• 28 december

Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?

Vi ska nu förlova oss nu i december 20111. Och planerar att gifta oss i december 2013.
    Men vi tänkte spara till bröllopet redan nu, pga. att vi inte har så stor inkomst.
    Vi har inte! råd med att betala exempel hundra-tusen kr. för ett bröllop.
    Vi hade tänkt att komma undan med trettio-tusen kr. Men är det för "billigt"? Skäms
    Vi blir 20 stycken cirka.

För 30.000 kr. tänket vi att det skulle ingå:
    kläder för oss båda, (min pojkvän har redan kostym att gifta sig i) mat, dryck, godis, snacks,
    frukt, lokal, blommor, dekoration, m.m.

Visst är bröllop ens STORA DAG, MEN DOCK BARA EN! DAG. Så vi vill känna att vi har pengar att kunna leva "gott"
    (unna oss resturang besök, bio ev. också en liten 1 dagsresa på sommrarna innan bröllopet).
    Och vi vill även kunna känna att vi vill ha kvar pengar på våra konton efter bröllopet också.
    Är det fel att tänka såhär? Obestämd

Många av dessa alla bröllops tidiningar/magasin verkar vara gjorda för "rika".
    När man är inne på olika bröllopsbutiker så känns det som att de utgår ifrån att man har råd med ett "fint & dyrt" bröllop. Och då skäms i alla fall jag då jag inte! har det.
    Vet inte varför jag skäms, men jag gör det ändå.

Är det fler i min/vår sitts? Skäms

• Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?
  • shakynose
    prinsessanogrodan skrev 2011-01-22 11:11:29 följande:
    Jag tror att det är bra att släppa idén om att ens bröllop ska vara "perfekt" för alla andra, för det finns alltid någon som inte delar ens åsikter om vad som är "perfekt".
    Det jag tycker är en "perfekt" brudbukett är ju bara "perfekt" för mig och min m2b och vårt bröllop, för andra kanske samma bukett är hemsk och inte alls "passar" för det bröllop som de skulle vilja ha.
    Man kan aldrig förutse allt och man kan aldrig göra alla nöjda, det finns alltid nånting som någon skulle kunna anmärka på om de är på ett sånt humör.
    Det verkar som att bröllop drar upp en massa känslor och minnen och även i vissa fall,bitterhet, hos folk, det blir så känsloladdat på nåt sätt....som att ALLA har en egen "relation" till allt vad bröllop heter...även dom som "minsann aaaldrig ska gifta sig för då skiljer man sig bara" har ju en stark "relation" och starka åsikter om bröllop och äktenskap, om ni förstår hur jag menar?
    Det verkar som att varje brudpar på nåt sätt får omgivningens alla förväntningar och åsikter om kärlek och äktenskap på sig och att dom har svårt att skilja på sig själva (SINA egna erfarenheter,förväntningar,känslor och åsikter) från brudparet.  Och att det är svårt att förstå att brudparet (och resten av världen) inte nödvändigtvis delar deras erfarenheter,förväntningar,känslor och åsikter om bröllop och kärlek....
    Men som sagt, ert bröllop ska vara som ni vill ha det, det kan aldrig vara perfekt för alla andra, det är en omöjlighet. Det kan däremot bli "perfekt" för er!
    Exakt! Oavsett budget så är det nog väldigt lätt att drabbas av ångest när man försöker göra alla nöjda. Kanske har man också lite krav på sig att ALLA ska tycka att det är det finaste bröllopet de någonsin varit på, och att det är PRECIS så de skulle vilja ha det själva?
    Lättast blir det nog om man kan släppa de kraven, och bara fundera på vad man kan göra för att alla ska ha det trevligt på festen, och hur man ska bära sig åt för att se så där fin ut som bara jag kan.

Vi kommer inte att lägga mer än 50000 på vårt bröllop, då räknar jag inte med bröllopsresan dock. Det är liksom inte vår stil att flasha med lyx, så vår fest kommer bli mera picknick i det gröna än bal på slottet och jag älskar det!

Jag fick förresten ett tips från en vän som gifte sig förra sommaren angående trycksaker, och det är att lägga mer krut på tackkorten än på inbjudan! Även om man vill ha en tjusig inbjudan så brukar folk ju inte spara på sånt, tackkorten däremot brukar man ju vilja ha kvar sen. Ett enkelt spartips som jag klämmer in här!
  • shakynose

Jag tycker förresten att 30 papp för 20 pers låter som mycket pengar, så ni kommer nog att få ett väldigt fint bröllop!

