• 28 december

Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?

Vi ska nu förlova oss nu i december 20111. Och planerar att gifta oss i december 2013.
    Men vi tänkte spara till bröllopet redan nu, pga. att vi inte har så stor inkomst.
    Vi har inte! råd med att betala exempel hundra-tusen kr. för ett bröllop.
    Vi hade tänkt att komma undan med trettio-tusen kr. Men är det för "billigt"? Skäms
    Vi blir 20 stycken cirka.

För 30.000 kr. tänket vi att det skulle ingå:
    kläder för oss båda, (min pojkvän har redan kostym att gifta sig i) mat, dryck, godis, snacks,
    frukt, lokal, blommor, dekoration, m.m.

Visst är bröllop ens STORA DAG, MEN DOCK BARA EN! DAG. Så vi vill känna att vi har pengar att kunna leva "gott"
    (unna oss resturang besök, bio ev. också en liten 1 dagsresa på sommrarna innan bröllopet).
    Och vi vill även kunna känna att vi vill ha kvar pengar på våra konton efter bröllopet också.
    Är det fel att tänka såhär? Obestämd

Många av dessa alla bröllops tidiningar/magasin verkar vara gjorda för "rika".
    När man är inne på olika bröllopsbutiker så känns det som att de utgår ifrån att man har råd med ett "fint & dyrt" bröllop. Och då skäms i alla fall jag då jag inte! har det.
    Vet inte varför jag skäms, men jag gör det ändå.

Är det fler i min/vår sitts? Skäms

• Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?
  • 28 december
    Nali skrev 2011-01-12 16:07:39 följande:

Ja och massa annat med hade vi, våra gäster tyckte det var väldigt fint och allting genomtänkt, vi hade även en kille i kyrkan som spelade panflöjt och sjöng för oss. Ringar köpte vi i titan, dels för att vi tycker det är snyggt men också för att jag reagerat mot mina guldringar jag haft förr. Ibland kan jag inte ha några smycken men dessa går bra och är jättefina. Samtidigt sålde vi lite guld till affären och fick 170:-/g eftersom vi handlade där, så sparade in lite där kändes det som, smycka har ett jättefint sortiment i titan.

Jag har också tänkt på titan. Men min pojkvän vill ha rödguld. Och då kan väl jag inte ha titan. De sak väl helst vara någolunda lika, om inte lika.Rynkar på näsan
  • 28 december
    SnartFruSir skrev 2011-01-12 15:28:02 följande:
    Ni har lång tid på er att plannera och jämföra priser så det kommer nog inte vara några som helst problem. Kontakter är också väldigt bra så gå igenom telefonboken och se vilkan ni skulle kunna fråga om hjälp. Det kanske inte blir att de gör de själva, men de kanske kan bjuda på en tjänst till någon de själva känner.

Att hålla nere antal gäster är självklart att hålla ner budgeten med.

Vårt bröllop kommer - om budgeten håller - att gå på ca 130 000 kr och sedan tillkommer resa. Men vi kommer ha runt 110 gäster, sittande middag, proffisionella servitörer, 2 bartenders på kvällen och ha fri bar. Det kostar... Dessutom fyller jag 25 år 18 aug och vi gifter oss den 20:e, så därför blir detta lite 25:årsfest med. Hade vi velat göra annorlunda, med färre gäster och tex hemmalagad buffé och ingen alkohol så hade vi också krympt vår budget rejält. Sedan finns det ändå saker vi sparar in på och vi letar runt efter de bästa priserna för vårt ändamål. Annars hade det kunnat kosta 100 000 till...
    Bra tips med att leta lite kontakter genom vänner som har ev. kontakter.

Trevligt att ni har en så bra budget, men ni blir ju många också.
    Och visst jag tror säkert som ni skriver att ni också får leta efter billiga alternativ.

Lycka till med ert bröllop!
  • Cammee

Med tanke på att ni är ca 20 stycken tror jag inte att det är några problem med 30.000. Det gäller ju isåfall att prioritera vad man kan välja bort eller med tanke på att ni är ute i så god tid så kan ni köpa börja handla saker långt innan på rea eller när ni hittar något billigt.

Vi är ca 80 st och vi tänkte komma undan med 50,000 men den budgeten sprack direkt. är nu uppe i ca 70-80.000 men en stor del av summan är för mat och alkohol, vilket ju blir dyrare ju desto fler man är.

Det löser sig nog för er! Lycka till !

• Nali
    28 december skrev 2011-01-12 16:12:21 följande:
    Jag har också tänkt på titan. Men min pojkvän vill ha rödguld. Och då kan väl jag inte ha titan. De sak väl helst vara någolunda lika, om inte lika.Rynkar på näsan

FInns dom som har olika ringar, och han kan ju ha en i rödguld och du kan ha en titanring med rödguldsinlägg kanske? Det behöver inte bli så kostsamt, men å andra sidan fanns det fina fina titanringar som kostade en del med, så alla titanringar är inte billiga. Jag är nöjd med mina 12 små diamanter i min i alla fall.

Lokal hittar ni säkert till en vettig peng, härligt med en blivande som är dansare, lite avis

• hannahsofia

Jag tycker att du istället ska se det som en utmaning att få det mesta för en liten slant istället för att skämmas! Vi kommer ha ungefär 75 gäster och jag ska göra mitt absolut yttersta för att hålla en kostnad runt 50 000. Det kommer rent ut sagt bli skitsvårt, kanske omöjligt, men jag VILL få det till max 50 000. Det är ju jätteroligt att surfa runt och hitta massa bra budgettips.

