• Fröken Emma

Saker att undvika / detta gick snett / tänk på att..SKANDAL!

Är verkligen allas bröllopsdag så perfekt?
    Nått ni kan dela med er av som inte gick som planerat, eller som ni glömde planera, eller som ni är extra glada för att ni tog med det i planeringen?

Nån som spydde i kyrkan, svärmor tog med stumpor till bruden på kvällen då det blev kallt, osv osv!
    Brudtärnan ramlade på paketbordet så flera presenter gick sönder....mm.

• Svar på tråden Saker att undvika / detta gick snett / tänk på att..SKANDAL!
  • Chicita

Åååh min tårta, min tårta, min tårta Skrikandes

Fyy vad arg och frustrerad jag var på den... Jag täcker alltid mina tårtor med sockerpasta eller marsipan. Och jag använder alltid mousser som fyllning.
    När jag gör mer avancerade tårtor, och våningstårtor så brukar jag alltid använda "färdig" mousse. Alltså pulver som man blandar med grädde. För då vet jag vilken koncistens jag får.
    Dock ville vi verkligen ha min vita chokladmousse, för den man köper i pulver är inte god...
    Ska kanske säga att jag nästan alltid tillsätter egen smak i dom här färdiga mousserna ändå, bara för att dom inte ska kännas så syntetiska...
    Men den här vita chokladmoussen på pulver är alltså inte god och inte så mycket man kan göra åt smaken heller...
    Så vi valde min egen mousse som är jättegod och som brukar bli lagom stel.

Dock inte denna gång Obestämd 

Först så kraschade 2 av bottnarna, en av dom största chokladbottnarna och sen den näst minsta sockerkaksbotten... Jahapp redan där var jag på väg att ge upp. Skulle aldrig hinna baka nya. Men det löste sig med lite pyssel.
    Och sen moussen då...
    När jag tog ur tårtorna ur formarna där dom stått och stelnat så var inte den vita chokladmoussen stel. och när jag då försökte lägga på smörkrämen och sockerpastan så vek sig tårtan och fyllningen började pysa ut (den vita moussen alltså).

Jag hade då två alternativ.
    Antingen att ta bort ett lager mousse och ett lager botten. Eller att använda grädde på utsidan.
    Så det blev grädde... som jag hatar...
    Visste inte om tårtan skulle räcka annars liksom.

Så jag stod på min bröllopsdag med en tårta som jag tyckte var jätteful. Trots att jag bakat flera tårtor till andra, som jag varit jättenöjd med.
    Det kändes riktigt riktigt surt.

Så mitt tips är - chansa inte med saker som är viktiga för er.
    Välj det som ni vet funkar 

• durrasflikka
    Chicita skrev 2011-09-07 17:20:30 följande:
    Åååh min tårta, min tårta, min tårta Skrikandes

Fyy vad arg och frustrerad jag var på den... Jag täcker alltid mina tårtor med sockerpasta eller marsipan. Och jag använder alltid mousser som fyllning.
    När jag gör mer avancerade tårtor, och våningstårtor så brukar jag alltid använda "färdig" mousse. Alltså pulver som man blandar med grädde. För då vet jag vilken koncistens jag får.
    Dock ville vi verkligen ha min vita chokladmousse, för den man köper i pulver är inte god...
    Ska kanske säga att jag nästan alltid tillsätter egen smak i dom här färdiga mousserna ändå, bara för att dom inte ska kännas så syntetiska...
    Men den här vita chokladmoussen på pulver är alltså inte god och inte så mycket man kan göra åt smaken heller...

Först så kraschade 2 av bottnarna, en av dom största chokladbottnarna och sen den näst minsta sockerkaksbotten... Jahapp redan där var jag på väg att ge upp. Skulle aldrig hinna baka nya. Men det löste sig med lite pyssel.
    Och sen moussen då...
    När jag tog ur tårtorna ur formarna där dom stått och stelnat så var inte den vita chokladmoussen stel. och när jag då försökte lägga på smörkrämen och sockerpastan så vek sig tårtan och fyllningen började pysa ut (den vita moussen alltså).

Antingen att ta bort ett lager mousse och ett lager botten. Eller att använda grädde på utsidan.

Så jag stod på min bröllopsdag med en tårta som jag tyckte var jätteful. Trots att jag bakat flera tårtor till andra, som jag varit jättenöjd med.

Välj det som ni vet funkar
    Fy vad tråkigt att det blev så med er tårta.
  • Fröken Emma
    4everwe2 skrev 2011-09-07 14:59:00 följande:

Har kommit med ett tips tidigare i tråden men kom på ett till. När vi äkte från frisören stoppade jag in ett tuggummi i munnen och glömde helt bort att spotta ut det.. Så det var det första jag fick höra efter ceremonin. "Jasså du tuggar tuggummi" Var nog för nervös för att tänka på det. Brúkar nämligen tugga tuggummi när jag är stressad eller nervös. Nu i efterhand kan jag skratta åt det. MEN det syns på vissa kort att jag tuggar detta förbannade tuggummi Demon

Fru Björk
    ASG

SÅ JAG!!
    Hade en skolpjäs som pappa filmade o jag tugade det förbannade tuggummit hela tiden!!
    Så efter det har jag blivit liiiite bättre :)

Man alla säger ju att man inte ska konstla till det för sig uttan vara sig själv. O uppenbarligen var du ju det ;)
  • Milla 1979

Synd att den här tråden skapades dagen innan min bröllopsdag! Men men den flöt på väldigt bra ändå.
    Men lite tips att tänka på:

- Försök få någon att filma vigseln. Jag försökte koncentrera mig vad prästen sa samtidigt som jag skulle kolla på alla gästerna, fick jag för mig... Vi var i ett litet kapell och stod vända mot alla. Plus att jag började grina när min syster började sjunga, försökte verkligen lyssna, men med två ledsna barn vid vår sida var det svårt att koncentrera sig. De blev så ledsna när de hörde alla andra snyfta och allt brast när de såg mig bli tårögd...

- Om ni har en fotograf som inte är så erfaren, tänk ut lite poser innan och glöm inte att extra skor om ni ska gå på jordiga stigar och i vått gräs! Säg till fotografen att se till så att klännigen sitter bra och att man håller buketten snyggt.

- Lägg inte ner för mycket arbete på inbjudningskort och vigselprogram, de slängs ju oftast ändå.

- Och till sist släpp alla planerings- och kontrollbehov under dagen! Fick det tipset av min svägerska(och prästen!)  Om det är något som behövs göras eller om ni måste nödplaner, försök lägg det på dina nära och kära runt omkring iställret så att du kan njuta av dagen fullt ut!

• 4everwe2
    Fröken Emma skrev 2011-09-07 18:51:59 följande:
    ASG

SÅ JAG!!
    Hade en skolpjäs som pappa filmade o jag tugade det förbannade tuggummit hela tiden!!
    Så efter det har jag blivit liiiite bättre :)

Man alla säger ju att man inte ska konstla till det för sig uttan vara sig själv. O uppenbarligen var du ju det ;)
    OOja det kan man säga :) Kanske lite fööör mycket just där ;) Tur man kan skratta åt det nu
    Kul att det finns fler som mig ang tuggummi :D
    Fru Björk
  • Jag han

skrev nyligen i en annan tråd. Men skriver samma missöde här också.

Vi hade glömt att få med min faster i gästpresentationen. Alla var med utom hon. Ångest!! Var bombis på att alla var med, och hade inte dubbelkollat tillräckligt bra..

Annars var allt perfekt, men detta störde mig under hela kvällen.. Jag skäms än.

• Fröken Emma
    Chicita skrev 2011-09-07 17:20:30 följande:
    Åååh min tårta, min tårta, min tårta Skrikandes

Dock ville vi verkligen ha min vita chokladmousse, för den man köper i pulver är inte god...

Och sen moussen då...

Välj det som ni vet funkar
    Å så synd!!
    Stackars dig!
    Speciellt när man gjort den själv så finns det ingen man kan skälla på sen.
    Fast nu har du gjort mig otroligt nyfiken..BILD!!
  • Chicita
    Fröken Emma skrev 2011-09-07 18:59:27 följande:
    Å så synd!!
    Stackars dig!
    Speciellt när man gjort den själv så finns det ingen man kan skälla på sen.
    Fast nu har du gjort mig otroligt nyfiken..BILD!!
    Än så länge har jag bara den här bilden.
    Jag gav till och med fotograferna order att inte fokusera på tårtan Tungan ute
    Men Marika tog denna ändå... Och som tur är syns inte missarna så tydligt.
    Om man ser den i bättre ljus så syns det att fyllningarna liksom blöder igenom och att tårtan är randig både på längden och bredden

• Fröken Emma

JAg förstår att du änner dig missnöjd.
    Men jag låvar att ingen reflekterade över det, om du inte sa nått.

Men som tur är var ju fokus på er denna dag så tårtan kunde lika gärna ha varit platt o gjord på enbart grädde. Ingen hade kommit ihåg det heller ;)

Kram på dig, o hoppas inte detta lilla "missöde" stoppa din tårtkariär!!!

• Chicita
    Fröken Emma skrev 2011-09-07 20:09:16 följande:
    JAg förstår att du änner dig missnöjd.
    Men jag låvar att ingen reflekterade över det, om du inte sa nått.

Men som tur är var ju fokus på er denna dag så tårtan kunde lika gärna ha varit platt o gjord på enbart grädde. Ingen hade kommit ihåg det heller ;)

Kram på dig, o hoppas inte detta lilla "missöde" stoppa din tårtkariär!!!
    Nejdå.. ingen fara.
    Men jag kommer nog aldrig chansa med en tårtfyllning igen när det är så viktigt som till ett bröllop Flört 

Jag var ut en vända när serveringstjejerna körde ut tårtan. Och när jag kom in så stod ca 25 personer och knäppte kort på tårtan, så dom tyckte säkert att det var bra.
    Det är ju bara i mitt eget huvud som det var kaos Drömmer 

Det jag ville få fram med denna anekdot, var att man inte ska chansa på saker den dagen. Är man det minsta osäker så ska man köra på något man vet att det funkar.
    Ska man laga maten själv så bör man ha provlagat maten flera gånger innan...
    Ska man sätta upp håret så bör man prova mer än en gång.
    Ska man sminka sig så bör man göra det med rätt färger flera gånger innan och kolla i olika ljus
    osv... 
Svar på tråden Saker att undvika / detta gick snett / tänk på att..SKANDAL!