• 28 december

Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?

Vi ska nu förlova oss nu i december 20111. Och planerar att gifta oss i december 2013.
    Men vi tänkte spara till bröllopet redan nu, pga. att vi inte har så stor inkomst.
    Vi har inte! råd med att betala exempel hundra-tusen kr. för ett bröllop.
    Vi hade tänkt att komma undan med trettio-tusen kr. Men är det för "billigt"? Skäms
    Vi blir 20 stycken cirka.

För 30.000 kr. tänket vi att det skulle ingå:
    kläder för oss båda, (min pojkvän har redan kostym att gifta sig i) mat, dryck, godis, snacks,
    frukt, lokal, blommor, dekoration, m.m.

Visst är bröllop ens STORA DAG, MEN DOCK BARA EN! DAG. Så vi vill känna att vi har pengar att kunna leva "gott"
    (unna oss resturang besök, bio ev. också en liten 1 dagsresa på sommrarna innan bröllopet).
    Och vi vill även kunna känna att vi vill ha kvar pengar på våra konton efter bröllopet också.
    Är det fel att tänka såhär? Obestämd

Många av dessa alla bröllops tidiningar/magasin verkar vara gjorda för "rika".
    När man är inne på olika bröllopsbutiker så känns det som att de utgår ifrån att man har råd med ett "fint & dyrt" bröllop. Och då skäms i alla fall jag då jag inte! har det.
    Vet inte varför jag skäms, men jag gör det ändå.

Är det fler i min/vår sitts? Skäms

• Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?
  • inwe

Nu har jag inte räknat klart allt, men ungefär såhär ser vår budget ut, vi hoppas komma undan för max 50.000kr
    Vi kommer att vara ca 100 personer, allt som allt.

Min brudklänningBridaloutlet.se hittade jag MIN klänning. Testade två stycken, köpte den under en REA-dag
    3100kr

Underkjol
    400kr

Stället där vi ska ha middag + festen:
    3200kr

Skor snubblade jag av ren slump över på skopunkten av alla ställen! Dom är coola & helt klart jag!
    300kr

Skor till brudgum
    300kr (= 0kr då hans föräldrar står för det)

Kavaj till brudgum
    0kr då han redan har en helt ny sen han var bestman förra året.

Byxor till brudgum
    0kr (står hans föräldrar för)

Kravatt + väst till brudgum, uppsydd enligt helt egna önskemål & mått
    450kr (= 0kr då hans föräldrar står för det)

Skjorta till brudgum
    400kr (= 0kr då hans föräldrar står för det)

Maten under middagen, förrätt + huvudrätt, Catering.
    ca 150kr/kuvert (det bra priset då vi är bekanta med dem som gör cateringen)
    Här kan vi dock räkna bort 5000kr också då brudgummens föräldrar ville ge oss 5000kr av maten som gåva)

Alkohol middag + fest
    ca 6000kr (köper från en nära bekant som i sin tur köper från tyskland) Öl, rött&vitt vin, cider, likör & whiskey.

Tärnaklänningen
    500kr (=0kr då min mamma köpt den till min syster som är tärna)

Vigselring (bara jag kommer ha två ringar & sambon fortsätter med sin förlovningsring då han vill ha en ring)
    5700kr (1600kr nedsatt - flyt :D )

Tiara + hårsmycken klickade jag hem från ebay
    400kr 

Cake topper, hittade jag också på ebay (sparade jag iaf 200kr på om man jämför med den jag ville ha köpt i sverige)
    300kr 

Tårta. Beställt av "riktigt bageri".
    3000kr

Liveband/Dj (inte bestämt oss än....)
    5000-6000kr prisuppgifter vi fått

Inbjudningskort + frakt
    400kr

Placeringskort ska jag göra själv då jag vet precis hur jag vill ha dom, snubblade idag över 70% utförsäljning hos Gallerix så passade på att köpa fint tjockt papper till det.
    45kr

Servetter med våra namn tryckta på, från callicraphen
    ca 400kr

Ringkudde + strumpeband, från myheart, va på Rea
    200kr

Håruppsättning
    0kr (min mammas bästa vän som brukar göra bruduppsättningar gör den gratis åt mig som en gåva)

Bil till & från kyrkan, en jättefin & härlig cadilac
    0kr - gåva från brudgummens brors frus pappa, en av hans bilar.

Fotograf, anlitad bröllopsfotograf
    0kr som tack då vi ställer upp på ett projekt ihop med henne nu under hela våren fram till bröllopet (hon valde oss då vi ansökte om att få vara med på projektet & som tack fick vi detta! vilket gjorde oss SÅ jävla glada för det här hade blivit en av de dyraste kategorierna annars då vi kommer ha henne från morgon tills festen är slut)

Blommor (brudbukett, tärnabukett samt corsage till brudgum & bestman)
    1200kr en bekant som är florist gav oss bra pris

Solosång i kyrkan
    500kr floristen, som även sjunger på bröllop på fritiden.

Hotell för bröllopsnatten
    1100kr (här valde vi bort champagne på rummet då ingen av oss tycker om champagne, vi valde också bort att ha en typiskt bröllopssvit då vi kände att vi ändå inte kommer sitta & bubbla med jordgubbar & choklad - det tar vi med oss från middagen isåfall & smaskar på) utan vi valde ett av de finare dubbelrummen istället.  Vi snålade lite här med andra ord :D

Dukar till borden
    19kr/st ("Knoppa" lakan från IKEA :D )

Puwh, jag har säkert missat massor? Haha. Det här är det jag kommer fram till just nu ikväll iaf.
    Vi har haft en hel del tur, bland annat med fotografen, ett heldags paket är oftast inte billigt annars, speciellt inte iom att hon är en "riktig bröllopsfotograf". Så där är vi evigt tacksamma.
    Brudgummens föräldrar betalar ju hela hans klädsel + delar av maten också.
    Mina föräldrar envisas också med att bidra lite här & var, vet dock inte hur mycket ännu. 

Men över lag tycker jag vi fått ihop det riktigt bra =) Men som sagt, jag har inte räknat dekorationer & sånt "smått" ännu. Förutom lite dekorationsdiamanter jag klickade hem från ebay (10.000st för 200kr!!!!!).

Hojta om jag glömt något :D 

• Minuz

shakynose - nu var det ju så att ser man det på så sätt kan man ju lika gärna ha ett nudistbröllop och bjuda gästerna på en piggelin och inbjudan kan de ju få via sms. Oj vad det blev billigt.

Jag vill ha ett billigt bröllop men inte tänker jag strunta helt i hur det blir...........

Tur man faktiskt är pysslig av sig och kan både det ena och det andra, så det blir nog bra till slut..........
    Men en sak som oroar mig mest är att jag inte kommer kunna sitta ner och njuta på bröllopet utan att jag måste serva alla, en ful ovana jag har....sedan jag jobbade som servitris så lägger jag ju även märke till felen och irriterar mig då på dem, men inte sjutton ska jag vara i köket i brudklänning.
    Nån mer med detta problem?????

• förlovadflicka
    Minuz skrev 2011-03-08 04:02:00 följande:
    shakynose - nu var det ju så att ser man det på så sätt kan man ju lika gärna ha ett nudistbröllop och bjuda gästerna på en piggelin och inbjudan kan de ju få via sms. Oj vad det blev billigt.

Jag vill ha ett billigt bröllop men inte tänker jag strunta helt i hur det blir...........

Tur man faktiskt är pysslig av sig och kan både det ena och det andra, så det blir nog bra till slut..........
    Men en sak som oroar mig mest är att jag inte kommer kunna sitta ner och njuta på bröllopet utan att jag måste serva alla, en ful ovana jag har....sedan jag jobbade som servitris så lägger jag ju även märke till felen och irriterar mig då på dem, men inte sjutton ska jag vara i köket i brudklänning.
    Faktum är att ett troll gjorde en tråd om nudistbröllop här för en tid sen och det var många som gick på det, hihi :) 
  • laloo

Både jag och min blivande man har varit gifta tidigare där vi la ner massor med pengar på våra respektive bröllop.. snacka om surt så här i efterhand ;) Då hade vi alltså stora påkostade bröllop med efterföljande fest och allt som hör till- jag kyrkligt, och han på en stor båt.

Den här gången håller vi det väldigt litet och intimt, vi gifter oss i ett litet mysigt kapell med enbart den närmsta familjen och bjuder på champagne & snittar och tårta hemma hos oss efteråt. Nu lägger vi bara pengar på det som vi tycker är viktigt, och vi har valt att göra det på våra ringar som kommer vara med oss resten av livet samt på fotografen. Jag hittade precis en sån klänning jag letade efter för under 4000 kr och han gifter sig i en snygg kostym han har. Jag kommer dessutom att lägga pengar på en frisör och make-up artist som fixar hår och smink. Och det är klart, vi kommer säkert upp i ca 45000 i alla fall, men det är ju för att vi väljer att lägga ner pengar på det vi gör och man kan absolut hålla kostnaderna mycket lägre. Sen kommer vi resa runt på USAs västkust i sommar, och den resan kostar oss ytterligare ganska mycket, men det är en resa vi skulle gjort oavsett om vi gifter oss nu eller inte.

Mitt råd är alltså att fokusera på det som NI tycker är viktigt, lägg bara pengar på det ni tycker är nödvändigt- ni kan absolut hålla kostnaderna nere och få ett lika underbart bröllop ändå.

• shakynose
    Minuz skrev 2011-03-08 04:02:00 följande:

Men att man vill ha det på ett visst sätt betyder inte att det absolut måste vara på ett visst sätt. Man måste inte ha florist, chaufför, fotograf och frisör för att få till stånd ett bröllop.

