• Fröken Emma

Saker att undvika / detta gick snett / tänk på att..SKANDAL!

Är verkligen allas bröllopsdag så perfekt?
    Nått ni kan dela med er av som inte gick som planerat, eller som ni glömde planera, eller som ni är extra glada för att ni tog med det i planeringen?

Nån som spydde i kyrkan, svärmor tog med stumpor till bruden på kvällen då det blev kallt, osv osv!
    Brudtärnan ramlade på paketbordet så flera presenter gick sönder....mm.

• Svar på tråden Saker att undvika / detta gick snett / tänk på att..SKANDAL!
  • teddy
    Misswert skrev 2012-03-26 20:12:46 följande:

Har själv snart bara två månader kvar till det är vår tur, men måste berätta en sak som hände när ett par kompisar gifte sig. Brudgummen hade bytt namn innan vigslen, men han var så nervös så han glömde både vad han hette i förnamn och i efternamn. Prästen fick rätta honom! ;0) När bruden sedan skulle avge sina löften var hon så full i skratt att hon nästan inte kunde prata.

Så det där med att försöka släppa nervösiteten är nog inte fel, skall försöka tänka på det själv...

Hahaha, ja lite komiskt kan man tycka! Men tänk om man skulle bli så nervös att man itne ens vet va man heter! hehe! Det blir nog många djuuuuupa andetag den dagen ;)
  • Green

Jag har inte gift mig än men kan bjuda på två missar som hänt mina vänner.

Miss 1: Bruden hade inte provat hår och smink innan vilket resulterade i att alla lockar försvann innan dom ens kommit till fotograferingen (10 min) och sminket var helt galet fel så hon hade stora vita ringar runt ögonen. Mindre smickrande!

Miss 2: Om man inte bokar bröllopssviten utan en vanlig svit/hotellrum så ska man A: tala om att man kommer väldigt sent eller B: skicka ner någon med väskor innan på dagen.
    Våra vänner gjorde inget av detta med resultatet att sviten var uthyrd till någon annan och det fanns inte ett rum att uppbringa i hela stan. Dom fick sova på golvet i konferansrummet.
    Personalen hade sökt dom under dagen men dom svarade ju inte av förståeliga skäl.

• Chicita
    Green skrev 2012-03-27 12:52:01 följande:
    Miss 2: Om man inte bokar bröllopssviten utan en vanlig svit/hotellrum så ska man A: tala om att man kommer väldigt sent eller B: skicka ner någon med väskor innan på dagen.
    Även om man bokar en "bröllopssvit" så är det bra att tala om att det faktiskt gäller ett bröllop och att man inte kommer och checkar in på dagen.
    Enligt de regler som allmänt gäller för hotellbokningar så ska man meddela senast kl 14 om man blir försenad, annars har hotellet rätt att hyra ut rummet till någon annan.
    Många hotell har inte särskilda bröllopssviter som bara står och väntar på brudpar. Utan sviter som är lite finare som dom hyr ut även till brudpar.

Olika hotell tillämpar dessutom de allmäna reglerna lite olika. Så det är väldigt bra att höra med det hotell man ska bo på. Glad 
    Ett sätt att komma undan detta är att förskottsbetala rummet, och då meddela sen ankomst. Då kan man också kolla receptionens öppettider, så man inte kommer fram mitt i natten och hotellet inte är bemannat dygnet runt.
    Det hände makens kusin. Dom fick vänta ett antal timmar mitt i natten på att hotellets VD skulle komma och låsa upp åt dom eftersom dom inte hämtat ut rumsnyckeln innan och alltså då inte kom in... 
  • Chicita

Nu var jag dum förresten... Jag menade inte att rikta inlägget mot dig Green
    Utan det var ett tillägg på din poäng som var bra Glad 

• Green

Jag tar inte illa upp Glad
    Det är ju jättebra att sprida sådan information!
    Jag som aldrig sovit en natt på hotell hade ju inte tänkt på hur det fungerar eller vad jag skulle frågat eller informerat om.

Kan ju tillägg att vi "skällde" lite på brudparet att för det första så kunde vi ju kört ner väskorna åt dom innan och för det andra så skulle dom ju ringt oss när katastrofen väl var ett faktum så dom kunde sovit i vår goa dubbelsäng istället Flört

• Chicita

hehe... ja jag har jobbat i hotellbranchen i ca 10 år nu. Så jag blir nästan nipprig åt andra hållet och dubbelkollar alla bokningar. Om jag bokar på nätet så tar jag kontakt med hotellet via mail för att få bekräftat från dom att det verkligen är bokat. Eftersom jag varit med om att dom har bokat med ett bokningsföretag men bokningen har aldrig kommit fram till oss. Och givetvis blir gästen arg på oss, dom har ju en bekräftelse. Kanske till och med betalt redan.
    Men dom kan/vill inte förstå att det bolaget dom bokat med inte har något med oss att göra annat än att dom kan förmedla rum om vi har avtal med dom och att om något är fel så är det bolaget dom måste reklammera till... 

