• Anonym (Irriterad)

Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?

Jag har valt att skriva anonymt för det här med pengar är så otroligt känsligt ämne. I just den här frågan finns det verkligen ett "rätt" svar, det som man ska tycka och svara. Men jag undrar om det är samma som vad folk/ni tycker egentligen? Jag hade aldrig startat den här tråden under mitt riktiga namn.

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.

Vad tycker ni, är det jag eller dom som är snåla? 

• Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?
  • Anonym (en till...)

Jo men ärlig talat, som TS skrev så var det t.ex. kusinen + flickvännen som tillsammans la 200kr. 100kr var? Det går man inte ens på bio med! Och räcker inte ens till en middag ute. 
    Och ger man inte mer till ett bröllop än en födelsedag? 
    Personligen hade jag skämts för att ge så lite som 100kr. Det känns nästan som att man bara går för att få en gratis middag eller nåt.  

• Sara 120707

Jag kan förstå TS till viss del.

Det är svårt för oss som utomstående att veta hur er relation ser ut.

Själv har jag medvetet ställt in mig på att inte förvänta mig några gåvor överhuvudtaget men trots det hade jag säkerligen höjt på ögonbrynen om tex min pappa hade gett oss 200 kr.

Jag förstår även de som skrivit att man gifter sig inte för att få presenter och man kanske inte har 100procentig koll på andras ekonomi MEN det är väldigt "utopia" att inte överhuvudtaget reflektera över att presenten kan bära en viss symbolik.

Min m2b's släkt var förra sommaren bjudna på ett riktigt fancy slottsbröllop. Jag vet att dessa människor är ganska välbeställda men de gav en gemensam gåva på 10 personer, ett 1000kronors presentkort på IKEA. Eftersom jag är insatt i alla släktdraman så är jag ganska säker på att anledningen var att de inte gillade bruden han valt, men de ville gärna gå på bröllop.

Så TS, oavsett anledningen, höj dig över det, be the bigger person.

• Cosy

Sen lägger gästerna ofta ner mer pengar på bröllopet än vad brudparet får i presenter. Har ni krav på klädsel? Alla kanske inte har de kläderna som ni önskar utan är tvungna att köpa nytt. Exempel en kostym om ni har det som klädsel går på 1000kr och uppåt och en klänning runt 500kr så en familj på säga två vuxna och en hemmaboende barn(man) skulle isf lägga 2500kr på ert bröllop för att anpassa sig efter era önskemål och sen behöver de komma till erat bröllop (även om det inte behöver övernattning så kostar bensinpengar/tåg/buss

SEn sa du att majoriteten bodde i den staden du bor i men inte alla vilket betyder att vissa behöver spendera pengar på boende och mat dagen efter

Det spelar ingen roll vad du såm värd lägger på din gäst det är du som bjuder in dem.

Att vissa gäster vill ge en present för att de känner för det skall ni vara tacksamma för oavsett om det är en krona eller en miljon. det är tanken som räknas i detta fall.

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Anonym (Irriterad)
    daniiel skrev 2012-06-07 21:22:04 följande:
    Och jag behöver inte vara anonym för att tycka så och stå för det!
    Ja, som jag skrev i början på mitt inlägg finns det i den här frågan ett tydligt "rätt" sätt att tycka. Man "ska" tycka som du, Chicita och några andra. Om man tycker som man "ska" är det inte särskilt svårt att stå för sin åsikt. När jag har pratat med nära vänner om detta har jag sagt vad jag tycker, men det här är ett internetforum, jag känner inte er, vet inte hur det jag skriver kommer att tolkas så jag väljer att vara anonym för att kunna prata i den här tråden så som jag skulle göra med mina allra närmaste. Jag är också intresserad av att höra vad andra verkligen tycker, något som det är mycket större chans att de gör om de inte riskerar att hängas ut som otacksamma och elaka. Jag är personligen inte intresserad av en tråd där vi alla dunkar varandra i ryggen och berättar vilka fantastiskt generösa människor vi är som inte alls bryr sig om pengar osv. Jag säger inte att ni som tycker annorlunda är det, jag tror bara att det är det tråden skulle utvecklas till om man inte fick vara anonym. Ibland har vi människor tankar och känslor som inte är så rena och fina, jag tycker det kan vara skönt att kunna lufta dem i sådant här forum utan att bli påhoppad.
    augustesen skrev 2012-06-07 21:28:32 följande:
    Jag har gett ut ett kontonummer och vill inte veta vilka som ger vad, just för att undvika "besvikelsen" om någon ger mer eller mindre. Visst är huvudsaken att gästerna kan delta på vår fantastiska dag men samtidigt tror jag det är svårt att blunda om någon ger väldigt lite :p Men nästan alla våra gäster åker från Stockholm till Kalmar så jag är otroligt glad att så många kan komma (ingen har tackat nej än så länge).

Mitt tips - kolla inte på specifikationen av kontot och vilka som skickat pengarna. För över pengarna och stäng kontot så slipper ni tänka på det :p
    Jag håller verkligen med dig och det är ett bra tips du ger. Om jag hade kunnat ändra något i efterhand hade det varit att ha ett helt separat "gåvokonto". Nu använder vi vårat "bröllopskonto" där vi också har alla pengar till bröllopet, när jag ska kolla något där ser jag om det kommit in några gåvor. Man kan ju inte undvika att se vem som gett vad i slutändan när tackkort osv ska skickas, men jag hade hellre sett allt då och kunnat skratta åt hur pinsamt snåla vissa är än att kunna se det nu när man är mitt uppe i alla förberedelser och bli irriterad över hur mycket tid och pengar man lägger på sina gäster och det känns som om det inte uppskattas.
    daniiel skrev 2012-06-07 21:20:26 följande:
    Och att man som gäst ska ge en gåva som motsvarar vad brudparet spenderat på dom under dagen är ett resonemang jag inte förstår alls. Brudparet väljer ju helt och hållet själva om de vill spendera 200kr/gäst eller 2000kr/gäst och då ska man inte heller på något sätt förvänta sig att gästerna ska "betala tillbaka" det genom dyra presenter. Om man verkligen vill vara säker på att få tillbaka det man spenderat på gästernas mat tex, så bör man ta en kuvertavgift. Och då kan man ju dra hela den diskussionen kring kuvertavgifter, men jag är en av dom (få här inne på BT) som tycker det är en ypperlig idé, så länge kuvertavgiften är på en bra nivå, endast går till gästen mat och eventuella dryck och om man inte önskar sig några presenter utöver den. Alla håller inte med mig där, må så vara.

Jag håller verkligen inte med TS i detta, era gäster är inte snåla. Ni har bara alldeles för höga förväntningar och är faktiskt ganska otacksamma tycker jag.

Jag håller med dig om att man bör ta ut en kuvertavgift om man vill ha tillbaka det man spenderat. Det är dock inte så jag menar. Jag tycker inte att alla ska "betala" lika mycket i form av en kuvertavgift, jag tycker man ger presenter efter de förutsättningar man har. Vi har gett ungefär lika mycket i present på alla bröllop vi varit på trots att de har haft helt olika budget, vi har anpassat presenten efter vår budget och gett ca 500 (från två personer, studenter). Med risk för att bli politisk kan man väl säga att jag försöker leva efter devisen "från var och en efter förmåga till var och en efter behov", det dom gör att jag tycker att de gåvor jag har nämnt är snåla är att de ger långt under sin förmåga. Om någon studentkompis eller en av mina ensamstående mostrar som tjänar dåligt hade gett något litet från önskelistan eller något helt annat som passade deras budget hade jag blivit jätteglad. Men här handlar det om två vuxna, heltidsarbetande personer som alltså ger 100 kronor var i bröllopspresent. Jag hade skämts om jag vore dem.
    Anonym skrev 2012-06-07 21:07:48 följande:
    Jag tolkade det som att TS menade att man går ihop för de stora presenterna typ som kanske faster, fasters man och deras två barn (alltså kusiner) + respektive till dessa. 
     Precis så menade jag Glad
    Anonym (en till...) skrev 2012-06-07 20:28:41 följande:
    Jag tycker väl som så...om man verkligen inte har råd med något så ska man i alla fall lägga ner tiden att hitta något personligt.
    Det är MIN åsikt i alla fall.  
    Håller absolut med dig! Om man har ont om pengar kan absolut göra något annat istället. 

