• Anonym (Irriterad)

Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?

Jag har valt att skriva anonymt för det här med pengar är så otroligt känsligt ämne. I just den här frågan finns det verkligen ett "rätt" svar, det som man ska tycka och svara. Men jag undrar om det är samma som vad folk/ni tycker egentligen? Jag hade aldrig startat den här tråden under mitt riktiga namn.

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.

Vad tycker ni, är det jag eller dom som är snåla? 

• Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?
  • soffia

Kan kanske tycka att när man sätter ett belopp på gåvorna så får man skylla sig lite själv, hade varit bättre att öppna ett konto för resan för gästerna att sätta in sin gåva på.

• daniiel

"Puffar" det AnnLi skrev lite tidigare idag.
    "Men gästerna tycker förmodligen att de gett efter förmåga / vad de tycker är rimligt att lägga. Och blir kallade snåla! Just det där att mottagaren av presenten avgör vad gästernas förmåga borde vara gillar inte jag..."

Fjärilen skrev 2012-06-08 13:21:32 följande:
    Som jag skrev ovan, även om man har hög lön så kanske man har höga utgifter inklusive ett sparande som man inte vet om. Man kan ju spara till allt möjligt: bröllop, lång resa, bil, hus osv.

Tycker inte att man ska säga att folk är snåla bara för att de har högre lön.
    soffia skrev 2012-06-08 13:25:43 följande:

Kan kanske tycka att när man sätter ett belopp på gåvorna så får man skylla sig lite själv, hade varit bättre att öppna ett konto för resan för gästerna att sätta in sin gåva på.

Och jag håller verkligen med om detta!

• Sara 120707
    AnnLi skrev 2012-06-08 13:21:29 följande:
    Nej precis, det var ett hypotetiskt exempel men förmodligen skulle jag inte gå om jag kände så. Men det är väl egentligen ännu mer oartigt att inte ens orka släpa sig dit om man nu är bjuden...

Fast jag tycker nog tvärtom

Tycker att om man egentligen inte vill gå för brudparets skull så tycker ja det är bättre att tacka nej så att de kan bjuda någon annan som kanske jättegärna vill komma och vara med på deras dag.

• Sara 120707
    daniiel skrev 2012-06-08 13:31:35 följande:
    "Puffar" det AnnLi skrev lite tidigare idag.
    "Men gästerna tycker förmodligen att de gett efter förmåga / vad de tycker är rimligt att lägga. Och blir kallade snåla! Just det där att mottagaren av presenten avgör vad gästernas förmåga borde vara gillar inte jag..."

Fast vi har ju ingen insikt i hur relationen ser ut.

Om man vet att de tex går ut och äter på restaurang flera dagar i veckan eller shoppar kläder för flera tusen varje månad så är det ju inte så konstigt att man får en instinktiv reaktion när man prioriteras lägre än en biobiljett.

Sen tycker jag som flera andra att man inte ska låta det gå ut över gästerna och att man absolut inte ska döma förrän efter bröllopet, men den instinktiva reaktionen kan jag absolut förstå.

Det är ju inte heller som att TS förväntade sig att de skulle lägga flera 1000 på en gåva, men 100 kr....

Handen på hjärtat skulle du själv gå på bröllop och ge 100 kr som gåva för att lyckönska?

Hade jag gjort det hade jag skämts(!) och vi lever ändå ett paren 75% ig lön.

• AnnLi

Jag tror det är lätt att det blir såhär just när man önskar sig pengar... Det blir så uppenbart hur mycket folk lägger och det verkar ju av vissa nästan ses som ett pris på vad man är värd för varann... Fast att det dessutom nästan bara handlar om att byta pengar med varann, om man nu ska vara noga med att "bjuda igen" så ska man ju liksom ge tillbaka motsvarande summa vid nästa kalas...

• daniiel
    Sara 120707 skrev 2012-06-08 13:42:15 följande:

Fast vi har ju ingen insikt i hur relationen ser ut.

