• Naive

"Utlandssvenskar" som gifter sig 2012

Hej allihopa! 

Som rubriken lyder, här tycker jag alla vi utlandssvenskar som ska gifta oss 2012 samlas!

Så, var är ni, var kommer ni gifta er, och var kommer er partner från?

Jag börjar: Jag bor i Schweiz, kommer att gifta mig i Zürich och min fästman är även han svensk.

Keep it rollin'!

• Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012
  • tessie01

Vi bor på Jersey, jag är svensk och min fiance från Storbrittanien. Vi gifter oss 25/02/2012 i Sverige. Vi hoppas på mycket snö och ett vitt vintrigt bröllop då många av våra gäster flyger in från Jersey, Storbrittanien och Dubai. Jag har inte varit på många bröllop i Sverige så tror vår ceremoni och fest blir mycket engelsk men med svenska inslag i maten och dekorationen. :)

• Lirry

Vi bor i London, jag ar svensk o min fastman ar engelsk, men vi kommer gifta oss i Sverige pa vastkusten 02.06.2012. Langtar Vi kommer ocksa nog ha mer engelskt brollop an svenskt, med till exempel endast 3 tal. Vi kommer vara ca 15 olika nationaliteter bland familj och ovriga gaster sa lite kravande maste jag erkanna att det ar att ordna transport/boende etc till sa manga men det ar ocksa bara kul!

• pulmonate
    Lirry skrev 2011-12-08 23:25:42 följande:
    Vi bor i London, jag ar svensk o min fastman ar engelsk, men vi kommer gifta oss i Sverige pa vastkusten 02.06.2012. Langtar Vi kommer ocksa nog ha mer engelskt brollop an svenskt, med till exempel endast 3 tal. Vi kommer vara ca 15 olika nationaliteter bland familj och ovriga gaster sa lite kravande maste jag erkanna att det ar att ordna transport/boende etc till sa manga men det ar ocksa bara kul!
    Vad roligt med ett sånt internationellt bröllop! Jag som trodde att min familj var internationell Vi är "bara" ifrån 7 länder..(om jag räknat rätt).
    Men ni måste väl inte ordna transporten till alla? Det lär ju ta hur lång tid som helst! Vi ger bara information om vilken/vilka flygplatser är bäst att flyga till och sen får dom fixa det själva  
    Boende har vi hittat ett hotel som ger  25% rabatt till grupper. Hotellet ligger 1,5km ifrån restaurangen så folk har nära hem sen efter kvällens firande!

Ja, jag ska ha långklänning, som desutom har insydd underkjol..MEN ryggen är bar så det hjälper nog med att hålla sig svalare. Jag tänkte inte så långt att man kunde ha kortare klänning. Jag hade förälskat mig i en viss sorts klänning (mermaid med bar rygg) så jag letade bara efter det!
    Min kille är också alltid försenad, men är han det på bröllopsdagen så blir jag inte glad! Fast vi ska fotograferas innan vigseln tänkte vi, så det är lite svårt för honom att bli sen till själva vigseln iaf! *tur* Vi ska desutom gå in tillsammans. 
    Fotograferingen gör vi innan pga att vi ska gifta oss ganska sent... kl.17.00 och sen är det nästan 1 timme till restaurangen. Så det känns smartast att göra det innan så att inte alla gästerna står där och blir otåliga! Desutom vill man ju börja fira efter vigseln!

Trodde min galna frisyr skulle få mer reaktioner *ler*.

• Lirry
    pulmonate skrev 2011-12-09 10:22:42 följande:
    Vad roligt med ett sånt internationellt bröllop! Jag som trodde att min familj var internationell Vi är "bara" ifrån 7 länder..(om jag räknat rätt).
    Men ni måste väl inte ordna transporten till alla? Det lär ju ta hur lång tid som helst! Vi ger bara information om vilken/vilka flygplatser är bäst att flyga till och sen får dom fixa det själva   

Flyg far alla boka sjalva (vi kommer ge information saklart), det ar mer transport fran flygplatsen etc. Hjalpa med tagbokningar och sen att hamta pa tagstationen.. vi kommer gifta oss lite ute pa vischan sa man vill ju gora det sa latt som mojligt for alla. Folket kommer aven komma i 3 dagar eller langre och kommer vilja se och gora saker under dagarna sa far man hjalpa till med det. Vore mycket enklare saklart om man gifte sej i en stad dar det fanns tunnelbana/bussar etc!! Men tror lattast blir at hyra ett par minibussar och sen skaffa sej ett par chaufforer (nan i familjen) som kan kora runt pa folk..!