• Sarah

Vi har ingen budget, det kostar det det kostar. Vi kommer dock inte ha 100 gäster heller så det blir nog relativt rimmliga summor i slutändan ändå. Lycka till med ert bröllop, det blir säkert jättefint :)

• 28 december
    shakynose skrev 2011-01-23 10:57:23 följande:
    Exakt! Oavsett budget så är det nog väldigt lätt att drabbas av ångest när man försöker göra alla nöjda. Kanske har man också lite krav på sig att ALLA ska tycka att det är det finaste bröllopet de någonsin varit på, och att det är PRECIS så de skulle vilja ha det själva?
    Lättast blir det nog om man kan släppa de kraven, och bara fundera på vad man kan göra för att alla ska ha det trevligt på festen, och hur man ska bära sig åt för att se så där fin ut som bara jag kan.

Vi kommer inte att lägga mer än 50000 på vårt bröllop, då räknar jag inte med bröllopsresan dock. Det är liksom inte vår stil att flasha med lyx, så vår fest kommer bli mera picknick i det gröna än bal på slottet och jag älskar det!

Jag fick förresten ett tips från en vän som gifte sig förra sommaren angående trycksaker, och det är att lägga mer krut på tackkorten än på inbjudan! Även om man vill ha en tjusig inbjudan så brukar folk ju inte spara på sånt, tackkorten däremot brukar man ju vilja ha kvar sen. Ett enkelt spartips som jag klämmer in här!
    BRA TIPS ANG. TACK KORTEN. DET SKA VI TA MED OSS!
  • 28 december
    Sarah skrev 2011-01-23 11:38:32 följande:
    Vi har ingen budget, det kostar det det kostar. Vi kommer dock inte ha 100 gäster heller så det blir nog relativt rimmliga summor i slutändan ändå. Lycka till med ert bröllop, det blir säkert jättefint :)
    TACK SÅ MYCKET, OCH DET SAMMA TILL ER!
  • Bröllop201187

Vi kommer att lägga mellan 20 000 - 30  000 för vårat bröllop..

Och då gör vi egna inbjudningskort.
    Köpt brudklänning importerad.
    Importerar alkohol.
    Maten fick vi i  bröllopspresent  Buffé.
    Fracken googlay och hittat en billig sida på nätet men kvalite.
    Vigselringar smälter ner gammalt guld och gör egna...
    Bröllopstårtan en god vän som är konditor.
    Blommor faster äger en blomsterhandel
    Fotografering En vän till oss äger fotoatelje och knäpper kort...

Men som sagt bara man letar och håller utkik så kan man göra ett bröllop för 20 000-30 000...
    Istället för att lägga fler 100 000´:´-

Jag tycker att det är roligt att vrida och vända på saker och ting, för att kunna hålla budget vi satt..

Det är en utmaning, men en roligt utmaning.....

Så tjejer vi med denna budget kommer att få vårat drömbröllop iallafall!!

• himeko81

Har man ett stort kontaktnät och har möjlighet - utnyttja det. Det kan vara allt från tårtbakare, dekoratör av lokalen till serveringspersonal eller fotograf.

Om man är lite datorvan kan man göra samtliga papperssaker (inbjudningskort, tackkort, placering osv) i Photoshop eller Paint om man inte är så petig. Kan inte du kanske din m2b kan. Då får även han vara involverad på ett hörn.

Vi har i stället för trerätters som garanterat någon inte kommer gilla eller tåla, valt att ha en stoooooor bbq i stället. Då kan man välja själv vad man vill ha på tallriken och jag är naiv nog att tro att det blir bra mingel av det.
    Dessutom kör vi med valfri bordsplacering så har man ännu ett moment mindre att fundera på.

Musik: spotify

Det är fantasin som sätter gränser inte pengar. :D

• Sockersaken

Vi kommer ha en stor fest efter och har hyrt ett fint hus till det. Blir runt 90 pers och vi ska alla ha trerätters + tårta och dricka och allt. Vi satte en budget på 100 000 men tror inte det kommer räcka som det ser ut nu. Har inte ens vågat räkna på vad smekmånaden kommer kosta. Rynkar på näsan
    Sen å andra sidan så har vi väldigt stor press på oss för att "om vi inte gör något ordentligt så kan vi skita i det", som en del nära och kära så fint uttryckt det.