För mig handlar snålhet inte om hur mycket eller lite pengar man har. I min släkt och i min blivande släkt finns personer med väldigt olika ekonomiska förutsättningar. Lustigt nog är några av de som är mest generösa med både tid och pengar de som har minst. Min upplevelse är att de som har minst brukar vara bäst på att dela med sig av det de har. De som jag upplever som snåla (både nu och i andra sammanhang) har det inte dåligt ställt på något vis. De är helt enkelt snåla och vill gärna komma undan så billigt som möjligt, de skull vara lika snåla hur lite eller mycket de än hade.. Tror jag åtminstonde.. 
  • Anonym (Irriterad)
    Sara 120707 skrev 2012-06-07 22:12:03 följande:

Jag kan förstå TS till viss del.

Det är svårt för oss som utomstående att veta hur er relation ser ut.

Själv har jag medvetet ställt in mig på att inte förvänta mig några gåvor överhuvudtaget men trots det hade jag säkerligen höjt på ögonbrynen om tex min pappa hade gett oss 200 kr.

Jag förstår även de som skrivit att man gifter sig inte för att få presenter och man kanske inte har 100procentig koll på andras ekonomi MEN det är väldigt "utopia" att inte överhuvudtaget reflektera över att presenten kan bära en viss symbolik.

Min m2b's släkt var förra sommaren bjudna på ett riktigt fancy slottsbröllop. Jag vet att dessa människor är ganska välbeställda men de gav en gemensam gåva på 10 personer, ett 1000kronors presentkort på IKEA. Eftersom jag är insatt i alla släktdraman så är jag ganska säker på att anledningen var att de inte gillade bruden han valt, men de ville gärna gå på bröllop.

Så TS, oavsett anledningen, höj dig över det, be the bigger person.

Bra poänger. Och det gör jag, jag och killen bara skrattar åt det Glad Jag startade mest den här tråden för att jag vill skriva av mig lite och se vad andra tycker.
    Anonym (en till...) skrev 2012-06-07 22:11:14 följande:
    Jo men ärlig talat, som TS skrev så var det t.ex. kusinen + flickvännen som tillsammans la 200kr. 100kr var? Det går man inte ens på bio med! Och räcker inte ens till en middag ute. 
    Och ger man inte mer till ett bröllop än en födelsedag? 
    Personligen hade jag skämts för att ge så lite som 100kr. Det känns nästan som att man bara går för att få en gratis middag eller nåt.  
    Eller hur! Jag tröstar mig med att det är dom som är pinsama här, jag tror också att de kommer att skämas lite när de kommer till festen och inser vad det är de"får" i form av mat, dryck, favors och fest. Jag hoppas de har roligast av alla! Tungan ute
  • sofiasmamma

Hjälp, jag skäms faktiskt när jag läser vissa kommentarer.

Inte OK tycker jag. Var är tacksamheten och ödmjukheten?

Jag förväntar mig absolut inga presenter. De absolut mest värdefulla presenterna är dessutom de som någon lagt ner tid och tankemöda på, inte de dyraste.

• Chicita

Men fortfarande... Ditt bröllop har inte ens varit än TS. Är det inte bättre att vänta med att döma dom som snåla till efteråt?
    Som sagt, du vet ju inte om det här är det enda ni kommer att få av dessa. Det kan ju hända att dom ville ge något litet som en personlig gåva, men sen är med på något större gemensamt med andra...

Oavsett om det är snålt eller inte, om det är girigt eller inte så tycker jag inte att man ska ta ut sorgen i förskott (oavsett vad det gäller).
    Jag hoppas att du får en bra bröllopsdag även om du inte får gåvor som motsvarat dina förväntningar.  
    Och jag hoppas att det inte kommer att förstöra dina och blivande makens relationer med släkt och vänner om ni nu har ändrat erat synsätt på dom.

