• Anonym (Irriterad)

Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?

Jag har valt att skriva anonymt för det här med pengar är så otroligt känsligt ämne. I just den här frågan finns det verkligen ett "rätt" svar, det som man ska tycka och svara. Men jag undrar om det är samma som vad folk/ni tycker egentligen? Jag hade aldrig startat den här tråden under mitt riktiga namn.

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.

Vad tycker ni, är det jag eller dom som är snåla? 

• Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?
  • purpleflower

Alltid detta problem med pengar... Förstår TS till viss del om man tittar på gästernas inkomster etc men jag skulle nog tänka till en extra gång om jag verkligen har så bra insikt i mina släktingars/vänners ekonomi? Vi har flera i vår bekantskapskrets som tjänar bra men jag har ingen aning om vilka utgifter eller hur mycket skulder de har. Bara för att man vet hur mycket folk tjänar så betyder det inte att man har full koll på hela deras ekonomi. Visst, det är en ära att bli bjuden på bröllop, men som brudpar ska man också vara tacksamma att folk vill vara med och fira överhuvudtaget och jag tycker inte att man ska jämföra hur mycket man har spenderat på varje gäst mot hur mycket man får i present. Då ska man ta ut kuvertavgift om man inte kan bjuda folk på mat, dryck etc utan att tänka på hur mycket era gäster "har kostat" er.

Tycker att man istället ska fokusera på hur själva festen blir, hur mycket bidrar gästerna till att ni och alla andra gäster ska få en rolig kväll? Vad skulle ni bli mest glada för; alla gäster ger minst 500 kr/pers i present men sitter tysta större delen av kvällen och bidrar inte på något sätt till en rolig stämning, så att ert minne av er bröllopsfest blir en tråkig och stel tillställning? Eller alla gäster ger 100 kr/pers i present men sjunger, dansar, firar ända in på småtimmarna och gör allt för att skapa en rolig stämning på festen och således bidrar till att er bröllopsfest blir ett jättefint minne för livet och en kväll som ni bara vill göra om? Det sistnämnda skulle betyda så oerhört mycket mer och vara en mycket större gåva för mig, än om vi fick en massa pengar men en tråkig fest. Så håller med om att ni borde vänta tills efter bröllopet med att "bedöma" era gäster.

Så det jag vill säga är att presenter mäts inte alltid i pengar!

• ajmb
    Anonym (Irriterad) skrev 2012-06-07 17:31:14 följande:
    Jag har valt att skriva anonymt för det här med pengar är så otroligt känsligt ämne. I just den här frågan finns det verkligen ett "rätt" svar, det som man ska tycka och svara. Men jag undrar om det är samma som vad folk/ni tycker egentligen? Jag hade aldrig startat den här tråden under mitt riktiga namn.

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.

Vad tycker ni, är det jag eller dom som är snåla? 
    Hej där...ja vad ska man säga...jag är ju svenska och kan inte annat än att hålla med dig. Vi valde bort bröllopspresenter för efter 15 år har man ju ganska mycket. Vill hellre ha nära och kära på vår stora dag med oss. Vi har ett kuvertbröllop ..men till min förvåning bara 3 dagar kvar till ...svarsdagen har endast en bråkdel betalat in de 300kr / kuvert för vuxna och 150 kr/kuvert för barn. 

Kan bara säga så här att när mina syster och vänner gift sig har gåvosumman legat kring 1000 kr trots att inkomsten inte ligger i topp.

Hey ...man gifter ju sig förhoppningsvis bara en gång.
  • gbg2012

Vi önskade oss bidrag till vår bröllopsresa och det har vi fått. Även presenter till välgörenhet och några andra presenter. Vi har fått presenter med andra ord från alla vi känner förutom från ett par som är heltidsarbetande med bra jobb och inga barn. Är det inte konstigt att inte ge något alls i bröllopspresent? Det är en nära vän till min man. 

Vi vet inte hur vi ska tänka och på alla tackkort ska vi tacka personligt men de kan vi ju inte tacka för någon present, detta känns jättekonstigt! En annan vän som gav 500 kr par uttryckte i helgen att de tjänade 1500 kr på att gå på vårat bröllop för han visste hu dyrt det var, är inte det lite otrevligt att säga så?  

• Ingride

Det tycker jag var väldigt olämpligt att säga. Man ska väl vara glad över att bli bjuden på bröllop och inte tänka i ord som att man "tjänar" något på det.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-09 12:22:08 följande:

Tycker inte man ska bry sig om presenterna. När vi gift oss den 27/5 12 så visste vi att många är som ni vill uttrycka det snåla. Men det sket vi i vi ville bara ha gärerna närvarande. Vi ville att de skulel vara med oss på våran stora dag. vi fick överförväntan mycket presenter och kontanter samt presentkort. Jag och min man trodde inte våra ögonnär vi såg presentbordet. Vi hade 38 gäster. Ganska litet bröllop. Vi fick kontanter för 17000:- presentkort på ett sammanlagt värde av 8500:- på Em möbler samt 25 bröllopspresenter både billiga och dyra. Vi trodde verkligen inte våra ögon då måna är studerande och arbetslösa. Vi hade sagt innan när folk frågat att vi kunde tänka oss ett bidrag till vår nya säng vi valt ut på Em möbler. Vi fick tom pengar till bröllopsresan och en full bokhylla och köksskåp med en fin servis och besticksätt sätt för 12 personer. Den kan inte ha varit billig.