• eigollet

Jag vill bara hoppa in och tipsa om billigt resmål, nämligen VIETNAM. 2 veckor på finare medelklasshotell (se bild) gick för oss två på knappa 30000 kr inkl inrikesflyg, boende, mat, sightseeingturer, shopping! Det är fortfarande otroligt billigt att äta och bo, som Thailand för 15 år sedan.
    Vi valde Hoi An som resmål, inte något som de stora resebolagen åker till ännu. Hade vi valt att bo på det typ lyxigaste resort jag någonsin sett så hade det ändå inte gått på mer än 1000-lappen per natt där. Lunch för typ 18 kr för 2 pers inkl öl och 3 rätters middag på typ finaste lyxvästerländska restaurangen inkl vin (i Saigon) för 800 kr för 2 personer.
    ett prisex till: Inträde på Saigons botaniska trädgård och Zoo: ca 3 kr...

Tipstips!!!
  • Värmland2011
    28 december skrev 2011-01-11 21:21:22 följande:
    Vi ska nu förlova oss nu i december 20111. Och planerar att gifta oss i december 2013.
    Men vi tänkte spara till bröllopet redan nu, pga. att vi inte har så stor inkomst.
    Vi har inte! råd med att betala exempel hundra-tusen kr. för ett bröllop.
    Vi hade tänkt att komma undan med trettio-tusen kr. Men är det för "billigt"? Skäms
    Vi blir 20 stycken cirka.

För 30.000 kr. tänket vi att det skulle ingå:
    kläder för oss båda, (min pojkvän har redan kostym att gifta sig i) mat, dryck, godis, snacks,
    frukt, lokal, blommor, dekoration, m.m.

Visst är bröllop ens STORA DAG, MEN DOCK BARA EN! DAG. Så vi vill känna att vi har pengar att kunna leva "gott"
    (unna oss resturang besök, bio ev. också en liten 1 dagsresa på sommrarna innan bröllopet).
    Och vi vill även kunna känna att vi vill ha kvar pengar på våra konton efter bröllopet också.
    Är det fel att tänka såhär? Obestämd

Många av dessa alla bröllops tidiningar/magasin verkar vara gjorda för "rika".
    När man är inne på olika bröllopsbutiker så känns det som att de utgår ifrån att man har råd med ett "fint & dyrt" bröllop. Och då skäms i alla fall jag då jag inte! har det.
    Vet inte varför jag skäms, men jag gör det ändå.

Är det fler i min/vår sitts? Skäms
    Hej!
    Jag ramla in på den här tråden och vi bara tala om hur vi ska ha det på vår dag 4/6.
    Vi ska vigas (borgerligt) hemma i trädgårn så vigselförättaren kommer hem till oss, vi kommer att bli runt 18 personer. Vi ska "mingla" lite innan vigseln då blir det nån typ av bål och som tilltugg färsk frukt, ost och kex. Efter vigseln så blir det buffé (som mina föräldrar står för) och sen avslutar vi med tårta. Jag ska göra en håruppsättning hos frissan och sen ska jag fixa mina naglar, jag har inte kollat vad det kostar. Klänning måste jag ha men ska vänta tills det börjar komma sommarklänningar i affärerna för jag ska ha en "vanlig" klänning som jag kan använda under sommaren. Min sambo har redan kostym men behöver en ny skjorta och de brukar ju också bli billigare när man närmar sig studenten. Inbjudningskorten gör jag själv på datorn och har köpt finare papper och kuvert på bokhandeln. Vi ska ha partytält i trädgårn men stolar och bord, dessa lånar jag av en kompis. Jag vill ha linnedukar på borden och det har mina föräldrar som vi ska använda. Min brudbukett ska bestå av liljekonvaljer som min mamma och syster ska plocka och binda. Fotograferingen sköter en släkting som vi sedan gör tackkort av. Nu till den större utgiften...ringen. Jag har hittat en ring som jag känner att den är "min" men den kostar 8 000, så jag vet inte, MEN min sambo har ingen ringen och vill inte ha det heller så då kanske det kan gå för sig att vi köper "min" ring Drömmer.
    Jag tror att ni kommer att klara er med 30 000 galant till er dag.
Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?