Aven jag ska ha langklanning.. jag ar sa lang sa det kanns battre pa natt satt! Va faktiskt bara inne i EN affar och testade EN klanning och den va det!! Jag va helt chockad! Haha.. men nu maste jag vanta till mitten pa maj tills jag far den.. jobbig vantan! En annan grej - jag va inne 6 manader innan brollopet och fick lite av en avhylning om hur sent ute jag ar med klanning.. detta ar iofs i England men ar det likadant dar ni bor?? Jag trodde 6 manader innan va perfekt tid att borja leta??
  • pulmonate
    Lirry skrev 2011-12-09 10:49:47 följande:
    Flyg far alla boka sjalva (vi kommer ge information saklart), det ar mer transport fran flygplatsen etc. Hjalpa med tagbokningar och sen att hamta pa tagstationen.. vi kommer gifta oss lite ute pa vischan sa man vill ju gora det sa latt som mojligt for alla. Folket kommer aven komma i 3 dagar eller langre och kommer vilja se och gora saker under dagarna sa far man hjalpa till med det. Vore mycket enklare saklart om man gifte sej i en stad dar det fanns tunnelbana/bussar etc!! Men tror lattast blir at hyra ett par minibussar och sen skaffa sej ett par chaufforer (nan i familjen) som kan kora runt pa folk..!

Aven jag ska ha langklanning.. jag ar sa lang sa det kanns battre pa natt satt! Va faktiskt bara inne i EN affar och testade EN klanning och den va det!! Jag va helt chockad! Haha.. men nu maste jag vanta till mitten pa maj tills jag far den.. jobbig vantan! En annan grej - jag va inne 6 manader innan brollopet och fick lite av en avhylning om hur sent ute jag ar med klanning.. detta ar iofs i England men ar det likadant dar ni bor?? Jag trodde 6 manader innan va perfekt tid att borja leta??
    Ja det låter ju bra med minibussar. Vi sitter också och försöker bestämma hur vi ska göra!!! Förmodligen måste våra gäster hyra bil. Det går lixom inga tåg till byn vi ska gifta oss i och att köra fram och tillbaka till flygplatsen känns ju också lite stressigt. Men vi funderar iaf om vi ska hyra 1-2 stora bussar som kör emellan hotellet och vigselplatsen och sen till restaurangen. Jag fick en offert igår... 2st stora bussar (dvs för 90pers sammanlagt) med chafför i 3 timmar = 600euro. Vad tycker ni om priset? Är det rimligt? Jag har ingen aning!

Hahah, visste du vad du ville ha för klänning när du gick in i affären? Varför provade du inte ett par stycken när du ändå var där? Jag kunde inte låta bli! Den allra första jag provade var iof helt underbar, men ack sååå dyr! 3200 euro var den och det tänke jag INTE ge! Men jag hade själv ritat en klänning för länge sen som jag har varit kär i i åratal, så jag ska sy upp den istället. Är alltså den som jag beställt hos Milly Bridal och borde få den i mitten på jan. *can't wait*

Ja du, det här med att vara tidigt ute. 6månader innan till klänningen tyckte jag borde räcka! Men för oss var det vigselplatsen och restaurangen som vi tydligen var sent ute på att boka 11 månader i förväg!! Men ärligt?! Till vigselplatsen fick vi det allra sista datumet på hela sommaren (maj - september) trotts att dom viger 3ggr/dag alla dagar i veckan! Då är det tydligen engelskmän som bokar 1-2 år i förväg sa dem. Så det kanske är en engelsk grej?? I Italien är ju traditionen att man ska gifta sig inom ett år av fireriet så det betyder ju att man max kan vara 1 år i förväg! För restaurangen var det likadant. De hade iof fortfarande några lördagar ledigt, men inte så värst många, så det var tur att det råkade vara ledigt samma dag som ceremoniplatsen!!! 
    Vi ville egentligen gifta oss i Juli, men det fick bli 18 Augusti istället. 
    Om jag nu får min klänning i Januari och den ser helt förfärlig ut så har jag inte såå mycket tid på mig..men ändå 7 månader, så det borde ju räcka!! 

Kramar
  • Lirry
    pulmonate skrev 2011-12-09 14:21:09 följande:
    Ja det låter ju bra med minibussar. Vi sitter också och försöker bestämma hur vi ska göra!!! Förmodligen måste våra gäster hyra bil. Det går lixom inga tåg till byn vi ska gifta oss i och att köra fram och tillbaka till flygplatsen känns ju också lite stressigt. Men vi funderar iaf om vi ska hyra 1-2 stora bussar som kör emellan hotellet och vigselplatsen och sen till restaurangen. Jag fick en offert igår... 2st stora bussar (dvs för 90pers sammanlagt) med chafför i 3 timmar = 600euro. Vad tycker ni om priset? Är det rimligt? Jag har ingen aning!

Hahah, visste du vad du ville ha för klänning när du gick in i affären? Varför provade du inte ett par stycken när du ändå var där? Jag kunde inte låta bli! Den allra första jag provade var iof helt underbar, men ack sååå dyr! 3200 euro var den och det tänke jag INTE ge! Men jag hade själv ritat en klänning för länge sen som jag har varit kär i i åratal, så jag ska sy upp den istället. Är alltså den som jag beställt hos Milly Bridal och borde få den i mitten på jan. *can't wait*....
    Jag har faktiskt inte en aning om vad priserna ligger pa med bussar da jag inte paborjat min research... :-S oops! Detta ar nast pa listan dock! Men 600euro for 2 bussar och 2 chaufforer kan nog vara rimligt anda val?

