Pendragon skrev 2011-01-16 14:29:52 följande:
Jag och min sambo är i samma sits, vi ska gifta oss den 17:e september vilket blir 1-årsdagen efter vår förlovning, och 5-årsdagen av vårt förhållande allt som allt.
Vi har räknat ut att vårt bröllop kommer hamna på en kostnad av ca 35.000, inklusive vigselring, brudklänning, kostym, mat, lokal och allting som har med bröllopet att göra. Med närmsta släkten och våra vänner blir vi 61 stycken. Bröllopsbutiken i vår stad bytte ägare för ett tag sen, innan dom gjorde det fanns där bara klänningar för 5000:- och uppåt. Men nu hittade jag en jättevacker klänning för 3100. Den är något för stor, men den syr hon in åt mig. Jag och sambon har gjort så att vi har köpt lite smått redan nu och kommer nog köpa små saker ända fram till bröllopet. Servetter och sånt till exempel, och dekorationer till lokalen och örhängena jag ska ha. Maten ska vi ha från hotellkedjan jag jobbar på, så dom kommer eventuellt dra ner priset lite smått åt oss.
Hår och smink fixar jag själv, blommorna köper jag som en vanlig bukett i blomsterbutiken, och binder om den själv som jag vill ha. Skorna kommer jag nog att köpa second hand, för ärligt talat.. Dom syns ju knappt ändå. Så för mig är det helt galet att köpa jättedyra skor bara för att använda en dag. Då sa vi att vi hellre lägger lite mer pengar på vigselringen än på kläderna, eftersom ringen ska vara med hela livet.. Vi ville lägga mest pengar på lokalen och bröllopsnatten, lokalen betalar vi 3000:- för, då får vi ha den i 4 dagar så vi både hinner förbereda och städa.. Den ligger precis på en klippa intill havet och är jättevacker med högt i tak och stora fönster så att man ser ut över havet. Bröllopsnatten ska vi unna oss själva en bröllops-svit på first hotel för 2500.
Ett tips jag kan ge dig för att hålla ner priserna: Om du inte ska sminka dig och fixa hår själv, säg då inte till make up-artisten och frisören att det ska vara till bröllop. Då dubblar dom priset direkt. Likadant gäller med brudbukett och bröllopstårta. Det kanske är lite svårt att dölja att tårtan ska vara till bröllop, men allt det andra iallafall.
Och det viktigaste av allt: Låt dig inte slås ner av hur andra ska ha sitt bröllop. Det är ni två som gifter er, och då ska allt vara enligt era önskemål. Ingenting är för billigt. Man kan få ett helt underbart bröllop trots att man inte har så mycket pengar, det gäller att vara om sig och kring sig och leta efter de billigaste alternativen.
Tack för ditt svar!
Jag har också hört att det ska kosta mer om man nämner att det är bröllop.
Jag är inte så händig som du.
Men jag känner 1 snäll fabror som säkert binder min brudbukett för 200kr. ca.
Jag ska leta en begagnad klänning, eller en billig ny.
Skor ja, det har jag nog hemma.
Vi ska också köpa saker lite då och då.
Var ska Ni hyra? låter jättebilligt! Jag bor i västra götaland.
Jag har hittat en billig catringfirma.
Tårtor gör min far han är konditor.
Jag vet inte var vi ska lägga pengarna, men ringen låter ju vettigt att lägga på.
Och fotograf är viktigt för mig. Det förevigar dagen liksom.
Det jag lägger minst! på är smink och hår.
Har aldrig! varit sminkad, tål ej smink. Och har ej intresse för det heller.
Visst drömmer jag om prinsess bröllop på slott.
Men har man inte råd, så får man leva med det.
Det viktiga är ju KÄRLEKEN!
TACK IGEN!