• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • passionsblomman

Jag tror-helt utifrån hur jag själv tycks fungera- att man först helt sonika får bestämma att "nu går jag", och säga åt alla ursäkter att hålla klaffen. Sedan, efter det, så kommer motivationen. Eftersom man vaknar till, kommer igång, blir stolt, glad och nöjd, känner skillnad jämfört med att bara sitta still inne etc etc.
    Den där första startpromenaden, den får man bara ta och fatta ett beslut på, likaväl som man gör med så mycket annat.

Jag såg en föreläsning för ett tag sedan, där en frågeställning var "Vad skulle hända i ditt liv om du bytte ut "måste" mot "vill" i olika sammanhang.

Jag jobbar så med min egen process.
    Jag vill ut och gå (även om jag inte vill, det kallas en vit lögn Tungan ute)
    Jag unnar mig frukost
    Jag vill äta riktig mat
    Jag unnar mig tiden att gå en runda till

och så vidare.

Just nu är jag i ett flow och det går (!) hur bra som helst, men jag vet ju att jag gjort sådana här uppryckningar och förändringar förr, men ramlat av banan och tappat alltihop. Så, det är värdefullt att ha sammanhang där man kan få lite skjuts upp på vägen igen om och när dipparna kommer.

Kom igen nu tjejer! Alla kan vi sätta vårt minimimål och ta oss an utmaningen, dag för dag.

Jag sitter just nu rosig och varm efter en runda som tog en väldans tid, eftersom hunden sackade efter hela tiden, men då för jag in den på "normal" i tempo, jämfört med "hög" om jag gått den riktigt raskt. 1 h 40 min har vi varit ute, jycke, sambo och jag.

Och jag har btw vägt in mig på -0,5 sedan i måndags och -1,3 sedan förra månaden.
    Lite i taget, steg för steg....

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita

Hoppade över bandet helt i dag.
    Blev kanske 45 min effektiv promenad med hunden så det fick räcka. Snurrigare i huvudet i dag än vad jag varit på länge så jag vågade inte pressa upp pulsen.
    Men nöjd ändå Glad 

• Chicita

Det snöar Skrikandes

Usch vad jag tappade lusten för allt just nu 

lite pepp... tack OskyldigFlört 

• snowstars
    Chicita skrev 2012-03-30 13:50:18 följande:
    Det snöar Skrikandes

Usch vad jag tappade lusten för allt just nu

lite pepp... tack OskyldigFlört

Det är fredag, behövs mer pepp än så? ;)

Nej, men okej. Tänk vilken bra ursäkt att inte lämna huset och istället enbart promenera på löpbandet :D Jag ska gå ut och gå några steg nu i alla fall så när jag kommer in kan jag rapportera hur det har gått ;)

• Chicita
    snowstars skrev 2012-03-30 15:06:09 följande:

Det är fredag, behövs mer pepp än så? ;)

Nej, men okej. Tänk vilken bra ursäkt att inte lämna huset och istället enbart promenera på löpbandet :D Jag ska gå ut och gå några steg nu i alla fall så när jag kommer in kan jag rapportera hur det har gått ;)

hehe... tja jag har helg varje dag just nu så att det är fredag betyder bara att det inte finns något att se på tv'n *hihi*
    Hunden behöver ut och pinka så jag måste väl ut en vända.
    Tog en dusch i alla fall (vet att det är dumt att göra innan man tränar. Men jag kände mig så ofräsch) så nu känner jag mig lite gladare i alla fall. 
  • Bewi

Perfekta tråden för mig!!! Jag behöver verkligen börja röra på mig igen. Har inte tränat på snart 6 månader. Opererade mig i november och efter det fick jag inte anstränga mig på minst 3 månader och gissa om jag blev en soffpotatis efter det... Sen kom jag aldrig igång med träningen igen.

Men nu vill jag verkligen komma igång, men hittar alltid på ursäkter i sista stund.. Men har fått ett nytt jobb två gånger i veckan som barnvakt och då kommer det (förhoppningsvis) bli barnvagnspromenader på ca 2h 2 gånger i veckan. Så det är ju en bra start :)

Sen undrar jag om det är nån som har/provat såna där promenadskor som ska öka förbränningen eller vad det nu är, esytone från reebok tex? Funderar på att köpa ett par men funkar det för dom är ju ganska dyra.

• Chicita
    Bewi skrev 2012-03-30 15:32:43 följande:
    Perfekta tråden för mig!!! Jag behöver verkligen börja röra på mig igen. Har inte tränat på snart 6 månader. Opererade mig i november och efter det fick jag inte anstränga mig på minst 3 månader och gissa om jag blev en soffpotatis efter det... Sen kom jag aldrig igång med träningen igen.

Men nu vill jag verkligen komma igång, men hittar alltid på ursäkter i sista stund.. Men har fått ett nytt jobb två gånger i veckan som barnvakt och då kommer det (förhoppningsvis) bli barnvagnspromenader på ca 2h 2 gånger i veckan. Så det är ju en bra start :)

Sen undrar jag om det är nån som har/provat såna där promenadskor som ska öka förbränningen eller vad det nu är, esytone från reebok tex? Funderar på att köpa ett par men funkar det för dom är ju ganska dyra.
    Oj vad jag känner igen det där... 6 operationer med jämna mellanrum dom senaste 16 åren med allt ifrån sängvila i minst 6 veckor till "ta det lugnt och håll dig hemma i 6 månader" gör ju inte så mycket för fläsket direkt Tungan ute

Jag har använt både WEB-skorna och RYN. Alltså "massai-skor" och om jag inte använder någon av dom eller liknande så kan jag inte gå alls pga trasiga knän och en trasig fot. Dom är skonsamma för knän och fotleder, men tränar rumpa och lår bra. Fick extrem träningsvärk i början när jag gick med dom. (jämfört med att gå samma sträcka utan dom)
    Easytone kan jag inte använda däremot eftersom dom inte bara är ostabila i längdsled utan i sidled, och då ryker mina knän... 
  • snowstars
    Chicita skrev 2012-03-30 15:21:20 följande:
    hehe... tja jag har helg varje dag just nu så att det är fredag betyder bara att det inte finns något att se på tv'n *hihi*
    Hunden behöver ut och pinka så jag måste väl ut en vända.
    Tog en dusch i alla fall (vet att det är dumt att göra innan man tränar. Men jag kände mig så ofräsch) så nu känner jag mig lite gladare i alla fall.

Haha okej. Jag brukar alltid vara lite gladare på fredagar, även om jag är ledig :)

Ja men vad härligt med en dusch! Allt för humöret. Och det gör väl inget om du måste duscha igen om det skulle vara så :)

• Chicita
    snowstars skrev 2012-03-30 15:57:43 följande:

Haha okej. Jag brukar alltid vara lite gladare på fredagar, även om jag är ledig :)

Ja men vad härligt med en dusch! Allt för humöret. Och det gör väl inget om du måste duscha igen om det skulle vara så :)

Nej det är ju inte haloween nu så jag smälter ju inte i duschen i dag i alla fall Oskyldig
  • sofiasmamma

Oh vad jag är glad, har gått drygt en mil idag och i rätt bra fart också!

Det blir så mycket lättare när det är vår (även om det var kallt och haglade en stund).

Jag hade en plan B, att ta bussen tillbaka om det blev för dåligt väder, men så klarnade det upp och jag hade ingen ursäkt... :D

Gräsänka ikväll så då ska jag se en film jag tänkt se i 4 år (!) och äta jordgubbar & choklad. Mums! Ha en fin kväll!!

Svar på tråden Walk a mile!