• Naive

"Utlandssvenskar" som gifter sig 2012

Hej allihopa! 

Som rubriken lyder, här tycker jag alla vi utlandssvenskar som ska gifta oss 2012 samlas!

Så, var är ni, var kommer ni gifta er, och var kommer er partner från?

Jag börjar: Jag bor i Schweiz, kommer att gifta mig i Zürich och min fästman är även han svensk.

Keep it rollin'!

• Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012
  • Naive

pulmonate: Åh vad spännande!! Bara en vecka kvar att vänta för mig & oss andra med, med andra ord! :) 

Jag tror inte de tar illa upp! Vad pratar ni för språk tillsammans, du och din M2B? Jag hade bara tänkt skriva på engelska, då alla vet att det är det vi pratar ihop (och att vi inte känner någon som är lika konservativ när det gäller språk som italienare kan vara ) och att det kommer vara ett bröllop där engelskan är huvudspråk i alla fall.  

• DiePrinzessin

God Jul till er alla från mig också. En aningen sent men vi har varit på semester i Thailand över nyår och inte haft tid för internet Flört Men nu är iallafall mannens kläder även inhandlade så det är skönt att ha allt sånt fixat. Hoppas bara att klänningen sitter lika perfekt som jag minns den. Jag har en väntetid på 4 månader för min klänningen. Det tyckte jag var lång tid, hade inte räknat med det så jag är glad att jag ändå var ute i god tid.

Jag önskar att vi också kunde ha engelskan som huvudspråk. Men de här i Österrike (som är bjudna) kan inte så bra engelska och mina släktingar från sverige pratar inte tyska. Så det blir väl till att mixa allt man kan och lägga till rörelser med armar, ben och övrigt för att försöka förtydliga det man menar. Kan bli rätt intressant men jag ser fram emot det Flört

• pulmonate
    DiePrinzessin skrev 2012-01-11 21:23:01 följande:
    Jag önskar att vi också kunde ha engelskan som huvudspråk. Men de här i Österrike (som är bjudna) kan inte så bra engelska och mina släktingar från sverige pratar inte tyska. Så det blir väl till att mixa allt man kan och lägga till rörelser med armar, ben och övrigt för att försöka förtydliga det man menar. Kan bli rätt intressant men jag ser fram emot det Flört
    Hahah, ja jag tycker ocksa att det ska bli jatte spannande att se alla som forsoker gora sig forstadda, pa alla mojliga sprak! hahah. Italienarna kan heller inte suuuper bra engelska Mina Australiensiska slakt har desutom varsta accent som kanske ar svar att forsta aven for dem som kan engelska val. Svenskarna ar nog de som klarar sig bast! Formodligen kommer tal att hallas pa alla mojliga sprak. Jag forsoker val att be de flesta att forsoka saga nagot pa engelska, sen far de val ta det pa det sprak de kan bast sa far nagon oversatta lite. Man kanske kan ha nagra som sammanfattar pa ett annat sprak... i dunno. Det kanske blir rorigt om man sen ska oversatta till 2-3 sprak..
     Ska bli spannande detta! hahaha
  • FarAway

mina föräldrar började plugga lite svenska för att kunna prata med mina svärföräldrar (eller åtminstone för att säga "hej och tack" ) :D jag tycker att det är väldigt sött!

• Naive

Ni som skriver inbjudan på engelska, hur tänker ni när det gäller texten? Har lite "panik" och kommer bara på jätte formella sätt att skriva på (vi vill ha det lite mer avslappnat, fast ändå inte helt casual) Svårt! 

pulmonate: har du hunnit få fram bilder på klänningen än? :)  

• lepaus
    Naive skrev 2012-01-17 17:11:36 följande:
    Ni som skriver inbjudan på engelska, hur tänker ni när det gäller texten? Har lite "panik" och kommer bara på jätte formella sätt att skriva på (vi vill ha det lite mer avslappnat, fast ändå inte helt casual) Svårt! 

pulmonate: har du hunnit få fram bilder på klänningen än? :)  
    Haft jättesvårt att bestämma oss för text på inbjudningskorten, men nu tror jag att vi har bestämt oss :) 

"Dear Name & Name 

You are cordially invited
    to celebrate the marriage of

Me
    &
    m2b

xxx Church, Sweden
    Saturday 4 August 2012
    at five o’clock

The ceremony is followed by a reception at xxx"

Kan kolla om jag har kvar våra andra textförslag på engelska, men nu måste jag rusa till jobbet tyvärr :( 
  • Naive
    lepaus skrev 2012-01-18 09:14:57 följande:
    Haft jättesvårt att bestämma oss för text på inbjudningskorten, men nu tror jag att vi har bestämt oss :) 

"Dear Name & Name 

You are cordially invited
    to celebrate the marriage of

Me
    &
    m2b

xxx Church, Sweden
    Saturday 4 August 2012
    at five o’clock

The ceremony is followed by a reception at xxx"

Kan kolla om jag har kvar våra andra textförslag på engelska, men nu måste jag rusa till jobbet tyvärr :( 
    Tack för hjälpen! Om du hittar fler förslag så får du gärna höra av dig med dem med! :) Ha en bra dag på jobbet! 
  • lepaus
    Naive skrev 2012-01-18 10:24:08 följande:
    Tack för hjälpen! Om du hittar fler förslag så får du gärna höra av dig med dem med! :) Ha en bra dag på jobbet! 
    Har sparat några sidor så länkar dem, en del har säkert likadana förslag men det kanske finns något som faller er i smaken.

http://www.inspired-invites.com/wedding-invitations-wording/
    http://www.karasdesigns.com/page15.htm
    http://www.pinktulipcards.co.uk/wordingguide.html
    http://www.pinktulipcards.co.uk/etiquette.html 
    http://offbeatbride.com/2007/12/wedding-invitation-wording-that-wont-make-you-barf Här finns massa mer eller mindre roliga och mer eller mindre formella formuleringar :)

http://www.optimalprint.co.uk/wedding-text-wizard Det här är en generator (säger man så på svenska?) där du fyller i namn, datum och all information och väljer sen vilken "stil" du vill ha så gör den lite olika förslag.  
  • Naive

lepaus: PRECIS det jag har letat efter, men inte trott det fanns! Tack så himla mycket för hjälpen! Nu ska här skrivas inbjudan... :) 

• lepaus
    Naive skrev 2012-01-19 11:20:26 följande:
    lepaus: PRECIS det jag har letat efter, men inte trott det fanns! Tack så himla mycket för hjälpen! Nu ska här skrivas inbjudan... :) 
    Happy to help! :)
Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012