• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • daniiel

JA, äntligen! :D

Vi har lyckats komma överens om att det börjar vara dags för barn nr.2. Vår dotter blir 7år i vinter och även maken börjar vara lite bebissjuk nu ;P haha

Vi kom överens om att bebisverkstaden får dra igång efter nyår, så fram till dess börjar projekt pressa ner vikten med helst 30kg! Puh.. det kommer bli en ordentlig utmaning, men ingen omöjlighet. Jag har en väldigt bra morot denna gången :) Jag ska verkligen försöka vara stark och motiverad!

Hihi jag känner mig alldeles fnittrig, men det är så skönt att vi äntligen kommit överens om något och att vi båda så gärna vill. Hoppas på lite bättre reaktioner från omgivningen om det blir ett till barn nu bara :P

• Chicita

Vad kul daniiel Glad

Jag har fått tillbaka ringarna från guldsmeden nu så nu känner jag mig gift igen Flört

• Lenblo

Låter inget vidare, Snowstars. Hoppas att det bara är allt som hopat sig och att det därmed går över. Hoppas du lyckas plugga till tentan trots allt.

Kul, Daniiel! 30 kg är en hel del, men bebisar är bra motivation! Vad fick du för konstiga reaktioner förra gången? Om de inte hittade något på din svärmor hoppas jag att hon har repat sig.

Jag tycker inte heller om att vara utan mina ringar, Chicita. Har varit det alldeles för ofta på resa i något fattigt land.

"Arbetskraften" har åkt hem, mannen återgått till jobbet och lugnet sprider sig. Det är rätt mycket som inte är färdigt och man ser ojämna betongytor lite varstans, men med alla stommar på rätt plats kommer en massa enklare IKEA-skruvande från min sida att göra köket funktionellt. Glad Och med bänkstommarna väl fastsattta så kan jag ringa stenfirman så de kan komma och mäta för granithällen. Vi hoppas få pappa tillbaka inom en månad för hjälp med fixande av belysning/fler uttag/installering av diskmaskin/borttagande av dm-stora hål i vägg/kakelsättning osv. Tur att man har släkten! Skrattande

• snowstars

Tack, alla jag mår lite bättre nu faktiskt. Tror dock att jag är i lite obalans då en massa saker inte är så som jag vill de ska vara, så jag ska jobba på hur jag ska lösa dem. Tror dock att PMSen löste ut gråtattackerna ;)

• snowstars

Kul daniiel! Grattis hade jag lust att säga men jag vet inte om det passar sig riktigt? :P  Viktnedgången skulle jag kunna haka på dock, har en del som ska bort. Hade tänkt försöka få bort det mesta innan nästa sommar, cirka 20 kilo. Börjar den 12 augusti, när jag börjar jobba ;)

• Chicita

Håller på att tvätta för fullt och även sy det sista på makens tunika. 
    Det är en bred bård längst ner som måste sys fast för hand och det tar grymt lång tid. samma bård fast runt klockärmarna tog ca 5 timmar per ärm. Och det här är betydligt lägre att sy. 
    I morgon kväll åker vi och lämnar hunden så jag måste försöka hinna klart till dess, jag vill helst inte sitta med det här där uppe (vilket är enda alternativet annars)...
    Men det kommer att bli bra när det är klart Skrattande 

• snowstars

Spännande Chicita! Jag pluggar och det går väl sådär.. Nu har jag tappat lusten för idag. Eller lusten infann sig nog aldrig men orken tappade jag för ungefär en timme sen. Har testat datorn lite. Har köpt en ny som har Windows 8 (vet inte vad jag tycker om det än så länge) och måste se så att det fungerar med alla högskolans program. Typ.

• daniiel

Skönt att höra att du mår bättre snowstars :) Det är jobbigt när saker och ting inte är som man vill att det ska vara, men om man kan försöka se en lösning, så brukar det kunna kännas åtminstone lite bättre. Och PMS kan ju ställa till med en hel del, huvva! Att plugga är tufft och jag tycker det är extra svårt att hitta motivationen hemma faktiskt, för det är alltid så mkt annat som man bör och måste göra. Klart du haka på viktnedgången! Jag måste gå ner 20kg, jag vill gå ner 30kg och min dröm är 40-50kg ;) Därför har jag satt 30kg som mål, men klarar jag 20kg är jag nöjd och sedan ska jag satsa på alla 40-50kg (då har jag ju redan kommit en bit på väg) efter barn nr.2. Jag har bestämt att det ska snabbt och bra att bli gravid, utan komplikationer osv ;)