Om man vet att de tex går ut och äter på restaurang flera dagar i veckan eller shoppar kläder för flera tusen varje månad så är det ju inte så konstigt att man får en instinktiv reaktion när man prioriteras lägre än en biobiljett.

Sen tycker jag som flera andra att man inte ska låta det gå ut över gästerna och att man absolut inte ska döma förrän efter bröllopet, men den instinktiva reaktionen kan jag absolut förstå.

Det är ju inte heller som att TS förväntade sig att de skulle lägga flera 1000 på en gåva, men 100 kr....

Handen på hjärtat skulle du själv gå på bröllop och ge 100 kr som gåva för att lyckönska?

Hade jag gjort det hade jag skämts(!) och vi lever ändå ett par på en 75% ig lön.

Nej, det har vi inte, så därför kan man ju inte heller utgå från att just de personerna äter ute jämt, shoppar och sprättar pengar till höger och vänster. Något som de väl för övrigt har all rätt att göra utan att behöva spendera en massa pengar på presenter.

Jag hade inte skämts det minsta faktiskt. Om det var vad vi kunde avvara just då eller om jag hittade något jag ville ge för den summan, så hade jag inte försökt ge mer bara för att göra brudparet nöjda och glada. Jag bara lite fräckt sådär antar att de ska bli glada över att vi öht ger en present och speciellt om det är något de önskat sig - oavsett pris. Och visst kan vi tävla om vem som har lägst inkomst (vi har långt ifrån gott om pengar) och vem som ändå skulle spendera mest på en present, men jag står väldigt fast vid min åsikt om att prislappen på en present inte är väsentlig faktiskt.

Jag har en enda gång i mitt liv blivit besviken på en present jag fått och det var när jag var 11-12år och fick ett par längdskidor av mina föräldrar, eftersom jag inte åkte skidor, alls. Nu i efterhand så tycker jag mest synd om mina föräldrar som spenderade pengar på något som jag aldrig använde, men är inte längre besviken, de ville ju väl och trodde väl att jag skulle åka om jag hade skidor.

Jag har aldrig någonsin funderat över ungefär hur mkt någon borde kunna spendera och blivit besviken om personen i fråga spenderat mindre än vad jag då eventuellt skulle ha förväntat mig och därför räknar jag inte med att någon skulle göra det angående mig och presenter jag köper heller.
  • Willow

Som man ofta sager 'det ar tanken som raknas' men det kan ju tolkas pa olika satt. Man kan tanka att ja men dem var ju snalla som gav 200 kr i alla fall. Eller, tanken bakom det ar att dem helt enkelt inte bryr sig om oss mer an en kvall pa pizzerian.

Det ar svart for oss som inte kanner relationen mellan TS och civilingengors paret. Kanske dem har dalig ekonomi, det vet ju inte vi och inte heller TS, kanske en av dem ar sjuk och ingen vet osv. Kanske ar det for att dem helt enkelt inte bryr sig om TS och hennes blivande make och bara gar pa brollopet for att det ar en gratis kvall ute for dem/eller for att dem ar bjuden, men dem bryr sig faktiskt inte om orsaken till varfor dem gar pa brollopet. Och det ar det jag tycker ar 'tanken som raknas', att man gar pa ett brollop for att man VILL gora det och for att fira karleken mellan det par som just vigt sig. Det ar ju tanken med det som ges som raknas ocksa och det ar inte alltid det ar en fin eller varm tanke bakom det hela. Man ska inte doma folk for hart, varken dem som 'anklagats som snala' eller TS. Men med det sagt, tycker jag heller inte att man ska ha forvantningar vad gallande brollopsgavor, for da satter man bara upp sig sjalv for att bli besviken.

Haller med Sara 120707, jag skulle ocksa skammas om jag gick pa brollop och gav en hundring i present for att lyckonska paret. Men det ar ju jag det, alla tycker ju olika.

