Chicita skrev 2011-09-07 17:20:30 följande:
Åååh min tårta, min tårta, min tårta
Fyy vad arg och frustrerad jag var på den... Jag täcker alltid mina tårtor med sockerpasta eller marsipan. Och jag använder alltid mousser som fyllning.
När jag gör mer avancerade tårtor, och våningstårtor så brukar jag alltid använda "färdig" mousse. Alltså pulver som man blandar med grädde. För då vet jag vilken koncistens jag får.
Dock ville vi verkligen ha min vita chokladmousse, för den man köper i pulver är inte god...
Ska kanske säga att jag nästan alltid tillsätter egen smak i dom här färdiga mousserna ändå, bara för att dom inte ska kännas så syntetiska...
Men den här vita chokladmoussen på pulver är alltså inte god och inte så mycket man kan göra åt smaken heller...
Så vi valde min egen mousse som är jättegod och som brukar bli lagom stel.
Dock inte denna gång
Först så kraschade 2 av bottnarna, en av dom största chokladbottnarna och sen den näst minsta sockerkaksbotten... Jahapp redan där var jag på väg att ge upp. Skulle aldrig hinna baka nya. Men det löste sig med lite pyssel.
Och sen moussen då...
När jag tog ur tårtorna ur formarna där dom stått och stelnat så var inte den vita chokladmoussen stel. och när jag då försökte lägga på smörkrämen och sockerpastan så vek sig tårtan och fyllningen började pysa ut (den vita moussen alltså).
Jag hade då två alternativ.
Antingen att ta bort ett lager mousse och ett lager botten. Eller att använda grädde på utsidan.
Så det blev grädde... som jag hatar...
Visste inte om tårtan skulle räcka annars liksom.
Så jag stod på min bröllopsdag med en tårta som jag tyckte var jätteful. Trots att jag bakat flera tårtor till andra, som jag varit jättenöjd med.
Det kändes riktigt riktigt surt.
Så mitt tips är - chansa inte med saker som är viktiga för er.
Välj det som ni vet funkar