• Lillis82
    Chicita skrev 2012-03-27 13:54:14 följande:
    hehe... ja jag har jobbat i hotellbranchen i ca 10 år nu. Så jag blir nästan nipprig åt andra hållet och dubbelkollar alla bokningar. Om jag bokar på nätet så tar jag kontakt med hotellet via mail för att få bekräftat från dom att det verkligen är bokat. Eftersom jag varit med om att dom har bokat med ett bokningsföretag men bokningen har aldrig kommit fram till oss. Och givetvis blir gästen arg på oss, dom har ju en bekräftelse. Kanske till och med betalt redan.
    Men dom kan/vill inte förstå att det bolaget dom bokat med inte har något med oss att göra annat än att dom kan förmedla rum om vi har avtal med dom och att om något är fel så är det bolaget dom måste reklammera till... 
    är likadan.. har också arbetat på hotell i ca 10 år och dubbelkollar alltid ALLT, när jag bokar. . 

Jag gifter mig först i augusti i år men det jag skulle vilja tipsa om som min syster missade, var att se till så någon tog med alla presenter och låste lokalen de hyrde på kvällen. Mitt i natten när de skulle lämna visste ingen vart nyckeln var eller vem som skulle låsa..  blev lite kallabalik men det löste sig Glad

• Josefin521

Det här forumet är som porr för en katastroftänkare som jag ;) Förbereder mig på det värsta och noterar och tar till mig allt som skrivs här. Har själv två tips att bidra med från bröllop jag varit gäst på:

1.Snåla inte in på kvalitén. Har man liten budget kanske man inte behöver ha
    tusen sorter av allt man har utan satsar på en god skinka eller en god ost
    eller ett gott vin etc. Var på ett bröllop där dem snålade in på vinet och hade
    köpt det billigaste tetravinet som finns (går inte ens att laga mat med,
    luktade och smakade t-sprit) vilket resulterade i att vin "vaskades"
    för att dem trodde att det var just den tetran som var dålig. När det hade
    vaskats lite här och var insåg dem att det var faktiskt vinet i sig det var fel
    på.

2.Extrakolla ljudsystemet. Efter en fem timmar lång middag i 30 graders värme var
    det äntligen dags för dans. Då går en säkring och dem hade ingen backup. Ingen
    musik och festen dog.

• Pyttsan

Kan bjuda på några incidenter från de bröllop jag varit toastmadame på.

På ett bröllop rann tårtan nästan bort och rasade ihop. På samma bröllop tog flere sorter i buffén slut innan alla tagit mat.

På ett annat hade vi för få dukar, det var jättefula bord och vi hade bara duk till halva kaffebordet. Jag och en servitör plockade rast bort alla presenter från presenbordet och tog duken, arrangerade sedan presenterna så de täckte bordet.

Ett annat bröllop fick vi ringa efter min bror som åkte med en servitör i panik till en närbelägen skola för att hämta tårtassietter. Så där serverades tårtan på mellanmålsassietter, men det märkte nog ingen. Samma brudpar skar sin tårta med en stekspade. Oskyldig Men det märkte ingen av dem, de fick veta först efter en vecka när jag berättade! Vi letade som tokar, men ingen hade tänkt på tårtbestick, det fanns inte ens en hyfsat fin kniv de kunde ha skurit med, så det blev en skekspade. 

På det bröllopet skulle brudparet överraska gästerna med en dansuppvisning innan middagen. bandet skulle starta musiken, men när middagen skulle börja var bandet inte på plats! Dansarna väntade och väntade och jag fick dra några sånger och skålar innan de kom insläntrandes och dansuppvisningen kunde börja. Dansarnas föräldrar som skjutsat stod sedan länge och väntade på att hämta sina barn. Puh! Det var svettigt!Drömmer 

• Lenblo

Få se här...
    Frisören tog längre tid på sig än planerat och brudgummen som skulle hämta där hade dessutom missförstått tiden = 40 minuter back för sminkning och påklädning.
    Min syster som skulle fixa naglarna hittade inte och mobilnätet valde den timmen för att lägga ned = ingen manikyr alls.
    Den som lånade ut sin minibuss för att jag skulle få plats med släpet oskrynklat, sittande på en pall, hade glömt att plocka ur sätena, så det fick brudgummen göra under sminkningen.
    kjolkanten (syntes ej) och alla broderier gjorde det att kjolfållen var 3 cm för långt ned och TUNG. Jag fick sparka fram klänningen för varje steg innan jag kunde sätta ned foten.
    Min söta lilla brorsdotter på 3 år som var brudnäbb tyckte det var jobbigt med all uppståndelse trots alla förövningar så hon släpper släpet hon ska hålla och ställer sig och gråter.
    Fotografen tog inga bilder innan hon gjorde detta.
    På utvägen har sötnosen hämtat sig, men fotografen tog inga bilden på den vackra bilden med liten brudnäbb som håller släpet och tärna som håller den långa slöjan högt över huvudet på henne. Eftersom jag knappast tittade bakåt när vi skred fram har jag fortfarande inte sett hur det såg ut.
    Vid fotograferingen utanför kyrkan ligger inte mitt släp i en vacker båge kring mina fötter utan BAKOM alla uppställda släktingar. Det är fotografens uppgift att se till att det ser snyggt ut! Kunde jag det själv skulle jag inte behöva någon.
    De som lovat att hjälpa till med matförberedelserna (värmning o dyl) kom på att de hellre ville se på vigseln och dök inte upp förrän efteråt. Lyckligtvis är min bror van festfixare och ryckte in och styrde upp. Detta fick vi inte höra förrän efteråt.

Och trots allt fick vi en tårdrypande vacker vigsel med soldränkta bilder och en fantastiskt rolig fest.

Svar på tråden Saker att undvika / detta gick snett / tänk på att..SKANDAL!