• Anonym (Irriterad)

Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?

Jag har valt att skriva anonymt för det här med pengar är så otroligt känsligt ämne. I just den här frågan finns det verkligen ett "rätt" svar, det som man ska tycka och svara. Men jag undrar om det är samma som vad folk/ni tycker egentligen? Jag hade aldrig startat den här tråden under mitt riktiga namn.

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.

Vad tycker ni, är det jag eller dom som är snåla? 

• Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?
  • Chicita

Ett lite roligt fenomen här kan jag tycka är att om det hade varit saker istället för pengagåvor så är det så mycket svårare att veta vad som kostat lite eller inte.
    Om någon kommer med en liten silverskål så kanske det ser snålt ut, men den kan ha kostat flera tusen.
    Tvärt om när det gäller en stor och dyr kaffemaskin som maler bönorna mm mm.
     Har man tur så är den ju på rea någonstans, och så kanske man hade bonuspoäng sparade på något kort osv osv, så den kanske inte kostat mer än några hundringar i slutänden. Men den ser ju dyr ut.

Hade man då tyckt att det var snålare att ge bort en silverskål som mottagaren kanske inte har nytta av, än att ge bort den där kaffemaskinen som givaren i princip fick gratis bara för att man inte ser pengarna bakom?  

Jag förväntar mig inte att få något alls när jag bjuder in till något oavsett vad det är jag bjuder in till. Eventuella presenter som kommer är en bonus men inte något jag förväntar mig.  
    Sen skulle jag kanske bli besviken om jag hade förväntat att få något. Men det tycker jag är en helt annan fråga. 

• Daludd
    daniiel skrev 2012-06-07 21:20:26 följande:
    Jag blir faktiskt rätt chockad över att det är så pass många som faktiskt håller med TS. Hur har ni mage att kalla era gäster snåla?

Bara för att det utåt sett verkar som att man har det gott ställt med bra jobb osv, så betyder väl inte det att man automatiskt måste ge sina vänner dyra presenter? Ni har förmodligen inte full insyn i era gästers ekonomi och har alltså ingen aning om hur den verkligen ser ut, vad de prioritetar och kanske sparar till.

Ni, TS, har ju själva valt att skriva upp presenter från 200kr på listan och då kan ni ju inte bli sura över att "fel" människor väljer den presenten. Var glad över att ni får något alls! Hade det varit så viktigt med vem som ger vad, så hade det väl varit bättre att ni delat ut en specifik present till gästerna, som ligger i en prisklass ni tycker att gästerna ska spendera, men det om något är väl snålt?

Och att man som gäst ska ge en gåva som motsvarar vad brudparet spenderat på dom under dagen är ett resonemang jag inte förstår alls. Brudparet väljer ju helt och hållet själva om de vill spendera 200kr/gäst eller 2000kr/gäst och då ska man inte heller på något sätt förvänta sig att gästerna ska "betala tillbaka" det genom dyra presenter. Om man verkligen vill vara säker på att få tillbaka det man spenderat på gästernas mat tex, så bör man ta en kuvertavgift. Och då kan man ju dra hela den diskussionen kring kuvertavgifter, men jag är en av dom (få här inne på BT) som tycker det är en ypperlig idé, så länge kuvertavgiften är på en bra nivå, endast går till gästen mat och eventuella dryck och om man inte önskar sig några presenter utöver den. Alla håller inte med mig där, må så vara.

Jag håller verkligen inte med TS i detta, era gäster är inte snåla. Ni har bara alldeles för höga förväntningar och är faktiskt ganska otacksamma tycker jag.
    Men jag undrar om ni tolkar oss som håller med TS fel? Det handlar inte om att man tycker att någon måste ge så himla dyra grejer (oavsett vad man tjänar finns det ju en rimlighetsgräns) utan om att det är tråkigt att ha vänner som man bjuder och bjuder och bjuder och som man inte får igen ifrån. Alltså - att ge någon någonting för 50-100 kronor när man är heltidsarbetande, på en så stor tillställning som ett bröllop - är i princip att säga att man inte bryr sig speciellt mycket och att man tycker att det är mindre värt än att käka på indiska restaurangen på hörnet. 
    Det handlar ju egentligen inte om pengar... utan om att det är en pik från gästen, att de inte bryr sig. Om man har vänner som lätt spenderar 190 kr i inträde på en klubb i stan på helgen, så kanske man känner sig något bortprioriterad om man får en bröllopsgåva i form av 100 kronor? 
    Det är ouppfostrat och oförskämt liksom.