• Sara 120707
    daniiel skrev 2012-06-08 14:06:10 följande:

Fast du verkar inte ha sett min poäng här.

Eftersom vi inte vet hur det ser ut så är det lika fel att anta att de är snåla som att anta att de faktiskt ger efter förmåga. Vi vet inte och kan därför inte dra någon säker slutsats.

Jag ville bara framföra att det inte alls alltid gäller att människor ger av välvilja utan att det faktiskt även finns människor som använder gåvan för att ge en pik till mottagaren. Därför har jag förståelse för att TS kan ha hajat till, att jag sedan tycker att man ska tro det bästa om folk och även höja sig över sådan småsinthet när det är det det gäller framgår i mina tidigare inlägg. Skönt för dig att du har sluppit uppleva den typen av oginhet i din omgivning, men bara för att du aldrig har upplevt det betyder det faktiskt inte att det aldrig förekommer.

Angående att man har all rätt att spendera sina pengar precis som man vill så är det väl självklart, precis lika självklart som att man har rätt att tycka precis vad man vill om hur andra hanterar sina pengar.

Det verkar som om du tycker att det är tabu att någonsin tycka någon annan är snål?

Jag däremot kan definitivt tycka vissa personer är snåla men det behöver inte betyda att jag tycker mindre om dem för det, alla har sina fel.

Jag skrev inte vilken inkomst vi har för att "tävla" utan bara för att visa att man behöver inte ha en massa pengar för att man ska tycka att 100 kr är en ganska liten bröllopspresent, beroende på inkomst och förmåga. Det är ju fritt fram om man vill tycka det eller inte men det verkar från inläggen ovan som att jag inte är helt ensam om att tycka det.

• Daludd
    Chicita skrev 2012-06-08 13:08:19 följande:
    Men har ni sett att bröllopet inte har varit än, och att det alltså fortfarande finns en chans att dom kan ge mer också. Vissa vill verkligen inte ge pengar. Men det kan tänkas att dom ville följa deras önskemål och i alla fall ge en liten slant, och så kommer den där klassiska kaffebryggaren eller brödrosten att överlämnas på bröllopet istället. Andra tycker att det är fult att inte komma med en gåva direkt i handen och kan även därför tänkas ha något med sig, men vill försöka göra dom glada genom att ge något som dom önskat sig.
    Är det inte lite tidigt att döma gästerna som snåla innan facit finns att tillgå?
    Daludd skrev 2012-06-08 12:48:56 följande:
    Då börjar det ju plötsligt handla mer om hur mycket gästen lagt ner möda (om man nu inte har en sån där lista...) på att hitta något som passar en, eller något personligt som handlar om ens relation eller så. Lite som att bli själaglad för farmors hemstickade strumpor men tycka pappa är dryg som köpte samma dyra tröja som förra året som han glömt att man redan fått ;)
     Visst handlar det om möda när man ger saker. Men nu pratar vi ju pengavärde och snålhet och min poäng var att när man får en summa rakt i handen (eller där man ser vem som ger vad i alla fall) så är det lättare att döma en person som snål än när det är en sak man får.
    För när det gäller saker  så är det inte så säkert att det som ser dyrast ut faktiskt var det och att om man dömer folk som snåla efter värdet på gåvan så är det lättare att göra en felbedömning där.
    Absolut ska hon vänta med sin reaktion, det tycker jag! Jag diskuterade det mer allmänt :) Jag tycker flera har bra tips - kolla absolut inte innan och förvänta dig ingenting och ha en bra dag. Som jag skrev - jag hade inte ägnat mig att bli sur på vederbörande, men jag hade inte bjudit till lika hårt i framtiden, bara så :) Jag försöker lyfta fram att missnöjet handlar om att gästen inte värdesätter bröllopsdagen som något stort/viktigt.
Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?