pulmonate skrev 2012-01-30 09:14:04 följande:
Det skulle jag tro att de kan. De kan ju ge dom allra flesta papprena på engelska (persobevis, dödscertifikat, mm). På ens personbevis så står det ju också att man är gift och när och med vem, och det kan man ju alltid begära ut kostnadsfritt.
Är det någon som vet däremot om man bejär hindersprövning i det landet man är folkbokförd, landet man ska gifta sig i, eller där man är medborgare? Och hur lång tid är det giltigt?
Jag skickade ett mail till Skatteverket för att fråga om vigselbeviset så får förhoppningsvis svar :)
Jag och fästmannen ska ju gifta oss i Sverige, då måste vi ansöka om hindersprövning i Sverige, men eftersom m2b inte är svensk alls och jag inte längre är folkbokförd i Sverige, så måste vi ha med oss intyg härifrån Isle of Man (där vi är folkbokförda) att vi inte är gifta sedan tidigt. Dessutom måste vi besöka ett skattekontor i Sverige för att ansöka om hindersprövningen, det räcker inte med att bara skicka in papprena (men det tror jag är mest pga m2b, men inte säker), då ska man ta med sig pass och intygen.
Kanske är bäst att börja med att kolla vad landet där du ska gifta dig i kräver, och sen ta det därifrån :)