Sen kan man tycka gränserna går lite olika. Men som sagt, man kommer inte till någons bröllop med en tjuga i present liksom. Inte när man har möjlighet till mer än så. Sen finns det en övre gräns, som sagt. Jag tycker inte att man kan förvänta någon, oavsett inkomst, att ge över 500 kr per person. Det skulle vara ens föräldrar eller liknande och då kan man vara extremt tacksam för det, men det är inget man förväntar sig. 
  • Daludd
    Chicita skrev 2012-06-08 12:46:01 följande:
    Ett lite roligt fenomen här kan jag tycka är att om det hade varit saker istället för pengagåvor så är det så mycket svårare att veta vad som kostat lite eller inte.
    Om någon kommer med en liten silverskål så kanske det ser snålt ut, men den kan ha kostat flera tusen.
    Tvärt om när det gäller en stor och dyr kaffemaskin som maler bönorna mm mm.
     Har man tur så är den ju på rea någonstans, och så kanske man hade bonuspoäng sparade på något kort osv osv, så den kanske inte kostat mer än några hundringar i slutänden. Men den ser ju dyr ut.

Hade man då tyckt att det var snålare att ge bort en silverskål som mottagaren kanske inte har nytta av, än att ge bort den där kaffemaskinen som givaren i princip fick gratis bara för att man inte ser pengarna bakom?  

Jag förväntar mig inte att få något alls när jag bjuder in till något oavsett vad det är jag bjuder in till. Eventuella presenter som kommer är en bonus men inte något jag förväntar mig.  
    Sen skulle jag kanske bli besviken om jag hade förväntat att få något. Men det tycker jag är en helt annan fråga. 
    Då börjar det ju plötsligt handla mer om hur mycket gästen lagt ner möda (om man nu inte har en sån där lista...) på att hitta något som passar en, eller något personligt som handlar om ens relation eller så. Lite som att bli själaglad för farmors hemstickade strumpor men tycka pappa är dryg som köpte samma dyra tröja som förra året som han glömt att man redan fått ;)
  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-06-08 12:46:01 följande:

Jo det kan vara det farliga med att önska sig pengar men jag tycker att det i TS situation är mer som att komma med en liten påse 50-öres tuggummi.

Ni som aldrig skulle ha en annan tanke än att bli otroligt tacksamma för allt, hur skulle ni reagera på den typen av gäster som hellre medvetet köper något de vet att ni inte vill ha för att de inte tycker det ni vill ha är lämpligt.

Nu pratar jag om typ faster Agda som säger att jag tänker minsann inte ge ett bidrag till bröllopsresan, jag ger dem en extra brödrost istället så får de väl sälja den om de vill.

Jag kan bli lite trött på den helgonaktiga inställningen att oavsett hur ogenomtänkt eller medvetet oartigt tänket bakom en present är så ska man bli galet tacksam.

Jag har haft väldigt svårt att vara tacksam när jag får gräsliga prydnadssaker av äldre släktingar när jag flera gånger sagt till dem att jag inte vill ha prydnadssaker. Då ser jag hellre att de kommer utan gåva men med ett gott humör, funkar utmärkt för mig. Jag tycker det är oartigt när man ger för sin egen skull istället för mottagarens.

Sen vill jag lägga till att jag inte alls tror att TS situation handlar om pengarna, det handlar om att det nog känns som en medveten gliring. Lite som att vi går väl för att det är släkt och vi borde och det är ju så trevligt med bröllop men vi är inte intresserade av att gratulera er.

Sen upprepar jag till TS, skaffa dig förväntningen att ni inte kommer att få något och kolla inte förrän i efterhand på listan. Man kan inte ändra sin instinktiva reaktion men däremot kan man planera så den eventuella reaktionen blir så liten som möjligt och ställer till det så lite som möjligt.

• Chicita
    Daludd skrev 2012-06-08 12:46:56 följande:
    Men jag undrar om ni tolkar oss som håller med TS fel? Det handlar inte om att man tycker att någon måste ge så himla dyra grejer (oavsett vad man tjänar finns det ju en rimlighetsgräns) utan om att det är tråkigt att ha vänner som man bjuder och bjuder och bjuder och som man inte får igen ifrån. Alltså - att ge någon någonting för 50-100 kronor när man är heltidsarbetande, på en så stor tillställning som ett bröllop - är i princip att säga att man inte bryr sig speciellt mycket och att man tycker att det är mindre värt än att käka på indiska restaurangen på hörnet. 
    Det handlar ju egentligen inte om pengar... utan om att det är en pik från gästen, att de inte bryr sig. Om man har vänner som lätt spenderar 190 kr i inträde på en klubb i stan på helgen, så kanske man känner sig något bortprioriterad om man får en bröllopsgåva i form av 100 kronor? 
    Det är ouppfostrat och oförskämt liksom.

