• Madelen477

E det ok att bli förd fram till altaret av min pappa?????

Hjälp!!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-06 19:24
    Kom gärna med synpunkter på det. =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden E det ok att bli förd fram till altaret av min pappa?????
  • Sebastiána
    Lissie84 skrev 2012-01-07 19:30:10 följande:
    Om jag fick gissa( jag kan ha fel) skulle jag säga att procentuellt sett, har lika många kvinnor gifts bort mot sin vilja i Sverige som i anglosaxiska länder, vad är det då som gör det mer jämnställt att de går in tillsammans?  Jag kan lika lätt föreställa mig en stackars flicka bli insläpad av sin far till brudgummen som jag se en man släpa in den kvinna han har bestämmt sig för till prästen.  Historiskt sätt så har det ju varit samma sak, den svenska traitionen kan ju ses som att om en man och kvinna går in tillsamman är hon redan hans ägodel. Samtidigt kan jag se ett glatt brudpar gå in tillsammans för att gifta sig och lika gärna kan jag se en förälder ledsaga sin dotter innan hon börjar en ny familj ( detta beror väl lite på hur man ser på äktenskapet).   
    Så du menar att ett brudpar som går in tillsammans visar att de inte valt detta båda två, att den ene "ges bort"?  Eeeh?!

Det är väl symboliken i brudöverlämnandet som är debatterat.
  • Norrskensflamman
    Dejli skrev 2012-01-06 23:36:32 följande:
    Det finns mängder av trådar om brudöverlämnande... i slutändan handlar det väl bara om man själv kan stå för vad det innebär och om prästen tillåter det, vilket som sagt ovan inte alls är en självklarhet.

För mig är det en omodern och mycket tveksam tradition som inte är en svensk sed utan bl a en anglosaxisk (engelsk/amerikansk). Lika fånigt tycker jag det är med män som frågar brudens pappa om dotterns hand. Vad har pappan med saken att göra liksom? Om han säger nej, avstår man då?

Varför är det pappan som ska föra fram bruden? Varför inte brudgummens mor som för fram sonen? Om något så är det väl oftast karlarna som övergår från moderns vård till sin nya kvinnas vård om de inte är uppfostrade att klara sig själva (vilket jag märkt inte är en självklarhet).

Jag tycker det är fjantigt och inte ett dugg romantiskt. Jag anser att brudparet ska gå in tillsammans enligt svensk tradition om man gifter sig i svenska kyrkan, möjligen att bruden går in ensam och möter brudgummen vid altaret om man vill skrida in ensam av någon anledning.
  • Lilique
    Shining skrev 2012-01-09 01:07:27 följande:
    Svarar Ts. Självklart! Om ni gifter er i svenska kyrkan så kan vissa präster vara emot det men det är ju inte mer till det än att byta kyrka om ni nu promt vill gifta er i kyrkan. Visst ligger det en tradionell historisk betydelse bakom detta precis som skrivs ovan men heey girls, vi skapar histora i vårt detta nu och i ärlighetens namn, hur mycket vikt läggs vid övrig tradition.. ?... Hur många av er som gifter er i kyrkan är religösa? Hur många gifter sig inom 1 år från förlovning? Hur mångas pappor bekostar hela bröllopet? And yää hur många är oskuld till bröllopsnatten? ;) Det är 2012, kvinnan hade fariken inte fått rösträtt än om vi hållit blint vid historisk och tradition! Det bästa med nutida bröllop är ju att vi kan välja och vraka mixa och matcha precis som vi vill! Rockigt, klassiskt, vintage, gay, bitar från andra kulturer ... You name it... Brudöverlämning idag ses mer av de som väljer det som en fin stund mellan far och dotter... jämförelsevis den fina stunden som upplevs i nutid då barnen döps...hur många följer dopets tradition in i den kristna tron....? För övrigt så gick jag och min man fram tillsammans i takt till två killar som spelade gitarr och när vi kom fram även sjöng John Legend Stay with you, vi gifte oss borgerligt, i rådhuset inför 50 pers med tal, dikter och flera sånger, ringseremoni o puss, istället för att stå med ryggen mot gästerna så stod vi vända mot dem, vi gjorde exakt som vi drömt om, ingen bröllopsmarch, ingen präst, ingen kyrka men med kärlek, musik, vackra ord och fest, endast du själv sätter gränserna! Lycka till :)

• Norrskensflamman

Jag förstår inte vitsen med att gå in med någon av sina föräldrar över huvud taget Jag skulle känna mig aningen barnslig om jag hade gått in med nån annan än min man. Men jag var ju iofs vuxen båda gångerna jag gifte mig, om än ganska ung första gången. Men jag hade bott hemifrån sedan jag var 17 och hade bott i hop med mannen ett bra tag innan bröllopet. Så jag förstår inte vad föräldrarna har med den saken att göra?  Vigselakten är främst en angelägenhet mellan mannen, kvinnan och Gud (vars delaktighet Prästen då förmedlar).

• Aleta
    camilla88 skrev 2012-01-13 13:36:34 följande:
    Från början är det en sed som görs för att visa att fadern överlämnar sin dotter till mannens "ägo" därför kan en del präster vara emot det.
    Men som våran präst sa: Du verkar vara en skälvständig kvinna och jag tror inte din man kommer bestämma över dig.
    Jag gick in med min pappa för jag tycker det är fint och att jag ville att min man skulle se mig i brudklänning första gången i kyrkan. Man bestämmer själv vad man vill lägga för värderingar i saker och ting.
    Vill inte prästen i din kyrka att du går in med din far kan man byta präst fast behålla samma kyrka!
    Du ska göra som du vill, det är din stora dag!
    Ditt inlägg gör mig verkligen ledsen.

Så respektlöst att bara tänka på sig själv. Byta präst! Det är väl ändå höjden!
    När jag läser detta så tänker jag att din präst inte alls menade självständig utan det var en omskrivning för bortskämd
    "Du ska göra som du vill. det är din stora dag! "  - case closed.

Man kan inte alls bestämma själv vad saker och ting har för betydelse. Det måste du inse. I så fall skulle det ju vara helt OK att bete sig precis hur som helst och bara säga att man tycker att det betyder något annat om någon protesterar. Samhället skulle inte fungera.

Läs ditt eget inlägg en gång eller två och fundera över varför jag reagerar som jag gör. Det skulle nog göra dig gott.
    Förhoppningsvis är du inte som du framstår där utan bara dålig på att formulera dig...

• Denise0007

Nu trampar jag på många tår, men jag personligen tycker att detta med brudöverlämning eller att bruden går in själv i pompa och ståt känns lite white trash!

• TheD
    Denise0007 skrev 2012-01-13 19:45:32 följande:
    Nu trampar jag på många tår, men jag personligen tycker att detta med brudöverlämning eller att bruden går in själv i pompa och ståt känns lite white trash!
    oooh ;)
  • knyttan
    Ja jag håller med, jag har redan sagt liknande saker i andra trådar och det står jag för.
     (åsikt inte argument...)
  • Norrskensflamman
    Har själv haft detta på tungan de senaste två dagarna, men avböjt från att sätta det på pränt. Men det är ungefär så jag känner också...
  • TheD

Upprepar detta....:

Nej, jag är inget fan av överlämning. "Tja, här har du kossan. Göda upp henne bra så hon kan föda kalvar..." Lite så känns det.

Trevlig helg!

Svar på tråden E det ok att bli förd fram till altaret av min pappa?????