• Five year engagement

Planera bröllop på 2 månader?

Friade till sambon idag och han sa JA :) Haha, skämt och sido... Vi förlovade oss 2007 och bestämde tidigt att bröllopet skulle ske 2012 ett visst datum som redan passerat. I höstas bokade vi en kyrka utomlands, till april i år men ekonomin satte stopp för den resan... Nu har vi omprioriterat lite och känner att ett litet intimt bröllop hemma i Sverige hade varit vackert. 21 juli är ett datum som passar bra, då är vi lediga en vecka tillsammans innan och kan förbereda m.m. Upplägget blir att vi gifter oss med vigselförrättare på en sommarrestaurang med mycket fin miljö, utomhus om vädret tillåter och sedan en enkel bröllopsmiddag på restaurangen som även har levande musik/ underhållning om jag förstått rätt... Inbjudna blir enbart föräldrar och syskon eventuellt närmaste vänner... Jag hade gärna överraskat våra familjer, men vet ej om vi skulle lyckas med det då halva gänget behöver resa en bit.... Nån mer som har eller ska planera bröllop med kort varsel?? Dela med er om tips och idéer!! :)

• Svar på tråden Planera bröllop på 2 månader?
  • ajmb

Hej där

Ja det är snabba ryck...har själv inte planerat vårat bröllop så värst länge själv. Friade till min sambo efter 15 år på skottdagen. Vår dag blir en vecka efter ert.

Ekonomin är alltid en fråga att diskutera och vi har valt ett kuvertbröllop. Sista dagen att svara är nu på tisdag....så spännande är det och se hur många som sätter in pengarna som svar på att dom kommer...eller om man ska behöva höra av sig till nära och kära.

Tar gärna det lugnt och metodiskt när jag planerar. Är lärare och vet vad som händer om man planerar för mycket....det går inte i hop.

Det som är färdigt so far...är

Plats, Datum, vigselförättare till viss del, hindersprövning, mat, väljer en liten tårta i toppen...och gästerna kommer att få bröllops cupcakes. Provsmakas nu på tisdag...längtar :) :)

Har provdukat dvs satt borden och lagt ut namnlappar så vi vet hur vi ska ställa i ordning allt så man inte är ute i sista minuten.

Ringarna beställde vi idag.

Barnens klänningar och skor.

Min klänning, skor och till viss del det som ska vara under. Bokat hår och smink. Även att fixa naglar.

Min bror ska förhoppningsvis skjutsa mig i sin bil.

Det som är kvar är att

Lägga upp klänningen....prata med trädgårdsmästaren om blommor...och min sambos kläder och skor.

Kolla med tjejen som kommer att sjunga

Säkert en massa till..men nu så är hjärnan överarbetad.

Hoppas att du fått några tips...hör gärna av dig om du undrar något

vh

/M

• Five year engagement

ajmb: låter som ni kommit långt i planeringen! =)

Idag bokade vi en weekend i köpenhamn lite spontant. Vi vill åka på bröllopsresa till New York men vet inte när det blir av... så då tänkte vi att vi iaf ska komma iväg på en liten weekend strax efter bröllopet, så en bröllopsweekend blir det. den 24-26 augusti. Mysigt ska det bli, vi har faktiskt pratat om att åka till köpenhamn i flera år, nu blir det av! =)

• Five year engagement
    Beccastina skrev 2012-06-10 00:11:14 följande:
    haha ja men det är ju inte alltid man kommer hem med smama ring som man hade tänkt från början, gjorde inte jag iallafall ;D
    nej det har du rätt i.. men jag hade nog bestämt mej redan innan.. varit och tittat lite i andra butiker och när jag väl spg den jag sett ut på nätet så var den ännu bättre än jag kunnat föreställa mej.. så det var inget snack om saken.. =)
  • ajmb
    Five year engagement skrev 2012-06-10 21:14:18 följande:

ajmb: låter som ni kommit långt i planeringen! =)

Idag bokade vi en weekend i köpenhamn lite spontant. Vi vill åka på bröllopsresa till New York men vet inte när det blir av... så då tänkte vi att vi iaf ska komma iväg på en liten weekend strax efter bröllopet, så en bröllopsweekend blir det. den 24-26 augusti. Mysigt ska det bli, vi har faktiskt pratat om att åka till köpenhamn i flera år, nu blir det av! =)

Låter helt underbart att få komma iväg....min sambo ville inte ens sova på hotell på vår bröllopsnatt.
    Hoppas att jag kan övertala honom......hihihih

Köpenhamn är en underbar stad. Har varit där många gånger då min syster har bott där och är numera bosatt i Fredikssund ca 40 min i bil norr om stan.

