• 28 december

Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?

Vi ska nu förlova oss nu i december 20111. Och planerar att gifta oss i december 2013.
    Men vi tänkte spara till bröllopet redan nu, pga. att vi inte har så stor inkomst.
    Vi har inte! råd med att betala exempel hundra-tusen kr. för ett bröllop.
    Vi hade tänkt att komma undan med trettio-tusen kr. Men är det för "billigt"? Skäms
    Vi blir 20 stycken cirka.

För 30.000 kr. tänket vi att det skulle ingå:
    kläder för oss båda, (min pojkvän har redan kostym att gifta sig i) mat, dryck, godis, snacks,
    frukt, lokal, blommor, dekoration, m.m.

Visst är bröllop ens STORA DAG, MEN DOCK BARA EN! DAG. Så vi vill känna att vi har pengar att kunna leva "gott"
    (unna oss resturang besök, bio ev. också en liten 1 dagsresa på sommrarna innan bröllopet).
    Och vi vill även kunna känna att vi vill ha kvar pengar på våra konton efter bröllopet också.
    Är det fel att tänka såhär? Obestämd

Många av dessa alla bröllops tidiningar/magasin verkar vara gjorda för "rika".
    När man är inne på olika bröllopsbutiker så känns det som att de utgår ifrån att man har råd med ett "fint & dyrt" bröllop. Och då skäms i alla fall jag då jag inte! har det.
    Vet inte varför jag skäms, men jag gör det ändå.

Är det fler i min/vår sitts? Skäms

• Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?
  • 28 december
    Moemoe skrev 2011-01-11 21:39:24 följande:
    Jag tror också det kommer gå galant! Finns massor med trådar här med tips på hur man håller kostnaden nere, allt från inbjudningskort till mat och tycker folk är jätte bra på att tipsa! Har sett fler här på forumet med liknande budget som ni och de verkar helnöjda. :) De tidningar jag har hemma har också massa lyxprylar, men vissa av dem har bra tips för när man väljer att ha lägre budget, leta runt så hittar du säkert inspiration!

Ett tips är att vara ute i god tid. Fick lägre pris på klänningen för att jag inte var där mitt i högsesongen och lokalen gav oss förra årets priser istället för årets höjning eftersom vi bokade i god tid (10 månader innan).

Och skäms inte, det är inte nödvändigtvis bättre bara för att det är dyrare! :)
    Tack! Ja, jag har sett tråd om lite spartips.
  • Zelmah

Ni kommer nog att få en jättefin och lyxig bröllopsfest för de pengarna om ni kör alkoholfritt och bara 20 pers!

Håller med dig, man måste ju prioritera att leva också och har man inte råd kan man ju helt enkelt inte lägga 100 000 på sitt bröllop. Det behöver inte vara snålt för det! Jag hade nog inte ens velat lägga så mycket pengar även om jag kunnat, tror inte det är det som avgör om det blir en fantastisk dag. Och det är väl äktenskapet i sig som är det viktiga, varför gifter man sig annars, inte bara för ett prinsesskalas...

Vi har en budget på ca 30 000 och vi kommer bjuda drygt 70 pers och de flesta lär komma. Vi kommer undan med en väldigt billig men ändå fin och fräsch lokal, har vart på andra bröllop där och vet att det blir bra. Vi får massa hjälp av familjen med att fixa en dignande buffé (massa god mat av alla de sorter) jag har haft tur och hittat en jättebillig vintageklänning som var jättefin och passade perfekt. Min pappa kommer köra mig med båt till vigselplatsen där min m2b o gästerna väntar. Sen blir det fest! Vid vigselplatsen skålar vi i mousserande vin istället för champagne (billagare och ingen märker nån skillnad ändå), öl, vin och sprit vill vi bjuda på hela kvällen och åker nog till Tyskland för att få ner priset samt att det ska finnas gott om varan, vi vill inte att det ska ta slut innan gästerna är nöjda :)

Kolla alla ekonomiska tips här på BT :) man kan få till det! och det kan bli hur bra som helst!! Och ni har ju långt tid att spara med :)

• 28 december
    Zelmah skrev 2011-01-11 21:55:10 följande:
    Ni kommer nog att få en jättefin och lyxig bröllopsfest för de pengarna om ni kör alkoholfritt och bara 20 pers!

Håller med dig, man måste ju prioritera att leva också och har man inte råd kan man ju helt enkelt inte lägga 100 000 på sitt bröllop. Det behöver inte vara snålt för det! Jag hade nog inte ens velat lägga så mycket pengar även om jag kunnat, tror inte det är det som avgör om det blir en fantastisk dag. Och det är väl äktenskapet i sig som är det viktiga, varför gifter man sig annars, inte bara för ett prinsesskalas...

