• Lilique

2012-06-30? I need you!

Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig. 

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och  skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr

Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 08:05
    AnnaKari
    30/6 2012 - Öregrund - Olivgrönt, gammelrosa, brunt - 50 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 10:04
    karrott:
    30/6 2012 - Stockholm - Sollentuna - Mörklila, silver, vitt - 100 000 kr

Allmylove:
    30/6 2012 - Malmö - Svart, vitt & cerise - Rockigt & otraditionellt - ca 60-80 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 20:10
    lillzan:
    22/6 2012 - Eskilstuna - Eskilstuna stadshus - lila, vitt och grönt - 65 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 10:32
    lamickis
    30/6 2012 - Stockholm - Österhaninge k:a - Rosa, vitt & grått - ca 50 000 kr

sagoprinsessa
    30/6 2012 - Örebro - Eskilstuna, Öja k:a - Sagotema - 75 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 07:49
    Hairspraymaniac
    30/6 2012 - Hjo - Norra Fågelås k:a - Rött & vitt - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 11:10
    sandraochdaniel
    30/6 2012 - Västerås - Barbarö k:a - Lila & äppelgrönt - ca 75-80 000 kr

• Svar på tråden 2012-06-30? I need you!
  • Styrka

Jag tror väl att ju mer man får hjälp med desto mer kan man slappna av på den stora dagen. Så om ni har det på restaurang med helhetslösning, och det ryms inom budgeten skulle jag nog köra på det.

Var skulle barbequen hållas annars? hyra lokal, eller hemma i trädgården?

• Junibrud12

Det beror ju lite på vad du vill ha för känsla på hela bröllopet? Avslappnat eller mer klassikskt? Jag skulle helt klart ha kört på en amerikansk bbq, med lyktor, halmbalar och countrymusik, men det är ju jag... :)

• Styrka

Jag och sambon har nu tagit tag i inbjudningarna på allvar. Vi gör ju egna av en fin tapet, och visst, det blir precis som vi vill ha det, men jag börjar inse mer och mer att det kommer bli dyrare än att beställa från Vistaprint eller nån annanstans ifrån. Tapeten kostade 400, vita silverskimrande pappersark kostade ca 200, sidenband kostade ca en hundralapp till, och lim och smågrejer till montering kostade en hundralapp nästintill det oxå. Och vilken TID det tar sen! Tapeten ska klippas, noga ska det vara, och sedan pressas, pappersarken ska printas (och vi har ingen skrivare utan har fått åka hem till en invigd kompis och låna hennes skrivare) och pappersarken ska klippas. Sedan ska pappersarken limmas på tapetarken, och sedan pressas. Sedan ska de vikas. Därefter ska gästernas namn skrivas ned på inbjudningarna, och till råga på allt ska det köpas kuvert oxå.
    Vi funderar på att köpa vanliga E6 kuvert för att förvilla gästerna lite, nåt som inte skriker "bröllop". Annars kan man ju göra kuvert av den tapet som blivit över. Fint och ingen ytterligare kostnad, men massa mer jobb.
    Den överblivna tapeten blir dessutom bordsplaceringskort, och eventuellt även ytterligare dekoration, vi får se vad det räcker till. Det hade varit fint att använda som löpare på borden, men mycket kommer det inte att bli över.

Så tips till er andra; bespara er arbetet, och pengarna, och beställ inbjudningskort om ni hittar en design som faller er i smaken!

• MsChevy
    Styrka: oj, vilket arbete det låter som att fixa med inbjudningskorten!
    Vi har tänkt oss att göra våra som filmposters från 40-50-talet, så det blir inte så mycket pillande med papper o pärlor o sånt. Vi ska helt enkelt ta några bilder på oss som ser ut o va tagna på "den" tiden, sen ska vi göra två prototyper, en i enkel svartvit o en ska redigeras så den ser ut som...äh, svårt o förklara, jag visar istället:

Svartvitt

Det är ju bara bilder som är till inspiration, men på ett hums iaf. 

Det lutar åt den här sista som "bas"....