Haha jag hade inte sett nagra klanningar innan jag gick in, det enda jag visste var att den skulle va i spets och se 'gammeldags' ut, inget glittrigt eller stort da det inte alls skulle passa mej. Och nar jag fick pa mej denna klanning sa bara va det den! Kandes sa onodigt att testa natt annat fast jag hade tankt testa 4-5 stycken! Hon i butiken sa att jag inte riktigt var som 'vanliga' brudar haha.. Den va inte billig direkt men jag ar sa otroligt nojd! Hoppas verkligen din kommer va perfekt nar den kommer!!! 

I Sverige ar det likadant med att vara ute i god tid. Man maste typ boka  1 ar i forvag for vigselplats/festen/fotograf..! Allt har kannts sa himla overkligt for mej nar jag bokat detta da 1. det ar ett helt ar kvar och 2. det ar i ett annat land an det jag befinner mej i. Langtar tills det nya aret da jag tror allt kommer kannas mer verkligt och allt kan riktigt planeras ner i detalj. Kanon att ni lyckades boka allt pa samma dag och att det inte va fullt redan!! Maste va riktigt manga som gifter sej i Italien om de har 3 om dagen!!
    Kram
  • Naive

Jag ska också ha långklänning. Vädret är halva anledningen till varför vi har valt att gifta oss i spetember: juni-juli brukar ibland regna bort, och augusti är alldeles för varmt! Så jag tror, hoppas, ber och vill att spetember är fin även nästa år (snälla...?) 

Vi ordnar inte någon transport för gästerna, eftersom vigsel platsen/fest platsen (samma ställe) ligger väldigt nära en tågstation (10 min från Zürich, så det spelar mindre roll var de bor)

Vi ville först gifta oss på en lördag, men alla lördagar maj-september blir uppbokade 1-3 år i förväg, så vi hade ingen chans! Jag är ledsen, men vem i helskotta VET att de kommer gifta sig om 3 ÅR??? Ja, dethär med spontanitet är definitivt inget för dessa (stundvis) underbara schweizare. 

• pulmonate
    Naive skrev 2011-12-09 18:51:37 följande:
    Vi ville först gifta oss på en lördag, men alla lördagar maj-september blir uppbokade 1-3 år i förväg, så vi hade ingen chans! Jag är ledsen, men vem i helskotta VET att de kommer gifta sig om 3 ÅR??? Ja, dethär med spontanitet är definitivt inget för dessa (stundvis) underbara schweizare. 
    3 ÅR?? Men så länge vill man väl inte vara förlovad? Eller rättare sagt, att man faktiskt börjar planera bröllopet 3 år i förväg. Det låter lite som de som vill gifta sig i S.Peters kyrkan i Rom.. 7 års väntetid. Då är det lika bra att skriva upp sig så fort man börjar dajta.. uhm! Har dock en känsla av att om man ger en "gåva" så förkortas den tiden.

Ja men självklart kommer det att vara perfekt väder i September! (och Augusti också hoppas jag). 
  • tessie01
    Lirry skrev 2011-12-09 14:47:06 följande:
    Jag har faktiskt inte en aning om vad priserna ligger pa med bussar da jag inte paborjat min research... :-S oops! Detta ar nast pa listan dock! Men 600euro for 2 bussar och 2 chaufforer kan nog vara rimligt anda val?
    Jag tycker det verkar rimligt. 

Jag har hyrt en buss har i Sverige for vara gaster och betalar 2,600 kronor for en buss som tar 49 personer, upphamtaning 13.30 och sen korning till festlokalen 16.00 sa strax under 3 timmar. 
  • pulmonate
    tessie01 skrev 2011-12-10 11:34:03 följande:
    Jag tycker det verkar rimligt. 

Jag har hyrt en buss har i Sverige for vara gaster och betalar 2,600 kronor for en buss som tar 49 personer, upphamtaning 13.30 och sen korning till festlokalen 16.00 sa strax under 3 timmar. 
    Ja då är det ungefär samma pris. D.v.s. 3000kr / buss. Vi ska också bara ha bussen i ca 3 timmar. Den kör sammanlagt 2h. 
    Vet inte om vi ska ta en eller 2 bussar... Vi är ca 80pers men hälften är ifrån Italien och kommer att köra dit. Finns det buss för alla så kör de väl till hotellet och åker med bussen med alla svenskar, annars kör de väl direkt till vigselplatsen. Varje buss har 56 platser. Det betyder att  24 italienare i så fall måste ta sig dit på egen hand. Jag har ingen aning om ett antal hade gjort det ändå även om buss finns för alla, eller om de istället hade tänkt att det var dåligt att vi inte skaffade det till alla.
    Så frågan är: 2 bussar =buss till alla? 1 buss främst till svenskarna + några italienare? Ingen buss? 
Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012