Fast okej, hade man vunnit en miljon på Triss hade jag nog struntat i att ha det för 50 000 ;D

• Jeanette G

Jag tror ni kommer klara er utmärkt! :)

Vi har tänkt oss en budget på max 30 000:-. Det är det vi har råd att spara ihop till fram tills bröllopet. Vi kommer ha ca. 60 gäster. Vårat bröllop blir ganska enkelt men vi är väldigt nöjda med det.

Vi har blivit bra på att komma på budgetalternativ och har turen att ha passande talanger inom familjen och bland vänner som tex. bagare, fotograf och frisör. Mat och tårta fixar vi själva, det blir bar till självkostnadspris, inbjudningskorten gör jag själv och dekoration får bli lite beroende på vad vi hittar till okay pris.

Det finns mycket man kan göra för att få ner kostnaderna, men med tanke på att ni har så få gäster och ingen alkohol kommer ni nog kunna kosta på er lite extra på de områden ni tycker är viktigast. :)

• 28 december
    hannahsofia skrev 2011-01-12 22:18:08 följande:
    Jag tycker att du istället ska se det som en utmaning att få det mesta för en liten slant istället för att skämmas! Vi kommer ha ungefär 75 gäster och jag ska göra mitt absolut yttersta för att hålla en kostnad runt 50 000. Det kommer rent ut sagt bli skitsvårt, kanske omöjligt, men jag VILL få det till max 50 000. Det är ju jätteroligt att surfa runt och hitta massa bra budgettips.

Fast okej, hade man vunnit en miljon på Triss hade jag nog struntat i att ha det för 50 000 ;D
    Där sa du något som jag inte! har tänkt på. Jag kanske ska hellre vara lite "stolt," i alla fall nöjd med att jag inte vill att vårat bröllop ska kosta så mycket pengar så att man knappt klarar ut det ekonomiskt. Jag vill inte leva som en"kyrkråtta" innan bröllopet. och jag vill även leva "gott" efter bröllopet.
  • Pendragon

Jag och min sambo är i samma sits, vi ska gifta oss den 17:e september vilket blir 1-årsdagen efter vår förlovning, och 5-årsdagen av vårt förhållande allt som allt.

Vi har räknat ut att vårt bröllop kommer hamna på en kostnad av ca 35.000, inklusive vigselring, brudklänning, kostym, mat, lokal och allting som har med bröllopet att göra. Med närmsta släkten och våra vänner blir vi 61 stycken. Bröllopsbutiken i vår stad bytte ägare för ett tag sen, innan dom gjorde det fanns där bara klänningar för 5000:- och uppåt. Men nu hittade jag en jättevacker klänning för 3100. Den är något för stor, men den syr hon in åt mig. Jag och sambon har gjort så att vi har köpt lite smått redan nu och kommer nog köpa små saker ända fram till bröllopet. Servetter och sånt till exempel, och dekorationer till lokalen och örhängena jag ska ha. Maten ska vi ha från hotellkedjan jag jobbar på, så dom kommer eventuellt dra ner priset lite smått åt oss.

Hår och smink fixar jag själv, blommorna köper jag som en vanlig bukett i blomsterbutiken, och binder om den själv som jag vill ha. Skorna kommer jag nog att köpa second hand, för ärligt talat.. Dom syns ju knappt ändå. Så för mig är det helt galet att köpa jättedyra skor bara för att använda en dag. Då sa vi att vi hellre lägger lite mer pengar på vigselringen än på kläderna, eftersom ringen ska vara med hela livet.. Vi ville lägga mest pengar på lokalen och bröllopsnatten, lokalen betalar vi 3000:- för, då får vi ha den i 4 dagar så vi både hinner förbereda och städa.. Den ligger precis på en klippa intill havet och är jättevacker med högt i tak och stora fönster så att man ser ut över havet. Bröllopsnatten ska vi unna oss själva en bröllops-svit på first hotel för 2500.

Ett tips jag kan ge dig för att hålla ner priserna: Om du inte ska sminka dig och fixa hår själv, säg då inte till make up-artisten och frisören att det ska vara till bröllop. Då dubblar dom priset direkt. Likadant gäller med brudbukett och bröllopstårta. Det kanske är lite svårt att dölja att tårtan ska vara till bröllop, men allt det andra iallafall.

Och det viktigaste av allt: Låt dig inte slås ner av hur andra ska ha sitt bröllop. Det är ni två som gifter er, och då ska allt vara enligt era önskemål. Ingenting är för billigt. Man kan få ett helt underbart bröllop trots att man inte har så mycket pengar, det gäller att vara om sig och kring sig och leta efter de billigaste alternativen.

• Tittski

Vi kommer bli runt 30 personer MAX och kommer lägga ca 5-10 000 kr på bröllopet..herregud det är bara en dag och det ska va en dag med massa glädje och fest =0) Ingen kommer minnas ändå vad du hade för borde dekorationer mm..de folk brukar komma ihåg är ju stämmningen, festen och vigseln generellt inte alla detaljer.. =0)

• förlovadflicka
    Tittski skrev 2011-01-16 14:34:50 följande:
    Vi kommer bli runt 30 personer MAX och kommer lägga ca 5-10 000 kr på bröllopet..herregud det är bara en dag och det ska va en dag med massa glädje och fest =0) Ingen kommer minnas ändå vad du hade för borde dekorationer mm..de folk brukar komma ihåg är ju stämmningen, festen och vigseln generellt inte alla detaljer.. =0)
    Jag minns detaljerna från bröllop jag har varit på, det är väldigt viktigt för mig. Visst, det är bara en dag men det är också den viktigaste dagen i hela ens liv...
Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?