• Naive

"Utlandssvenskar" som gifter sig 2012

Hej allihopa! 

Som rubriken lyder, här tycker jag alla vi utlandssvenskar som ska gifta oss 2012 samlas!

Så, var är ni, var kommer ni gifta er, och var kommer er partner från?

Jag börjar: Jag bor i Schweiz, kommer att gifta mig i Zürich och min fästman är även han svensk.

Keep it rollin'!

• Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012
  • Naive

Just det, vår lokal kan ni se här: sonne.ch/galerie/saele.html på de 9 första bilderna. Väldigt praktiskt med tanke på att vi inte behöver betala en förmögenhet för dekorationer - rummet är ju fint i sig självt! 

• FarAway

@naive/pulmonate: WOW vilken häftig lokal! sånt finns tyvärr inte här - eller finns och finns, det finns kanske med då blir det för dyrt...*jag vill oxo gifta mig på en SLOTT!!! Gråter*

du behöver inte känna dig stressad :) vi började jätte tidigt med planeringen (i början ville vi gärna festa i Sthlm men mhh nä det blev för stressig att organisera allt härifrån) - gästerna har dessutom redan fått sina inbjudningskort. vi vill ju gärna att alla är med. de som måste resa kan därmed i god tid kolla flygpris osv.

• CiaLia

Kul tråd att läsa för mig som är utlandssvensk, även jag bor i Zürich precis som TS.
    Men tyvärr har jag inte så jättemånga bra råd för giftemålet i Schweiz för vi valde att åka och gifta oss i Stockholm just för att vi ville att alla våra nära skulle vara med. 

Annars kan jag tänka mig att det kommer bli hur vackert som hellst att ha sitt bröllop vid Zürichsjön, det måste jag få se bilder på :)
    Hade gärna ordnat mitt bröllop där om vi varit så rika att vi kunde bjudit över alla å betalat flyg å hotell å sådär. 

Men ett tips om du inte vill köpa klänningen i någon svindyr butik inne i stan är att beställa på nätet, jag fick en fantastik klänning för 3000 kr i stället för 20 000 som dom går på i Zürich. Annars åk över till Tyskland. Vi handlade även all alkohol i Tyskland så vi kunde ha fri bar på bröllopsfesten, röjjigt värre blev det.

Lycka till med allt 

• Naive

CiaLia: Roligt att du bor i Zürich! Hur länge har du bott här? 

Ja, jag har redan tänkt på att prova klänningen på Zorro eller liknande här i stan och sedan beställa den från nätet i stället. Var på en bröllopsmässa där de ville ha 2250 CHF för en klänning jag senare såg för 1000 CHF på nätet... Hmmm... Men prova vill jag ju så då får det bli lite vita lögner. Var hittade du din klänning? Tips på bra sajter?

Vet du om ringar etc. också är billigare i Tyskland?  

• FarAway

det tror jag nog inte! ni har bara 8% i skatt jämfört med 19%  i Tyskland. Jag känner många från Österrike som åkte över grensen för att handla sina ringar i Schweiz...

• pulmonate

Vilken tur att ni bor i samma stad! Hade inte varit helt fel o ha någon svenska att utbyta ideer med!
    Jag har beställt min klänning online. Det är ifrån Millys bridal. Det är en klänning jag har satt ihop av 3 olika favisklänningar, skickade iväg bilden osv. Den kostade sammanlagt 368 dollar med frakt vilket är ungefär  2500 kr. Jag provade lite klänningar i butik innan så att jag visste att den sortens modell passade. 
    Ska få klänningen i mitten på Januari så jag kan fortfarande inte uttala mig om resultatet, men jag håller tummarna! :) Milly Bridal har ju fått väldigt bra omdömme från andra här på BT.

Jag undrar om spriten är billigare i Tyskland jämfört med här i Italien? Hur kan man kolla priserna i Tyskland? Är det fortfarande typ Bordershop som gäller? Det kanske får bli en tur i så fall!

Ja vi har tur med lokalerna som vi har hittat! Det känns som en dröm som dessutom inte är såå svårt att hitta här! Det blir ett litet princessbröllop :)
     Kramar på er!

• FarAway

@pulmonate: vinet är delvis även billigare har jag för mig...likaså grappa. Öl vet jag inte. Bordershop är faktisk rätt dyrt (ok, inte i jamförelse med Sverige..)

om du säger precis vad du behöver så kan jag letar efter jämförelsepris.

• pulmonate

Mmm, jag undrar hur mycket billigare det är. T.ex. kostar en 75cl Absolut Vodka ca 10 euro här. Vin kan man hitta hur billigt som helst fr. 1,20 euro men man kanske inte har det allra billigaste på sitt bröllop. Vin kommer vara inkluderat under maten. Undrar om de haft svenska gäster förr...så får de se hur mycket vi kan dricka! haha

Och sen, hur ska man veta hur mycket sprit att köpa till Open Bar?? Man vill ju inte att spriten ska ta slut!

• Naive

FarAway: du har rätt i det där med skatten, men ändå är det mestea billigare precis över gränsen. Och ibland får man extra "avdrag" för att man bor iSchweiz och handlar i Tyskland... Men då är det ju upp till en själv hur man gör när man kommer till tullen sen...  

pulmonate: Är väldigt spänd på hur din klänning kommer att se ut! Du får jättegärna visa sen när den väl kommit!  

• Naive

Ah, hittade "min" klänning i går!! Men den är alldeles för dyr... Så nu är jag JÄTTESPÄND på hur din klänning ser ut, pulmonate! 

Svar på tråden "Utlandssvenskar" som gifter sig 2012