• Madelen477

E det ok att bli förd fram till altaret av min pappa?????

Hjälp!!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-06 19:24
    Kom gärna med synpunkter på det. =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden E det ok att bli förd fram till altaret av min pappa?????
  • sollan

Hur menar du?
    Om man själva tycker att det är  okej eller ifall det är okej för prästen?

Inte alla församlingar tillåter det.Tex inte där vi ska gifta oss.
     Så vill du hade på det sättet så får du först rådfråga med prästen som ska viga er ifall det är möjligt.

Blivande vårbrud
  • SannaV

Jag tycker det är helt okej.
    Kommer själv att gå in med min pappa, något jag velat väldigt länge.
    Vi ska gifta oss i Katolska kyrkan där de inte har något emot det. Men som sagt kan det i Svenska kyrkan vara lite svårare att få ett "godkännande" från prästen.

• Dejli

Det finns mängder av trådar om brudöverlämnande... i slutändan handlar det väl bara om man själv kan stå för vad det innebär och om prästen tillåter det, vilket som sagt ovan inte alls är en självklarhet.

För mig är det en omodern och mycket tveksam tradition som inte är en svensk sed utan bl a en anglosaxisk (engelsk/amerikansk). Lika fånigt tycker jag det är med män som frågar brudens pappa om dotterns hand. Vad har pappan med saken att göra liksom? Om han säger nej, avstår man då?

Varför är det pappan som ska föra fram bruden? Varför inte brudgummens mor som för fram sonen? Om något så är det väl oftast karlarna som övergår från moderns vård till sin nya kvinnas vård om de inte är uppfostrade att klara sig själva (vilket jag märkt inte är en självklarhet).

Jag tycker det är fjantigt och inte ett dugg romantiskt. Jag anser att brudparet ska gå in tillsammans enligt svensk tradition om man gifter sig i svenska kyrkan, möjligen att bruden går in ensam och möter brudgummen vid altaret om man vill skrida in ensam av någon anledning.

• daniiel
    Dejli skrev 2012-01-06 23:36:32 följande:
    Det finns mängder av trådar om brudöverlämnande... i slutändan handlar det väl bara om man själv kan stå för vad det innebär och om prästen tillåter det, vilket som sagt ovan inte alls är en självklarhet.

För mig är det en omodern och mycket tveksam tradition som inte är en svensk sed utan bl a en anglosaxisk (engelsk/amerikansk). Lika fånigt tycker jag det är med män som frågar brudens pappa om dotterns hand. Vad har pappan med saken att göra liksom? Om han säger nej, avstår man då?

Varför är det pappan som ska föra fram bruden? Varför inte brudgummens mor som för fram sonen? Om något så är det väl oftast karlarna som övergår från moderns vård till sin nya kvinnas vård om de inte är uppfostrade att klara sig själva (vilket jag märkt inte är en självklarhet).

Jag tycker det är fjantigt och inte ett dugg romantiskt. Jag anser att brudparet ska gå in tillsammans enligt svensk tradition om man gifter sig i svenska kyrkan, möjligen att bruden går in ensam och möter brudgummen vid altaret om man vill skrida in ensam av någon anledning.
  • 201212
    FÖR MIG ÄR DET SJÄLVKLART! att man ska få bli förd till altaret av sin far om man vill det.
  • Dejli
    201212 skrev 2012-01-06 23:46:29 följande:
    FÖR MIG ÄR DET SJÄLVKLART! att man ska få bli förd till altaret av sin far om man vill det.
    Varför är det självklart för dig? Många präster vägrar för att det inte överensstämmer med svenska kyrkans traditioner och seder, och kanske allra mest värderingar. Om jag vill ändra andra saker i vigselordningen, ska jag få det då bara för att JAG vill? Jag är en gäst i Guds hus (oavsett om man tror på Gud eller inte) vid en vigsel i kyrkan och då kan man faktiskt inte få som man vill alltid...
  • jossann

Tänk på vad det symboliserar, och om du vill stå för det bara.
    Jag tycker att det låter gulligt, men som sagt. Det är ju gammeldags och inte ens svensk tradition.
    Symboliskt så står det för att kvinnan blir överlämnad från sin pappa, till hennes man som ska ta hand om henne. Som att kvinnan inte kan ta hand om dig själv.. 

• yorkstacy

varför motsäger sig Svenska kyrkan detta? kan prästen vägra detta? Var grundas det på egentligen, någon som vet?

• 201212
    Dejli skrev 2012-01-06 23:49:37 följande:
    Varför är det självklart för dig? Många präster vägrar för att det inte överensstämmer med svenska kyrkans traditioner och seder, och kanske allra mest värderingar. Om jag vill ändra andra saker i vigselordningen, ska jag få det då bara för att JAG vill? Jag är en gäst i Guds hus (oavsett om man tror på Gud eller inte) vid en vigsel i kyrkan och då kan man faktiskt inte få som man vill alltid...

Jo, det har du rätt i. Nu skrev jag bara hur jag kände. Man får ju anpassa sig till vad kyrkans bestämmelser är.

• 201212
    jossann skrev 2012-01-06 23:53:10 följande:
    Tänk på vad det symboliserar, och om du vill stå för det bara.
    Jag tycker att det låter gulligt, men som sagt. Det är ju gammeldags och inte ens svensk tradition.
    Symboliskt så står det för att kvinnan blir överlämnad från sin pappa, till hennes man som ska ta hand om henne. Som att kvinnan inte kan ta hand om dig själv..

Jag tycker det är "gulligt" men jag vet att det inte är enligt Svensk tradition. Men som sagt jag skrev hur jag kände.

För mig hade det varit trevligt om min far hade fört fram mig till altaret.

Men eftersom jag inte ska gifta mig, utan förlova mig. Så är det inte aktuellt nu.

Svar på tråden E det ok att bli förd fram till altaret av min pappa?????