• Anonym (Irriterad)

Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?

Jag har valt att skriva anonymt för det här med pengar är så otroligt känsligt ämne. I just den här frågan finns det verkligen ett "rätt" svar, det som man ska tycka och svara. Men jag undrar om det är samma som vad folk/ni tycker egentligen? Jag hade aldrig startat den här tråden under mitt riktiga namn.

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.

Vad tycker ni, är det jag eller dom som är snåla? 

• Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?
  • 1700tal

Intressant att 65 kr/pers är snålt i mångas ögon. Det är ju bara 35 kr mindre än den summan som TS tyckte var förvånansvärt lite.

• Cosy
    1700tal skrev 2012-06-12 10:44:02 följande:
    Intressant att 65 kr/pers är snålt i mångas ögon. Det är ju bara 35 kr mindre än den summan som TS tyckte var förvånansvärt lite.
    Men det är ju skillnad på en hel happy mealFlört
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Paris 111202
    Cosy skrev 2012-06-12 11:07:48 följande:
    Haha!
  • Anonym (><)

Åh, ju mer jag läser här destå mer irriterad blir jag!
    Man gifter väl inte sig för att få presenter eller pengar??

Sen att man stökar och står i för att ordna fest är väl upp till var och en!?

Ordnar ni en vanlig fest, förväntar ni er presenter då också? För själva vigseln och bröllopet har egentligen inte något med själva festen att göra, utan är något som NI väljer att ha tillsammans med era vänner. Väl? 

• 1700tal
    Cosy skrev 2012-06-12 11:07:48 följande:
    HAHA!
  • Anonym

Jag blir faktiskt väldigt chockad över att folk har så mycket förväntningar på sina bröllopspresenter! Man bjuder väl folk för att man vill ha dom där inte för att få saker?

Det tillhör att man ger en liten gåva när man är bjuden på tillställning, oavsett om det är födelsedag, bröllop eller dop. Men den gåvan ska vara baserad på vad personen som ger har möjlighet till.

Min bästa kompis och hans fru är personer som varit i mitt liv i många många år, jag och min blivande umgås med dom flitigt och vi är otroligt tacksamma för att dom vill dela vår dag med oss . Dom har två barn och mamman kommer vid tillfälle för vårt bröllop vara föräldrarledig. På hans lön hennes föräldrarpenning och ett helt hushåll blir jag överlycklig om äldsta dottern har ritat en teckning som bröllopspresent. Då är det ändå våra närmaste vänner men jag skulle aldrig förvänta mig något!
    Om dom hade arbetat i riksdagen hade jag fortfarande varit överlycklig för en teckning eftersom dom har sitt liv där deras pengar måste hamna!

Min svärfar har det väldigt gott ställt men jag skulle inte ens reagera om han inte ens gav oss ett kort. Han kommer vara där och fira vår dag med oss vilket betyder så mycket mer. Det är ju därför vi bjuder folk! Annars kan vi lika gärna spara alla pengarna bröllopet kommer kosta oss och bara vara han och jag, men vi vill ju ha våra nära där!

Kan folk bara sluta vara så jäkla giriga, jag tycker det är pinsamt!

• TheD

Oj, wow 65:- per skalle... Ledsen men här måst ejag trycka på "håller med"-knappen och säga att det var snålt. Man ska absolut inte förvänta sig presenter. Känslan jag fick när vi gick in i kyrkan "ooooh är alla ståendes i kyrkan här för vår skull?"

Vad spelar det för roll om paret med bra lön paxar en present för 200 Ni vet inte hur deras liv ser ut. Lån och skatteverket existerar i denna värld, tyvärr :p Sluta tjura och var glad att någon vill ge er något.

Det jag kan hålla med om är förväntan av att personer som står en närmare kanske ger mer.

• Anonym (hmm)
    Anonym (><) skrev 2012-06-12 12:20:29 följande:
    Åh, ju mer jag läser här destå mer irriterad blir jag!
    Man gifter väl inte sig för att få presenter eller pengar??

Sen att man stökar och står i för att ordna fest är väl upp till var och en!?

Ordnar ni en vanlig fest, förväntar ni er presenter då också? För själva vigseln och bröllopet har egentligen inte något med själva festen att göra, utan är något som NI väljer att ha tillsammans med era vänner. Väl? 
    Jag har alltid fått höra under hela min uppväxt att blir man bjuden till någon tar man med sig en gåva. Blir jag och min sambo bjudna på middag hos ett par vänner tar vi alltid med något som tack för inbjudan. 

