• Madelen477

E det ok att bli förd fram till altaret av min pappa?????

Hjälp!!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-06 19:24
    Kom gärna med synpunkter på det. =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden E det ok att bli förd fram till altaret av min pappa?????
  • SusanneJoh

Man gör väl som man vill

♥ 4/8-12, då smäller det! ♥
  • aniara
    Denise0007 skrev 2012-01-13 19:45:32 följande:
    Nu trampar jag på många tår, men jag personligen tycker att detta med brudöverlämning eller att bruden går in själv i pompa och ståt känns lite white trash!
    Och jag som är emot brudöverlämning känner faktiskt inte alls att det har med saken att göra. Jag känner till en hel del folk som inte är white trash i mina ögon men som skulle kunna tänkas ha brudöverlämning. Folk som inte orkar bry sig om det större sammanhanget finns överallt, i alla grupper av människor.
  • Dejli
    SusanneJoh skrev 2012-01-13 23:22:12 följande:
    Man gör väl som man vill
    Det är ju just det... att man inte kan göra det, åtminstone om man gifter sig i Svenska kyrkan. Där är det nämligen prästen som bestämmer, inte du.
  • SusanneJoh

Ja, men jag menade på att ingen kan få dig att göra något mot din vilja. + att det är väl isf bara att byta präst, byta kyrka eller gifta sig någon annanstans.

• Lissie84
    Denise0007 skrev 2012-01-13 19:45:32 följande:
    Nu trampar jag på många tår, men jag personligen tycker att detta med brudöverlämning eller att bruden går in själv i pompa och ståt känns lite white trash!
    Gäller det i alla länder eller bara för Sverige? 

När ni kollar kloppet nedan ser ni då seriöst en white trash ko som blir ledd för altaret för att bli avelko? 

• knyttan
    Lissie84 skrev 2012-01-14 10:30:11 följande:
    Gäller det i alla länder eller bara för Sverige? 

När ni kollar kloppet nedan ser ni då seriöst en white trash ko som blir ledd för altaret för att bli avelko? 

" target="_blank">

Hahaha ja ingen annan gång är det väl mer befogat att tala om en avelsko just än i kungliga sammanhang där kvinnan inte har någon egentlig funktion annat än att föda fram arvingar till tronen! Så det argumentet var väl kanske inte det mest genomtänkta....
    Dessutom är ju ingen av de inblandade svenskar så vad har det egentligen med saken att göra? Det är inte den anglosaxiska traditionen i sig som vi diskuterar (och som Mary tilhör) utan om varför vi ska ta en så tråkig tradition hit till Sverige.
  • weddingdreams

Det känns som det mesta är sagt o tror det är en hög med starka kvinnor o starka åsiker här inne som inte går att ändra... I alla fall ingen som kommer erkänna det här... ;) hoppas inte TS är ledsen av hårda svar men blir lätt lite hårt o elakt med sånna här ämnen.. Jag drömde som liten att pappa skulle leda mig in till min blivande med mindt 10 tärnor.. Alla skulle gråta glädjetårar o du or skullesläppas fria... ;) Sen kom verkligheten.. Jag tog en kurs som brällopskonsult. Där fanns en manlig präst. Hans fru var för överlämningen men han inte. Först blev jag sur på honom men sen kändes hans argument så självklart... Jag skutade nog lyssna på min pappa i gymnasiet. Att han skulle välja kulleåtmig.. Herre min gud, jag älskar min pappa men NEJ tack. Slå upp självständig o det förklaras med mitt namn o det det är en sida hos mig jag är stoltöver... Ska hag då påmin bröllopsdag hålla pappa ihanden som en liten tjej istället för den självstända kvinna jag blivit... Plus att vi ska glänsa som par o inte som brud... Det sista är mer sim ett tips.. De tråkigaste jag vet är att vänta som gäst innan brudpar kommer till festlokalen. Fotografera innan vigsel.. Så mycket bättre. Annars blir det en massa dötid som tråkar ut gästerna. O fotas ni innan så har vrudgummen redan sett dig i klänningen. Jag tänkte döremot be fitografen fota oss första gången vi ser varandra på fotoplatsendå vi i te sover ihop sista natten... Sover ni nu.., ;)

• 2011

Att kalla alla de kvinnor som gifter sig utanför Svenska kyrkan och i andra kulturer (de av dem som överlämnas) för white trash kossor tycker jag är myopiskt och höjden av kulturell okänslighet.

• knyttan
    2011 skrev 2012-01-14 18:31:02 följande:
    Att kalla alla de kvinnor som gifter sig utanför Svenska kyrkan och i andra kulturer (de av dem som överlämnas) för white trash kossor tycker jag är myopiskt och höjden av kulturell okänslighet.
    Vi diskuterar inte brudöverlämning i andra kulturer och utanför Svenska kyrkan. Vi diskuterar de svenska kvinnor som väljer att ha brudöverlämning inom svenska kyrkan där vi har en gammal fin tradition (brudparet går in tillsammans) som står för jämlikhet och ändå väljer att pappan ska överlämna henne, oftast med motiveringen att det är "gammaldags" och "romantiskt" (=okunnighet= white trash).
Svar på tråden E det ok att bli förd fram till altaret av min pappa?????