• 28 december

Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?

Vi ska nu förlova oss nu i december 20111. Och planerar att gifta oss i december 2013.
    Men vi tänkte spara till bröllopet redan nu, pga. att vi inte har så stor inkomst.
    Vi har inte! råd med att betala exempel hundra-tusen kr. för ett bröllop.
    Vi hade tänkt att komma undan med trettio-tusen kr. Men är det för "billigt"? Skäms
    Vi blir 20 stycken cirka.

För 30.000 kr. tänket vi att det skulle ingå:
    kläder för oss båda, (min pojkvän har redan kostym att gifta sig i) mat, dryck, godis, snacks,
    frukt, lokal, blommor, dekoration, m.m.

Visst är bröllop ens STORA DAG, MEN DOCK BARA EN! DAG. Så vi vill känna att vi har pengar att kunna leva "gott"
    (unna oss resturang besök, bio ev. också en liten 1 dagsresa på sommrarna innan bröllopet).
    Och vi vill även kunna känna att vi vill ha kvar pengar på våra konton efter bröllopet också.
    Är det fel att tänka såhär? Obestämd

Många av dessa alla bröllops tidiningar/magasin verkar vara gjorda för "rika".
    När man är inne på olika bröllopsbutiker så känns det som att de utgår ifrån att man har råd med ett "fint & dyrt" bröllop. Och då skäms i alla fall jag då jag inte! har det.
    Vet inte varför jag skäms, men jag gör det ändå.

Är det fler i min/vår sitts? Skäms

• Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?
  • 28 december
    prinsessanogrodan skrev 2011-01-21 14:28:30 följande:
    Skäms inte! Gör inte det!
    "Alla" lägger inte massor av pengar på sina bröllop, absolut inte. Jag tror att det är lätt att tro att "alla" lägger massor av pengar på sina bröllop för det är det som man lägger märke till på nåt sätt....det är som att om jag hör en kollega berätta att hon känner någon som lade ner hundratusentals kronor på sitt bröllop så minns jag det bättre och kan tro att"man måste" lägga så mycket men om jag tänker efter så VET jag ju flera andra par som INTE lagt dessa summor...Det som sticker ut minns man mer. Om jag tänker efter så vet jag bara ett fåtal par som lagt hundratusentals kronor på sina bröllop men jag vet desto fler som lagt alltifrån 5000-60 000 kr...Det är inte fel att lägga hundratusentals kr och det är inte heller fel att lägga 0 kr.
    Det är bara det att man minns det man hör om väldigt påkostade bröllop mer för att det "sticker ut" eller i alla fall är det så i min bekantskapskrets, att de flesta inte lägger hundratusentals kr - i andra kretsar är det såna summor som är "normalt" och då skulle det antagligen sticka ut om man lade mindre än så.
    Jag vet man ska inte! skämas, men kan inte låta bli!
    Men en annan medlem här på Bröllops Torget skrev att jag skulle se det som en
    "utmaning" att göra ett billigt bröllop.
    Det betyde mycket för mig.

För den sakens skull ska vi inte! snåla, men det går att få ett bra bröllop
    för mindre pengar.

Och vet Du vad, jag har en tanke, den är följande:
    Vi ska inte ha barn av personliga skäl.
    Vi tänkte att skaffa 1-2 fadder barn istället.
    Och ge en peng till istället varje månad.
    Istället för att sattsa på ett dyrt bröllop.
    Okej, det ena behöver inte utesluta det andra OM! man har råd till BÅDA DELAR!
    Men det har ju INTE! vi, så då väljer vi fadderbarn istället.
    Är det fel , kanske??? Förvånad

Trevligt att skriva till Dig! Du svarar så bra på denna tråd! {#emotions_dlg.flower}
  • förlovadflicka
    28 december skrev 2011-01-21 23:05:47 följande:

för mindre pengar.

Trevligt att skriva till Dig! Du svarar så bra på denna tråd! {#emotions_dlg.flower}
    Låter som en jättefin idé tycker jag! :D
  • 28 december
    förlovadflicka skrev 2011-01-21 23:32:11 följande:
    Låter som en jättefin idé tycker jag! :D
    TACK!Glad
  • 1995 11 17
    28 december skrev 2011-01-21 23:05:47 följande:

för mindre pengar.

Att se det som en utmaning att göra ett billigt bröllop helt perfekt är mitt mål!! Så jag håller helt och hållet med!!
    Det finns säkert många sätt att göra detta på.
    Ett hett tips är ju att vara ute i god tid så man hinner jämföra priser på allt, hinner leta på rea, hinner fundera på vad som är vilkigast att lägga pengar på, hinner ta hjälp av andra (om man nu vill det)
    För min del innebär det att jag kommer att göra i stort sett allt till bröllopet. Alla kort, dekorationer, ljus, servetter, blommor, klänningar, smycken, hårprydnader osv ska jag göra själv.  Ev en del av maten och tårtan oxå.
    Du kan säkert själv komma på jätte många sätt att få ett billigt bröllop att bli helt underbart. Bara du släpper dem negativa tankarna och tänker utifrån dig själv. Hur vill du ha det? Vad är viktigast för dig? Det är det du ska fokusera på inte vad alla andra ska tycka.

