pulmonate skrev 2012-03-24 09:50:56 följande:
Ja vi har inte ens börjat ordentligt med att få alla papper, men det kommer inte vara lätt. Det vet jag. Inget är lätt i Italien när det gäller pappersarbete
Gifter man sig i kyrkan måste man gå på kurser här i Italien. De varar i 3månader 2ggr/vecka. Det är en av anledningarna vi INTE ska gifta oss i kyrkan! haha.
Gifter man sig borgeligt finns inga sånna krav.
Är det några papper man måste hämta ut ifrån Sverige??? Jag ska dit i påsk och det hade varit bra o kunna hämta saker där om det behövs istället för att åka till ambassaden!
De papper som jag måste kunna visa upp är att jag är döpt i kyrkan, altså ett dopbevis (vilket jag givetvis inte vet var det är). Så för att få tag på det har jag ringt min församling och bett dem skriva ut ett nytt intyg på engelska. Sedan måste jag ha ett personbevis och födelsebevis. De vill veta namnet på mina föräldrar samt att jag inte är gift och aldrig har varit gift. Tror det var allt

Men jag fick prata med en välsigt trevlig kvinna på Skatteverket när jag ringde dem. De verkar ha några speciella som är specialinriktade på vigslar för utlandssvenskar. Det finn något standardpapper för sådana tillfällen.
Naive skrev 2012-03-24 17:07:14 följande:
DiePrinzessin: Här är det frivilligt, så vitt jag vet ialla fall. Är däremot väldigt nyfiken på vad man lär sig under sådana kurser, så du får gärna betätta sen! :)
Åh, vad jag önskar att det vore frivilligt. Däremot får man säkert ett par bra tipps om konflikthantering och liknande

Men det tar väldigt mycket energi så jag hade gärna hoppat över det! Men kursen måste man gå om man vill gifta sig i kyrkan så det får vi väl ta! Här i Österrike är det iallafall bara en dag. Även om man kan välja på längre kurser med övernattning också, men där gick gränsen kände vi