Lenblo, ja, en bebis är nog bästa motivationen. Åtminstone för mig, just nu :) Hehe nej, sist var jag 19år och gick gymnasiet. Maken var 20år och arbetslös, vi hade varit tillsammans i 6 månader och flyttade ihop samma helg som jag "plussade". Därför fick vi inte så många "Grattis, vad roligt!" när vi först berättade :P Allt löste sig ju dock och våra familjer var stöttande och positiva. Hoppas dock på lite fler "Grattis, vad roligt!" som första reaktion om vi lyckas bli gravida nu :)

Haha och jag håller med dig, tur att man har familj och släkt många gånger ;) Speciellt om du har foglossning, ujuj.. Skönt att det verkar gå framåt ändå, sakta men säkert :) Blir förmodligen jättefin när det väl är klart sedan också!

Chicita, vad roligt med ringarna! :) Jag har ju aldrig vigselring, men jag kan förstå känsla ändå av att känna sig gift igen ;) Och wow, vilket jobb du lägger ner på kläderna! 5 timmar bara för en ärm.. jag skulle aldrig ha tålamod till det :P Är medeltidsveckan under nästa vecka?

• Chicita

Jag har ju fuskat en hel del och sytt alla osynliga sömmar på maskin. Det blir inte helt rätt, men det sparar många många arbetstimmar (veckor) men när jag lägger så här mycket pengar på materialet så vill jag att alla synliga sömmar ska vara korrekta i alla fall Glad
    Det skulle gå snabbare med en annan sömnadsteknik, men då blir det inte så HK (historiskt korrekt) Flört

Medeltidsveckan börjar på söndag. Eller tja det är tjuvstart på lördag kväll. Men vi tar färjan på söndag lunch... Skrattande

• Aniara4

Hej i tråden!

Daniiel; Det låter som om vi lämnade era trakter just i rättan tid. Har varit i "vår" lilla stuga en gång när det åskade (fast inte så farligt) och det kändes inte så jättetryggt även om jag generellt gillar åska. Och springa till dasset i ösregn är heller ingen höjdare!

Vi har alltså varit en sväng norrut, och tanken var att vi skulle sitta i stugan utan uppkoppling och läsa böcker och göra ingenting i åtminstone några av dagarna för att varva ner ordentligt, men istället blev det att vi flängde runt till släkt och vänner nästan hela tiden, så när vi packade ihop och städade stugan kändes det som att vi knappt hade varit där. Dessutom blev det bökigt att planera med den usla mobiltäckningen, vi var tvungna att gå ut och ställa oss bakom uthusen för att sms:a, det var enda kontakten med omvärlden. Men på det hela taget var det en rätt fin semester ändå! Och så fick vi se Storforsen, det var värt den extra bilturen.

Jag är i ungefär samma läge som Daniiel, minus bäbisplanerna - jag har gått upp minst 25 kilo efter bröllopet, och skulle verkligen behöva gå ner dem igen. Enligt BMI borde jag gå ner 50+ kilo, men BMI är ett stort skämt. När jag var normalviktig såg jag sjuk ut. Men som sagt, 30 kilo skulle vara bra. Och till att börja med skulle jag gärna vilja väga tvåsiffrigt igen, det är en rätt jobbig psykologisk gräns där.

Det som har funkat för mig förut är LCHF, och jag vet att jag måste ta mig tillbaka till den kosthållningen för både vikten och hälsan. Jag är sockerberoende och kan verkligen inte styra över mitt sockerintag om jag inte skippar kolhydraterna helt. I nuläget har jag ont överallt, kan knappt gå eller knyta skorna, har migrän stup i kvarten, magproblem och snarkar. Allt det försvann väldigt fort förra gången jag åt LCHF, långt innan jag gått ner nämnvärt i vikt faktiskt. Jag är lite på G just nu, så kanske i morgon....

Snowstars: PMS suger, hårt. Jag har också haft sån där PMS där livet blir meningslöst, ingen bryr sig om en och allting bara är så förfärligt orättvist. Vet inte varför det blir värre vissa månader. Det har blivit mycket bättre med hormonspiral, men jag anar ändå ett mönster med regelbundna dippar när tillvaron känns ospecifikt bläh. Hoppas det vänder uppåt snart. Jag har också just köpt en dator med Windows 8, i början var jag mest arg och tyckte det var en massa onödiga konstigheter, men nu har jag vant mig och börjat begripa mig på den, och anpassat till hur jag vill ha den. Det finns fortfarande några saker jag stör mig på dock, inte minst när man växlar mellan olika vyer.

Chicita: Heja på med sömnaden!