• daniiel
    Anonym (Irriterad) skrev 2012-06-07 22:31:56 följande:
    Ja, som jag skrev i början på mitt inlägg finns det i den här frågan ett tydligt "rätt" sätt att tycka. Man "ska" tycka som du, Chicita och några andra. Om man tycker som man "ska" är det inte särskilt svårt att stå för sin åsikt. När jag har pratat med nära vänner om detta har jag sagt vad jag tycker, men det här är ett internetforum, jag känner inte er, vet inte hur det jag skriver kommer att tolkas så jag väljer att vara anonym för att kunna prata i den här tråden så som jag skulle göra med mina allra närmaste. Jag är också intresserad av att höra vad andra verkligen tycker, något som det är mycket större chans att de gör om de inte riskerar att hängas ut som otacksamma och elaka. Jag är personligen inte intresserad av en tråd där vi alla dunkar varandra i ryggen och berättar vilka fantastiskt generösa människor vi är som inte alls bryr sig om pengar osv. Jag säger inte att ni som tycker annorlunda är det, jag tror bara att det är det tråden skulle utvecklas till om man inte fick vara anonym. Ibland har vi människor tankar och känslor som inte är så rena och fina, jag tycker det kan vara skönt att kunna lufta dem i sådant här forum utan att bli påhoppad.
    Nej, nu är det du som tycker att man "ska" tycka på ett specifikt sätt och jag kan säga dig att tex hur jag tycker om kuvertavgift verkligen inte är något man "ska" tycka enligt många andra, men jag står för den också! Självklart, var anonym om du tror att det hjälper dig framåt i denna diskussionen, men jag tycker egentligen inte att detta är en sådan fråga att de absolut behövs. Men som i allt annat, så kan man tycka och tänka olika. Jag tycker bara det är lite.. ja, jag vet inte vilket ord jag ska använda.. men att peka ut sina gäster som snåla.. ja, det kanske man behöver vara anonym för att våga iofs.
    Anonym (Irriterad) skrev 2012-06-07 22:31:56 följande:
    Jag håller med dig om att man bör ta ut en kuvertavgift om man vill ha tillbaka det man spenderat. Det är dock inte så jag menar. Jag tycker inte att alla ska "betala" lika mycket i form av en kuvertavgift, jag tycker man ger presenter efter de förutsättningar man har. Vi har gett ungefär lika mycket i present på alla bröllop vi varit på trots att de har haft helt olika budget, vi har anpassat presenten efter vår budget och gett ca 500 (från två personer, studenter). Med risk för att bli politisk kan man väl säga att jag försöker leva efter devisen "från var och en efter förmåga till var och en efter behov", det dom gör att jag tycker att de gåvor jag har nämnt är snåla är att de ger långt under sin förmåga. Om någon studentkompis eller en av mina ensamstående mostrar som tjänar dåligt hade gett något litet från önskelistan eller något helt annat som passade deras budget hade jag blivit jätteglad. Men här handlar det om två vuxna, heltidsarbetande personer som alltså ger 100 kronor var i bröllopspresent. Jag hade skämts om jag vore dem.
    Nu var ju inte just det specifikt riktat till dig och din situation, utan mer allmänt till de som skrivit att de tycker att summan för presenten ska matcha summan brudparet spenderat på gästen. Och återigen, bara för att du har en syn på någons ekonomi, så behöver ju inte det stämma överens med hur verkligheten för de personerna är. Jag tycker som sagt det är väldigt otacksamt att säga att någon som öht ger er en gåva är snål! Jag kan verkligen inte förstå hur man kan vara så fast vid en summa, en prislapp. Det som kostade 200kr, var inte det något ni ville ha? Det var ju ni som skrivit listan. Var glada då över att någon ville ge det till er, de kanske tyckte att det var en utmärkt present, något som ni skulle bli glada över och så sitter du/ni och kallar dom för snåla.. hm.

Men, hur man än vrider och vänder på detta, så kommer inte någon av oss att ändra åsikt och uppfattning om denna saken och trots att jag inte alls kan förstå hur du resonerar, så har du all rätt att tycka som du gör. Jag förstår bara egentligen inte vad du vill ha ut av denna tråden, om det inte är klappar på ryggen och medhåll om hur synd det är om er som har så snåla gäster, precis vad du inte ville att denna tråden skulle vara, om klapparna och medhållen är åt de som resonerar som jag och några andra.
  • Amor in aeternum

Jag tycker personligen att 200 är väldigt snålt att ge på ett bröllop, men jag har gjort det själv, det var när jag och sambon var arbetslösa båda två och min kusin gifte sig, vi hade helt enkelt inte råd att ge mer. Däremot när hans mamma gifte om sig nu för ett tag sedan så lade vi 1000:- istället.

Jag hade blivit besviken om en heltidsarbetande familj hade gett oss 200:-, men jag hade förstått om min mamma som är sjukpensionär ger det. Situationen blir olik från person till person. Vi får väl se i september hur det blir.

Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?