• Madelen477

E det ok att bli förd fram till altaret av min pappa?????

Hjälp!!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-06 19:24
    Kom gärna med synpunkter på det. =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden E det ok att bli förd fram till altaret av min pappa?????
  • SannaV

Det är en sak att ha olika åsikter, det har vi alla rätt till
    men att kalla folk för outbildade och white trash bara för att man väljer att inte följa en gammal tradition, när tiderna faktiskt förändras, känns som väldigt okänsligt och framför allt onödigt.

• Josefin521
    SannaV skrev 2012-01-15 13:25:35 följande:
    Det är en sak att ha olika åsikter, det har vi alla rätt till
    men att kalla folk för outbildade och white trash bara för att man väljer att inte följa en gammal tradition, när tiderna faktiskt förändras, känns som väldigt okänsligt och framför allt onödigt.

Instämmer.

Tyvärr blir det oftast så när folk tappar sina argument...bara genom att skriva en sådan sak så visar man ju på hur obildad man igentligen är.

• Fly by night

Nordiska museets basutställning om traditioner:

"Det här med traditioner är svårt för de ändras hela tiden."

• Aleta
    Josefin521 skrev 2012-01-15 14:55:24 följande:

Instämmer.

Tyvärr blir det oftast så när folk tappar sina argument...bara genom att skriva en sådan sak så visar man ju på hur obildad man igentligen är.

En person har sagt att hon tycker att det känns som white trash.
    Har då plötsligt alla som är emot brudöverlämning tappat sina argument?

Så fort någon tappar tålamodet så blir alla lidande, på båda sidor. 

Jag t ex avskyr när jag ser att npgon tycker att man ska byta präst. Det tycker jag är höjden av respektlöshet och tyder på ett stort mått av bortskämdhet.

Men om man verkligen tycker att kvinnan ska vara underlägsen så har jag inget att säga emot. Det har funnits en sådan brud och brudgum här och då följde ju de sin övertygelse. 

Att jag m fl bryr oss om detta fenomen och argumenterar emot det beror på att vi tror att det påverkar oss och samhället i stort att fler och fler väljer detta och tycker att det är OK.
    Framför allt ser jag en stor risk att vi underminerar marken för våra döttrar och dotterdöttrar.

Jämför med vad jag hörde på radion här om dagen. Om fler och fler använder antibakteriella diskmedel etc i köken så förstörs vattenlevande organismer och vi riskerar att få många fler resistenta bakterier. 
    En enskild person kan tycka att jag ska ge blanka fasen i vad de gör i sitt kök, men sanningen är att det kommer att påverka alla så då tänker jag påpeka detta för dem som gör det. 
    Samma med brudöverlämning.

• knyttan

Man kan ju börja med att hålla i sär argument och åsikter....

Josefin521 skrev 2012-01-15 14:55:24 följande:

Instämmer.

Jag har massvis med argument mot brudöverlämning men jag är trött på att framföra dem eftersom de bara blir bemötta med åsikter och fritt tyckande. Så nu är min ärliga åsikt att jag tycker att det är trashigt med brudöverlämning, vid sidan av alla välunderbygda argument som jag också kan lägga fram. Åsikten är fri och min är lika mycket värd som din. Om du sen tycker det är outbildat att ha en viss åsikt så får det stå för dig. Alla får tycka vad de vill....
  • Lilique

Jag är en obildad white trash ko. Muuu!  Solig

• KirsiLaa

Ja, det är det. 

Något som däremot inte är okej är att skriva E när man menar "är".  Sjutusen fråge- och utropstecken är heller inte riktigt okej. Det räcker med ett, möjligtvis två om man är lite sur. 

(Sorry, kunde bara inte låta bli att påpeka det, språkfascist som jag är.) ;)  

• sabz

För mig betyder min pappa så otroligt mycket och jag vill att han överlämnar mig. Jag är fortfarande pappas flicka som aldrig kommer att bli så fulllärd och vis som han är. Min pappa är dessutom min bästa kompis och jag kan inte se mig själv gå där ensam utan honom.

Vad spelar det för roll egentligen om vad andra tycker? Det är din dag och gör det du känner att du blir lycklig över.

• 2 0 1 2

Är det inte lite typiskt när argumenten tryter att någon skriker white trash åt motståndarsidan? Äkta FL-style =0).

Personligen bryr jag mig inte om hur någon annan väljer att göra. Jag ser ingen som helst anledning att lägga medeltidsvärderingar i brudöverlämning, lika lite som jag tänker rya om att någon väljer att ta mannens efternamn för att det är "tradition". Fastslagen tradition eller inte, gammalt eller nytt, må så vara. Är brudparet nöjda med sin dag och sina planer skiter jag i vilket, och förstår inte denna hets som uppstår i frågan. Jag gillar däremot inte uttrycket att bli "förd" eller "ledd" till altaret, jag har egna ben tack. Jag går till altaret. Och min blivande man och jag väljer att gå tillsammans, om den informationen nu gör någon glad.

• Fly by night

Förhoppningen är ju att ens opponenter ska analysera och överväga ens argument och sedan slå tillbaka med full kraft med egna lysande argument (såvida de inte har låtit sig övertygas). Inte att de ska lacka ur och känna sig påhoppade. Därför är det viktigt att begrunda sin egen argumentering.

Svar på tråden E det ok att bli förd fram till altaret av min pappa?????