• Naive

"Utlandssvenskar" som gifter sig 2012

Hej allihopa! 

Som rubriken lyder, här tycker jag alla vi utlandssvenskar som ska gifta oss 2012 samlas!

Så, var är ni, var kommer ni gifta er, och var kommer er partner från?

Jag börjar: Jag bor i Schweiz, kommer att gifta mig i Zürich och min fästman är även han svensk.

Keep it rollin'!

• Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012
  • Naive

Det här med budget fick jag snällt fördubbla väldigt snabbt... Det är verkligen så att om man nämner "bröllop" så kostar allt plötsligt MYCKET mer. Därför ska vi ha en "fint dekorerad tårta till X personer för en "fest"". Vi vill ändå inte ha en massa kitsch på tårtan! Därför drar jag mig inte direkt för att beställa en kina klänning (även om jag väntar med spänning på att se hur din blev, pulmonate!

DiePrinzessin: vad kul att ni har kommit så långt i planeringen! och duktigt att få ut inbjudningarna redan. Jag har materialet till våra, men vad vi ska skriva i dem verkar vara en helt annan historia....

Pulmonate: hur gick det med tapetproverna...?  

• DiePrinzessin

Kände att det var lika bra att dela ut dem snart eftersom min mamma redan har bokat flyg och boende. Ivrigare människa får man leta efter. Brukar skämta med henne om att "Nu får du väl bara hålla tummarna att du blir bjuden oxå" Flört Men det betyder ju bara att de inte ser något hinder att behöva åka utomlands fö vigseln, vilket är otroligt skönt!

Är det verkligen så med ordet "bröllop"? Kanske är något att tänka på. Vi har inte börjat fundera på tårtan än men det kan ju vara bra att ha i åtanke. Bröllopsparet högst upp på tårtan kan man ju kanske ställa dit själv Flört

• Naive

DiePrinzessin: Ganz genau. Precis så tänker jag också göra i fall jag bestämmer mig för att ha en cake topper... Det är helt idiotiskt egentligen, men om det nu krävs sånt för att spara en massa pengar så säger jag inte nej! 

Vad kul att din mamma är så ivrig inför bröllopet! Önskar min mamma kunde få lite av den ivrigheten med. Min svarar slappt "jaha" på allt jag berättar angående bröllopet. Och det är inte för att hon inte gillar min M2B, de kommer jättebra överens. Men ja, ja, jag antar att man inte kan få allt här i livet!  

• pulmonate

DiePrinzessin skrev 2011-12-07 21:20:53 följande:
    Kände att det var lika bra att dela ut dem snart eftersom min mamma redan har bokat flyg och boende. Ivrigare människa får man leta efter. Brukar skämta med henne om att "Nu får du väl bara hålla tummarna att du blir bjuden oxå" Flört
    Hahah, så kul! Det ska jag också köra på min mamma! Jag ringde min mamma dagen efter min M2B hade friat. Hon var den första att få reda på det. Jag önskar att min pappa också hade funnits nu. Jag var ju "daddys little girl" fram tills 2 år sen när han gick bort hastigt. :'( Hade alltid föreställt mig att han skulle leda mig ner för gången. Men nu blir det att jag och min kille går in tillsammans. 

En annan sak ni VERKLIGEN ska tänka på när det gäller att undvika ordet "bröllop" är sminkningen och frisyren!! Oh my! Det är verkligen 3ggr så mycket. Jag har blviit sminkad måånga gånger, och det är fanemig inte mycket skillnad på dessa två grejorna. Sen är det ju så klart olika från sminös till sminkös och frisör till frisör. 
    Iof den ända gången jag fick frisyren gjord där jag verkligen var bröllopsmodell så gjorde dom mohawk på mig!! hahaahah Och riktigt så hade jag inte tänkt inför min stora dag! haahah. Delar med mig fotot här så ni har något att skratta åt! *ler*. 
    Det andra fotot är hur jag såg ut när jag gick ut på kvällen..en helt vanlig måndag. Ni borde ha sett min killes min när han såg mig!! hahaahhaha. 

• Vikinggirl

Hallå, 
    Jag bor i Bryssel, mannen i Amsterdam och det blir vigsel 2013 när jag flyttar upp.
    Det är fantasktisk att höra om era planar men jag gissar att vi kommer att genomföra detta på ett lite annat sätt.  

Jag är praktisk oromantisk och mannen design/klädintresserad. För mig handlar det om att 'vara' gift snarare än att 'gifta' mig. För honom, tja, jag ska inte tala för honom men jag antar att han vill ha full 'maskerad', (1800-tals kostym med hög hatt??). Jag får väl klämma in mig i något för dagen också (skämtar lite men inte mycket; jag är en jeans-tjej).