=) 
  • ajmb
    SHT skrev 2012-06-04 12:52:56 följande:
    Jag kan inte bestämma mig hur jag ska göra med efternamn... Hur ska ni göra? Vi har båda väldigt ovanliga efternamn och sambon vill inte byta. Så antingen behåller vi våra som det är eller så får jag byta.
    Funderar på att bara lägga till hans som mellannamn.
    Inte lätt att bestämma vad man ska heta.
    Har för mig att min sambo sa ok till att han byter efternamn när vi träffades..men det har han glömt.
    Han vill inte byta och jag vill inte heta Svensson.
    När vi fick våra barn frågade jag honom vad de skulle heta i efternamn, då sa han spelar ingen roll så barnen fick mitt.

Barnen är 11 och 7 i sommar. Då vi frågade dom om vi alla skulle heta svensson när vi gift oss...blev det inte ett lugnt nej ..utan båda (var och en för sig) skrek åt oss att de minsann inte tänkte byta efternamn.

Fattar inte att båda reagerade likadant trots att de inte fick höra det samtidigt.

Nej vi får vackert heta våra efternamn om vi inte kan hitta något program på datorn som kan scrambla ihop våra efternamn till något riktigt ovanligtFlört 
  • Five year engagement

förstår att det kan va knepigt att bestämma sej för hur man ska göra med namnen.

För oss har det varit lätt... Jag vill byta. Inte för sambon har ett direkt fint namn, jag heter karlsson och kommer heta Bengtsson när jag gift mej. Det handlar mer om att det för mej är halva grejjen med att va gift. Vi har sedan innan skrivit samboavtal och testamente i samband med husköp, så för mej är inte det juridiska speciellt viktigt. Kan inte riktigt förklara utan attd et låter larvigt, men för mej är det iaf viktigt att vi heter samma hela familjen.. =)

Idag fick jag ett paket, har beställt hängslen till sonen. Jättefina! Han kommer vara så urgullig så det är inte klokt! Beige chinos, vit skjorta med uppkavlade ärmar, marinblå/ljusblå hänslen, gubbkeps och marinblå converse. Och så har han bestämt att han vill ha en bukett...

Väntar på min bröllopskläning nu, har beställt från Kina och den är skickan. Så nästa vecka borde den ha kommit!!! =)=) är väldigt nervös för att den inte ska passa...

• Five year engagement
    ajmb skrev 2012-06-10 22:56:06 följande:
    Låter helt underbart att få komma iväg....min sambo ville inte ens sova på hotell på vår bröllopsnatt.
    Hoppas att jag kan övertala honom......hihihih

Köpenhamn är en underbar stad. Har varit där många gånger då min syster har bott där och är numera bosatt i Fredikssund ca 40 min i bil norr om stan.

=)

Ja du får allt övertala honom! Bröllopsnatten tycker jag är ganska speciell... Vi ska ha mina föräldrar och syster boendes i vårt hus, så vi har bokat ett rum så att vi får lite lugn och ro. Jag vill intre bry mej om nån annan på min bröllopsnatt.. blåsa upp madrasser och fixa och dona.. Nä, det får de klara själva..

så vi ska både bo på pensionat och sen åka iväg en weekend nån månad etfer bröllopet och så bröllopsresa till New York nån gång när det passar... får väl se om vi hinner innan det blir ett barn till, det är i planeringsfasen nämligen.. annars får vi vänta några år.. =)

• Five year engagement

Idag kom min bröllopsklänning hem från kina!! Jippie! Passar jättebra!!! =)=)=) är så jäkla nöjd!!!

• ajmb
    Five year engagement skrev 2012-06-15 15:03:35 följande:
    Idag kom min bröllopsklänning hem från kina!! Jippie! Passar jättebra!!! =)=)=) är så jäkla nöjd!!!
    Glad för din skull 
  • ajmb
    Five year engagement skrev 2012-06-13 18:00:16 följande:

Ja du får allt övertala honom! Bröllopsnatten tycker jag är ganska speciell... Vi ska ha mina föräldrar och syster boendes i vårt hus, så vi har bokat ett rum så att vi får lite lugn och ro. Jag vill intre bry mej om nån annan på min bröllopsnatt.. blåsa upp madrasser och fixa och dona.. Nä, det får de klara själva..

så vi ska både bo på pensionat och sen åka iväg en weekend nån månad etfer bröllopet och så bröllopsresa till New York nån gång när det passar... får väl se om vi hinner innan det blir ett barn till, det är i planeringsfasen nämligen.. annars får vi vänta några år.. =)

Tror inte jag kan göra det. Rynkar på näsan  ..men man vet aldrig....Tungan ute
Svar på tråden Planera bröllop på 2 månader?