• Naive

"Utlandssvenskar" som gifter sig 2012

Hej allihopa! 

Som rubriken lyder, här tycker jag alla vi utlandssvenskar som ska gifta oss 2012 samlas!

Så, var är ni, var kommer ni gifta er, och var kommer er partner från?

Jag börjar: Jag bor i Schweiz, kommer att gifta mig i Zürich och min fästman är även han svensk.

Keep it rollin'!

• Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012
  • pulmonate
    Sofia K skrev 2012-02-12 01:10:59 följande:
    Hej!
    Nagot som har nat tips pa lite enkla saker att underhalla gasterna med under middagen? Vi ar ett litet sallskap da, endast 18 vuxna, och funderar pa om man skulle ha nan aktivitet/lek/ vid bordet for att involvera alla.. Nan som har nat forslag?! Helst nat som gar att losa sprakmassigt, eftersom vi har 3 olika huvudsprak...
    Tacksam for tips! :)
    xx 
    Beroende på hur länge ni ska sitta tycker jag egentligen inte att det behövs någon underhållning, dvs. för att man är rädd att folk ska bli uttråkade.. Något tal kommer det kanske förmodligen att bli och sen har man som gäst tid att prata lite med de man har till bords. MEN om man vill ha ett spel som har anledningen att just involvera alla och för att skapa en mer avslappnad känsla är det ju en annan femma. Varför inte en liten frågesport där det finns frågor som bara folk från det ena landet vet, då måste man prata med de som man har till bords. Kan nog bli spännande. Vi vill gärna dela upp så att det sitter folk ifrån olika länder på borden. Vi har också 3 huvudspråk därav italienarna som inte kan såå bra engelska. Förmodligen blir ändå engelskan huvudspråket då vi även pratar det som par.
  • pulmonate
    Sofia K skrev 2012-02-12 01:10:59 följande:
    Hej!
    Nagot som har nat tips pa lite enkla saker att underhalla gasterna med under middagen? Vi ar ett litet sallskap da, endast 18 vuxna, och funderar pa om man skulle ha nan aktivitet/lek/ vid bordet for att involvera alla.. Nan som har nat forslag?! Helst nat som gar att losa sprakmassigt, eftersom vi har 3 olika huvudsprak...
    Tacksam for tips! :)
    xx 
    Beroende på hur länge ni ska sitta tycker jag egentligen inte att det behövs någon underhållning, dvs. för att man är rädd att folk ska bli uttråkade.. Något tal kommer det kanske förmodligen att bli och sen har man som gäst tid att prata lite med de man har till bords. MEN om man vill ha ett spel som har anledningen att just involvera alla och för att skapa en mer avslappnad känsla är det ju en annan femma. Varför inte en liten frågesport där det finns frågor som bara folk från det ena landet vet, då måste man prata med de som man har till bords. Kan nog bli spännande. Vi vill gärna dela upp så att det sitter folk ifrån olika länder på borden. Vi har också 3 huvudspråk därav italienarna som inte kan såå bra engelska. Förmodligen blir ändå engelskan huvudspråket då vi även pratar det som par.
  • simone1974

Jag bor i Storbritannien, vi gifter oss på Kuba och min blivande man är britt. Inga gäster kommer, vilket just nu känns rätt jobbigt eftersom folk först tackade ja, men den känslan går nog över. 2 månader kvar till bröllopet. Jag åker sällan till Sverige (har bott i Storbritannien i 17 år) och att behöva åka till Sverige bara för att gå på Skatteverket och fixa hindersprövningen osv lät inte så kul. Så Kuba blir det, med en kyrklig välsignelse i Sverige i juli istället.

• pulmonate
    simone1974 skrev 2012-03-01 22:24:20 följande:
    Jag bor i Storbritannien, vi gifter oss på Kuba och min blivande man är britt. Inga gäster kommer, vilket just nu känns rätt jobbigt eftersom folk först tackade ja, men den känslan går nog över. 2 månader kvar till bröllopet. Jag åker sällan till Sverige (har bott i Storbritannien i 17 år) och att behöva åka till Sverige bara för att gå på Skatteverket och fixa hindersprövningen osv lät inte så kul. Så Kuba blir det, med en kyrklig välsignelse i Sverige i juli istället.
    Måste man inte få hindersprövningen ifrån Sverige trots att man gifter sig utomlands? Hur valde ni Kuba? Vad synd att folk inte kan komma, men jag förstår att det inte är så lätt när det är långt borta.
  • Lirry
    lepaus skrev 2012-01-29 22:32:30 följande:
    Ni utomlandsboende svenskar som ska gifta er i Sverige, har någon koll på om man får/kan beställa något sorts vigselbevis eller certifikat på engelska?

