• Anonym (Irriterad)

Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?

Jag har valt att skriva anonymt för det här med pengar är så otroligt känsligt ämne. I just den här frågan finns det verkligen ett "rätt" svar, det som man ska tycka och svara. Men jag undrar om det är samma som vad folk/ni tycker egentligen? Jag hade aldrig startat den här tråden under mitt riktiga namn.

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.

Vad tycker ni, är det jag eller dom som är snåla? 

• Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?
  • daniiel

Jag blir faktiskt rätt chockad över att det är så pass många som faktiskt håller med TS. Hur har ni mage att kalla era gäster snåla?

Bara för att det utåt sett verkar som att man har det gott ställt med bra jobb osv, så betyder väl inte det att man automatiskt måste ge sina vänner dyra presenter? Ni har förmodligen inte full insyn i era gästers ekonomi och har alltså ingen aning om hur den verkligen ser ut, vad de prioritetar och kanske sparar till.

Ni, TS, har ju själva valt att skriva upp presenter från 200kr på listan och då kan ni ju inte bli sura över att "fel" människor väljer den presenten. Var glad över att ni får något alls! Hade det varit så viktigt med vem som ger vad, så hade det väl varit bättre att ni delat ut en specifik present till gästerna, som ligger i en prisklass ni tycker att gästerna ska spendera, men det om något är väl snålt?

Och att man som gäst ska ge en gåva som motsvarar vad brudparet spenderat på dom under dagen är ett resonemang jag inte förstår alls. Brudparet väljer ju helt och hållet själva om de vill spendera 200kr/gäst eller 2000kr/gäst och då ska man inte heller på något sätt förvänta sig att gästerna ska "betala tillbaka" det genom dyra presenter. Om man verkligen vill vara säker på att få tillbaka det man spenderat på gästernas mat tex, så bör man ta en kuvertavgift. Och då kan man ju dra hela den diskussionen kring kuvertavgifter, men jag är en av dom (få här inne på BT) som tycker det är en ypperlig idé, så länge kuvertavgiften är på en bra nivå, endast går till gästen mat och eventuella dryck och om man inte önskar sig några presenter utöver den. Alla håller inte med mig där, må så vara.

Jag håller verkligen inte med TS i detta, era gäster är inte snåla. Ni har bara alldeles för höga förväntningar och är faktiskt ganska otacksamma tycker jag.

• augustesen

Vi hoppas kunna åka iväg på en bröllopsresa med hjälp av våra gäster - och jag hoppas att dom är generösa men jag räknar inte med någonting. Vi tar det som det kommer!

Jag har gett ut ett kontonummer och vill inte veta vilka som ger vad, just för att undvika "besvikelsen" om någon ger mer eller mindre. Visst är huvudsaken att gästerna kan delta på vår fantastiska dag men samtidigt tror jag det är svårt att blunda om någon ger väldigt lite :p Men nästan alla våra gäster åker från Stockholm till Kalmar så jag är otroligt glad att så många kan komma (ingen har tackat nej än så länge).

Mitt tips - kolla inte på specifikationen av kontot och vilka som skickat pengarna. För över pengarna och stäng kontot så slipper ni tänka på det :p

• Chicita
    daniiel skrev 2012-06-07 21:20:26 följande:
    Ja jag blev lite ställd jag också när så många håller med.

Och jag hade samma tanke där som dig om att man bör satsa på kuvertavgift om man vill vara säker på att få in en viss summa / gäst. 
  • Picnick i det gröna

Jag tycker inte att det behöver vara nåt snålt!
    Bara för att man har ett "fint" jobb och jobbar heltid så betyder det inte att man har råd att strö pengar på andra.
    Du vet väl inte alla deras utgifter som de har? De kanske har skulder upp över öronen och lever så gott de kan.  

• Anonym

Jag håller med trådskaparen, o jag tror att ni mest är ute efter "grattulationerna/uppskattningen" för att ni har gift er och det är inte "bara en fest" Presenten är en symbol för att ge brudparet lycka på vägen och även en uppskattning för att få komma på bröllop! Vi här vet ju hur mycket palnering och jobb det ligger bakom, och symboliskt är faktiskt presenten för detta!! Ingen är tvingad att gå på bröllop!! När jag varit gäst har jag varit oehört glad och ärad och att ge en fin present, eller bidrag till deras resa etc känns som en självklarhet!!

• Hotlena

Jag är en av dem som blir riktigt upprörd över sånna här inlägg, precis som TS förutspådde att många kommer bli. Jag tycker det är fruktansvärt oförskämt att kalla sina gäster för snåla för att dom inte ger rätt presenter till rätt värde. 
    Vi kommer ha en kuvertavgift och har sagt, med eftertryck, till de vi hittills pratat med att vi vill INTE ha några presenter. Detta kommer vi även skriva väldigt tydligt i inbjudan. Men då har vi ju en avgift på 200-250/pp mer skulle jag inte förvänta mig av folk att betala för att komma på VÅRT bröllop. Vare sig det är genom avgift, presenter eller pengagåva. Jag vill inte att folk ska se det som något besvärligt, dyrt eller krävande att komma och fira med oss. Helst hade jag inte velat ha nån kuvertavgift heller men vi skulle aldrig ha råd att genomföra det utan...
    Snålt, men framför allt synd att så många dömmer sina nära och kära efter hur mycket pengar dom lägger ut på er. Det är en materiell värld vi lever i =/

• sofi 88

Själv vågar jag knappt önska mig något för jag tycker det känns pinsamt att kräva bröllopsgåvor och gästerna får köpa precis vad de vill eller inget om de inte vill. Och då har jag ändå många heltidsarbetande i min släkt/vänkrets som tjänar bra mycket mer än medel. Jag är själv nyutexad högskoleingenjör med heltidsjobb och en m2b som också är heltidsarbetande med bra lön, men med utbildning kommer också csn-lån som ska betalas, och nu snart ett bolån, som många andra också har. Bara för att man får in bra med pengar betyder inte det att de inte går åt... Och man kanske inte vill lägga sina surt förvärvade pengar på presenter till andra. Många kanske trots allt väljer att köpa en "fysisk" present också eller istället för det ni önskar er? Som gäst har man på något sätt ändå den förmånen att köpa det man vill ge, inte det brudparet kräver... 

• Hotlena
    Anonym skrev 2012-06-07 21:41:52 följande:
    Jag håller med trådskaparen, o jag tror att ni mest är ute efter "grattulationerna/uppskattningen" för att ni har gift er och det är inte "bara en fest" Presenten är en symbol för att ge brudparet lycka på vägen och även en uppskattning för att få komma på bröllop! Vi här vet ju hur mycket palnering och jobb det ligger bakom, och symboliskt är faktiskt presenten för detta!! Ingen är tvingad att gå på bröllop!! När jag varit gäst har jag varit oehört glad och ärad och att ge en fin present, eller bidrag till deras resa etc känns som en självklarhet!!
    Ja men det är helt skilda saker att som gäst känna att man VILL ge något för att visa uppskattning än som brudpar förvänta sig något! 
  • Josefin521

Håller med till viss del. Jag förstår att du blir lite besviken när ett par endast lägger 200 kr, känns en aningen ofint som bröllopsgåva. Men samtidigt så har ni gett det som förslag och då är det något ni får räkna med. Vi lägger alltid 500 kr/par, tycker jag är rimligt. Men som sagt, alla kanske inte har koll så ta det inte personligt.

Och jag behöver inte heller vara anonym för att tycka på mitt vis :)

Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?