• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru sy

Vi har varit nere hos våra föräldrar igen i helgen, var på kalas i lördagskväll. Mysigt och roligt! Många hade inte träffat Orvar innan. Dock fick jag svinont i magen så sov inget under natten sen. Vet inte om jag skrivit att magontet under revbenet (som man trodde var att Orvar tryckte på levern) inte har gått över så jag har varit hos läkare för att kolla. Troligen har jag fått gallsten Trist att inte må bra när man inte är hemma. Eftersom jag inte sov ngt alls på natten fick jag vila nästan hela dagen igår hos sväronen vilket kändes trist... Någon som har tips ang gallsten? eller som vet vad man gör åt det?

Men på vägen hem körde vi förbi Fru Bygg en snabbis, så nu har jag sett henne på riktigt och hennes lilla söta dotter och mage... ska bli spännande att se vad det är för filur som gömmer sig där.

Förresten så har jag tävling på min blogg nu där man kan vinna barnkläder om någon är intresserad

• Norrskensflamman

Ninnis: Hoppas dagen idag blir mindre grinig för Minis och lugnare för dig. Jag riktigt minns hur det var när lilla K var bebis och T var drygt 2 år och man slets mellan de tu... Hur kallsvetten ibland bröt fram medan K skrek och jag klädde på/bytte blöja/ eller vad jag nu gjorde för akututryckning med T.
    Men, även om det är en klen tröst; barnen tar nog inte skada av att de får lufta lungorna och prova sin röststyrka och vänta en liten stund. Mamma kan inte alltid komma flygandes i rödaste rappet...
    Men jag vet hur jobbigt och stressande det är. Kraaaaam!

Buster verkar vara en helt normal valp Min vovve hade en period då hon tuggade upp mina NYA skinnboots, eller ENA rättare sagt. Den andra förblev orörd. Men vad hjälpte det mig...
    Hon massakerade posten varje dag också, tills vi kom på att sätta upp en korg under brevinkastet. Innan dess han hon plundra OCH äta upp en försändelse med Q10-tabletter, så jag fick kontakta veterinären. Men fakturan till försändelsen lämnade hon vackert åt mig...

Fru sy; Jobbigt med gallsten, men bra att de reder ut vad det är. Tar man inte bort dem på nåt sätt, har jag för mig?

• Norrskensflamman
    Ninnnis skrev 2011-07-25 12:44:14 följande:
    Fru E, vi korrigerar hunden direkt när han gör fel, och berömmner omedelbart efter när han gör rätt/slutar med det oönskade beteendet. 
    Precis så gjorde jag med min Münsterländer också. Det gäller bara att komma på dem i rätt ögonblick. Och gör man det kan man vara rätt så skarp i sin korrigering. Och naturligtvis berömma  lika engagerat  direkt de avbryter eller gör rätt.
  • Norrskensflamman

Min vovve hon började krypa in under sängen och gnaga på elsladdarna.
    Svårt att komma åt henne där och t ex sprätta henne på nosen eller få henne att sluta direkt.
    Så jag lurpassade på henne,  och precis när hon satte tänderna i sladden så sprutade jag en såndär hård stråle med blomsprutan rakt på henne i ansiktet. Hon blev så himla paff. Hon trodde nog det kom från sladden. Sedan rörde hon aldrig mer elkablar

• Soldemor
    Daa skrev 2011-07-22 02:22:04 följande:
    Nu har jag provat lägga upp en bild som ni i min adressbok ska kunna se. Om det funkar nu på BT, vill säga.

Tänkte tillbringa resten av natten liggande. Tror inte att surfande främjar sömn i alla fall. Kroppen brukar ge upp framåt fyratiden och eftersom parvlarna har bestämt att de för det mesta vill äta först vid sju, så finns det ju möjlighet till någon timmes sömn i alla fall.

*kramar*
    *Puss på söta bebisar, parvlar och Elise*

De är såå underbara!
  • Soldemor

Efter denna ofattbara helg känns det nästan som antiklimax att sitta på jobbet och förbereda helgens aktiviteter och vad som komma skall när semestern är slut (vilket jag helst inte vill tänka på alls, eftersom den inte ens börjat än).
    Fast den här veckan känns nästan som semester redan, nu när praktikanten slutat. Det var tufft, då hon inte befann sig på den nivån jag räknat med, då hon skulle göra enskild praktik. Några riktiga fadäser blev det! Huu! Men nu är det "bara" utv'ärdering kvar att skriva och skicka in.

I lördags ordnade jag öppna kyrkor för ljuständning både i min egen församling och den där jag är vik kyrkoherde just nu. Det kom inte många alls, men det kändes skönt att erbjuda möjligheten.

Nu skall jag försöka knyta ihop allt inför de kommande fem veckorna av icke-arbete!

*slänger mig på högarna på skrivbordet*

• Ninnnis
    lanovia 08 skrev 2011-07-25 20:19:22 följande:
    Ninnis förresten vad gäller babyvakter har vi Phillips Avent. Funkar kanon. Aldrig några problem och fungerar alltid. Vi hade en annan innan som jag inte kommer ihåg namnet på men när vi bytte den för andra gången så bytte vi också märke. Den förra bokstavligen tuggade batteri och man kunde aldrig lita på att den fungerade.
    Heter den något mer eller finns det bara en Philips Avent?
  • Ninnnis
    Norrskensflamman skrev 2011-07-26 08:59:20 följande:
    Men, även om det är en klen tröst; barnen tar nog inte skada av att de får lufta lungorna och prova sin röststyrka och vänta en liten stund. Mamma kan inte alltid komma flygandes i rödaste rappet...
    Men jag vet hur jobbigt och stressande det är. Kraaaaam!
    Det är så jag försöker tänka, men det är onekligen lite stressande när han vrålskriker... 
  • Ninnnis
    Norrskensflamman skrev 2011-07-26 08:59:20 följande:
    Hon massakerade posten varje dag också, tills vi kom på att sätta upp en korg under brevinkastet. Innan dess han hon plundra OCH äta upp en försändelse med Q10-tabletter, så jag fick kontakta veterinären. Men fakturan till försändelsen lämnade hon vackert åt mig...
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård