• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • izredam

Igår var vi och lekte med mina syskon, åt massor av mat (mamma hade gjort en fantastisk fisklasagne) och sen var vi hos svärföräldrarna och åt tacos och tittade på TV. Jag gick inte många meter mer än jag var tvungen. Men idag känns knäet bättre så jag ska försöka mig på en promenad nu på eftermiddagen. Tänkte satsa på minst 2,5km idag. Vilket i så fall blir nytt rekord för mig... Ska försöka få med sambo ut också så jag slipper gå själv.

Idag ska vi inviga grillen gånger två. Det blir grillade karréskivor med hasselbackspotatis nu om en timme typ och sen ikväll blir det korv hos sambos moster (de har köpt en ny Mustang så vi ska åka och titta på den. Dessutom har sambos kusin lackat om sin bil så det ska vi också titta på..). Risken är att deras hundar sätter sig på min astma sen bara och att jag därmed inte orkar gå alls imorgon...

Såg att ni pratade skor. Jag har ett par löparskor som jag går i, mest för att det är det enda som jag har hittat som stabiliserar knät tillräckligt för att jag ska känna att jag kan gå lite fortare. Provade easytone skorna i affären, men det gjorde ont i knät redan där så jag gav upp det. Blir knät bra efter operationen (som kommer hända förr eller senare) så ska jag allt ha ett par..

• passionsblomman

Hallå i snöyran! Här är det inte något inspirerande väder-fast det visste jag ju redan i början av veckan, det var ju därför jag skulle gå massor då, så det fanns på pluskontot.

Skor: jag köpte för flera år sedan MBT, inte härm-varianterna utan orginalet. Det gjorde all skillnad i världen för mig! Faktiskt. Jag var mycket skeptisk och väldigt orolig, eftersom ett par tusen kronor för ett par skor är skitmycket i min värld. men alltså, jag kan inte nog förklara hur skillnaden blev. Jag har stora problem med mina benhinnor och dessutom med knäna. I mina MBT kan jag -efter att ha fasat in dem i lagom takt- gå precis bäst jag vill. I vanliga skor får jag ont ganska omgående. Nu köpte jag ett par löparskor i förra veckan, mest för att ha som ombyte, men se, genast har jag nu fått känningar i benhinnorna.

Hela syftet med MBT-skorna, är ju att simulera barfotagång och därmed få alla småmuskler att aktiveras som i en traditionell sko kopplas bort. Det är därför ma n får högre effekt på baksidan-och därmed rumpan- av kroppen och också därför det är en lösning som används vid rehab för trasiga idrottare. Man har goda möjligheter att träna upp alla de små musklerna runt knäna och så vidare.

Jag tycker det är synd att det som verkligen kom som en sko för rehab och folk med värk och skadeproblem, sedan fått så många efterföljare där man -som vanligt-bara snackar rumpa och så är vi där igen;att vi tjejer ska träna för hur vi ser ut och gärna punktvis. Platta mage, stunning rumpa bla bla, "på bara tio dagar" BAH!

Med det sagt, kan jag informera om, att det är väldigt tydligt på min egen kropp vad det gör med formen på benen att promenera mycket i MBT´na. Fast mycket av min övervikt är kvar, är det tydlig skillnad.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • snowstars

Har varit dåligt med promenerande i veckan. Till och från VFU-skolan men sen har jag däckat i soffan hela kvällarna. Skyller på att jag har sovit dåligt (tålde nog inte tidsomställningen). Men idag har jag i alla fall promenerat mina 45 minuter, så det känns bra :)

• Chicita

Håller på med en stor omstrukturering på "min" community" så jag känner mig lite stressad och pressad på tid just nu...
    Men det blir nog bättre i början av veckan här sen Glad 

• izredam

GPSen fick för sig allt möjligt dumt nu när jag var ute, men enligt lantmäteriet så gick jag 2,99km ungefär (så svårt att få exakt när man ska fylla i på en karta. Men det var en bit längre än jag trodde, hade gissat på ungefär 2,5 annars och så fel kan jag inte ha mätt, det mesta var rakt som jag gick liksom.

Heja mig. Nu blir det dusch och sen åka på grillkväll.

• sofiasmamma

Snö och extrem blåst = så lite ute som möjligt. Vi tillbringade ett par timmar på ett köpcentrum i stället.

Inte min favoritsyssla, jag blir helt utmattad av allt folk/stress/liv/köphysteri. Men vi var så illa tvungna att handla div. saker. Så skönt att komma hem! :)

Hoppas på bättre väder imorgon!

• passionsblomman

Idag föranleder vädret ett alternativ inomhus. För min del har rumpan skakats till följande:

">

med flera. Trevlig lördagkväll. nu ska vi gå på fest!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita

30 minuters trädgårdsarbete och dom vanliga korta hundrastningarna får räcka i dag Glad

• 1700tal

Vad duktiga ni är som kämpar på!

Har inte gått på flera dar, känner mig lite unken och seg (för så fick man väl känna sig här i tråden?).. Snö blev det ju som sagt. Och som grädde på moset sitter jag hela helgen ensam i ett stort spökande hus. :-/ Känns lite lagom tipp just nu här i mörkret...

• Chicita
    1700tal skrev 2012-03-31 20:19:04 följande:
    Vad duktiga ni är som kämpar på!

Har inte gått på flera dar, känner mig lite unken och seg (för så fick man väl känna sig här i tråden?).. Snö blev det ju som sagt. Och som grädde på moset sitter jag hela helgen ensam i ett stort spökande hus. :-/ Känns lite lagom tipp just nu här i mörkret...
    Klart man får Solig

oooh spökar det hos er... då är du ju inte ensam Flört
Svar på tråden Walk a mile!