• 28 december

Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?

Vi ska nu förlova oss nu i december 20111. Och planerar att gifta oss i december 2013.
    Men vi tänkte spara till bröllopet redan nu, pga. att vi inte har så stor inkomst.
    Vi har inte! råd med att betala exempel hundra-tusen kr. för ett bröllop.
    Vi hade tänkt att komma undan med trettio-tusen kr. Men är det för "billigt"? Skäms
    Vi blir 20 stycken cirka.

För 30.000 kr. tänket vi att det skulle ingå:
    kläder för oss båda, (min pojkvän har redan kostym att gifta sig i) mat, dryck, godis, snacks,
    frukt, lokal, blommor, dekoration, m.m.

Visst är bröllop ens STORA DAG, MEN DOCK BARA EN! DAG. Så vi vill känna att vi har pengar att kunna leva "gott"
    (unna oss resturang besök, bio ev. också en liten 1 dagsresa på sommrarna innan bröllopet).
    Och vi vill även kunna känna att vi vill ha kvar pengar på våra konton efter bröllopet också.
    Är det fel att tänka såhär? Obestämd

Många av dessa alla bröllops tidiningar/magasin verkar vara gjorda för "rika".
    När man är inne på olika bröllopsbutiker så känns det som att de utgår ifrån att man har råd med ett "fint & dyrt" bröllop. Och då skäms i alla fall jag då jag inte! har det.
    Vet inte varför jag skäms, men jag gör det ändå.

Är det fler i min/vår sitts? Skäms

• Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?
  • Tittski
    förlovadflicka skrev 2011-01-16 15:01:40 följande:
    Jag minns detaljerna från bröllop jag har varit på, det är väldigt viktigt för mig. Visst, det är bara en dag men det är också den viktigaste dagen i hela ens liv...
    Vi har nog lite olika syn på de tror jag.....vi/jag ser de inte som de viktigaste dagen i mitt liv heller...låter väldigt dramatiskt haha...det är en kärleks förklara till varandra och anledning till att festa typ hehe
  • moonlightgirl
    28 december skrev 2011-01-11 21:21:22 följande:
    Vi ska nu förlova oss nu i december 20111. Och planerar att gifta oss i december 2013.
    Men vi tänkte spara till bröllopet redan nu, pga. att vi inte har så stor inkomst.
    Vi har inte! råd med att betala exempel hundra-tusen kr. för ett bröllop.
    Vi hade tänkt att komma undan med trettio-tusen kr. Men är det för "billigt"? Skäms
    Vi blir 20 stycken cirka.

För 30.000 kr. tänket vi att det skulle ingå:
    kläder för oss båda, (min pojkvän har redan kostym att gifta sig i) mat, dryck, godis, snacks,
    frukt, lokal, blommor, dekoration, m.m.

Visst är bröllop ens STORA DAG, MEN DOCK BARA EN! DAG. Så vi vill känna att vi har pengar att kunna leva "gott"
    (unna oss resturang besök, bio ev. också en liten 1 dagsresa på sommrarna innan bröllopet).
    Och vi vill även kunna känna att vi vill ha kvar pengar på våra konton efter bröllopet också.
    Är det fel att tänka såhär? Obestämd

Många av dessa alla bröllops tidiningar/magasin verkar vara gjorda för "rika".
    När man är inne på olika bröllopsbutiker så känns det som att de utgår ifrån att man har råd med ett "fint & dyrt" bröllop. Och då skäms i alla fall jag då jag inte! har det.
    Vet inte varför jag skäms, men jag gör det ändå.

Är det fler i min/vår sitts? Skäms
    Nej jag tycker inte att det är för billigt.
    Alla resonerar olika och en del vill lägga mycket pengar på den dagen. Jag och min sambo resonerar som ni gör. Vi vill ha med alla våra nära och kära och sedan ha bröllopsmiddag med tårta och dans osv MEN vi tänker inte lägga hur mycket pengar som hellst på bröllopsdagen.  =)

Nej jag tycker inte att du har något att skämmas för. Då jag varit och provat brudklänningar så har de alltid frågat hur mycket klänningen får kosta för de vill inte ta fram en klänning för 18000 kr om jag inte har de pengarna att lägga på klänningen. Visst om vi väntar lite till och sparar ännu mer pengar kanske jag har det men jag vill inte ha en sådan dyr klänning. Jag har hittat ett ställe där de syr upp klänningen så som jag vill ha den för 3500 kr så jag är jätte nöjd för jag får en klänning så som jag vill ha den och för en helt ok peng.