Jag antar att det kommer att sluta med en kort privat borgerlig vigsel i Amsterdam, förhoppningsvis på zoo Artis, möjligen med våra bästa vänner som vittnen. (Det där kan bli annorlunda, för min bästa vän är en man och hans är en kvinna. Vi ska se om vi kan para ihop dem... det blir billigare hotell kostnad.)
    Det blir väl receptioner i Bryssel, i Amsterdam och någonstans i Sverige, antingen före eller efter, troligen på restaurang med enkel buffé. Men det blir ekologiskt och med världens mest avancerade hemsida om jag känner oss rätt. 
    Låter det low key? Oh, ni har inte hört något än. 
    Våra förlovningsringar är gjorda av trä. Cool

• pulmonate

Hej Vikinggirl! 
    Det är bara kul att ni gör något personligt! Det är ingenting som säger hur ett bröllop ska vara och se ut. Ringar av trä tyckte jag var sött. Håller dem livet ut? 
    Alternativa bröllop? Första bröllopet jag var på var när vår  var när min lärare gifte sig... Alla gästerna, bruden och brudgummen var nakna (ja ni hörde rätt) ute i vattnet i Australien. Och jag menar alla, även vigselförättaren!
    Bara för att det är enkelt och billigt betyder det inte att det inte är speciellt. Gör det till ER dag. Ni kommer säkert att ha kul! Kram 

• DiePrinzessin
    Vikinggirl skrev 2011-12-08 13:39:42 följande:
    Våra förlovningsringar är gjorda av trä. Cool
    Det där tycker jag låter spännande. Du har möjligtvis inte en bild att dela med dig av? Har nämligen aldrig hört talas om någon som har en ring av trä. Eller så är jag bara lite efter Flört

Pulmonate: Hahahahahaha,  snyggt!! Undrar om frisören själv var nöjd?
  • Vikinggirl

@Pulmonate: Nä, jag tror inte våra ringar håller så länge -  men så ska vi väl inte vara förlovade livet ut heller.... Skrattande

@DiePrinzessin: Jag ska se om jag kan ordna en bild över helgen - de ser väldigt häftiga ut!
    Ska jag vara petnoga är ringarna gjorda av någon slags brasiliansk nöt. Min ser ut som om den har tio karat, hans är en slät vigselringsliknande sak, mycket mer tydligt 'ring-märkt'.

Och fick jag gå till vigseln i Pulmonate's hår, hade jag nog varit mindre nervös än vad jag redan börjat bli... 
    Även om det skulle vara naken. :)

Jag är så fascinerad av hur orkar ni ordna så avancerade fester för er själva när det är er egen personliga dag? Och dessutom ha gäster från överallt ifrån som ska tillfredsställas.
    Själv har jag redan lagt ned den biten... En vecka in i förlovningen! Sån looser... Foten i munnen
    hahahahahah

• Naive

Vikinggirl: hej och välkommen! Om du bara visste hur många gånger jag har varit beredd på att skippa allt och dra till Las Vegas och vigas av Elvis himself...! Näe, men det är väl kul att vi alla är olika! För mig är det inte så avancerat, fast det är mycket att tänka på. Det blir rätt enkelt tillslut ändå, trots gäster från olika håll och kanter. Och även jag är spänd på att få se era ringar i trä!! 

Angående frisyr och make up så har jag två kompisar som ska göra det åt mig, eller rättare sagt så gör min vanliga frissa (som jag är kompis med också) håret och brorsans tjej gör sminket. Så jag har klarat mig undan "bröllopsprocenten" på de sakerna iallafall. Jag får hoppas att jag kan övertala frissan att hålla det lite mer low key än pulmonate's Diana Ross burr!  

• DiePrinzessin

Jag tror faktiskt inte att vår fest kommer att bli speciellt avancerad. Det vi har bokat hittills har gått av rena farten, dels av att det är ett populärt sälle och dels för att det är det enda stället som jag känner någon som hellst koppling till här i Österrike. Det är lite av "våran" plats. Festen kommer att vara allt annat än välplanerat men det är vi Glad Hade vi inte anlitat catering så hade nog middagen varit rena kaoset. Och jag slår vad om att min sambo kommer komma minst 10 minuter försent till vigeln. Men det är så han är. Huvudsaken är ju trots allt att vi blir gifta. Oavsett hur dagen blir Glad

En sak jag länge har funderat över är vädret. Jag är jättenervös att det ska vara superkallt och regna eller jättevarmt och över 30 grader i skuggan (Hur överlever man då men långklänning hela dagen?) Det verkar inte finnas något lagom här Flört Ska ni alla ha långklänning?

Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012