Den budgeten jag beskrev ovan innebär inte alls att man måste gå naken och äta piggelin, och det skulle kunna bli ett väldigt vackert bröllop om man lägger ner lite extraarbete på detaljerna. Förstklassig lyx blir det ju inte, men det måste inte heller vara lyx rakt igenom på ett bröllop anser jag.

Om du däremot vill ha lyx, så kommer det ju kosta lite mer än 10000 för 60 gäster. Det är väl inte så konstigt?
  • MrsT2011
    shakynose skrev 2011-03-08 10:14:28 följande:
    Men att man vill ha det på ett visst sätt betyder inte att det absolut måste vara på ett visst sätt. Man måste inte ha florist, chaufför, fotograf och frisör för att få till stånd ett bröllop.

Den budgeten jag beskrev ovan innebär inte alls att man måste gå naken och äta piggelin, och det skulle kunna bli ett väldigt vackert bröllop om man lägger ner lite extraarbete på detaljerna. Förstklassig lyx blir det ju inte, men det måste inte heller vara lyx rakt igenom på ett bröllop anser jag.

Om du däremot vill ha lyx, så kommer det ju kosta lite mer än 10000 för 60 gäster. Det är väl inte så konstigt?
    Jag är med på ditt resonemang, men blev stressad bara av att läsa din lista. För oss är det jätteviktigt att vi ska slippa stressa oss igenom både planeringen och vår efterlängtade bröllopsdag. Därför skulle vi aldrig drömma om att laga maten själva eller oroa oss över kvalitén på amatörfotografernas bilder. Hellre spara längre och lägga pengar på tjänster som någon kunnig person utför. Bara tanken på att jag skulle sy min egen klänning, fixa mitt eget hår & smink samt binda min egen bukett... Herregud vilken stress, och inte hade det blivit snyggt heller.
  • S2011
    MrsT2011 skrev 2011-03-08 10:51:02 följande:
    Jag är med på ditt resonemang, men blev stressad bara av att läsa din lista. För oss är det jätteviktigt att vi ska slippa stressa oss igenom både planeringen och vår efterlängtade bröllopsdag. Därför skulle vi aldrig drömma om att laga maten själva eller oroa oss över kvalitén på amatörfotografernas bilder. Hellre spara längre och lägga pengar på tjänster som någon kunnig person utför. Bara tanken på att jag skulle sy min egen klänning, fixa mitt eget hår & smink samt binda min egen bukett... Herregud vilken stress, och inte hade det blivit snyggt heller.
    håller helt med! är det en dag jag vägrar stressa och fixa med allting själv så är det väl ändå min bröllopsdag.
    en del är dock alldeles otroligt pyssliga och fixar många saker själv och uppenbarligen finns det många brudar med stålnerver som fixar både hår och smink - själv kommer jag antagligen vara alldeles för nervös för att vara passande för att hålla i make-up-borstarna eller försöka få tålamodet att räcka till för att fixa håret snyggt (antagligen utan att lyckas, dessutom).

jag reagerar också på att så få räknar in sin egen arbetstid i bröllopet - den tid man själv lägger ner är ju också värd pengar! även om man "sparar" några hundralappar på det eller det, så har man kanske fått lägga 5 ggr så mycket tid istället. men den tiden verkar man vara dålig på att värdera..
  • MrsT2011
    S2011 skrev 2011-03-08 11:01:07 följande:
    håller helt med! är det en dag jag vägrar stressa och fixa med allting själv så är det väl ändå min bröllopsdag.
    en del är dock alldeles otroligt pyssliga och fixar många saker själv och uppenbarligen finns det många brudar med stålnerver som fixar både hår och smink - själv kommer jag antagligen vara alldeles för nervös för att vara passande för att hålla i make-up-borstarna eller försöka få tålamodet att räcka till för att fixa håret snyggt (antagligen utan att lyckas, dessutom).

jag reagerar också på att så få räknar in sin egen arbetstid i bröllopet - den tid man själv lägger ner är ju också värd pengar! även om man "sparar" några hundralappar på det eller det, så har man kanske fått lägga 5 ggr så mycket tid istället. men den tiden verkar man vara dålig på att värdera..
    Word!! Och att döma av alla "PANIK, hjälp någon??"-trådar här på BT så verkar det finnas många som inte ens har de nödvändiga stålnerverna...! Flört
  • laloo
    S2011 skrev 2011-03-08 11:01:07 följande:

Det värdefullaste vi har är tid, heter det inte så? Glad
  • S2011
    MrsT2011 skrev 2011-03-08 11:16:15 följande:
    Word!! Och att döma av alla "PANIK, hjälp någon??"-trådar här på BT så verkar det finnas många som inte ens har de nödvändiga stålnerverna...! Flört
    nej, det verkar ju onekligen så :)
    laloo skrev 2011-03-08 11:16:47 följande:
    Det värdefullaste vi har är tid, heter det inte så? Glad
    det heter ju så :) tyvärr verkar den devisen ha gått många förbi...

Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?