• 28 december

Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?

Vi ska nu förlova oss nu i december 20111. Och planerar att gifta oss i december 2013.
    Men vi tänkte spara till bröllopet redan nu, pga. att vi inte har så stor inkomst.
    Vi har inte! råd med att betala exempel hundra-tusen kr. för ett bröllop.
    Vi hade tänkt att komma undan med trettio-tusen kr. Men är det för "billigt"? Skäms
    Vi blir 20 stycken cirka.

För 30.000 kr. tänket vi att det skulle ingå:
    kläder för oss båda, (min pojkvän har redan kostym att gifta sig i) mat, dryck, godis, snacks,
    frukt, lokal, blommor, dekoration, m.m.

Visst är bröllop ens STORA DAG, MEN DOCK BARA EN! DAG. Så vi vill känna att vi har pengar att kunna leva "gott"
    (unna oss resturang besök, bio ev. också en liten 1 dagsresa på sommrarna innan bröllopet).
    Och vi vill även kunna känna att vi vill ha kvar pengar på våra konton efter bröllopet också.
    Är det fel att tänka såhär? Obestämd

Många av dessa alla bröllops tidiningar/magasin verkar vara gjorda för "rika".
    När man är inne på olika bröllopsbutiker så känns det som att de utgår ifrån att man har råd med ett "fint & dyrt" bröllop. Och då skäms i alla fall jag då jag inte! har det.
    Vet inte varför jag skäms, men jag gör det ändå.

Är det fler i min/vår sitts? Skäms

• Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?
  • 28 december
    moonlightgirl skrev 2011-01-16 15:41:32 följande:
    Vi ska ha ca 90 gäster och har hittat en catering som är billig och har jätte god mat. Det ingår som en exotisk planka med rotbiff,skinka och kalkonkött,grönsallad,5-6 olika sorters frukter, rosenbröd och smör, och vi har valt potatisgratäng istället för potatissallad,sommarsallad och mimosasallad. Sen ingår det en ostbricka också och allt detta får vi för enbart 100 kr/person. Så maten kommer att gå på 9000 kr då ingår inte tårtan eller kaffet så klart. Sen vet jag att alkoholen kommer att gå på en del men vi vet inte om vi ska åka till tyskland för att handla hem det hela eller inte.
    Vilken catring har ni anliat? Förlåt frågan. Det är MER ÄN TOPPEN PRIS!Glad
  • 28 december
    moonlightgirl skrev 2011-01-16 15:24:35 följande:
    Nej jag tycker inte att det är för billigt.
    Alla resonerar olika och en del vill lägga mycket pengar på den dagen. Jag och min sambo resonerar som ni gör. Vi vill ha med alla våra nära och kära och sedan ha bröllopsmiddag med tårta och dans osv MEN vi tänker inte lägga hur mycket pengar som hellst på bröllopsdagen.  =)

Nej jag tycker inte att du har något att skämmas för. Då jag varit och provat brudklänningar så har de alltid frågat hur mycket klänningen får kosta för de vill inte ta fram en klänning för 18000 kr om jag inte har de pengarna att lägga på klänningen. Visst om vi väntar lite till och sparar ännu mer pengar kanske jag har det men jag vill inte ha en sådan dyr klänning. Jag har hittat ett ställe där de syr upp klänningen så som jag vill ha den för 3500 kr så jag är jätte nöjd för jag får en klänning så som jag vill ha den och för en helt ok peng.

Jag håller med dig om att när man kikar runt så är det som att de tror att alla har hur mycket pengar som hellst men alla har ju inte det och även om man har mycket pengar kanske man vill använda dom till annat än bara en dag.
    Jag känner också att vi inte vill bränna alla pengar som vi har på en dag.
    Där jag var och kolla tog de bara fram dyra klänningar utan att fråga om vad jag sökte.
    Jag skämdes! så jag gick bara ut från butiken & tackade för mig!
    är det på dress me up de syr din klänning?
  • Pendragon
    28 december skrev 2011-01-16 21:30:54 följande:
    Tack för ditt svar!

Jag har också hört att det ska kosta mer om man nämner att det är bröllop.

Jag är inte så händig som du.
    Men jag känner 1 snäll fabror som säkert binder min brudbukett för 200kr. ca.
    Jag ska leta en begagnad klänning, eller en billig ny.
    Skor ja, det har jag nog hemma.