Jag tror det kommer bli strålande, lycka till!!
  • 28 december
    1995 11 17 skrev 2011-01-21 23:54:39 följande:
    Att se det som en utmaning att göra ett billigt bröllop helt perfekt är mitt mål!! Så jag håller helt och hållet med!!
    Det finns säkert många sätt att göra detta på.
    Ett hett tips är ju att vara ute i god tid så man hinner jämföra priser på allt, hinner leta på rea, hinner fundera på vad som är vilkigast att lägga pengar på, hinner ta hjälp av andra (om man nu vill det)
    För min del innebär det att jag kommer att göra i stort sett allt till bröllopet. Alla kort, dekorationer, ljus, servetter, blommor, klänningar, smycken, hårprydnader osv ska jag göra själv.  Ev en del av maten och tårtan oxå.
    Du kan säkert själv komma på jätte många sätt att få ett billigt bröllop att bli helt underbart. Bara du släpper dem negativa tankarna och tänker utifrån dig själv. Hur vill du ha det? Vad är viktigast för dig? Det är det du ska fokusera på inte vad alla andra ska tycka.

Jag tror det kommer bli strålande, lycka till!!
    Jag har hittat en billig catring, ja jag ska vara mer positiv.
    Men man vill ändå! liksom kunna ha det som "många andra" gifta sig på slott osv.
    Men, men, det VIKTIGASTE! för oss är kärleken och dem som vi ska fira med.
    YACK SÅ MYCKET FÖR DINA TIPS!
  • Chicita

Vad bröllopet har kostat ska absolut inte vara det viktigaste på ens stora dag!

MEN jag förstår precis hur du menar.
    Jag har till och med varit på bröllop där det står en klunga tjejer i ett hörn och diskuterar hur billiga servetterna var, eller att DOM minsann också hade såna menyer/program på SITT bröllop - men att deras självklart var mycket mycket finare osv...

Min lösning på det här "problemet" var att välja ett temabröllop. Något som ingen skulle kunna "jämföra" med...
    Vår första tanke var att vi skulle klara oss med ca 30000 för 100 gäster.
    Jag är händig, jag syr kläder, jag bakar tårtor och jag kan texta. Så att jag skulle få göra en hel del + att vi skulle få lov att involvera släkt och vänner för att fixa en kall buffé (eller möjligtvis någon enkel rätt för serveringspersonalen (mina jobbarkompisar Flört) att värma...
    Jag skulle baka tårtan, sy våra kläder och ordna alla inbjudningskort mm själv.

Sen fick vi vår lägenhet såld för lite mer än vi förväntat oss, så vi kunde lägga undan 50000:-. Och så snubblade vi på en cateringfirma som specialicerat sig på den typ av temabröllop vi ska ha, och nu ska vi få en rejäl slant av min mamma också när hon sålt SIN lägenhet. Hon har nämligen fått både MS och KOL så hon bor på ett vårdhem nu, och kan inte hjälpa till på annat sätt än med pengar. Och hon vill så gärna vara delaktig ju...
    Så vi har släppt på en hel del saker.
    Vi kommer lägga lite mer på underhållning och stämningshöjande saker.
    Men jag ska fortfarande baka tårtan, sy våra kläder och göra alla "pappers-saker". Men nu är budgeten 100000:- istället... Och pressen på mig har minskat enormt...

Budgeten har utrymme för bröllopsresa också. Så allt går inte till själva bröllopsdagen...

Min poäng var nu inte att visa hur bra VI har det. Utan att visa på att era 30000 bör räcka långt även om du inte gör så mycket själv.
    Mina 30000 skulle ju räcka till 100 gäster. Så med lite fantasi och en del research för att hitta prisvärda alternativ kommer dina pengar att ge dig ett drömbröllop för dig och dina gäster.
    Släpp alla "måsten". Det är ER dag, och ni gör som ni vill.
    Skulle ni vara jättelyckliga med en god sallad och kladdkaka med grädde som efterrätt så ska ni ha det även om ni "förväntas" ha trerätters med tårta och avec liksom...
    Det som gör er dag, är de vänner och den släkt ni bjuder. Inte hur mycket bröllopet kostar...

