• 28 december

Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?

Vi ska nu förlova oss nu i december 20111. Och planerar att gifta oss i december 2013.
    Men vi tänkte spara till bröllopet redan nu, pga. att vi inte har så stor inkomst.
    Vi har inte! råd med att betala exempel hundra-tusen kr. för ett bröllop.
    Vi hade tänkt att komma undan med trettio-tusen kr. Men är det för "billigt"? Skäms
    Vi blir 20 stycken cirka.

För 30.000 kr. tänket vi att det skulle ingå:
    kläder för oss båda, (min pojkvän har redan kostym att gifta sig i) mat, dryck, godis, snacks,
    frukt, lokal, blommor, dekoration, m.m.

Visst är bröllop ens STORA DAG, MEN DOCK BARA EN! DAG. Så vi vill känna att vi har pengar att kunna leva "gott"
    (unna oss resturang besök, bio ev. också en liten 1 dagsresa på sommrarna innan bröllopet).
    Och vi vill även kunna känna att vi vill ha kvar pengar på våra konton efter bröllopet också.
    Är det fel att tänka såhär? Obestämd

Många av dessa alla bröllops tidiningar/magasin verkar vara gjorda för "rika".
    När man är inne på olika bröllopsbutiker så känns det som att de utgår ifrån att man har råd med ett "fint & dyrt" bröllop. Och då skäms i alla fall jag då jag inte! har det.
    Vet inte varför jag skäms, men jag gör det ändå.

Är det fler i min/vår sitts? Skäms

• Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?
  • SaJo1981

Sprit från tyskland Mat från sambons mammas restaurang Tärna e florist Andra tärna syr tärnklänningar En kompis syr min klänning samt kravatter o västar till herrarna Lokalen kostar 800kr Mammas o pappas jobbarkompis knäckr extra som konditor o gör fantastiska tårtor som vi ska fixa från henne:) Vänner fixar min make up o frisyr Gör inbjduningskort, festprogram etc själva Vi får enormt mycket hjälp...både med saker och ekonomisk, sambons mamma betalar maten, mina föräldrar hälften av det som e kvar sen så vi lägger cirka 15tusen själva! Det är underbart med så givmilda människor runt om sig :)

• Thess

vet inte om ni kommer tro det eller ej, men vi har bjudit 100 personer och vi har vårt bröllop nu i juni, vår budget är 40.000. lite mindre och det klarar vi allt är redan inhandlat förutom maten såklart. bröllops resan är dock inte inräknad. men jag tror att om man vill så går det. man får hålla ögonen öppna och kolla vart det finns rea och inte. jag va inne och pratade med en butik om min derkoration om jag kunde får billigare om jag handlade mkt just därifrån och lyckligt nog sa hon ja!
    så dom som har ett tag kvar till dom gifter sig kan börja kolla runt lite nu.

• shakynose
    Minuz skrev 2011-02-25 07:58:52 följande:
    Jag hade hoppats på att klara mig på 25000 kr. PÅ ca 30-40 gäster, men det känns kört.
    Hur räknar ni Pawoerpill och SaJo1981?
    Även om jag letar efter billiga saker, gör mat och tårta själv. Men det känns som att pengarna inte räcker iaf.

Men det måste räcka med denna summan.....
    Klart att det kan räcka! Vad är det för utgifter som sticker iväg i din budget?
  • Hugo

Vi gifter oss nu i sommar. Blir ca 60-70 gäster. Vi kommer inte att ha någon stor fest utan en enklare "lunch-bröllop", Alkoholfritt ! Vi planerar att klara oss på under 10 000 kr Glad

• TheD
    eigollet skrev 2011-02-24 09:59:57 följande:
    Haha, ingen fara! Jag jämför även med andra resmål som Mauritsius och andra som är svindyra i jämförelse, Thailand är ju fortfarande billigt!
    Vietnam var jättefint, men är väl inte lika turistutbyggt än. Det beror ju säkert på vart man åker såklart. På väg till Da Nang så var hela kustremsan en enda stor byggarbetsplats för svulstiga resorts, så det exploateras enormt.

Folket är lite "kantigare" i sättet än Thailändare, men det är och har ju varit en kommunistisk diktatur länge. Standarden var frächt men enkelt, alla organiserade turer vi var på var välordnade och trevliga. Vi hade inga incidenter alls under vår resa!

Vet inte mer vad jag ska säga annat än Fantastiskt!
    Haha "fantasktiskt" ;)

Oki. Får fortsätta sökandet efter andra ord :p
  • Minuz

vilka utgifter har ni igentligen när ni klarar er med en budget på 10.000 kr på 60-70 gäster?
    Och vi har inga kompisar som kan tex fixa blommor billigt eller ta mat från nåns restaurang billigt och även om man köper sprit i Tyskland så kostar ju resan eller frakten iaf...... osv..... räknar ni inte med varje krona i budgeten eller?

