• Naive

"Utlandssvenskar" som gifter sig 2012

Hej allihopa! 

Som rubriken lyder, här tycker jag alla vi utlandssvenskar som ska gifta oss 2012 samlas!

Så, var är ni, var kommer ni gifta er, och var kommer er partner från?

Jag börjar: Jag bor i Schweiz, kommer att gifta mig i Zürich och min fästman är även han svensk.

Keep it rollin'!

• Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012
  • DiePrinzessin
    pulmonate skrev 2012-03-24 09:50:56 följande:
    Ja vi har inte ens börjat ordentligt med att få alla papper, men det kommer inte vara lätt. Det vet jag. Inget är lätt i Italien när det gäller pappersarbete

Gifter man sig i kyrkan måste man gå på kurser här i Italien. De varar i 3månader 2ggr/vecka. Det är en av anledningarna vi INTE ska gifta oss i kyrkan! haha.
    Gifter man sig borgeligt finns inga sånna krav.

Är det några papper man måste hämta ut ifrån Sverige??? Jag ska dit i påsk och det hade varit bra o kunna hämta saker där om det behövs istället för att åka till ambassaden!
    De papper som jag måste kunna visa upp är att jag är döpt i kyrkan, altså ett dopbevis (vilket jag givetvis inte vet var det är). Så för att få tag på det har jag ringt min församling och bett dem skriva ut ett nytt intyg på engelska. Sedan måste jag ha ett personbevis och födelsebevis. De vill veta namnet på mina föräldrar samt att jag inte är gift och aldrig har varit gift. Tror det var allt Obestämd Men jag fick prata med en välsigt trevlig kvinna på Skatteverket när jag ringde dem. De verkar ha några speciella som är specialinriktade på vigslar för utlandssvenskar. Det finn något standardpapper för sådana tillfällen.
    Naive skrev 2012-03-24 17:07:14 följande:
    DiePrinzessin: Här är det frivilligt, så vitt jag vet ialla fall. Är däremot väldigt nyfiken på vad man lär sig under sådana kurser, så du får gärna betätta sen! :) 
    Åh, vad jag önskar att det vore frivilligt. Däremot får man säkert ett par bra tipps om konflikthantering och liknande Flört Men det tar väldigt mycket energi så jag hade gärna hoppat över det! Men kursen måste man gå om man vill gifta sig i kyrkan så det får vi väl ta! Här i Österrike är det iallafall bara en dag. Även om man kan välja på längre kurser med övernattning också, men där gick gränsen kände vi Flört
  • Retrobohem

Bestællde klænningen idag! Och inbjudningarna. Klænningen ær från Etsy och ska sys upp, får den om tre månader. Suck vilken væntan. 

• FarAway

jag "besökte" min klänning igår (den måste sys om lite grann , den är fortfarande lite för stor) ...jag är djup förälskad och tycker att det är synd att jag kan inte ha den på mig 24/7 Flört köpte också slöjan!

• pulmonate
    FarAway skrev 2012-03-30 11:07:01 följande:
    jag "besökte" min klänning igår (den måste sys om lite grann , den är fortfarande lite för stor) ...jag är djup förälskad och tycker att det är synd att jag kan inte ha den på mig 24/7 Flört köpte också slöjan!
    Eller hur! Det är faktiskt synd man inte kan ha sin bröllopsklänning mer än en gång Även om man typ färgar den så märks det nog att det är en bröllopsklänning! haha
  • lepaus

Ska ni byta namn när ni gifter er? Hur gör ni i såna fall med byte av pass och så vidare? Jag hade helst velat skaffa nytt pass i Sverige men vigseln hinner inte registreras innan vi åker tillbaka hem till Isle of Man. Väntar på svar både från polisen och skatteverket hur jag löser det på bästa sätt. Kan ansöka om pass i London men det kostar tyvärr rätt mycket att åka dit så vill helst undvika det :( 

Har alltid trott att det är okej att resa med gamla passet i ett par månader om namnet på biljetten och namnet i passet överensstämmer (skulle i såna fall ansökt om pass nästa gång jag åker till Sverige efter vigseln), men nu har jag läst att det kan bli problem om namnet i passet inte överensstämmer med namnet i folkbokföringen. Någon som vet med säkerhet vad som gäller här? 

