• Naive

"Utlandssvenskar" som gifter sig 2012

Hej allihopa! 

Som rubriken lyder, här tycker jag alla vi utlandssvenskar som ska gifta oss 2012 samlas!

Så, var är ni, var kommer ni gifta er, och var kommer er partner från?

Jag börjar: Jag bor i Schweiz, kommer att gifta mig i Zürich och min fästman är även han svensk.

Keep it rollin'!

• Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012
  • lepaus

Ni utomlandsboende svenskar som ska gifta er i Sverige, har någon koll på om man får/kan beställa något sorts vigselbevis eller certifikat på engelska? 

• pulmonate
    lepaus skrev 2012-01-29 22:32:30 följande:
    Ni utomlandsboende svenskar som ska gifta er i Sverige, har någon koll på om man får/kan beställa något sorts vigselbevis eller certifikat på engelska? 
    Det skulle jag tro att de kan. De kan ju ge dom allra flesta papprena på engelska (persobevis, dödscertifikat, mm). På ens personbevis så står det ju också att man är gift och när och med vem, och det kan man ju alltid begära ut kostnadsfritt.

Är det någon som vet däremot om man bejär hindersprövning i det landet man är folkbokförd, landet man ska gifta sig i, eller där man är medborgare? Och hur lång tid är det giltigt? 
  • lepaus
    pulmonate skrev 2012-01-30 09:14:04 följande:
    Det skulle jag tro att de kan. De kan ju ge dom allra flesta papprena på engelska (persobevis, dödscertifikat, mm). På ens personbevis så står det ju också att man är gift och när och med vem, och det kan man ju alltid begära ut kostnadsfritt.

Är det någon som vet däremot om man bejär hindersprövning i det landet man är folkbokförd, landet man ska gifta sig i, eller där man är medborgare? Och hur lång tid är det giltigt? 
    Jag skickade ett mail till Skatteverket för att fråga om vigselbeviset så får förhoppningsvis svar :)

Jag och fästmannen ska ju gifta oss i Sverige, då måste vi ansöka om hindersprövning i Sverige, men eftersom m2b inte är svensk alls och jag inte längre är folkbokförd i Sverige, så måste vi ha med oss intyg härifrån Isle of Man (där vi är folkbokförda) att vi inte är gifta sedan tidigt. Dessutom måste vi besöka ett skattekontor i Sverige för att ansöka om hindersprövningen, det räcker inte med att bara skicka in papprena (men det tror jag är mest pga m2b, men inte säker), då ska man ta med sig pass och intygen.

Kanske är bäst att börja med att kolla vad landet där du ska gifta dig i kräver, och sen ta det därifrån :) 
  • pulmonate
    lepaus skrev 2012-01-30 09:19:32 följande:
    Jag skickade ett mail till Skatteverket för att fråga om vigselbeviset så får förhoppningsvis svar :)

Jag och fästmannen ska ju gifta oss i Sverige, då måste vi ansöka om hindersprövning i Sverige, men eftersom m2b inte är svensk alls och jag inte längre är folkbokförd i Sverige, så måste vi ha med oss intyg härifrån Isle of Man (där vi är folkbokförda) att vi inte är gifta sedan tidigt. Dessutom måste vi besöka ett skattekontor i Sverige för att ansöka om hindersprövningen, det räcker inte med att bara skicka in papprena (men det tror jag är mest pga m2b, men inte säker), då ska man ta med sig pass och intygen.

Kanske är bäst att börja med att kolla vad landet där du ska gifta dig i kräver, och sen ta det därifrån :) 
    Mmm ok! Ja för jag tänkte ju på det, Italien har ju ingen aning om några detaljer om mig, alltså om jag är gift, har barn mm. Så fast än jag är skriven här, och vi ska gifta oss här, känns det ändå logiskt att man måste begära ett intyg på att man inte är gift ifrån Sverige, iaf. Sen hindersprövning begär man nog i Italien då. Ingenting är "straight forward" här i Italien så det lär ta lååång tid att fixa alla papper. Tur vi inte ska gifta oss i kyrkan i alla fall för då krävs det ännu mer papper! Till exempel ska man gå en KURS på hur det är att vara gift och bo ihop, mm. Lite roligt eftersom vi varit ihop i mer än 9 år, bott ihop, mm. 
  • FarAway

@pulmonate: italienare är ju katolska, vad trodde du? :D

vi fick alla information vi behövde på svenska ambassadens websida (ok, ringde nog oxo en eller två gånger). De har ganska bra koll om vad som behövs... de fixar också äktenskapscertifikat på tyska åt oss!

• pulmonate
    FarAway skrev 2012-01-30 12:46:26 följande:

vi fick alla information vi behövde på svenska ambassadens websida (ok, ringde nog oxo en eller två gånger). De har ganska bra koll om vad som behövs... de fixar också äktenskapscertifikat på tyska åt oss!
    Tack för tipset. Ska genast skriva till dem! 
  • Aphrodite

Hej, jag och min blivande är från Göteborg men vi bor på Cypern och vi ska gifta oss här på kärlekens ö i juni. Det blir ett enkelt bröllop på stranden med våra närmaste.

• pulmonate
    Aphrodite skrev 2012-01-30 15:31:03 följande:
    Hej, jag och min blivande är från Göteborg men vi bor på Cypern och vi ska gifta oss här på kärlekens ö i juni. Det blir ett enkelt bröllop på stranden med våra närmaste.
    Det låter ju inte helt fel Hur många blir ni? Har ni bott där länge?
  • Naive
    FarAway skrev 2012-01-30 12:46:26 följande:

Ja, konsulatet och ambassaden blir min "go-to" när det gäller det byreåkratiska också... Försökte få reda på hur vi skulle göra från Skatteverket i Sverige, men personen jag talade med hade verkligen ingen aning, utan läste upp typ precis det som står på webbsidan. Det kändes för övrigt jättekul att betala för det telefonsamtalet.... *sheesh* 
  • Sofia K

Hej!
    Nagot som har nat tips pa lite enkla saker att underhalla gasterna med under middagen? Vi ar ett litet sallskap da, endast 18 vuxna, och funderar pa om man skulle ha nan aktivitet/lek/ vid bordet for att involvera alla.. Nan som har nat forslag?! Helst nat som gar att losa sprakmassigt, eftersom vi har 3 olika huvudsprak...
    Tacksam for tips! :)
    xx 

Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012