daniiel skrev 2012-06-07 21:22:04 följande:
Och jag behöver inte vara anonym för att tycka så och stå för det!
Ja, som jag skrev i början på mitt inlägg finns det i den här frågan ett tydligt "rätt" sätt att tycka. Man "ska" tycka som du, Chicita och några andra. Om man tycker som man "ska" är det inte särskilt svårt att stå för sin åsikt. När jag har pratat med nära vänner om detta har jag sagt vad jag tycker, men det här är ett internetforum, jag känner inte er, vet inte hur det jag skriver kommer att tolkas så jag väljer att vara anonym för att kunna prata i den här tråden så som jag skulle göra med mina allra närmaste. Jag är också intresserad av att höra vad andra
verkligen tycker, något som det är mycket större chans att de gör om de inte riskerar att hängas ut som otacksamma och elaka. Jag är personligen inte intresserad av en tråd där vi alla dunkar varandra i ryggen och berättar vilka fantastiskt generösa människor vi är som inte alls bryr sig om pengar osv. Jag säger inte att ni som tycker annorlunda är det, jag tror bara att det är det tråden skulle utvecklas till om man inte fick vara anonym. Ibland har vi människor tankar och känslor som inte är så rena och fina, jag tycker det kan vara skönt att kunna lufta dem i sådant här forum utan att bli påhoppad.
augustesen skrev 2012-06-07 21:28:32 följande:
Jag har gett ut ett kontonummer och vill inte veta vilka som ger vad, just för att undvika "besvikelsen" om någon ger mer eller mindre. Visst är huvudsaken att gästerna kan delta på vår fantastiska dag men samtidigt tror jag det är svårt att blunda om någon ger väldigt lite :p Men nästan alla våra gäster åker från Stockholm till Kalmar så jag är otroligt glad att så många kan komma (ingen har tackat nej än så länge).
Mitt tips - kolla inte på specifikationen av kontot och vilka som skickat pengarna. För över pengarna och stäng kontot så slipper ni tänka på det :p
Jag håller verkligen med dig och det är ett bra tips du ger. Om jag hade kunnat ändra något i efterhand hade det varit att ha ett helt separat "gåvokonto". Nu använder vi vårat "bröllopskonto" där vi också har alla pengar till bröllopet, när jag ska kolla något där ser jag om det kommit in några gåvor. Man kan ju inte undvika att se vem som gett vad i slutändan när tackkort osv ska skickas, men jag hade hellre sett allt då och kunnat skratta åt hur pinsamt snåla vissa är än att kunna se det nu när man är mitt uppe i alla förberedelser och bli irriterad över hur mycket tid och pengar man lägger på sina gäster och det känns som om det inte uppskattas.
daniiel skrev 2012-06-07 21:20:26 följande:
Och att man som gäst ska ge en gåva som motsvarar vad brudparet spenderat på dom under dagen är ett resonemang jag inte förstår alls. Brudparet väljer ju helt och hållet själva om de vill spendera 200kr/gäst eller 2000kr/gäst och då ska man inte heller på något sätt förvänta sig att gästerna ska "betala tillbaka" det genom dyra presenter. Om man verkligen vill vara säker på att få tillbaka det man spenderat på gästernas mat tex, så bör man ta en kuvertavgift. Och då kan man ju dra hela den diskussionen kring kuvertavgifter, men jag är en av dom (få här inne på BT) som tycker det är en ypperlig idé, så länge kuvertavgiften är på en bra nivå, endast går till gästen mat och eventuella dryck och om man inte önskar sig några presenter utöver den. Alla håller inte med mig där, må så vara.
Jag håller verkligen inte med TS i detta, era gäster är inte snåla. Ni har bara alldeles för höga förväntningar och är faktiskt ganska otacksamma tycker jag.
Jag håller med dig om att man bör ta ut en kuvertavgift om man vill ha tillbaka det man spenderat. Det är dock inte så jag menar. Jag tycker inte att alla ska "betala" lika mycket i form av en kuvertavgift, jag tycker man ger presenter efter de förutsättningar man har. Vi har gett ungefär lika mycket i present på alla bröllop vi varit på trots att de har haft helt olika budget, vi har anpassat presenten efter vår budget och gett ca 500 (från två personer, studenter). Med risk för att bli politisk kan man väl säga att jag försöker leva efter devisen "från var och en efter förmåga till var och en efter behov", det dom gör att jag tycker att de gåvor jag har nämnt är snåla är att de ger långt under sin förmåga. Om någon studentkompis eller en av mina ensamstående mostrar som tjänar dåligt hade gett något litet från önskelistan eller något helt annat som passade deras budget hade jag blivit jätteglad. Men här handlar det om två vuxna, heltidsarbetande personer som alltså ger 100 kronor var i bröllopspresent. Jag hade skämts om jag vore dem.
Anonym skrev 2012-06-07 21:07:48 följande:
Jag tolkade det som att TS menade att man går ihop för de stora presenterna typ som kanske faster, fasters man och deras två barn (alltså kusiner) + respektive till dessa.
Precis så menade jag

Anonym (en till...) skrev 2012-06-07 20:28:41 följande:
Jag tycker väl som så...om man verkligen inte har råd med något så ska man i alla fall lägga ner tiden att hitta något personligt.
Det är MIN åsikt i alla fall.
Håller absolut med dig! Om man har ont om pengar kan absolut göra något annat istället.
För mig handlar snålhet inte om hur mycket eller lite pengar man har. I min släkt och i min blivande släkt finns personer med väldigt olika ekonomiska förutsättningar. Lustigt nog är några av de som är mest generösa med både tid och pengar de som har minst. Min upplevelse är att de som har minst brukar vara bäst på att dela med sig av det de har. De som jag upplever som snåla (både nu och i andra sammanhang) har det inte dåligt ställt på något vis. De är helt enkelt snåla och vill gärna komma undan så billigt som möjligt, de skull vara lika snåla hur lite eller mycket de än hade.. Tror jag åtminstonde..