Karrott: välkommen! Om vi hade haft Amerika som tema håller jag med Junibrud; höbalar, lyktor, grill o hela köret. Det ger dessutom en avslappnad o välkomnande miljö. Det är ett bröllop jag skulle trivas på!Solig 
  • Styrka

MsChevy: Älskade första bilden! Hade varit häftigt att bara photoshoppa in era ansikten i bilden och byta ut namnen, titeln på filmen är ju perfekt, haha! Skön idé med filmposters!

• Lilique
    MsChevy! Gud va snyggt det kommer bli. Tror stenhårt på det.
  • Junibrud12

MsChevy: Superfina! Håller med Styrka om första bilden, om man är duktig på photshop alltså... :)

Shit pommes vad alla är ambitiösa och flitiga med inbjudningarna! Själv kände jag bara att jag ville få ut dom så att vi slapp hålla det hemligt längre. Vi berättade inget för föräldrarna och släkten utan ville att dom skulle få en överraskning när dom öppnade posten. Bara några av våra vänner visste om det. Beställde dom från trycksakstorget.se, dom blev helt ok men pappret såg lite epigt ut, trodde att det skulle vara mer matt, men det var som ett vanligt födelsedagskort man köper på Konsum... Men jag tror mest det var jag själv som störde mig på det. Postade dom i torsdags, i fredags ringde morsan och grät av lycka...

Jag har faktiskt också tänkt köra på halmbalar och bbq. Är ute efter sydstatskänsla, det är ju alltid så mysigt i filmerna... Typ countrymusik och cowboyhattar. Alla tips tages tacksamt emot! :)

• karrott

Tack för era svar!

nu har min sambo kommit på att han vill ha ett 'fint' bröllop men jag tror inte att han inser vad ett fint bröllop kostar om ni förstår vad jag menar?

Det skulle vara jättehäftigt att ha det american-style men samtidigt undrar jag lite över hur man ska sitta och alla kommer ju ha fina kläder på sig..det kan ju bli lite kladdigt men cole slaw och såser ;)

jättekul med den här tråden!

• annapanna88

MsChevy: jättehäftig idé till inbjudningskorten! Ser fram emot att få se resultatet ;)

Idag har jag bokat fotograf! Känns jätteskönt att ha det klart :)
    Har även köpt ljusstakar och beställt löpare samt stolsrosetter så att vi kan provduka lite och se vad mer vi vill ha på borden.
    Känns som att fästmannen har börjat engagera sig mer nu också, verkar som han har insett att vi har en del kvar att göra :)
    Samtidigt hopar sig skolarbetet i mängder så det känns skönt att få lite avlastning :)

• aniara

Statusuppdatering från mig: jag har varit med klänning i lite mer än en vecka och jag känner att min look börjar falla på plats.

Igår beställde jag en underkjol från Ebay. Den har bara lite vidd, så att klänningen ska bli lite mer luftig (tycker inte den behöver mer volym men vill slippa tyll mellan benen). Jag hade lite kvarglömda pengar på mitt paypal-konto och kjolen var inte alls dyr heller, så jag behövde bara lägga till typ 80 kr.

Jag har fortfarande inga skor, men det ingick skor med klänningen så jag ska tillbaka till butiken efter jul och se om de fått in något som faller mig i smaken. Jag har egentligen bara tänkt mig ett par vita ballerina eller låga sandaler. Inga höga klackar och ingen peeptoe för mig.

Hår: jag vet inte hur många här som följer Downton Abbey? Jag har förälskat mig i rollkaraktären Marys fina uppsättningar så jag ska försöka förmedla det till frisören (som ännu inte är bokad). Jag har hittat matchande gnistrande örhängen och hårnålar på Etsy som jag är sugen att slå till på. Det fanns även skoclips i samma serie, ifall jag köper ett par släta ballerina och vill blinga dem.

Underkläder: väntar med det till våren då jag vet dels vad som finns i butik, dels kan se i vilken form jag är då. Min BH-storlek ändras ganska snabbt om jag går upp eller ner ett par kilo.

Svar på tråden 2012-06-30? I need you!