• Fröken Emma

Saker att undvika / detta gick snett / tänk på att..SKANDAL!

Är verkligen allas bröllopsdag så perfekt?
    Nått ni kan dela med er av som inte gick som planerat, eller som ni glömde planera, eller som ni är extra glada för att ni tog med det i planeringen?

Nån som spydde i kyrkan, svärmor tog med stumpor till bruden på kvällen då det blev kallt, osv osv!
    Brudtärnan ramlade på paketbordet så flera presenter gick sönder....mm.

• Svar på tråden Saker att undvika / detta gick snett / tänk på att..SKANDAL!
  • Mace
    2 0 1 2 skrev 2011-08-14 18:03:41 följande:

Men... inte GLÖMMER man väl betala räkningarna i två månader? Och man har väl en resebudget och en budget för räkningar och fasta kostnader, då måste det ju spenderats tiotusentals kronor som de egentligen inte borde haft på kontot?

Mycket, mycket slarvigt och ansvarslöst, i mina ögon.

Jo, det är rätt lätt att glömma sådant...

Det är jättelätt att glömma en massa vardagsting när man är helt inne i bröllopshetsen som råder en månad innan bröllopet. Jag glömde nästan allting, till och med vilken dag det var. Åker man sen på smekmånad direkt efter (och framförallt om det är på sommaren när alla andra också är lediga och det inte riktigt är några rutiner alls) så är det superlätt att glömma de vanliga, viktiga sakerna.

Men visst håller jag med, det är slarvigt och dumt (framförallt att spendera pengar man inte har). Ville bara påpeka att det är jättelätt att få tunnelseende den där tiden alldeles innan och efter.  
  • martinoevalotta

Här kommer ett litet tips från mig som är gäst

Planerar ni att ha presentationer av era gäster var nogrann med att det blir rätt! Jag var på bröllop i lördags och inte nog med att brudparet hade tagit fel på mitt yrke, de hade förväxlat mig med min sambos föredetta. Grrrrr! Demon

• nilssonns
    Fröken iller skrev 2011-09-05 16:14:49 följande:
    Här kommer ett litet tips från mig som är gäst

Planerar ni att ha presentationer av era gäster var nogrann med att det blir rätt! Jag var på bröllop i lördags och inte nog med att brudparet hade tagit fel på mitt yrke, de hade förväxlat mig med min sambos föredetta. Grrrrr! Demon
    nej fy vad tråkigt!
  • martinoevalotta

Ja när jag upptäckte det blev jag faktiskt lite ledsen.

Dessutom hade de placerat min sambo och mig vid helt olika bord trots att de visste att jag inte känner någon annan (det var min sambos bekanta) så det var inte så roligt att börja alla konversationerna med att nej, jag jobbar faktiskt inte med xx utan gör något helt annat och jag har ingen aaaaning om varför de tror att jag skulle var en xx.

Men men, nu skrattar jag mest åt det och tar med mig det som en liten lärdom tiill mitt egna bröllop (få se om de blir bjudna eller inte! Glad)

• Aniara4
    Fröken iller skrev 2011-09-05 16:32:04 följande:
    Ja när jag upptäckte det blev jag faktiskt lite ledsen.

Dessutom hade de placerat min sambo och mig vid helt olika bord trots att de visste att jag inte känner någon annan (det var min sambos bekanta) så det var inte så roligt att börja alla konversationerna med att nej, jag jobbar faktiskt inte med xx utan gör något helt annat och jag har ingen aaaaning om varför de tror att jag skulle var en xx.

Men men, nu skrattar jag mest åt det och tar med mig det som en liten lärdom tiill mitt egna bröllop (få se om de blir bjudna eller inte! Glad)
    Du ska naturligtvis bjuda dem, och sen beskriva dem på något riktigt märkligt sätt! Demon

Jag var livrädd för att något sådant skulle hända när jag skrev presentationerna, särskilt dem på mannens sida som jag inte känner så väl. Jag frågade flera gånger "Är du SÄKER på att hon verkligen gillar att åka skidor och inte bara följer med för att vara snäll?" (typ). Sen på middagen stegar en av gästerna fram med bister min för att klaga på beskrivningen, så jag höll på att få skrämselhicka. Tydligen hade jag råkat skriva "gulsvart" istället för "svartgul" i samband hans sportsliga preferenser. Mycket allvarligt, enligt AIK:aren.
  • martinoevalotta
    Aniara4 skrev 2011-09-05 16:37:26 följande:
    Du ska naturligtvis bjuda dem, och sen beskriva dem på något riktigt märkligt sätt! Demon

Jag var livrädd för att något sådant skulle hända när jag skrev presentationerna, särskilt dem på mannens sida som jag inte känner så väl. Jag frågade flera gånger "Är du SÄKER på att hon verkligen gillar att åka skidor och inte bara följer med för att vara snäll?" (typ). Sen på middagen stegar en av gästerna fram med bister min för att klaga på beskrivningen, så jag höll på att få skrämselhicka. Tydligen hade jag råkat skriva "gulsvart" istället för "svartgul" i samband hans sportsliga preferenser. Mycket allvarligt, enligt AIK:aren.
    haha herre gud ja, vi gäster är nog lite allmänt knepiga av oss men det där med fotboll är dödsviktigt! Glad

Min sambo och jag skämtade lite på vägen hem om att vi istället medvetet ska skriva fel på alla. Troligen gör vi något lite absurt av det hela. Fel fotbollslag kan jag absolut tänka mig att skriva på ett par stycken. Då blir det garanterat liv i luckan!
  • Aylas

Gästpresentationer kan bli spännande är glad att vi skippade dem, mycket jobb besparade vi oss där...

Ett big no-no som jag råkade ut för som gäst var att hamna vid "bordet som inte brudparet känner". Där var alla respektive som inte brudparet hade någon relation med. Ingen av oss kände någon annan och vi fick sitta längst bak, hörde och såg inget...

lite OT, men jag vill ge ett tips som gick väldigt bra:
    Vi översatte festprogammet till de som inte kunde svenska, det blev enormt populärt. Lite extraarbete, men det hade vi vänner som så gärna hjälpte till med.

• VeronicaFerreira
    Aylas skrev 2011-09-05 17:23:49 följande:
    Gästpresentationer kan bli spännande är glad att vi skippade dem, mycket jobb besparade vi oss där...

Ett big no-no som jag råkade ut för som gäst var att hamna vid "bordet som inte brudparet känner". Där var alla respektive som inte brudparet hade någon relation med. Ingen av oss kände någon annan och vi fick sitta längst bak, hörde och såg inget...

lite OT, men jag vill ge ett tips som gick väldigt bra:
    Vi översatte festprogammet till de som inte kunde svenska, det blev enormt populärt. Lite extraarbete, men det hade vi vänner som så gärna hjälpte till med.
    Oj då... "bordet som inte brudparet känner"... hur kan man överhuvudtaget kan tänka sig att ha ett sådant bord.??? jag tycker inte att man gör skillnad på sina gäster på det sättet!   
  • BrideToBe

Har absolut INGENTING att klaga på från vårt helt fantastiska bröllop... En underbar dag!Hjärta

Har dock ett (lite udda) tips: 

Dubbelkolla med vaktmästaren i kyrkan att ingen har tänt stearinljus under brandvarnaren! Mitt under vigselakten började det nämligen tjuta som attans (i säkert 5 minuter)! Som tur var är larmet inte kopplat direkt till brandkåren... Annars hade det kunnat bli riktig kalabalik!

Det enda vi kunde göra var att skratta åt det! Man kan riktigt följa sekvensen på korten som togs i kyrkan. Pre brandlarm, förvirringen innan någon förstår vad som hänt och sedan ett gapskrattande brudpar!

• Fröken Emma
    Mace skrev 2011-09-05 15:30:30 följande:
    - Vi hade ordnat med buss mellan kyrkan och festplatsen, och ordnat med lite speciell musik och så, men väldigt många hoppade in i de bilar som fanns, så det var bara 10 pers i bussen. Det gjorde mig ledsen eftersom vi ändå lagt tid på den och det gjorde att folk hamnade på helt fel plats på festplatsen (vi var i vår trädgård, men välkomstdrinken serverades i utkanten).

- På väg från kyrkan fick folk plötsligt väldigt bråttom, så det kändes ett tag som att vi stod ensamma kvar. Inte roligt alls. På all andra bröllop har det alltid varit ganska lång väntan på kyrkbacken för foton och liknande, men nu blev det någon flockmentalitet, så alla bara åkte.

- Vi hade en fantastiskt duktig kompis som fotograf, men det var svårt att få tiden till alla bilder, och efterosm vi ordnade en stor del av bröllopet själva var det många av våra vänner och släktingar som var upptagna med olika saker. Mitt råd är alltså att verkligen bestämma när det skall fotas.

- Om ni ordnar själva, se till att ha ansvariga för varje liten detalj. Vi hade inte det, och missade bland annat helt allt snacks som skulle ut.

- Vi hade flera tärnor och marskalkar och i efterhand önskar jag att vi förklarat bättre vad vi förväntat oss (vilket inte var mycket, men i alla fall lite intresse för bröllopet och att de var med oss innan vigseln).

- Vi missade att tala om för kocken att middagen skulle vara halv sex - han hade planerat till sju.

- Middagen drog ut jättemycket på tiden, vilket jag tyckte var otroligt tråkigt. Jag trodde toastmasters hade koll på det, men hade jag vetat att de inte hade det skulle jag har påminnt dem många fler gånger om att middagen var tvungen att var klar en viss tid. Nu blev det tyvärr precis som jag inte ville ha det: alla tal i slutet av middagen när alla bara ville resa på sig. Bättre att lägga en 4-5 tal innan förrätten i så fall.

- Vi köpte confettirör från teknikmagasinet... de färgade av sig när de hamnade i fuktigt gräs, så i alla fall två skor blev förstörda, men det var ju en evig tur att det inte hamnade på brudklänningen.
    Gösses!
    Nu gör du mig verkligen närvös!!
    Jag har ett otroligt kontrollbeho, o skulle detta hända mig skulle jag bli helt förtvivlat!!

Menar du verkligen att middagen var 1½ timme försenad?
    O hur många tal hade ni? 4-5 innan förätten måste ju ge utrymme på minst 15 totalt!!
    Nu gör du mig verkligen närvös!!!
Svar på tråden Saker att undvika / detta gick snett / tänk på att..SKANDAL!