• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Idag har Mini varit jättegrinig Så fort jag har lagt ifrån mig honom har han gallskrikit. När jag har försök ge honom napp har han skrikit ännu mer och i perioder har han inte varit nöjd med att bli buren heller (tidigare har det alltid hjälpt att ta upp honom).

Jag bestämde mig för att gå ut med vagnen trots ösregnet. Mini vrålade, vagnens regnskydd skulle på för första gången (vad f*n är upp/ner/fram/bak?), jag skulle ta på mig regnkläder och vovven skulle med. Mini somnade så fort vi började gå. Han sov en knapp timme men vaknade när vi var ca. 10 minuter hemifrån. Han gallskrek, jag tog upp honom och försökte köra vagnen och hålla koll på vovven samtidigt (som nog påverkades av Minis gallskrik och valde för ovanlighetens skull att visa upp sin sämsta sida mot de två bjäbbhundar vi passerade). Eftersom det inte hjälpte att bära Mini lade jag ner honom i vagnen igen och småsprang hem, med Mini skrikandes hela vägen. *småstressad*

Väl hemma parkerade jag en dyblöt och genomskitig hund i hallen medan jag ammade Mini, som lugnade sig för stunden. Sedan var jag tvungen att duscha av vovven, med Mini skrikandes i babysittern. Vrålhungrig som jag var värmde jag lite ris och sås som fanns i kylen, med jag vaggade Mini i famnen. Precis när hans små ögon föll igen ringde maken, vilket gjorde att han blev klarvaken och gnällig igen.

Maken skulle egentligen ha gått ut och ätit ikväll, men han valde att komma hem istället. Han kommer om en stund, nu sover Mini nöjd i bärsjalen och vovven ligger och sover på mina ben. *puh*

Återigen: All min respekt och beundran till er med mer än ett barn!  

• Ninnnis

Passar på att slänga in en fråga om babyvakter också. Har ni trådexperter några tips och råd att komma med? Såg ett test där Philips och Padwico fick bäst betyg, är de bäst?

• Daa

Ninnis: fick pusta ut efter att ha läst det där! Oj, så stressigt. Hoppas Mini får en lugnare dag imorgon. Och du med, förstås.

Fru E: vilken liten bus-Buster ni har. Och jättesöt! *lite kär efter att ha sett bilderna*

Efter ytterligare nätter med mycket dålig och lite sömn ringde jag bvc. Sköterskan bokade genast in mig på en tid till läkare, så där har jag varit idag. Jag skulle vara hjälpt av insomningstablett för att bryta det dåliga sömnmönstret jag har hamnat i, så det är utskrivet ett recept. Då är det bara det: jag måste sluta amma om jag ska ta dem. Hmm... det kan ju vara läge att sluta nu i alla fall. Ska fundera lite. Det räcker kanske med ännu en sömnlös natt för att det ska kännas okej, för jag känner mig helt slut nu.
    I övrigt blev jag rekommenderad en sida på nätet med KBT mot sömnsvårigheter. Och så togs det några prover, bland annat för att kolla upp sköldkörteln.

Nu sitter Fälga i mitt knä och snackar sju stugor fulla och hon jollrar både på utandning och inandning. Det där sista låter för roligt.

• Daa

Vi är för övrigt också med och kramas. Så ofattbart det som hänt.

• lanovia 08

Fru E JA vi hade en hund som bet på allt. Hon gjorde slut på några tygburar, gnagde hål in i betongväggen och mycket mera. Svårt att tro detta om vår nu lugna fina hund. Men det fanns dagar då man kom ut med henne o mötte någon som tyckte hon var sååå söt och man bara ville skicka med henne gratis. Bara ta heene så får ni se om ni tycker hon är söt efter att ha jagat 15 min runt tvrummsbordet för att få ut henne.

• lanovia 08

Ninnis vilken dag. Men du löste det bra. Skönt att maken stannar hemma ikväll.

• lanovia 08

Har träffat en 4 veckors bebis idag. Så söt!! Men vad svartis E blev när jag höll henne. Kan säkert bli tufft när bebisen kommer.

• lanovia 08

Ninnis förresten vad gäller babyvakter har vi Phillips Avent. Funkar kanon. Aldrig några problem och fungerar alltid. Vi hade en annan innan som jag inte kommer ihåg namnet på men när vi bytte den för andra gången så bytte vi också märke. Den förra bokstavligen tuggade batteri och man kunde aldrig lita på att den fungerade.

• lanovia 08

Daa vad bra att du fick så snabb hjälp. Jobbigt beslut med amningen, men som du skrev så kanske det räcker med en natt till för det beslutet.

• Fru sy

Fru E: Vår hund har inte tuggat så mycket, ett par sockar blev det väl när hon var liten och sen en av mannens skosulor. Jag har för mig att vi plockade undan ganska mycket när vi fick henne men märkte snabbt att det inte behövdes.

Skönt att det fungerade med Buster på bröllopet!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård