• Naive

"Utlandssvenskar" som gifter sig 2012

Hej allihopa! 

Som rubriken lyder, här tycker jag alla vi utlandssvenskar som ska gifta oss 2012 samlas!

Så, var är ni, var kommer ni gifta er, och var kommer er partner från?

Jag börjar: Jag bor i Schweiz, kommer att gifta mig i Zürich och min fästman är även han svensk.

Keep it rollin'!

• Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012
  • pulmonate
    Naive skrev 2011-12-02 13:17:00 följande:
    Ah, hittade "min" klänning i går!! Men den är alldeles för dyr... Så nu är jag JÄTTESPÄND på hur din klänning ser ut, pulmonate! 
    Heheh! Vad hittade du för klänning? Men beställ den hos Milly! Det är värt att chansa!! Du får alltså en klänning för under 2500kr inkl. frakt. Skulle den inte bli 100% bra så sälj den! Du kan säkert få samma summa! 
    Jag kan inte vänta på att min blir klar. Januari verkar ta lång tid på sig att komma!

Visa vad du vill ha för klänning då!! *spännande* 
  • Naive

Cymbeline Farandole... Den sitter verkligen perfekt. Shame about the price, liksom... 

Du tror alltså att Milly kan fixa det? Ska ta och skicka iväg ett mail och fråga, kan ju löna sig! 

• pulmonate
    Naive skrev 2011-12-02 20:36:45 följande:
    Cymbeline Farandole... Den sitter verkligen perfekt. Shame about the price, liksom... 

Du tror alltså att Milly kan fixa det? Ska ta och skicka iväg ett mail och fråga, kan ju löna sig! 

Den var riktigt snygg!! Häftig! 
    Om du kontaktar dem så skicka med så många bilder du har! Särskillt om du har detaljer. Det är ju en ganska komplicerad klänning, så man kanske inte ska förvänta sig fööör mycket. Men skriva till dem kan man ju alltid göra! Det brukar ta 3månader från när du beställer tills att du får hem den. De görs efter dina mått. 

Vad kostar den äkta? (Vill jag veta?? ). Det enda jag inte gillade med den är att den verkar lite genomskinlig...är den verkligen det? Jag hade nog haft en underkjol i så fall. 

Åh, jag vill gifta mig NU!
  • Naive
    pulmonate skrev 2011-12-02 20:50:25 följande:
    Den var riktigt snygg!! Häftig! 
    Om du kontaktar dem så skicka med så många bilder du har! Särskillt om du har detaljer. Det är ju en ganska komplicerad klänning, så man kanske inte ska förvänta sig fööör mycket. Men skriva till dem kan man ju alltid göra! Det brukar ta 3månader från när du beställer tills att du får hem den. De görs efter dina mått. 

Vad kostar den äkta? (Vill jag veta?? ). Det enda jag inte gillade med den är att den verkar lite genomskinlig...är den verkligen det? Jag hade nog haft en underkjol i så fall. 

Åh, jag vill gifta mig NU!
    Ja, jag frågade dem om de kan göra den modellen och fick redan svar att de tydligen kan det. Men p.g.a. att den just är rätt komplicerad, så har jag hittat en annan klänning på deras hemsida, som jag också tänker beställa och sedan se vilken som är bättre. Den andra säljer jag i värsta fall till någon kostymuthyrare... Hur gjorde du med dina mått? La du på några cm och syr in den lite när du får den, eller litar du på att de tar rätt på måtten på en gång? 

Den äkta kostar 18 000 kronor, så du fattar kanske att jag har bättre saker att ge pengar till än just en klänning jag kommer ha på mig 1 endaste dag! Den är inte så genomskinlig som den verkar på bilden, de måste ju på något sätt sälja med modellens grymt långa ben  

Jag vill också gifta mig NU, och hoppas i så fall på samma hjälp som Askungen fick inför sin bal ... hihi
  • DiePrinzessin

Jag hoppar också in Skrattande

Vi är bosatta i Wien men kommer att gifta oss den 7 juli 2012 i en liten by som heter Dürnstein och ligger ca 1 timme utanför Wien. Min sambo kommer därifrån och det är supermysigt där. Så det passar perfekt :) Från Sverige kommer det mellan 20-30 personer och alla är positivt inställda, trots att det blir en del kostnad för dem. 

• Naive

DIePrinzessin: Herzlich Willkommen! Hur går det för er med planeringen? 

• pulmonate

Tänkte på en sak...
    Nästa jul är vi GIFTA!! HjärtaSolig  Börjar precis fatta det nu! hehe!

Ja det blir ju en kostnad för de internationella gästerna. Förhoppningsvis ser dom det som en semester och inte bara som en utgift. Det blir nog att vi skickar ut inbjudningarna i Januari istället. När ska ni ha som RSVP? Med tanke att folk måste boka flyg mm.  Vi har även kontaktat ett hotell som ger oss rabbatt, men då måste alla boka inom ett visst datum för att få rabbatt...Man kanske ska säga till folk att boka nu även om de inte är 100% och sen eventuellt avboka. Annars blir det ju onödigt dyrt för dem. 
    Jag vet inte hur långt innan restaurangen måste veta 100% hur många som kommer. Vad har era sagt? Logiskt sätt borde det ju inte göra så stor skillnad om det är 80 eller 90 om de inte redan hunnit inhandla maten, eller?

Kram 

• Naive

Oj shit, ja du, det blir en extra mysig jul nästa år! Åhh, can't wait!! 

Ja, jag hoppas de internationella gästerna kommer för att de vill och inte för att de känner att de måste liksom. Det är ju en del kostnader inblandade, men vi har verkligen försökt tänka på att ha bröllopet nära kollektivtrafik och försöker pressa ner hotellpriserna något så att det inte blir fullt lika illa som det annars skulle ha blivit. Kommer även försöka få en del gäster (som man vet t.ex. har lite kämpigare med ekonmin) inackorderade hos kompisar och familj som bor här runt om kring. 

Restaurangen har sagt att de vill ha ett preliminärt gästantal så snart som möjligt, men sedan gäller det antl vi anger 3 dagar innan bröllopet. Så det är rätt smidigt faktiskt. Det är skönt att anlita folk som har haft/organiserat bröllop förut, så att de har en aning om hur det kan gå iallafall.

Glad andra advent på er, Septemberbrudar! Här firas det med hemgjord vitvinsglögg och dadel-kokos bollar!   

• DiePrinzessin

Vielen Dank! Skrattande

Med vår planering går det rätt bra tror jag. Har haft som mål att få ut inbjudningskorten redan i januari för att alla gäster ska ha tid på sig att hitta billiga flyg. Men jag har skippat de planerna och kommer att lämna ut inbjudningarna personligen nu vid jul istället Solig 

Lokal, kyrka och catering har vi bokat och vi har även fått menyförslag. Det blev betydligt dyrare än vad jag hade tänkt. Därav att vi lämnar inbjudningarna själva, för att minska på kostnaden där. Min klänning beställdes i lördags och mannens kostym funderar vi på att sy upp i Thailand, vi åker dit över nyår.

Fördelen med vår cateringfirma är att de har gett ett prisförslag på 45 personer men vi behöver inte meddela antalet gäster förrän några dagar i förväg. Jag hoppas att jag inte har missuppfattat allt för mycket där bara Flört  Drickat får vi också ordna själva, perfekt då vi känner en vinbonde som gör något av de godaste (och billigaste) vinerna jag någonsin har smakat! Hotell har vi bokat in alla långväga gäster på och hoppas att det ska passa alla. Hotellet går även det att avboka någon dag i förväg ifall de vill hitta något annat.

Åh, blev lite nervös nu när jag också insåg att det snart är dags. Eller dags och dags, men tiden går ju så fruktansvärt fort Skrattande

Hur långt har ni andra kommit?

• pulmonate

Jag försöker också att hitta en bra hotelldeal till våra gäster men det har inte gått såå bra än kan jag ju säga. Fick ett förslag ifrån restaurangen vi ska vara på. Han sa lixom "han är min polare...oroa er inte..jag ska snacka med honom"... Jag får ett email av hotellägaren där det står "Här är vår allra bästa offert för era gäster"..och ger oss priser som är HÖGRE än priserna som står på deras hemsida!! Men skojar dom med mig?? Det var ett tag sen och har inte ens svarat på emailet. Vet inte hur man egentligen ska säga "du är dum i huvudet" på ett fint sätt! 
    Ska iaf fråga på ett annat hotell som ligger precis brevid och säger nog att jag ska ordna en konferans eller något så att jag inte nämner ordet "bröllop". Bröllop = +200% känns det som!

Just vin har vi inkluderat i middagspriset, men det är ju bra att vi kan ha med egen sprit. För att övertyga honom sa jag "min morbror gör sin egen vodka"..men vad ska jag ha med mig...Absolut? ahhahaah. Ja det är min morbror det...ahhaha NOT!

Vad duktig du är Princessan som redan får ut dina inbjudningar! Ja visst blir det många extra utgifter. Till och med en sån grej som frimärke som man inte tänker på. Ja 7kr x 100 det är 700 spänn d.  Jag tänkte på en sån grej som frisör och sminkös... dyrt är det! De har sagt 950 euro för frisör till mig, mamma och 3 tärnor. Är inte det mycekt? eller det är kanske det det kostar.. men 2000kr / uppsättning...tja, jag tycker det låter dyrt!

Nä, nu ska jag fortsätta att beställa hem gratis tapetprover till alla mina vänner! (man kan ju bara beställa 1 gratis var...ahhaah). Det ska bli vigselprogram som solfjäder!
    Kram! 

Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012