Var vigselforrattare fragade mej om vi aven vill ha vigselbeviset pa engelska pa var dag sa det borde inte vara nagra problem att fixa! Bara se till att be om det i farvag sa det ar utskrivet och klart. Vi aker pa brollopsresa 3 dagar efter vigseln och de har 'honeymoon specials' pa en del stallen vi ska till och dar maste vi da visa upp vart vigselbevis pa engelska, sa tank pa det om ni ska pa natt liknande.

(vi gifter oss borgerligt men antar det funkar pa samma satt om ni gifter er kyrkligt?)

• FarAway

vi fick ett brev från svenska ambassaden igår - alla papper är klara :D :D :D nu behöver vi bara en översattning till och sen är allt klart :D

• Naive
    pulmonate skrev 2012-03-01 23:10:18 följande:
    Måste man inte få hindersprövningen ifrån Sverige trots att man gifter sig utomlands? Hur valde ni Kuba? Vad synd att folk inte kan komma, men jag förstår att det inte är så lätt när det är långt borta.
    Här fungerar det ialla fall så, att vi måste få ett Äktenskapscertifikat från ambassaden. För det finns det en blankett (antagligen samma eller liknande den som är för hinderprövningen), plus personbevis (frrån skatteverket i swe), kopia av passet, samt att man här behöver en bevis att man är skriven här. 

I och med EU så kan det säkert vara annorlunda i Italien.... Ring ambassaden och fråga, de verkar veta bäst! 
  • chanteas

Hejsan, vi ska gifta oss i Australien i september bara vi två på stranden. Vår vigselförrättare mejlade oss om vad vi ville att han skulle säga under cermonin. Är det någon som har tips på vad han kan prata om förutom den uppenbara frågan där vi svarar "I do" och växlar ringar.
    Tack för hjälpen!

• mjeanettek

Lepaus:

Vi skall gifta oss i Sverige, men jag är svensk (bosatt i Norge) och min m2b er norsk. Enligt svenska skatteverket är reglerna:

Hej!

Ni kan söka om hindersprövning i Norge. Den gäller för vigsel i Sverige. När sedan äktenskapet blivit registrerad i Norge kan du be om ett registerutdrag som du skickar till Skatteverket i Sverige. Din vigsel blir då registrerad även i Sverige.

Med vänliga hälsningar

www.skatteverket.se
    Servicetelefon: 020-567 000
    Skatteupplysningen: 0771-567 567

Vi behöver inte möta opp personligen, men det gäller kanske bara skandinaver? :)

• lepaus
    mjeanettek skrev 2012-03-02 20:14:38 följande:

Lepaus:

Vi skall gifta oss i Sverige, men jag är svensk (bosatt i Norge) och min m2b er norsk. Enligt svenska skatteverket är reglerna:

Hej!

Ni kan söka om hindersprövning i Norge. Den gäller för vigsel i Sverige. När sedan äktenskapet blivit registrerad i Norge kan du be om ett registerutdrag som du skickar till Skatteverket i Sverige. Din vigsel blir då registrerad även i Sverige.

Med vänliga hälsningar

www.skatteverket.se
    Servicetelefon: 020-567 000
    Skatteupplysningen: 0771-567 567

Vi behöver inte möta opp personligen, men det gäller kanske bara skandinaver? :)

Ja, antagligen för att ni är skandinavier båda två samt bosatta där också. Jag har för mig att Skatteverket (och motsvarande) har utbyte med Norge och Danmark när det gäller allt folkbokföringsrelaterat, men jag kan ha fel?

Vi måste i alla fall dit personligen med våra intyg och pass :) Vi ska till Sverige över påsk i alla fall så det är rätt lätt att lösa :)
Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012