• pulmonate
    lepaus skrev 2012-04-30 22:58:07 följande:
    Har alltid trott att det är okej att resa med gamla passet i ett par månader om namnet på biljetten och namnet i passet överensstämmer (skulle i såna fall ansökt om pass nästa gång jag åker till Sverige efter vigseln), men nu har jag läst att det kan bli problem om namnet i passet inte överensstämmer med namnet i folkbokföringen. Någon som vet med säkerhet vad som gäller här? 
    Vad jag vet ska vara några problem att tex åka på smekmånad med "gamla" namnet i passet. Om du ska åka till Sverige senare i år hade jag nog fixat det då. Men hör med ambassaden om vad som gäller. 
  • Naive

Har ÄNTLIGEN fått lite klarhet i denna pappersdjungel! Det som behövs från schweizarnas sida är ett långt personbevis från Skatteverket i se. Svenskarna behöver inget egentligen förrän efter bröllopet när vi registerear vigseln. Om det nu var så enkelt, varför har jag fått höra 58704938759 versioner av hur det ska vara tidigare...? 

Nåväl, bara ett problem kvar, hur jag ska registrera mitt nya namn... Tänker nog följa svensk lag, och lägga till mitt flicknamn som mellannamn. Vi har båda väldigt ovanliga namn, speciellt för schweizarna, och att alltid behöva bokstavera båda (om jag tar dubbelnamn, vilket är alternativet här....) kommer bli en mardröm!  

• pulmonate
    Naive skrev 2012-05-08 09:36:20 följande:
    Har ÄNTLIGEN fått lite klarhet i denna pappersdjungel! Det som behövs från schweizarnas sida är ett långt personbevis från Skatteverket i se. Svenskarna behöver inget egentligen förrän efter bröllopet när vi registerear vigseln. Om det nu var så enkelt, varför har jag fått höra 58704938759 versioner av hur det ska vara tidigare...? 

Nåväl, bara ett problem kvar, hur jag ska registrera mitt nya namn... Tänker nog följa svensk lag, och lägga till mitt flicknamn som mellannamn. Vi har båda väldigt ovanliga namn, speciellt för schweizarna, och att alltid behöva bokstavera båda (om jag tar dubbelnamn, vilket är alternativet här....) kommer bli en mardröm!  
    Ja visst får man höra alla möjliga förslag. *trött*. Jag har det verkligen komplicerat då jag fortfarande inte är fast skriven här i Italien och det är olika regler beroende på var man är skriven. Har lämnat in alla papper för att bli det, men det kan ta upp till 3 månader för att få det godkännt, och det är knappt så lång tid kvar till bröllopet. 
    Ambassaden ska ha ett personbevis samt nåt papper ifrån italienska hemkomunen. 

Jag vill nog också ha mitt efternamn som mellannamn. Men hur och när och var registrerar man det?
  • Naive
    pulmonate skrev 2012-05-08 22:57:16 följande:
    Ja visst får man höra alla möjliga förslag. *trött*. Jag har det verkligen komplicerat då jag fortfarande inte är fast skriven här i Italien och det är olika regler beroende på var man är skriven. Har lämnat in alla papper för att bli det, men det kan ta upp till 3 månader för att få det godkännt, och det är knappt så lång tid kvar till bröllopet. 
    Ambassaden ska ha ett personbevis samt nåt papper ifrån italienska hemkomunen. 

Jag vill nog också ha mitt efternamn som mellannamn. Men hur och när och var registrerar man det?
    Ja du, vad jag har förstått av italienare så är de inte direkt de snabbaste när det gäller pappershantering... :/ hoppas det hinner innan ialla fall! 

Damen jag pratade med på skatteverket sa att vi skulle skicka med blanketten när vi registrerar vigseln. Därmed är det klart i SWE. Hur jag gör här blir en annan femma, men de är väldigt hjälpsamma här, så det borde inte vara några problem att få fram.

Shit, det börjar närma sig nu alltså!! (Ok, mer än 4 månader för oss, men ändå! Så här nära har vi aldrig varit! ;)  )  
  • Naive

Alltså blanketten för namnbyte... 

Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012