Vi har en budget på ca 30 000 och vi kommer bjuda drygt 70 pers och de flesta lär komma. Vi kommer undan med en väldigt billig men ändå fin och fräsch lokal, har vart på andra bröllop där och vet att det blir bra. Vi får massa hjälp av familjen med att fixa en dignande buffé (massa god mat av alla de sorter) jag har haft tur och hittat en jättebillig vintageklänning som var jättefin och passade perfekt. Min pappa kommer köra mig med båt till vigselplatsen där min m2b o gästerna väntar. Sen blir det fest! Vid vigselplatsen skålar vi i mousserande vin istället för champagne (billagare och ingen märker nån skillnad ändå), öl, vin och sprit vill vi bjuda på hela kvällen och åker nog till Tyskland för att få ner priset samt att det ska finnas gott om varan, vi vill inte att det ska ta slut innan gästerna är nöjda :)

Kolla alla ekonomiska tips här på BT :) man kan få till det! och det kan bli hur bra som helst!! Och ni har ju långt tid att spara med :)
    Fint att få så mycket hjälp av sin familj. Kanske får vi ta hjälp av våra också. Vi tänket köpa mat, men får nog tänka om nu. Det är svårt att få tag på en FIN! BILLIG! lokal, som INTE! kräver att de ska göra maten. Tycker de flesta liksom kräver att man ska köpa mat av dem.Rynkar på näsan
    Jag har gått resturang linje och kan! göra mat. Men svårt då de som hyr ut promt! kräver! att de ska göra det. Och då blir det dyrare genast!
  • turbovampyria

I vimlet av lokaler så finns det också många som man får ta med mat. Vi hyrde odd fellows festlokal. Den är i tre våningar, ligger mitt i centrum och det kostade bara 4000kr. De har dock höjt till 6000kr nu efter årsskiftet. Det som är bra med den är att man får ta med både mat och alkohol. Jag var bokade nästan ett år innan. Jag hade tur för det hade ringt någon dagen efter mig som också hade velat haft lokalen samma datum.

Bor du i en större stad så är det verkligen viktigt att boka minst ett år i förväg.

• förlovadflicka

Vi kommer lägga ut ungefär 40000 för 20 gäster så det borde ju absolut gå med 30000 för hälften så många :) Och vi kommer ha det jättefint, känns inte alls som vi har behövt ta någonting halvdant :)

• Jag han

Känner också som du ibland. Vill unna oss det vi vill ha på bröllopet, men då får vi leva så fattigt under tiden. Då har jag hellre ett lite billigare bröllop än att leva som en kyrkråtta i ett år eller mer.
    Min dröm är att få vinna lite pengar som vi kunde lägga på bröllopet ;) Slippa laga mat, ha catering, svindyr klänning, liveband, presenter till gästerna.. allt det där lite lyxigare (i mina ögon sett)

Men jag tror att man kan få en underbar dag trots att man inte har lagt ner så mycket pengar. Att alla har trivs och blir mätta i magen är ju det viktigaste egentligen. :)

Gift och lyckig blir man oavsett om man gör det i en vit tunika från H&M för 99 kr eller en designerklänning för 30.000 :)

• Emblas Mamma
    28 december skrev 2011-01-11 21:21:22 följande:
    Vi ska nu förlova oss nu i december 20111. Och planerar att gifta oss i december 2013.
    Men vi tänkte spara till bröllopet redan nu, pga. att vi inte har så stor inkomst.
    Vi har inte! råd med att betala exempel hundra-tusen kr. för ett bröllop.
    Vi hade tänkt att komma undan med trettio-tusen kr. Men är det för "billigt"? Skäms
    Vi blir 20 stycken cirka.

För 30.000 kr. tänket vi att det skulle ingå:
    kläder för oss båda, (min pojkvän har redan kostym att gifta sig i) mat, dryck, godis, snacks,
    frukt, lokal, blommor, dekoration, m.m.

Visst är bröllop ens STORA DAG, MEN DOCK BARA EN! DAG. Så vi vill känna att vi har pengar att kunna leva "gott"
    (unna oss resturang besök, bio ev. också en liten 1 dagsresa på sommrarna innan bröllopet).
    Och vi vill även kunna känna att vi vill ha kvar pengar på våra konton efter bröllopet också.
    Är det fel att tänka såhär? Obestämd

Många av dessa alla bröllops tidiningar/magasin verkar vara gjorda för "rika".
    När man är inne på olika bröllopsbutiker så känns det som att de utgår ifrån att man har råd med ett "fint & dyrt" bröllop. Och då skäms i alla fall jag då jag inte! har det.
    Vet inte varför jag skäms, men jag gör det ändå.

