• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Imorse var jag så fruktansvärt trött att jag knappt vaknade när Mini vaknade och ville ha mat. När jag hade ammat färdigt gick maken upp och tog med Mini och vovven ut så att jag fick sova två timmar till. Det var verkligen guld värt. Jag har dock grym huvudvärk, så jag tror det blir en lugn innedag idag. Det passar iofs vädret...

Det har varit ganska intensivt med diverse besök de senaste dagarna. Det har varit jättetrevligt, men idag är det skönt att inte ha någonting inbokat.

• Ninnnis
    lanovia 08 skrev 2011-07-23 23:03:37 följande:
    Fru E hur går bröllopet med Buster?
    Ja, hur har det gått?
  • passionsblomman

Inte för att det hjälper ett endaste dugg, egentligen, men jag tyckte det var lite fint att se alla olika länder och flaggor och figurer, så jag är med och håller handen, hur kvällstidningssnyftigt det än må vara. Det är sonen med. Vi är ju vana att kramar online så,varför inte?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/lenke.php

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Heloise
    passionsblomman skrev 2011-07-24 20:02:05 följande:
    Inte för att det hjälper ett endaste dugg, egentligen, men jag tyckte det var lite fint att se alla olika länder och flaggor och figurer, så jag är med och håller handen, hur kvällstidningssnyftigt det än må vara. Det är sonen med. Vi är ju vana att kramar online så,varför inte?

www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/lenke....
    Elise och jag kramas också!
  • Norrskensflamman
    Ninnnis skrev 2011-07-24 14:10:34 följande:
    Sån är jag också... Maken tycker att allt är bra bara det har gått fem minuter och vill då kramas, men för mig är inget förändrat förrän det är utrett eller åtminstone ordentligt genompratat.
    Haha, ja jag vill nog själv också reda ut det mesta, men jag är mer "här och nu" medans maken kan gå och sura i två dagar och jag vet inte ens vad jag har gjort. Jag säger till direkt när det är nåt och vill gärna reda ut det på stående fot, för jag orkar inte gå omkring och sura sen. Hinner glömma varför jag var upprörd... Men stora grejer är det klart att jag inte kan bara glömma "så där". Går det inte att reda ut på en gång brukar jag ta upp det sen när det är lite lugnare.
  • Fru E

*Skönt att vara hemma igen*

Bilåkningen till bröllopet, ett par mil från Kalmar, gick bra. Han fick ben och somnade sedan, hem var det lite sisådär men det är mer att han muttrar/biter eftersom att han inte vill vara instängd.

Det optimala hade varit att lämna bort honom men överlag gick det bra. På bröllopsdagen blev det helt fel med hans rutiner så han var uppe i varv och sov ingenting, för att totaldäcka 5 timmar under festen istället .
    Han är än så länge lätt att ha med sig men märkte att han inte kom till ro när det var så mycket folk, somnade till slut honom på nedervåningen (vi satt en våning upp) och bar upp honom i hans bur.

Hälsningen på brudparets hund, som han kommer att umgås med, gick bra men den andra hunden är aningen udda  i sitt sätt så det måste vi lära Buster. Dvs hon är väldigt osocial och vill inte leka utan bara ligga i sin egen lilla grävda grop så Buster var frustrerad över att han inte fick busa till slut.

På bara de här 2 veckorna märker vi hur han har vant sig här hemma, testar gränserna till max och nafsar/biter oss/saker när han är missnöjd gahhhhhh! Ett riktigt litet monster som ibland kan säljas billigt på blocket . Tycker det är svårt att veta att man gör rätt (hur man bannar honom) när han är uppe i varv men kan tänka mig att det är likadant med barn.

Några sovmorgnar är det inte tal om vilket vi kan sakna, speciellt maken men det är så det är

Ninnis-bet/nafsade er vovve något eller testade gränserna? Lanovia, Fru Sy???

Nu en dusch när maken ändå vägrar att göra något nyttigt medan monstret sover.

• Ninnnis
    passionsblomman skrev 2011-07-24 20:02:05 följande:

www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/lenke....
    Vi är också med och kramas.
  • Ninnnis
    Fru E skrev 2011-07-25 09:40:29 följande:
    Ninnis-bet/nafsade er vovve något eller testade gränserna? Lanovia, Fru Sy???
    Nej, vår vovve har aldrig bitit eller nafsat, men han var ju 1,5 år när vi fick honom. Jag tror valpar är mer benägna att göra så.

Testat gränser har han dock gjort.
  • Ninnnis

Fru E, vi korrigerar hunden direkt när han gör fel, och berömmner omedelbart efter när han gör rätt/slutar med det oönskade beteendet. 

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård