• Naive

"Utlandssvenskar" som gifter sig 2012

Hej allihopa! 

Som rubriken lyder, här tycker jag alla vi utlandssvenskar som ska gifta oss 2012 samlas!

Så, var är ni, var kommer ni gifta er, och var kommer er partner från?

Jag börjar: Jag bor i Schweiz, kommer att gifta mig i Zürich och min fästman är även han svensk.

Keep it rollin'!

• Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012
  • simone1974
    pulmonate skrev 2012-03-01 23:10:18 följande:
    Måste man inte få hindersprövningen ifrån Sverige trots att man gifter sig utomlands? Hur valde ni Kuba? Vad synd att folk inte kan komma, men jag förstår att det inte är så lätt när det är långt borta.

Vi valde Kuba eftersom det är mycket billigare att gifta sig där än i Storbritannien (där ett vanligt fint bröllop kostar samma som 5 2-veckors brollopsresor i Kuba). Dessutom känns det kul att få gifta sig på stranden, eftersom både jag och min blivande make älskar havet. Dokument vi behöver är pass, min blivande makes födelsebevis och mitt personbevis. Det är allt. Kopior har vi emailat till hotellet på Kuba och till resebyrån vi åker med och de har blivit kontrollerade och godkända. Det har gjort organisationen så mcket enklare. Dessutom har vi hotellets koordinator som har bokat allt annat - middag, fotograf, blommor, hår/smink till mig, tårta osv . Vi ville få ett stressfritt bröllop och än så länge känns det rätt stressfritt, förutom när det gäller min klänning - har jag valt rätt osv osv. Det finns en grupp på Facebook av och för brudar och blivande brudar som har gift/gifter sig på hotellet vi ska till och informationen där har varit ovärdelig.

• Naive

Nu har jag satt igång med pappers-kriget ordentligt... Det är lite svårt att hålla reda på allt när man har flera länders lagar och regler att beakta! Så jag hoppas bara att det blir rät tillslut. :-/

Har även preliminär-bokat datum för att "skriva på kontraktet", alltså den obligatoriska borgerliga vigseln i detta land. Bekräftat blir datumet först när vi har gett dem alla papper och "ansökan" gått genom. Gotta love the Swiss!  

Har även hittat klänning till den vigseln, hittade en perfekt på Massimo Dutti! Annars väntar jag febrilt på nyheter angående min Kinaklänning till det "riktiga" bröllopet....

In other news, vet nån hur man ska göra med namn byte när man är svensk men bor utomlands? Alltså, man kan ju välja att namnet förljer svensk eller lokal lag. Jag vill ha mitt nuvarande efternamn som mellannamn och min M2B's efternamn som, ja, efternamn. Hur går man då till väga?  

• pulmonate
    Naive skrev 2012-03-19 13:54:51 följande:
    Nu har jag satt igång med pappers-kriget ordentligt... Det är lite svårt att hålla reda på allt när man har flera länders lagar och regler att beakta! Så jag hoppas bara att det blir rät tillslut. :-/

Har även preliminär-bokat datum för att "skriva på kontraktet", alltså den obligatoriska borgerliga vigseln i detta land. Bekräftat blir datumet först när vi har gett dem alla papper och "ansökan" gått genom. Gotta love the Swiss!  

Har även hittat klänning till den vigseln, hittade en perfekt på Massimo Dutti! Annars väntar jag febrilt på nyheter angående min Kinaklänning till det "riktiga" bröllopet....

In other news, vet nån hur man ska göra med namn byte när man är svensk men bor utomlands? Alltså, man kan ju välja att namnet förljer svensk eller lokal lag. Jag vill ha mitt nuvarande efternamn som mellannamn och min M2B's efternamn som, ja, efternamn. Hur går man då till väga?  
    Det är så interessant att följa dessa forumen. Jag har inte alls satt mig in i allt som kan tänkas behövas till bröllopet än. Måste ta tag i det! Jag ska hem till Sverige om 10 dagar så det hade varit bra o veta om jag behöver något därifrån så att jag slipper åka till ambassaden.

Men hur gör ni? Ska ni ha en borglig vigsel och sen ett symboliskt bröllop? Eller varför skriver ni på först?

Namnbyte...ja du!? Jag vill förmodligen också ta min killes efternamn men hur man går till väga vet jag inte. Men det måste ju göras i landet där man bor och är skriven. Man gör väl ansökan innan vigseln och sen går det typ egenom när man väl gifter sig. Men exakt hur det funkar vet jag inte. Sen måste man väl berätta det för Sverige  

Jag har också köpt en klänning som jag ska ha dagen innan vigseln. Den påminner lite om min bröllopsklänning fast kort. Jätte nöjd. Och jag älskar allt i spets som är i mode just nu! 
    Skorna har jag också köpt online, och ja, bröllopsklänningen också på Milly Bridal. 
    Hur längesen var det du beställde, Naive?
  • Naive
    pulmonate skrev 2012-03-19 16:44:27 följande:
    Det är så interessant att följa dessa forumen. Jag har inte alls satt mig in i allt som kan tänkas behövas till bröllopet än. Måste ta tag i det! Jag ska hem till Sverige om 10 dagar så det hade varit bra o veta om jag behöver något därifrån så att jag slipper åka till ambassaden.

Men hur gör ni? Ska ni ha en borglig vigsel och sen ett symboliskt bröllop? Eller varför skriver ni på först?

Namnbyte...ja du!? Jag vill förmodligen också ta min killes efternamn men hur man går till väga vet jag inte. Men det måste ju göras i landet där man bor och är skriven. Man gör väl ansökan innan vigseln och sen går det typ egenom när man väl gifter sig. Men exakt hur det funkar vet jag inte. Sen måste man väl berätta det för Sverige  

Jag har också köpt en klänning som jag ska ha dagen innan vigseln. Den påminner lite om min bröllopsklänning fast kort. Jätte nöjd. Och jag älskar allt i spets som är i mode just nu! 
    Skorna har jag också köpt online, och ja, bröllopsklänningen också på Milly Bridal. 
    Hur längesen var det du beställde, Naive?
    Nej du, det är en himla djungel det här med papper fram och tillbaka... Hoppas bara att detblir rätt tillslut! :) För att inte tala om det här med namn! 

Ja, här måste man ha en borgerlig vigsel, som är tillåten på ett fåtal platser i stan (rådhuset är ett utav dem), vilket inte är jätteromantiskt (och man får bara plats runt 30 gäster). Så i princip om man vill fira, måste man organisera två bröllop, ett borgerligt och ett "symboliskt/party"  

Jag beställde från Milly i slutet av januari. 6 veckor sa Lily att det skulle ta (vilket var förra veckan), men har inte hört mycket förutom en kort fråga jag hade för ca 2-3 veckor sen. Då sa hon att allt var ok och att det skulle bli klart i tid. Kanske man räknar veckor annorlunda i Kina...? Inte väldigt insatt på det. Men men, den kommer nog tillslut. Jag är bara glad att jag beställde med god tidsmarginal. 
  • FarAway

@pulmonate: jag är rätt säkert på att man gör namsbytte  officiell först i det landet man bor i och efteråt fyller man bara ut pappret om namsbytte och skickar iväg det till skatteverket...
    så gör vi det iaf... (och jag tror att systemet är nästan identisk i Schweiz och Tyskland)

för oss gick det hur smidigt som helst! dokumenterna har kommit tillbaka från utrikesdepartementet jätte snabbt och eftersom äktenskapscertificatet inte behövdes översätta kunde vi ÄNTLIGEN anmälda vigseln.

Även om man MÅSTE typ giftar sig borgerligt, så betyder det ju inte att det är själva bröllopet! vi kommer inte att bytta ringar och för mig är det kyrkan som gäller - dvs den "riktiga" vigseln äger um en vecka senare (incl. ringarna, vit klänning osv). Standesamt är bara en organisatorisk grej var man underteckar några dokumenter...

• Naive
    FarAway skrev 2012-03-20 11:10:28 följande:
    Även om man MÅSTE typ giftar sig borgerligt, så betyder det ju inte att det är själva bröllopet! vi kommer inte att bytta ringar och för mig är det kyrkan som gäller - dvs den "riktiga" vigseln äger um en vecka senare (incl. ringarna, vit klänning osv). Standesamt är bara en organisatorisk grej var man underteckar några dokumenter...
    Nej, jag ser det precis likadant som du. Vårt vigseldatum i min hjärna kommer vara 14.09.2012, även om vi skriver under kontraktet två dagar tidigare. Men det är den 14e vi byter ringar, jag har min "riktiga" klänning på mig, vi har middag och festen... 
  • pulmonate
    Naive skrev 2012-03-19 16:56:03 följande:
    Nej du, det är en himla djungel det här med papper fram och tillbaka... Hoppas bara att detblir rätt tillslut! :) För att inte tala om det här med namn! 

Ja, här måste man ha en borgerlig vigsel, som är tillåten på ett fåtal platser i stan (rådhuset är ett utav dem), vilket inte är jätteromantiskt (och man får bara plats runt 30 gäster). Så i princip om man vill fira, måste man organisera två bröllop, ett borgerligt och ett "symboliskt/party"  

Jag beställde från Milly i slutet av januari. 6 veckor sa Lily att det skulle ta (vilket var förra veckan), men har inte hört mycket förutom en kort fråga jag hade för ca 2-3 veckor sen. Då sa hon att allt var ok och att det skulle bli klart i tid. Kanske man räknar veckor annorlunda i Kina...? Inte väldigt insatt på det. Men men, den kommer nog tillslut. Jag är bara glad att jag beställde med god tidsmarginal. 
    Aha, men då är det likt Italien. Vi hade först tänkt göra så också att bara gifta sig i rådhuset (alltså skriva på det officiella) och sen göra ett symboliskt bröllop framför alla vänner med hela faderullan. Det positiva med att göra så är ju att man egentligen redan är gift (på papper) och kan utforma bröllopet precis hur man vill, det kan vara en vän som håller i det, mm. 

MEN, sen fick vi reda på att vissa kulturställen i Italien har rätten att ha viglsar. Bl.a. slottet där vi kommer att ha vårt. Det är en alldeles speciell plats och vi är så nöjda med det! Desutom pratade vi med borgmästaren som sa att han kan även ge en delegation till en av våra vänner så att de kan hålla i vigseln! Där finns ju vissa saker man måste säga under vigseln, tex. läsa upp "vigsellagen" och att vi båda säger "ja", men sen kan man även lägga till lite moment som man själv tycker. Till exempel vill vi gärna läsa upp "vows" till varandra, och att några av våra närmaste kanske läser upp nån dikt. 
    Detta tyckte vi blev aldeles perfekt. Själva planeringen av vigseln mer i detalj börjar snart. Ska bli så kul! :) 
  • Naive
    pulmonate skrev 2012-03-21 09:37:00 följande:
    Aha, men då är det likt Italien. Vi hade först tänkt göra så också att bara gifta sig i rådhuset (alltså skriva på det officiella) och sen göra ett symboliskt bröllop framför alla vänner med hela faderullan. Det positiva med att göra så är ju att man egentligen redan är gift (på papper) och kan utforma bröllopet precis hur man vill, det kan vara en vän som håller i det, mm. 

MEN, sen fick vi reda på att vissa kulturställen i Italien har rätten att ha viglsar. Bl.a. slottet där vi kommer att ha vårt. Det är en alldeles speciell plats och vi är så nöjda med det! Desutom pratade vi med borgmästaren som sa att han kan även ge en delegation till en av våra vänner så att de kan hålla i vigseln! Där finns ju vissa saker man måste säga under vigseln, tex. läsa upp "vigsellagen" och att vi båda säger "ja", men sen kan man även lägga till lite moment som man själv tycker. Till exempel vill vi gärna läsa upp "vows" till varandra, och att några av våra närmaste kanske läser upp nån dikt. 
    Detta tyckte vi blev aldeles perfekt. Själva planeringen av vigseln mer i detalj börjar snart. Ska bli så kul! :) 
    Härligt hur det fingerade för er! Italien är kanske lite lättare att kompromissa med när det gäller regler än Schweiz... Men kul att det fixade sig så! Det låter helt fantastiskt. 

Jag ska också börja planera vigseln snart (så snart inbjudningarna gått ut....). Eftersom det inte är någon officiell vigsel så får vi ju ha med lite vad vi vill. Men det ska ju kännas som på "riktigt" så alla klassiker kommer nog vara med. Det är ju nu det börjar bli riktigt spännande med planeringen, förut har det ju varit mycket att bara kolla runt och försöka bestämma sig, men nu är det ju beställningar som ska in etc! Yay! 
  • pulmonate
    Naive skrev 2012-03-21 09:42:55 följande:
    Härligt hur det fingerade för er! Italien är kanske lite lättare att kompromissa med när det gäller regler än Schweiz... Men kul att det fixade sig så! Det låter helt fantastiskt. 

Jag ska också börja planera vigseln snart (så snart inbjudningarna gått ut....). Eftersom det inte är någon officiell vigsel så får vi ju ha med lite vad vi vill. Men det ska ju kännas som på "riktigt" så alla klassiker kommer nog vara med. Det är ju nu det börjar bli riktigt spännande med planeringen, förut har det ju varit mycket att bara kolla runt och försöka bestämma sig, men nu är det ju beställningar som ska in etc! Yay! 
    Ja eller hur! Nu börjar allvaret!!! Vi har träff med restaurangen den 13/4 för att bestämma menyn och proväta lite, samt att proväta hela menyn någon gång efter det. Då ska även hela restaurangen betalas vilket inte är en liten siffra! eeeek! 7 rätters för 120 pers. Hjälp!

En kompis till mig gifte sig i helgen i Australien och de hade med en massa fina extradetaljer ifrån olika kulturer: En växt där tjejen ska hälla vatten och killen jorden för att symbolisera hur man tillsammans skapar liv och får saker att växa. Tydligen en japansk tradition.
    De stod med händerna knäppta och så kom de närmaste i familjen och la färgade band över deras händer. Tydligen ifrån judiska kulturen.  
    En vas där de häller i sand i olika färger och hur det lägger sig visar vem som bestämmer vad och när i förhållandet (lite som en spådom).
    Ja som sagt, förutom det klassiska så kan det vara kul o lägga till lite personliga moment. 
  • Retrobohem

Jag bor bara i Norge, men det ær ju utomlands det med. Jag ær førlovad med en norrman, vi træffades nær vi båda bodde i Spanien, sen har vi æven bott på Island och i Stockholm som ær min hemstad. Nu bor vi i Trondheim och ska gifta oss hær i en by utanfør stan varifrån min m2b kommer. 
    Jag valde att vi ville ha brøllopet just dær før det ær så mysigt, men jag ær førvånad øver norrmæns hårda anknytning till traditioner! Kanske bara ær jag som ær lite væl "gøra som man vill" men jag vet inte, mycket kænns som om det ær vældigt ovanligt vid brøllop hær. T ex en annan in- och utgågnsmarsch æn kyrkans førslag, hær ger pappan bort dottern, alla gæster ær bjudna till kyrkan och sen till festen, men till middagen dær emellan ær det bara nærmsta familjen, dansvænlig musik med stark dansbandsfeeling ær vanligt før det ær många som dansar pardans eller vad man ska sæga, æven i ung ålder. Fri bar ær ett måste och folk tar med egna kakor och tårtor till festen. Ett brøllop vi var på hade 29 kakor, plus glass, godis och brøllopstårta!

Vi kommer gå emot en del av detta, vi har egen musik till kyrkan, alla får komma på middagen, hellre Spotify æn ett band som spelar musik vi sjælva inte gillar (musikfreaks ær vi oxå!) och ingen får komma med en saggig gammal sockerkaka nær vi køpt en fin brøllopstårta. Man vill ju inte hålla på och slænga mat och tårta sen, det kænns helt fel.

Ska se om vi kan få en svensk psalm i kyrkan också. Så har man blandat lite i alla fall. 

Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012