Likadant tänker jag angående bröllop.. man ger en gåva som tack för att man blev inbjuden. Och gåvan anpassar man efter tillställning och självklart ekonomi. Men jag skulle aldrig ge en flaska vin i bröllopsgåva, men skulle lätt ge det som gåva om vi gick på middag hos några. De tillställningar man ger lite extra för mig är jämna födelsedagar och ju äldre personen blir desto mer pengar på presenten, bröllop och dop är också tillfällen då man lägger ner lite extra mycket. . 

Om det är något som är snålt är det väl att be om kuvertavgift... då måste ju gästerna "köpa" sin plats på bröllopet.. hur sniket och snålt låter inte det.. Jag vet inte om jag hade tycket det var så kul att bli bjuden på ett bröllop men för att komma måste vi betala för oss..  
  • Anonym (en till...)

En sak jag blir upprörd över är att ofta är det de som har det "bättre ställt" som är mer snåla. De kan mycket väl gå ut o äta flera gånger i veckan, handla hem hur mycket nya saker som helst, men sen när det gäller att vara lika generös mot andra, så har de plötsligt inte råd. Om man lägger mindre än vad en Biobiljett kostar (som till och med en tonåring på barnbidrag har råd med) så är man SNÅL i mina ögon! 

Och som jag sagt innan så tycker jag även att man ska försöka ge något personligt. Jag har folk som ska hjälpa till på bröllopet som jag sagt att jag absolut inte vill ha något ifrån. Vår fotograf ska jobba hela dagen och kvällen gratis. Jag har sagt gång på gång att vi vill ge henne något, men hon svarade att hon ändå ville ge oss en annan present. . Det visar en otrolig generositet. 

Som flera har påpekat så har man väl alltid med något om man blir bjuden på middag. Eller? Jag har ofta med mig en flaska vin, efterätt eller något sånt. Och till bröllopet är det ju ingen vanlig middag man är bjuden på.
    Är man bjuden på födelsedagsfest har man väl med sig något... Fyller någon jämnt är det kanske något aningen större... Varför är det då "fel" att vänta sig att de ska ge en en present?

• Daludd
    Anonym skrev 2012-06-12 13:02:56 följande:
    Jag blir faktiskt väldigt chockad över att folk har så mycket förväntningar på sina bröllopspresenter! Man bjuder väl folk för att man vill ha dom där inte för att få saker?

Det tillhör att man ger en liten gåva när man är bjuden på tillställning, oavsett om det är födelsedag, bröllop eller dop. Men den gåvan ska vara baserad på vad personen som ger har möjlighet till.

Min bästa kompis och hans fru är personer som varit i mitt liv i många många år, jag och min blivande umgås med dom flitigt och vi är otroligt tacksamma för att dom vill dela vår dag med oss . Dom har två barn och mamman kommer vid tillfälle för vårt bröllop vara föräldrarledig. På hans lön hennes föräldrarpenning och ett helt hushåll blir jag överlycklig om äldsta dottern har ritat en teckning som bröllopspresent. Då är det ändå våra närmaste vänner men jag skulle aldrig förvänta mig något!
    Om dom hade arbetat i riksdagen hade jag fortfarande varit överlycklig för en teckning eftersom dom har sitt liv där deras pengar måste hamna!

Min svärfar har det väldigt gott ställt men jag skulle inte ens reagera om han inte ens gav oss ett kort. Han kommer vara där och fira vår dag med oss vilket betyder så mycket mer. Det är ju därför vi bjuder folk! Annars kan vi lika gärna spara alla pengarna bröllopet kommer kosta oss och bara vara han och jag, men vi vill ju ha våra nära där!

Kan folk bara sluta vara så jäkla giriga, jag tycker det är pinsamt!
    Alltså det handlar inte om girighet, det handlar om att man har en annan syn på detta själv. Jag är inte av åsikten att man aldrig ska bjuda någon på något för att mina pengar måste "hamn i mitt liv". Livet blir tråkigt, tycker jag, om man aldrig kan bjuda på saker. Vare sig det är tid eller pengar.
    Därför är snålhet inte så hett, för att det gör livet tråkigt. Tvärtom är det ju girigt att inte kunna undanvara mer än 65 kronor från sitt eget liv för att BJUDA någon på ett fint tack eller vad det nu handlar om.

Så det handlar inte om att man vill ha massa grejer, det handlar om att man ger och tar - det är som att båda behåller sina pengar eftersom man både får och ger presenter MEN det förgyller livet med överraskningar, gester och tackgåvor.

Det känns roligare än att alla sitter och kniper hårt om sin plånbok i varsitt hörn liksom. :) 
Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?