom jag hade en del erfarenhet av området och sjukhuset är i en liten håla (veckopendling) så verkade de mycket positivt inställda till två månader hos dem och förhoppningsvis komma tillbaka efter föräldraledigheten. De skulle bara kolla referenserna och sedan ringa för att diskutera detaljerna. Sedan fick jag ett mejl där de förklarar att omständigheterna förändrats och att de inte ska anställa någon alls men att jag är varmt välkommen att söka igen vid tillfälle. Va?!? Rynkar på näsan Det var fasligt vad besvärligt det var att hitta ens ett anständigt vik den här gången.