• 28 december

Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?

Vi ska nu förlova oss nu i december 20111. Och planerar att gifta oss i december 2013.
    Men vi tänkte spara till bröllopet redan nu, pga. att vi inte har så stor inkomst.
    Vi har inte! råd med att betala exempel hundra-tusen kr. för ett bröllop.
    Vi hade tänkt att komma undan med trettio-tusen kr. Men är det för "billigt"? Skäms
    Vi blir 20 stycken cirka.

För 30.000 kr. tänket vi att det skulle ingå:
    kläder för oss båda, (min pojkvän har redan kostym att gifta sig i) mat, dryck, godis, snacks,
    frukt, lokal, blommor, dekoration, m.m.

Visst är bröllop ens STORA DAG, MEN DOCK BARA EN! DAG. Så vi vill känna att vi har pengar att kunna leva "gott"
    (unna oss resturang besök, bio ev. också en liten 1 dagsresa på sommrarna innan bröllopet).
    Och vi vill även kunna känna att vi vill ha kvar pengar på våra konton efter bröllopet också.
    Är det fel att tänka såhär? Obestämd

Många av dessa alla bröllops tidiningar/magasin verkar vara gjorda för "rika".
    När man är inne på olika bröllopsbutiker så känns det som att de utgår ifrån att man har råd med ett "fint & dyrt" bröllop. Och då skäms i alla fall jag då jag inte! har det.
    Vet inte varför jag skäms, men jag gör det ändå.

Är det fler i min/vår sitts? Skäms

• Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?
  • Mariamilena80

Ca 35-40 personer, ca 60.000kr.

• Tittski
    28 december skrev 2011-01-17 19:42:15 följande:
    Ja, jag är inte heller så noga om det är något som går fel.
    man vill ju inte vara en bridzilla, ALDRIG!Glad
    Om de regnar kommer de bli knivigt för oss, men vi tänkte förberede detta lite...jag ska köpa regnstövlar och ha i förebyggande..så kan bli regnstövlar och brud klänning *S* Sen ska vi köpa ett stooort partytält oxå i förebyggande =) 
  • skruttisOmuffis
    28 december skrev 2011-01-17 19:40:15 följande:
    Jag kan ej så mycket engelska, men tack för länken ska kolla där!
    Du behöver ej konversera på engelska där
    Det var det som var poängen... Det är ett svenskt företag!
  • mani

Vi kommer bjuda in runt 150 pers och jag har tänkt att det får högst kosta 80000 kr. Men vi får se hur det blir i längden. 

• TheD

Just det...skrev aldrig antalet personer vi kommer vara. Vi har satt gränsen vid 60, nu är det 58 så vi får se om vi hittar någon mer men annars är vi 58 pers och maten kommer kosta runt 10.000 det är det som kostar sen är det småsaker så vi kommer inte komma upp i de 50.000 som jag skrev tidigare :D

• Debe

Jag ska gifta mig om ett år och vår budget är 60000 för 60 pers. Jag har räknat på det noga så det ska gå. Då borde ju 30000 räcka för er! I våra 60000 ingår lokal, mat, dryck, personal, kläder och vigselring m.m

• tinato

Vi kommer att bjuda runt 90 personer. Det är mycket men då har vi ändå sållat bland vänskaran.
    Vi har hyrt lokal (dyr), buffe´ från catering, ska handla dryck i Tyskland, väninna gör bröllopstårta, vän är fotograf, etc etc... ändå räknar vi med runt 80´000kr. 
    Ja - det är mycket pengar och jag våndas men som min blivande man säger - det är vårt livs fest ! 
    Vi kommer iofs att undanbe oss presenter eftersom det inte finns något vi kan tänkas vilja ha i prylväg som vi inte redan har. Vi kör på italienskt vis, att vill gästerna ändå ge något kan de komma med ett bidrag till bröllopsresa/ fest. 

• Sebastiána

Hur mycket vi kommer att lägga på bröllopet? Svar: för mycket. Man ska ju prioritera för att få budgeten att gå ihop, men vi vill ha både bra fotograf och coverband. Fotografen är i och för sig billig för att vara proffsfotograf, men det hade blivit billigare om en kompis fotat såklart. Vi köper inte någon "riktig" bröllopstårta - den är jättegod och gjord på ett konditori som vunnit priser för sina tårtor, men den är inte bröllopsdekorerad vilket säker kostnaden.

Vi hade tänkt lägga 50.000:-, senast vi räknade var vi uppe över 60.000:- och vi gissar att det kommer att landa på 70.000:- för 60 personer. I det räknar vi in brunchen dagen efter (många kommer att bo på vandrarhem så vi vill bjuda på sen frukost dagen efter), men den tror jag inte blir så dyr jämförelsevis plus att vi tänker hyra en eller två minibussar för att få gästerna till och från kyrkan (alltså de gäster som flugit ner till Skåne från Norrland).

• Sebastiána

Var det inte i TV3:s bröllopsserie "Vårt bröllop i era händer" som de sa att ett medelbröllop i Sverige låg på 120.000 Det tror jag inte på för ett ögonblick. Med tanke på att många kanske lägger 40-50.000:- på bröllopet måste lika många lägga nära 200.000:-

• tinato

Ja, i min uträkning ( se ovan ca 80´000 ) är buss för gäster från kyrka till fest, klänning köper jag på tradera, gåvor till de som hjälper till är inte inräknat men det går på ca 1000sek totalt. 

Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?