Jag håller med dig om att när man kikar runt så är det som att de tror att alla har hur mycket pengar som hellst men alla har ju inte det och även om man har mycket pengar kanske man vill använda dom till annat än bara en dag.
  • moonlightgirl
    28 december skrev 2011-01-11 21:33:10 följande:
    Oj då! gör ni mat och så själva då?Förvånad
    Vi ska ha ca 90 gäster och har hittat en catering som är billig och har jätte god mat. Det ingår som en exotisk planka med rotbiff,skinka och kalkonkött,grönsallad,5-6 olika sorters frukter, rosenbröd och smör, och vi har valt potatisgratäng istället för potatissallad,sommarsallad och mimosasallad. Sen ingår det en ostbricka också och allt detta får vi för enbart 100 kr/person. Så maten kommer att gå på 9000 kr då ingår inte tårtan eller kaffet så klart. Sen vet jag att alkoholen kommer att gå på en del men vi vet inte om vi ska åka till tyskland för att handla hem det hela eller inte.
  • moonlightgirl
    28 december skrev 2011-01-11 22:02:10 följande:
    Fint att få så mycket hjälp av sin familj. Kanske får vi ta hjälp av våra också. Vi tänket köpa mat, men får nog tänka om nu. Det är svårt att få tag på en FIN! BILLIG! lokal, som INTE! kräver att de ska göra maten. Tycker de flesta liksom kräver att man ska köpa mat av dem.Rynkar på näsan
    Jag har gått resturang linje och kan! göra mat. Men svårt då de som hyr ut promt! kräver! att de ska göra det. Och då blir det dyrare genast!
    Kolla byggdegårdar, där kan du komma undan billigare. Den byggdegården vi ska hyra kostar 500 kr och det är ett jätte bra pris tycker jag.
  • TheD

Vi vet inte hur mycket vi kommer lägga men det kommer nog inte sluta över 50.000:- Det inhandlas lite då och då när man hittar bra priser osv. Fotograf behöve vi inte betala och inte heller lokalen. Jag tror vi kommer ha j'kligt fint bröllop som kanske kommerse ut att kosta en himla massa mer, lite det är tanken, än vad det kommer göra :D

Tror vi har bestämt vals nu så nu är det karln som måste träna, träna, träna......

• Emblas Mamma
    moonlightgirl skrev 2011-01-16 15:41:32 följande:
    Vi ska ha ca 90 gäster och har hittat en catering som är billig och har jätte god mat. Det ingår som en exotisk planka med rotbiff,skinka och kalkonkött,grönsallad,5-6 olika sorters frukter, rosenbröd och smör, och vi har valt potatisgratäng istället för potatissallad,sommarsallad och mimosasallad. Sen ingår det en ostbricka också och allt detta får vi för enbart 100 kr/person. Så maten kommer att gå på 9000 kr då ingår inte tårtan eller kaffet så klart. Sen vet jag att alkoholen kommer att gå på en del men vi vet inte om vi ska åka till tyskland för att handla hem det hela eller inte.
    Vilket SUPERbra pris!
    Så billigt får inte ens vi det som lagar själva!
    Vad skönt att ni hittat så bra! :) Önskar att det fanns någon lika billig häromkring..
  • Aniara4

Vi har budgeterat 60 000:- och då räknar vi på 50 gäster. Än så länge ser det ut att gå ihop, det beror lite på hur mycket vi kan få ner spritkostnaderna! Först funderade vi på finare middag för bara föräldrar, syskon och ett par nära vänner, men sen hittade vi ett ställe där vi kunde få ihop det hyggligt billigt utan att det blir alltför sunkigt, så då hade vi råd att bjuda fler. VId närmare eftertanke är det nog också roligare med lite större fest, lite dans osv än bara en fin och kanske lite stel middag med de närmaste. Gourmetmat kan vi äta bara vi två massor av andra dagar!

• 28 december
    Pendragon skrev 2011-01-16 14:29:52 följande:
    Jag och min sambo är i samma sits, vi ska gifta oss den 17:e september vilket blir 1-årsdagen efter vår förlovning, och 5-årsdagen av vårt förhållande allt som allt.

