• Five year engagement

Planera bröllop på 2 månader?

Friade till sambon idag och han sa JA :) Haha, skämt och sido... Vi förlovade oss 2007 och bestämde tidigt att bröllopet skulle ske 2012 ett visst datum som redan passerat. I höstas bokade vi en kyrka utomlands, till april i år men ekonomin satte stopp för den resan... Nu har vi omprioriterat lite och känner att ett litet intimt bröllop hemma i Sverige hade varit vackert. 21 juli är ett datum som passar bra, då är vi lediga en vecka tillsammans innan och kan förbereda m.m. Upplägget blir att vi gifter oss med vigselförrättare på en sommarrestaurang med mycket fin miljö, utomhus om vädret tillåter och sedan en enkel bröllopsmiddag på restaurangen som även har levande musik/ underhållning om jag förstått rätt... Inbjudna blir enbart föräldrar och syskon eventuellt närmaste vänner... Jag hade gärna överraskat våra familjer, men vet ej om vi skulle lyckas med det då halva gänget behöver resa en bit.... Nån mer som har eller ska planera bröllop med kort varsel?? Dela med er om tips och idéer!! :)

• Svar på tråden Planera bröllop på 2 månader?
  • Beccastina

Vi gifter oss 14 juli! Först hade vi tänkt oss en enkel borgelig vigsel med enkel mindre middag men det har ju ändrats lite, hittade en jätte fin resturang + en kyrka som låg 5 min gångväg så nu e det massa extra arbete (ex brudklänning istället för enkel festklänning som jag tänkte ha innan!)

vi betalar dryck efter åtgång, tror vi kommer hamna på ca 700kr per person och då ingår 3 rätter, vin (3 glas) kaffe och tårta samt lättare dekoration till borden.

idag skickade vi in hinderprövningen samt namnbytet + att vi beställde och betalade våra vigselringar :)

vi viger oss i st:a birgittas kapell samt har middagen på Novotel (inglasade verandan), ja middagen e ju inte helt bestämmd ännu ska dit i morgon :)

• Five year engagement
    Beccastina skrev 2012-05-11 17:43:23 följande:
    Vi gifter oss 14 juli! Först hade vi tänkt oss en enkel borgelig vigsel med enkel mindre middag men det har ju ändrats lite, hittade en jätte fin resturang + en kyrka som låg 5 min gångväg så nu e det massa extra arbete (ex brudklänning istället för enkel festklänning som jag tänkte ha innan!)

vi betalar dryck efter åtgång, tror vi kommer hamna på ca 700kr per person och då ingår 3 rätter, vin (3 glas) kaffe och tårta samt lättare dekoration till borden.

idag skickade vi in hinderprövningen samt namnbytet + att vi beställde och betalade våra vigselringar :)

vi viger oss i st:a birgittas kapell samt har middagen på Novotel (inglasade verandan), ja middagen e ju inte helt bestämmd ännu ska dit i morgon :)

vad härligt!!! Bara en vecka före oss =) när bestämde ni er? Hur många gäster kommer ni ha?

jag velar mellan att vilja bjuda bara familjerna och att också bjuda några vänner... men jag vet att våra närmaste har planerat att åka bort den helgen vi gifter oss, fick reda på det igår. Blev besviken, men de vet ju inte om vårab röllopsplaner ännu, kanske att de ändrar sin planering om vi frågar dem.. hade velat ha dem som vittnen.

vi ska träffa dem på söndag så vi frågar nog då... om jag ska ha vänner med på bröllopet så vill jag nog ha dem där, om inte de kommer så struntar vi kanske i andra vänner också... får se vad som händer...

har hittat en ring som jag föll för, mailar med butiken som ligger i gbg, men tyckte de var lite korta i mailet så vi går nog in här i stan och kollar vad priset ligger på för samma ring... blir det stor skillnad beställer jag nog därifrån, annars får vi se.. ska ändra min förlovningsring också...

jag har beställt en klänning från en kina-sida. en enklare modell, drygt 700:- blev det med frakt och allt.. får väl se om det blir nån tull eller om jag klarar mej.. =)

• Beccastina

Vi bestämmde oss nu i veckan, bokade prel lokal i onsdags och kyrka samt präst nu i dag, så här e det snabba ryck :P vi har ju pratat och planerat fram och tillbaka länge nu men aldrig kommit till skott så nu kör vi ALLIN.