Sen kan man tycka gränserna går lite olika. Men som sagt, man kommer inte till någons bröllop med en tjuga i present liksom. Inte när man har möjlighet till mer än så. Sen finns det en övre gräns, som sagt. Jag tycker inte att man kan förvänta någon, oavsett inkomst, att ge över 500 kr per person. Det skulle vara ens föräldrar eller liknande och då kan man vara extremt tacksam för det, men det är inget man förväntar sig. 
    Men har ni sett att bröllopet inte har varit än, och att det alltså fortfarande finns en chans att dom kan ge mer också. Vissa vill verkligen inte ge pengar. Men det kan tänkas att dom ville följa deras önskemål och i alla fall ge en liten slant, och så kommer den där klassiska kaffebryggaren eller brödrosten att överlämnas på bröllopet istället. Andra tycker att det är fult att inte komma med en gåva direkt i handen och kan även därför tänkas ha något med sig, men vill försöka göra dom glada genom att ge något som dom önskat sig.
    Är det inte lite tidigt att döma gästerna som snåla innan facit finns att tillgå?
    Daludd skrev 2012-06-08 12:48:56 följande:
    Då börjar det ju plötsligt handla mer om hur mycket gästen lagt ner möda (om man nu inte har en sån där lista...) på att hitta något som passar en, eller något personligt som handlar om ens relation eller så. Lite som att bli själaglad för farmors hemstickade strumpor men tycka pappa är dryg som köpte samma dyra tröja som förra året som han glömt att man redan fått ;)
     Visst handlar det om möda när man ger saker. Men nu pratar vi ju pengavärde och snålhet och min poäng var att när man får en summa rakt i handen (eller där man ser vem som ger vad i alla fall) så är det lättare att döma en person som snål än när det är en sak man får.
    För när det gäller saker  så är det inte så säkert att det som ser dyrast ut faktiskt var det och att om man dömer folk som snåla efter värdet på gåvan så är det lättare att göra en felbedömning där.
  • AnnLi
    Daludd skrev 2012-06-08 12:46:56 följande:
    Men jag undrar om ni tolkar oss som håller med TS fel? Det handlar inte om att man tycker att någon måste ge så himla dyra grejer (oavsett vad man tjänar finns det ju en rimlighetsgräns) utan om att det är tråkigt att ha vänner som man bjuder och bjuder och bjuder och som man inte får igen ifrån. Alltså - att ge någon någonting för 50-100 kronor när man är heltidsarbetande, på en så stor tillställning som ett bröllop - är i princip att säga att man inte bryr sig speciellt mycket och att man tycker att det är mindre värt än att käka på indiska restaurangen på hörnet
    Fast ärligt talat på olika tillställningar så bryr man sig väl olika mycket... Tex en kusin som jag aldrig umgås med annars men som vill ha ett stort bröllop och har bjudit hela tjocka släkten och jag "halkade med" av den anledningen känner inte jag att jag behöver ge något dyrt till... (men skulle kanske göra det ändå för att jag "borde"... ) Nära vänner däremot, de slösar jag gärna pengar på vare sig det är bröllop eller inte.
  • Sara 120707
    AnnLi skrev 2012-06-08 13:11:49 följande:
    Fast ärligt talat på olika tillställningar så bryr man sig väl olika mycket... Tex en kusin som jag aldrig umgås med annars men som vill ha ett stort bröllop och har bjudit hela tjocka släkten och jag "halkade med" av den anledningen känner inte jag att jag behöver ge något dyrt till... (men skulle kanske göra det ändå för att jag "borde"... ) Nära vänner däremot, de slösar jag gärna pengar på vare sig det är bröllop eller inte.

Fast de här förstår jag verkligen inte, varför går man isf på bröllopet?? Om man inte är intresserad av att fira med brudparet och gratulera dem så tycker jag inte man borde gå, då är det väl bara att säga att tyvärr har jag inte möjlighet att komma men lyckönska.

• AnnLi

Nej precis, det var ett hypotetiskt exempel men förmodligen skulle jag inte gå om jag kände så. Men det är väl egentligen ännu mer oartigt att inte ens orka släpa sig dit om man nu är bjuden...

• Fjärilen
    Daludd skrev 2012-06-08 12:37:46 följande:
    AnnLi skrev 2012-06-08 10:13:12 följande:
    Men gästerna tycker förmodligen att de gett efter förmåga / vad de tycker är rimligt att lägga. Och blir kallade snåla! Just det där att mottagaren av presenten avgör vad gästernas förmåga borde vara gillar inte jag...
    Håller i princip med, men seriöst, om man är två civilingenjörer t.ex., då har man absolut minst 60.000 i månaden.
    Som jag skrev ovan, även om man har hög lön så kanske man har höga utgifter inklusive ett sparande som man inte vet om. Man kan ju spara till allt möjligt: bröllop, lång resa, bil, hus osv.

Tycker inte att man ska säga att folk är snåla bara för att de har högre lön.
Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?