Lycka till
    och förlåt min novell, jag vet aldrig när jag ska sluta skriva Flört

• prinsessanogrodan
    28 december skrev 2011-01-21 22:58:44 följande:
    TACK FÖR DITT LÅNGA SVAR! Glad

Kul att någon annan än jag kan känna att det finns mycket i bröllops tidningar för
    "påkostade bröllop.

Våra föräldrar vill liksom vi att man inte lägger alla sina pengar på ett bröllop.
    De tycker att vi ska kuna leva gott/bra både innan och efter bröllopet.
    Så känner vi också.
    Man vill liksom inte behöva leva på "vatten & bröd" innan eller efter bröllopet.

Många vill att sitt bröllop ska bli just "perfekt!" men det tror jag är för OSS
    övermäktigt attt klara. Vi vill bara ha en "mysig" trevlig dag med våra närmaste.

Jag tror inte heller att kärleken blir "sämre" bara för att man har ett "billigt bröllop".
    Så Du är INTE! grinig alls!

Som Du skriver också så finns det ju annat! också att lägga sina pengar på.
    Man har ju ett liv både före & efter sitt bröllop.
    Jag tror att det är bra att släppa idén om att ens bröllop ska vara "perfekt" för alla andra, för det finns alltid någon som inte delar ens åsikter om vad som är "perfekt".
    Det jag tycker är en "perfekt" brudbukett är ju bara "perfekt" för mig och min m2b och vårt bröllop, för andra kanske samma bukett är hemsk och inte alls "passar" för det bröllop som de skulle vilja ha.
    Man kan aldrig förutse allt och man kan aldrig göra alla nöjda, det finns alltid nånting som någon skulle kunna anmärka på om de är på ett sånt humör.
    Det verkar som att bröllop drar upp en massa känslor och minnen och även i vissa fall,bitterhet, hos folk, det blir så känsloladdat på nåt sätt....som att ALLA har en egen "relation" till allt vad bröllop heter...även dom som "minsann aaaldrig ska gifta sig för då skiljer man sig bara" har ju en stark "relation" och starka åsikter om bröllop och äktenskap, om ni förstår hur jag menar?
    Det verkar som att varje brudpar på nåt sätt får omgivningens alla förväntningar och åsikter om kärlek och äktenskap på sig och att dom har svårt att skilja på sig själva (SINA egna erfarenheter,förväntningar,känslor och åsikter) från brudparet.  Och att det är svårt att förstå att brudparet (och resten av världen) inte nödvändigtvis delar deras erfarenheter,förväntningar,känslor och åsikter om bröllop och kärlek....
    Men som sagt, ert bröllop ska vara som ni vill ha det, det kan aldrig vara perfekt för alla andra, det är en omöjlighet. Det kan däremot bli "perfekt" för er!
  • 28 december
    prinsessanogrodan skrev 2011-01-22 11:11:29 följande:
    Jag tror att det är bra att släppa idén om att ens bröllop ska vara "perfekt" för alla andra, för det finns alltid någon som inte delar ens åsikter om vad som är "perfekt".
    Det jag tycker är en "perfekt" brudbukett är ju bara "perfekt" för mig och min m2b och vårt bröllop, för andra kanske samma bukett är hemsk och inte alls "passar" för det bröllop som de skulle vilja ha.
    Man kan aldrig förutse allt och man kan aldrig göra alla nöjda, det finns alltid nånting som någon skulle kunna anmärka på om de är på ett sånt humör.
    Det verkar som att bröllop drar upp en massa känslor och minnen och även i vissa fall,bitterhet, hos folk, det blir så känsloladdat på nåt sätt....som att ALLA har en egen "relation" till allt vad bröllop heter...även dom som "minsann aaaldrig ska gifta sig för då skiljer man sig bara" har ju en stark "relation" och starka åsikter om bröllop och äktenskap, om ni förstår hur jag menar?
    Det verkar som att varje brudpar på nåt sätt får omgivningens alla förväntningar och åsikter om kärlek och äktenskap på sig och att dom har svårt att skilja på sig själva (SINA egna erfarenheter,förväntningar,känslor och åsikter) från brudparet.  Och att det är svårt att förstå att brudparet (och resten av världen) inte nödvändigtvis delar deras erfarenheter,förväntningar,känslor och åsikter om bröllop och kärlek....
    Men som sagt, ert bröllop ska vara som ni vill ha det, det kan aldrig vara perfekt för alla andra, det är en omöjlighet. Det kan däremot bli "perfekt" för er!
    JAG DELAR DIN ÅSIKT TILL 100%! KUNDE EJ HA SKRIVIT DET BÄTTRE SJÄLV!
  • prinsessanogrodan
    28 december skrev 2011-01-22 20:14:39 följande:
    JAG DELAR DIN ÅSIKT TILL 100%! KUNDE EJ HA SKRIVIT DET BÄTTRE SJÄLV!
Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?