Vi har räknat ut att vårt bröllop kommer hamna på en kostnad av ca 35.000, inklusive vigselring, brudklänning, kostym, mat, lokal och allting som har med bröllopet att göra. Med närmsta släkten och våra vänner blir vi 61 stycken. Bröllopsbutiken i vår stad bytte ägare för ett tag sen, innan dom gjorde det fanns där bara klänningar för 5000:- och uppåt. Men nu hittade jag en jättevacker klänning för 3100. Den är något för stor, men den syr hon in åt mig. Jag och sambon har gjort så att vi har köpt lite smått redan nu och kommer nog köpa små saker ända fram till bröllopet. Servetter och sånt till exempel, och dekorationer till lokalen och örhängena jag ska ha. Maten ska vi ha från hotellkedjan jag jobbar på, så dom kommer eventuellt dra ner priset lite smått åt oss.

Hår och smink fixar jag själv, blommorna köper jag som en vanlig bukett i blomsterbutiken, och binder om den själv som jag vill ha. Skorna kommer jag nog att köpa second hand, för ärligt talat.. Dom syns ju knappt ändå. Så för mig är det helt galet att köpa jättedyra skor bara för att använda en dag. Då sa vi att vi hellre lägger lite mer pengar på vigselringen än på kläderna, eftersom ringen ska vara med hela livet.. Vi ville lägga mest pengar på lokalen och bröllopsnatten, lokalen betalar vi 3000:- för, då får vi ha den i 4 dagar så vi både hinner förbereda och städa.. Den ligger precis på en klippa intill havet och är jättevacker med högt i tak och stora fönster så att man ser ut över havet. Bröllopsnatten ska vi unna oss själva en bröllops-svit på first hotel för 2500.

Ett tips jag kan ge dig för att hålla ner priserna: Om du inte ska sminka dig och fixa hår själv, säg då inte till make up-artisten och frisören att det ska vara till bröllop. Då dubblar dom priset direkt. Likadant gäller med brudbukett och bröllopstårta. Det kanske är lite svårt att dölja att tårtan ska vara till bröllop, men allt det andra iallafall.

Och det viktigaste av allt: Låt dig inte slås ner av hur andra ska ha sitt bröllop. Det är ni två som gifter er, och då ska allt vara enligt era önskemål. Ingenting är för billigt. Man kan få ett helt underbart bröllop trots att man inte har så mycket pengar, det gäller att vara om sig och kring sig och leta efter de billigaste alternativen.
    Tack för ditt svar!

Jag har också hört att det ska kosta mer om man nämner att det är bröllop.

Jag är inte så händig som du.
    Men jag känner 1 snäll fabror som säkert binder min brudbukett för 200kr. ca.
    Jag ska leta en begagnad klänning, eller en billig ny.
    Skor ja, det har jag nog hemma.

Vi ska också köpa saker lite då och då.

Var ska Ni hyra? låter jättebilligt! Jag bor i västra götaland.

Jag har hittat en billig catringfirma.
    Tårtor gör min far han är konditor.

Jag vet inte var vi ska lägga pengarna, men ringen låter ju vettigt att lägga på.
    Och fotograf är viktigt för mig. Det förevigar dagen liksom.
    Det jag lägger minst! på är smink och hår.
    Har aldrig! varit sminkad, tål ej smink. Och har ej intresse för det heller.

Visst drömmer jag om prinsess bröllop på slott.
    Men har man inte råd, så får man leva med det.
    Det viktiga är ju KÄRLEKEN!Hjärta

TACK IGEN!Glad
  • 28 december
    Tittski skrev 2011-01-16 14:34:50 följande:
    Vi kommer bli runt 30 personer MAX och kommer lägga ca 5-10 000 kr på bröllopet..herregud det är bara en dag och det ska va en dag med massa glädje och fest =0) Ingen kommer minnas ändå vad du hade för borde dekorationer mm..de folk brukar komma ihåg är ju stämmningen, festen och vigseln generellt inte alla detaljer.. =0)
    Jag är inte heller så noga med allt omkring.
    Utan det som är viktigt är kärleken till den man gifter sig med.
    Men lite blommor får det väl vara på borden tror jag för min del.
    Du och jag tänker nog lika. Men en viktig dag är det för mig!
  • 28 december
    moonlightgirl skrev 2011-01-16 15:48:43 följande:
    Kolla byggdegårdar, där kan du komma undan billigare. Den byggdegården vi ska hyra kostar 500 kr och det är ett jätte bra pris tycker jag.
    tack bra tips!Glad
Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?