Vi ska också köpa saker lite då och då.

Var ska Ni hyra? låter jättebilligt! Jag bor i västra götaland.

Jag har hittat en billig catringfirma.
    Tårtor gör min far han är konditor.

Jag vet inte var vi ska lägga pengarna, men ringen låter ju vettigt att lägga på.
    Och fotograf är viktigt för mig. Det förevigar dagen liksom.
    Det jag lägger minst! på är smink och hår.
    Har aldrig! varit sminkad, tål ej smink. Och har ej intresse för det heller.

Visst drömmer jag om prinsess bröllop på slott.
    Men har man inte råd, så får man leva med det.
    Det viktiga är ju KÄRLEKEN!Hjärta

TACK IGEN!Glad
    Vi ska hyra en nedlagd restaurang som heter Saltsjöbaden i Karlshamn, det är en ganska populär lokal och man har både gift sig där och haft festen där i över hundra år, här finns lite bilder.. Dom flesta i stort sett 100 år gamla :) http://www.karlshamnsvykort.se/saltsjobaden_rest.html
    Men man måste nästan vara där för att förstå hur vacker det är där.

Jag har tur som har en fotograf-mamma :) så hon ska få ta våra bröllopskort, då kan man få dom exakt hur man vill också för hon vet vad det är vi vill ha för foton..

Och mycket sant, det är kärleken som spelar roll.. :)
    Inget att tacka för!
  • MissHelena

Har bara läst ett urval av svaren, men jag tycker absolut inte 30000 är för lite!
    Vi har en plan att komma undan med 20-25000 och då har vi bjudit in nästan 100 personer!
    Så nu kännde jag mig snål! Men med 2 barn och hela paketet. Så vi hoppas att det blir en kanon dag ändå!

• skruttisOmuffis

Ett litet tips.

Du nämnde Kina-klänning men att du inte vill konversera på engelska.
    Kolla in Matildas fest. Ett företag i sundbyberg, stockholm som säljer Kina-klänningar, alla uppsydda efter mått. Man kan beställa på från henne på nätet också.

matildasfest.dinstudio.se/

• MaalinJohansson

Vår bugdet är på ca 30 000
    Och då kommer mina föräldrar stå för kåstnader som kommer gå upp till 10 000 =)

Jag vet jätte många bröllop där budgeten varit väldigt låg men otroligt lyckad!
    Sen är det ju bara extra bra om man tycker det är kul att leta leta leta och fynda saker billigt. Då kan man komma undan med mycket pengar :)

• Tittski
    28 december skrev 2011-01-16 21:33:12 följande:
    Jag är inte heller så noga med allt omkring.
    Utan det som är viktigt är kärleken till den man gifter sig med.
    Men lite blommor får det väl vara på borden tror jag för min del.
    Du och jag tänker nog lika. Men en viktig dag är det för mig!
    Ja det är en viktig dag för alla som gifter sig, men om nått skulle gå fel på dagen så känner jag att de kan inte va hela världen lixom..finns inte så mycket göra åt de =0) Är väldigt glad själv över att jag inte är någon bridzilla hehe
  • Minuz

Jag kanske är lite tvärt emot.......

Jag kommer att lägga så lite pengar som möjligt på mitt bröllop. Jag letar just nu billiga lösningar, men det viktigaste för mig denna dag är att jag känner mig som en prinsessa. Inte att alla pratar om festen osv. För det är "min" dag..........................

Kommer lägga upp min budget så småningom när jag vet vad det kostar...... Glad

• Tittski
    Minuz skrev 2011-01-17 09:27:55 följande:

Jag kommer att lägga så lite pengar som möjligt på mitt bröllop. Jag letar just nu billiga lösningar, men det viktigaste för mig denna dag är att jag känner mig som en prinsessa. Inte att alla pratar om festen osv. För det är "min" dag..........................

Helt rätt, det är därför min sambo har lagt allt "kvinnor göra" som han säger på mig och mina tärnor..han bestämde stället, festen men alla detaljer ska jag mina 3 tärnor och mamma bestämma =0P
  • Tittski
    Minuz skrev 2011-01-17 09:27:55 följande:

Helt rätt, det är därför min sambo har lagt allt "kvinnor göra" som han säger på mig och mina tärnor..han bestämde stället, festen men alla detaljer ska jag mina 3 tärnor och mamma bestämma =0P
Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?