Det där med korta svar e fruktansvärt, vi har valt bort 3 olika resturanger just för att de gett korta ointresserade svar eller varit snorkiga.

vi kommer bjuda ca 30 vuxna sen är det våra två barn på 1 år samt 4 år som kommer vara med.
    då e det fördelat på 20pers i släkt och 10 pers i vänner :) känns rätt lagon även om jag gärna bjudit ytterligare 30pers men plånboken sätter ju stopp tillslut så detta får helt enkelt bli bra.

vi bytte förlovningsringar i december förra året och idag köpte vi/beställde vigselringarna, känns genast mycket mer verkligt! Klänning har jag ju köpt en som hade passat perfekt på en borgelig enklare vigsel men vi har ju bytt till kyrklig så då vill jag inte ha en knälång klänning så nu e jag ute och letar, lite halft desperat :P

• Beccastina

Tror er vigsel + fest på Hertigen kommer bli toppen! ser jätte fint ut och billigt var det ju med!! :D

• Five year engagement

beccastina: men vad kul, då är vi ju helt i fas, med bara en veckas skillnad!! Så kul att kunna babbla om alla tankar man har såhär i planeringen.

jag tycker det är skönt att inte planera för långt i förväg, jag är så jäkla otålig så dte hade bara varit tråkigt och jobbigt att vänta för länge. Sen är jag ingen som tycker att bröllop är världens största grej, vill inte ha nått stort spektakel, ingen person som längtar efter en hel dags uppmärksamhet eller att få stå i centrum etc etc... så ett litet intimt bröllop med de närmaste blir perfekt för oss.. lite lagom uppklätt och med avslappnad buffe. känns som allt blir perfekt för just oss och hur vi vill ha det, gillar verkligen vårt upplägg! =) eventuellt bokar vi en hotellnatt, så vi får lite lugn och ro och lite romantik första natten som gifta. Kommer ha min familj som gäster också, då kan va skönt att komma hemifrån.

är så splittrad i hur vi ska göra med vänner eller icke vänner och var drar man gränsen mellan vilka vä'nner som är närmast.. Gahhh!! =( har 2-3 barndomsvänner i min hemstad som jag knappt hörs med till vardags, men vi ses alltid när jag åker hem... det är något speciellt med barndomsvänner, samtidigt som det inte känns som vi är så nära läångre, så är det ju ändå alltid samma när vi ses, man känner dem så väl och man vet var man har varandra.. vet inte hur jag ska göra... vi har ju inte råd att bjuda för många heller, vi har ju minsta möjliga budget så kan ju inte börja bjuda in många.

vi kommer ha 3 familjemedlemmar från min sida och 4 från sambons sida. sen ska givetvis vår 3 åriga son va med, så vi är 10 i familjen med oss inräknat.

Om vi bjuder vänner så handlar det om mellan 6-12 personer...

så runt 20 gäster är väl max tror jag, som vi tänker nu iaf.

det låter härligt med kyrkbröllop, det är vad jag alltid tänkt också, men nu blev det vigselförrättare för att jag gillar tanbken på att vigseln sker på Hertigen i deras fina trädgård, inga transporter mellan vigsel och middag, vigselceremonin blir en överraskning om vi lyckas hålla tyst

vi ska lura i folket att vi bjuder på grund av våra födelsedagar som vi inte firat, min lärarexamen som jag tog i januari. Hoppas folket går på det =) Vi har tänkt hålla vigseln hemlig för våra familjer, men vännerna kommer nog få veta... =)

har ni skickat ut inbjudningar eller hur gör ni? vad för ringar har ni valt?

• gbg2012

Låter som ett fint upplägg och jättemysig festlokal! =)

Vi hade dock inte klarat av att planera två månader innan, iaf inte utan att ha sparat alla pengar. =) 

• Beccastina

uch här har jag lite panik! lokalen är för liten!!! det går in 34 personer om man sitter på 3 långbord vilket inte är vad vi vill ha, jag vill absolut ha ett honörs bord så i morgon ska vi gå igenom en av deras större lokaler och se om det går att ordna så istället!

ska se om jag kan gräva fram bild på mina ringar.

här är våra förlovningsringar!

Här är våra vigselringar.

sambos är i titan
  • Beccastina

fårtsätter meddelandet här då ;)

min M2Bs vigselring, en slät i titan

Min vigselring, den är i vitguld och inte i rödguld.

• Beccastina

här kommer en bild på mina ringar tillsammans :)

Svar på tråden Planera bröllop på 2 månader?