Är det fler i min/vår sitts? Skäms
    Jag är helt övertygad om att ni kommer få ett jättefint bröllop!
    30.000 kr är faktiskt inte så lite pengar vill jag lova! :)

Jag köpte min klänning för bara 2995kr i brudbutiken och den var snyggast av alla enligt mig :) Ändå provade jag klänningar för 20.000 som bara var tunga eller spetsiga eller ryschpyschiga.. inte alls snygga eller bekväma!
    Det fann många klänningar under 3000 kr när jag var och provade! :)
    Och eftersom ni har så god tid på er så kan ni ju börja kolla efter klänning redan nu! Kolla på reor och sånt:)

Din blivandes kläder behöver inte alls kosta mycket att hyra, en tusenlapp kanske med skor inräknat! Det beror på var man letar. Ring runt och kolla:)

Maten ska ni ju laga själva eller? Inget fel i det, det ska vi också göra:) Och vi har bjudit 80 gäster. Har ni bara 20 st är det ju kanon! Hitta något som ni inte behöver göra redan samma dag eller be några släktingar om hjälp! Annars kan man bjuda på kall mat som exotisk planka - mums!
    OCh tårtan kan ni beställa några vita prinsesstårtor ! Inte alls dyrt för 20 personer:)

Det finns mycket! Leta efter grejer på tradera som gör det där lilla extra i dukningen. T.ex rosenblad och organzapåsar - inget begagnat utan nya grejer!
    Finns mycket man kan göra!
    Lycka till!
  • S2011

tror nog ni kommer klara det finfint - som alla ovan säger :)
    ni är ju i mycket god tid och det är verkligen till er fördel.

vi lägger ca 38 000 kr och har 40 gäster. att få slippa fixa allting själv, slippa stressa och noja och kunna ta det lugnt inför, under och efter bröllopet & festen är jätteviktigt för oss. därför har vi lagt pengar på en festvåning med mat och dryck från det stället.
    för 40 pers + oss 2 så blir det ca 27 000 kr och då ingår lokalhyra, dukning, personal, dekorationer, städning, en stor buffé, välkomstskål, dryck (vin alt öl) till maten, kaffe, avec och tårta.

jag gjorde inbjudningskorten själva för en kostnad av ca 8,50 styck (inkl. frimärke), klänningen köper jag från kina (knappa 2000 kr inkl underkjol, frakt och allt), transport fixar vi gratis inom bekantskapskretsen, likadant med fotograf. min syster är utbildad makeupartist och sminkar mig gratis, men håret gör jag hos frisör vilket kostar mig ca 2000 kr. vi valde ringar i titan (knappt 3000 kr för bägge). stenarna i min är cz, men just nu känns det oviktigt med äkta diamanter, det går att byta framöver isf.

sätt er gärna och lista vad som är viktigt, mindre viktigt och helt oviktigt för er, då är det ganska lätt att se var man vill lägga pengar och var man kan skära ner. glöm inte att den tid ni själva lägger ner också är värd pengar, så fundera både en och två gånger på saker som mat, dekorera lokal, städning osv. tänk er att ni betalar er själva 75 kr i timmen (ganska låg timlön) och räkna ut vad det blir i pengar på allting som ni funderar på att lösa själva i jämförelse med vad det kostar att köpa in.

• 1700tal

Kan bara hålla med föregående talare. 30 000 kr för bara 20 personer är en helt ok budget och kommer ge er ett riktigt fint bröllop, särskilt om ni inte måste räkna in en resa. Kläder, lokal, blommor mm lär ni klara på 10 000 kr särskilt som din BM redan har kostym. Då har ni ju 1000 kr/kuvert att disponera. Utan alkohol får ni ju en riktig brakmiddag för de pengarna!

Ingen oro! Och pengarna fixar ni att spara till 2013. Vi har oxå tajt månadsbudget och jag är inte sparsam i sättet. Men OJ vad man kan spara på mkt små saker när man har nåt roligt och riktigt motiverande att spara till!

Lycka till!

• Jennifer01

Hej!

Jag förstår att du känner dig pressad, men jag håller med dom tidigare 30 000 för 20 personer är mycket pengar.
    Det räcker till en fin middag i egen lokal på nästan varje restaurang som finns. Du kanske dock inte skall räkna med att din blivandes kostym passar om 2 år dock. Men som sagt var på 30000 är det inga problem att fixa ett fint bröllop.

Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?