När vi kom in i rummet där presnterna var trodde vi inte våra ögon. Vi var helt ärlig mållösa. En gärst gav oss ett par handgjorda egentillverkade örhängen. Det var nog den presenten jag uppskattade mest och ett halsband till min man. Hon är sjukprensionär och har nästan ingen inkomst. Men dessa presenter vara värda mest för oss och priset har fan ingen betydelse.

HUvudsaken vara att de var närvarande för oss!!!

Haha... alltså förlåt men... lätt att säga "jag tycker inte man ska bry sig om man får presenter" eller "huvudsaken att de var närvarande" när man fick så sjukt mycket pengar och presenter som ni =P
  • Joanna Marie

Jag tycker definitivt att det är snålt med 100 kr per person, hellre något personligt och förhoppningsvis ger de något mer på bröllopet. Och det är inte fel att tycka att personen är snål och att vara besviken. Det betyder inte att man ställer sig och gråter och skriker eller ens säger det till personen i fråga.
    MEN MAN SKA VÄL FÅ HA KÄNSLOR?! Är det så fel?
    Jag skulle bli besviken om jag fick 200 kr av ett par men jag skulle också bli besviken om jag fick vin/champangeglas i kristall eller en superduper kaffebryggare då det är något fruktansvärt opersonligt då vi inte dricker alkohol eller kaffe. Det handlar om balans och mycket om kulturen i umgängeskretsen.
    Hade precis en konversation med min m2b om att han inte tycker det är ok att visa andra vad någon har gett eller prata om det för att det kan skapa osämja.

Jag tycker att självklart få man ha dessa känslor men man bör inte agera på dem.

• Green

Det går utmärkt att dricka både mineralvatten och mjölk ur kristallglas Flört

• Joanna Marie

Går det? För det ända jag ser framför mig är ångest. Ångest över att använda då de riskerar att gå sönder. Det jag menar med kristall champange glass är att det är en väldigt opersonlig present. Vill jag ha glass så köper jag från IKEA.

• Anonym
    Joanna Marie skrev 2012-06-10 19:47:37 följande:
    Jag tycker definitivt att det är snålt med 100 kr per person, hellre något personligt och förhoppningsvis ger de något mer på bröllopet. Och det är inte fel att tycka att personen är snål och att vara besviken. Det betyder inte att man ställer sig och gråter och skriker eller ens säger det till personen i fråga.
    MEN MAN SKA VÄL FÅ HA KÄNSLOR?! Är det så fel?
    Jag skulle bli besviken om jag fick 200 kr av ett par men jag skulle också bli besviken om jag fick vin/champangeglas i kristall eller en superduper kaffebryggare då det är något fruktansvärt opersonligt då vi inte dricker alkohol eller kaffe. Det handlar om balans och mycket om kulturen i umgängeskretsen.
    Hade precis en konversation med min m2b om att han inte tycker det är ok att visa andra vad någon har gett eller prata om det för att det kan skapa osämja.

Jag tycker att självklart få man ha dessa känslor men man bör inte agera på dem.
    word.
  • BettyBoop
    Sara 120707 skrev 2012-06-08 16:03:57 följande:

Fast du verkar inte ha sett min poäng här.

Eftersom vi inte vet hur det ser ut så är det lika fel att anta att de är snåla som att anta att de faktiskt ger efter förmåga. Vi vet inte och kan därför inte dra någon säker slutsats.

Jag ville bara framföra att det inte alls alltid gäller att människor ger av välvilja utan att det faktiskt även finns människor som använder gåvan för att ge en pik till mottagaren. Därför har jag förståelse för att TS kan ha hajat till, att jag sedan tycker att man ska tro det bästa om folk och även höja sig över sådan småsinthet när det är det det gäller framgår i mina tidigare inlägg. Skönt för dig att du har sluppit uppleva den typen av oginhet i din omgivning, men bara för att du aldrig har upplevt det betyder det faktiskt inte att det aldrig förekommer.

Angående att man har all rätt att spendera sina pengar precis som man vill så är det väl självklart, precis lika självklart som att man har rätt att tycka precis vad man vill om hur andra hanterar sina pengar.

Det verkar som om du tycker att det är tabu att någonsin tycka någon annan är snål?

Jag däremot kan definitivt tycka vissa personer är snåla men det behöver inte betyda att jag tycker mindre om dem för det, alla har sina fel.

Jag skrev inte vilken inkomst vi har för att "tävla" utan bara för att visa att man behöver inte ha en massa pengar för att man ska tycka att 100 kr är en ganska liten bröllopspresent, beroende på inkomst och förmåga. Det är ju fritt fram om man vill tycka det eller inte men det verkar från inläggen ovan som att jag inte är helt ensam om att tycka det.

Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?