• 28 december

Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?

Vi ska nu förlova oss nu i december 20111. Och planerar att gifta oss i december 2013.
    Men vi tänkte spara till bröllopet redan nu, pga. att vi inte har så stor inkomst.
    Vi har inte! råd med att betala exempel hundra-tusen kr. för ett bröllop.
    Vi hade tänkt att komma undan med trettio-tusen kr. Men är det för "billigt"? Skäms
    Vi blir 20 stycken cirka.

För 30.000 kr. tänket vi att det skulle ingå:
    kläder för oss båda, (min pojkvän har redan kostym att gifta sig i) mat, dryck, godis, snacks,
    frukt, lokal, blommor, dekoration, m.m.

Visst är bröllop ens STORA DAG, MEN DOCK BARA EN! DAG. Så vi vill känna att vi har pengar att kunna leva "gott"
    (unna oss resturang besök, bio ev. också en liten 1 dagsresa på sommrarna innan bröllopet).
    Och vi vill även kunna känna att vi vill ha kvar pengar på våra konton efter bröllopet också.
    Är det fel att tänka såhär? Obestämd

Många av dessa alla bröllops tidiningar/magasin verkar vara gjorda för "rika".
    När man är inne på olika bröllopsbutiker så känns det som att de utgår ifrån att man har råd med ett "fint & dyrt" bröllop. Och då skäms i alla fall jag då jag inte! har det.
    Vet inte varför jag skäms, men jag gör det ändå.

Är det fler i min/vår sitts? Skäms

• Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?
  • mysan33

hejsan har inte läst hela tråden men på frågan hur mycket vi lagt ner så är det ca 60000, men då kostade klänningen 12000. vi har bjudit 120personer varav 20st är barn.
    har pysslat och grejat med allt själv. maten blir buffe som vi själva gör. kusiner blir serveringspersonal osv.
    men tror jag kunnat göra det ännu billigare om jag velat=)

• 1995 11 17
    Gotländskan skrev 2011-01-17 17:24:00 följande:
    Hej på er!
    Är man inte petig så kan man gå på Lilly´s när de har rea på årets klänningar. Jag köpte 2010 års klänning jättefin för 3500 kr och skinnskor för 399 kr. ord pris för klänningen var 6800 och skorna 1299 så jag sparade in hackor där. Maten har jag sån tur att svärföräldrarna fixar, dricka drar vi till Tyskland och köper sedan kommer vi ha bar till självkostnadspris vilket gör att gästerna tänker mer på hur de dricker och inte ställer ifrån sig onödig dricka. Vi tänker typ ta 10 för öl och 15 för resten. då betalar sig spriten tillbaka sig lite.
    Har planerat i ett år så jag har handlat prydnadsgrejer på reor. Hade tur i den butikens otur som gick i konkurs var en fin butik som sålde söta guldfärgade mini kistor som skall ha godis i för 2  kr styck! och söta runda fat till tårtorna som jag skall göra protionsvis.  Beställde ett monogram från en hemsida som vi skall ha som går igenom hela bröllopet för 99 kr på nätet.det på inbjudningskorten, skall ha det på vigselprogrammet, festprogrammet, servetringarna som jag gör själv samt så skall de få drinkbiljetter bara för kul skull :)
    Dukar köpte jag knoppa lakan och tygservetter köpte jag här på bröllopstorget super billigt som jag sedan kommer att hyra ut faktiskt!
    Det är så långt jag kommit i planeringen men jag hoppas att ngt var till hjälp!
    mvh
    gotländskan
    Har du någon länk till det stället du köpte monogrammet ifrån??
    Skulle vara jätte kul att kolla på. Jag har själv samma tanke med att dekorera allt med samma motiv. Jag har tittat på stämpelfabriken i malmö, men det är alltid bra att jämföra med andra och 99 kr lät jätte billigt.
  • Junibrud
    28 december skrev 2011-01-17 19:37:56 följande:
    Jag önskar också! att vi hade den möjligheten. Men visst Ni har säkert fått jobba hårt för att få ihop de pengarna också. För 200 000 är mycket! pengar för oss.
    Jo då vi har fått jobba hårt för detta och sparat under en tid. 200 är mycket pengar men ditt bröllop kommer minst vara lika perfekt! Alla bröllop är perfekta där det finns kärlek  
  • skruttisOmuffis

Tänkte att jag kanske ska säga hur mycket vi lägger...så att statistiken blir rätt Det blir ungefär 170

Då räknar vi från första kronan, alltså från förlovningsringar till bröllopsresan. Vi kommer att bjuda 70 gäster.

• 28 december
    skruttisOmuffis skrev 2011-01-17 22:06:02 följande:
    Du behöver ej konversera på engelska där
    Det var det som var poängen... Det är ett svenskt företag!
    TACK! VA DUM MAN ÄR IBLAND!Glad
  • 28 december
    Sebastiána skrev 2011-01-18 13:36:30 följande:
    Var det inte i TV3:s bröllopsserie "Vårt bröllop i era händer" som de sa att ett medelbröllop i Sverige låg på 120.000 Det tror jag inte på för ett ögonblick. Med tanke på att många kanske lägger 40-50.000:- på bröllopet måste lika många lägga nära 200.000:-
    Jag såg det också. Därför blev jag "rädd" och tänkte: Hur ska vi göra?!Förvånad
  • 28 december
    Junibrud skrev 2011-01-18 17:47:40 följande:
    Jo då vi har fått jobba hårt för detta och sparat under en tid. 200 är mycket pengar men ditt bröllop kommer minst vara lika perfekt! Alla bröllop är perfekta där det finns kärlek  
    TUSEN TACK! FÖR VÄRMANDE OCH ÖDMJUKA ORD.
    DETTA VÄRMDE MITT HJÄRTAHjärta
  • skruttisOmuffis
    28 december skrev 2011-01-18 23:57:33 följande:
    TACK! VA DUM MAN ÄR IBLAND!Glad
    Det va så lite så!
    Hoppas du hittar din drömklänning till ditt drömpris
  • Cupcake queen

Vår budget blev ca 60000 kr för allt med ca65 gäster. Ursprungligen 50000kr men det sprack ganska snabbt  :)

• Moster Stina

Ja oj vad det kostar...
    Fattar inte riktigt hur det kan bli sådana summor.

Och då fixar vi det billigaste av typ allt.

Och ändå är vi utan maten inräknad uppe i 32 800 kr!!!

Men jag räknar lätt med att det i alla fall kommer dra ifrån med mycket mer än man tror. Vi har lagt en budget på ca 50 000. Och då skall vi först bjuda 150-200 personer på mottagning, med alkoholfri bål och tilltugg.
    Sen blir hundra av gästerna bjudan på trerättersmiddag plus tårta och vickning. (vi lagar maten själva, och köper vit princesstårta från Ica maxi)

Dessutom har jag gått och blivit gravid mitt upp i alltihop. Vilket ju är jättekul med tanke på att vi försökt ivrigt i två år. Men barnet beräknar komma i exakt den månad vi länge planerat för bröllop.
    Så klänning blir ju inte riktigt lika lättköpt nu, med bröllop i 7:e månaden istället. Blir spännande! Får se hur vi gör...

Men även om vi verkligen gör på budgetbröllop så skall vi göra festlokalen jättejättefin. Så är det bara! Den skall man minnas (och inte bara att jag var stor som ett hus )

Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?