De utgifter jag räknar i min budget som inte riktigt vill bli lika liten som jag vill är ju bla:

* Ringar
    * Brudklänning + alla tillbehör
    * Brudgummens kläder
    * Kläder till 4 barn
    * Frisör
    * Blommor till både bukett och dekoration
    * Bordsdekorationer
    * inbjudningskort, gör själva men kostar ju iaf
    * lokal
    * ev alkohol
    * mat, ska ha buffé där jag lagar maten men råvarorna kostar ju iaf lite
    * serveringspersonal
    * underhållning, blir väl kanske spotify, billigt och bra *S*
    * Ev resa från vigselplats till festen
    * Fotograf
    * Tårta, ska göra själv men materialet är ju ändå dyrt...... 

Och jag har säkert glömt hälften............

• Hugo
    Minuz skrev 2011-03-07 14:21:58 följande:

vilka utgifter har ni igentligen när ni klarar er med en budget på 10.000 kr på 60-70 gäster?
    Och vi har inga kompisar som kan tex fixa blommor billigt eller ta mat från nåns restaurang billigt och även om man köper sprit i Tyskland så kostar ju resan eller frakten iaf...... osv..... räknar ni inte med varje krona i budgeten eller?

De utgifter jag räknar i min budget som inte riktigt vill bli lika liten som jag vill är ju bla:

* Ringar
    * Brudklänning + alla tillbehör
    * Brudgummens kläder
    * Kläder till 4 barn
    * Frisör
    * Blommor till både bukett och dekoration
    * Bordsdekorationer
    * inbjudningskort, gör själva men kostar ju iaf
    * lokal
    * ev alkohol
    * mat, ska ha buffé där jag lagar maten men råvarorna kostar ju iaf lite
    * serveringspersonal
    * underhållning, blir väl kanske spotify, billigt och bra *S*
    * Ev resa från vigselplats till festen
    * Fotograf
    * Tårta, ska göra själv men materialet är ju ändå dyrt...... 

Och jag har säkert glömt hälften............

Vi har tänk oss ganska så samma utgifter som dig, men valt billiga alternativ.

Ringar - har gammalt guld att använda + att bara jag får ring
    Klänning + tillbehör - Begagnad klänning, underkläder från tex. hm, smycken från glitter osv.
    Brudgummens kläder - Kostym han redan har + kanske ny slips
    Frisör - vännina som gör gratis
    Blommor - Enkel liten bukett, har tänkt mig pioner. Hoppas hitta någon som har i sin trädgård som jag kanske kunde få plocka och ha till dekoration.
    Inbjudningskort - gör själv, men som du säger så kostar det ju en slant ändå
    Lokal - hyr församlingsgården som hör till kyrkan. Fungerar bra då vi inte ska servera alkohol (och det gör att vi spar en bra slant!), men om vädret tillåter så dukar vi utanför.
    Mat - enkel lunch-buffe som vi och släkt hjälper till att laga
    Tårta - Bakar en släkting
    Underhållning - hade vi cokså tänkt oss spotify,
    Fotograf - har både släkt och vänner som fotar

Om budgeten håller så klarar vi oss på under 10.000. Men sen vet man ju inte. Känns som att det kan tillkomma många små kostnader som man ej räknat med från början.
  • shakynose

Det går absolut om man inte är så kräsen!

Exempel:
    Ringar: Arvegods eller omgjorda från gammalt guld. Har man mycket smycken liggande så kan kostnaden för ringar bli 0:-
    Brudklänning: Låna, hyra, sy själv eller köpa begagnad. 0-1500:- Skor kan man få för 300 alternativt ta de finaste man har.
    Brudgummens kläder: Låna eller ta den finaste kostymen i garderoben, 0:- skor, samma där 0:-
    Kläder till 4 barn: Ta de finaste kläderna man redan har eller låna. 0:-
    Frisör: Gör det själv! Finns massa instruktioner på enkla men vackra frisyrer som man kan göra själv med spray och hårnålar. 100:- för produkter
    Blommor: Ta de blommor som finns inne för tillfället och be floristen att göra en liten bukett. Nejlikor är underbara och billiga blommor som man kan göra bordsdekorationer eller tom binda sin egen bukett av för en billig peng om man köper dem i buntar på torget. 500:-
    Inbjudningskort: Egengjorda för 4kr st, plus 6kr porto. 6-700:-
    Lokal: Finns ofta gratislokaler om man kollar med hyresvärdar och liknande. Bystuga kan man hyra för en tusing. 1000:-
    Mat och dryck: En hundring per kuvert räcker om man väljer billiga alternativ. 6-7000:-
    Resa från vigselplats: "Okej vem kör oss?" 0:-
    Fotograf: Behövs inte egentligen, då varannan människa äger kamera i dagsläget. Men vill man ändå kosta på sig ett porträtt av ett proffs så kan man faktiskt betala för bara det. 0-1000:-
    Tårta: Gör man själv så kostar det några kronor per kuvert. 700:-

Summa: 7900 till 12800:-

• SaJo1981

Vi har turen att sambons mamma fixar all ma som vi inte har ed i budgeten, det r vpr bröllopspresent från has mamma, hon har egen restaurang....resten e allt medräknat!

Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?