• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Fördelen med p-ring är att den verkar lokalt och jag inbillar mig att den därför påverkar kroppen mindre. Den utsöndrar en jämn mängd hormoner hela tiden, vilket gör att man slipper hela dosen på samma gång som vid piller, spruta och liknande. Jag har bara gott att säga om ringen, men nu slipper jag ju fundera på det

• Norrskensflamman
    Ninnnis skrev 2011-07-21 14:18:18 följande:
    *pussar och snusar lite extra från Flamman*
    HjärtaNalleHjärtaNalle

Det är samma med spiralen tror jag... verkar lokalt och avsöndrar en jämn mängd hormoner hela tiden. Tror jag??
  • Leksi
    Norrskensflamman skrev 2011-07-21 14:06:18 följande:
    Ahhhh, jag fattar. Vad fort du fått mens.  Jag fick min efter sju månader båda gångerna. När flickorna började äta vanlig mat. Men jag fattar ju att det är helt individuellt och säkert olika från gång till gång. Men jag helammade båda till sex månader (de fick bara smakportioner  från 4 mån) och sen kom mensen vid sju.
    Oh vilken aktivitet här inne på eftermiddagen! Så mycket jag vill kommentera men jag nöjer mig med

1) Alla sympatier i världen till dig Flamman, hoppas hoppas hoppas ärkeaset/bajshögen flyttar ut SNART!!!

2) Mini är ju helt ljuvligt söt!! Och som börjat ta napp nu och allt. Baby 

3) Hmmm.... Jag har fortfarande efter snart 15 månader inte fått tillbaka min mens.... Har mest tyckte det varit skönt att slippa men nu börjar jag faktiskt oroa mig lite. Ammar ju visserligen fortfarande kvällar och mornar men det är ju väldigt länge sedan jag slutade helamma (typ 9 månader sen).
  • Leksi

Nähäpp nu måste jag se till att betala de här fakturorna och kanske komma hem i tid idag.

• Soldemor

Nu har ondsinta handledaren haft utvärderingssamtal med sin praktikant, som tydligen varit rädd för mig. Ja, hu så hemsk jag är då!

• Norrskensflamman

Bajshögen har precis varit förbi på jobbet och var riktigt trevlig. Skulle åka förbi och handla och fixa middag tills jag kommer hem. Bad mig svänga förbi systemet och köpa lite vin så vi kan sitta på balkongen och mysa ikväll. Det är det här som är så jobbigt; ena stunden är han "som vanligt", snäll, glad, omtänksam, sansad. Nästa stund är han en Demon. Jag förstår ju att det är en del av hans diagnostik, men det gör han inte själv. Tyvärr.
    Och tyvärr så är det alltför jobbigt att hela tiden kastas mellan himmel o helvete. Jag har gjort det i elva år, och så länge det var mer himmel än helvete så var det okej. Men nu är det mer helvete än himmel, så därför måste jag ut ur detta med psyket och självkänslan i behåll. Hur ont det än gör, och hur trist och "lagomt" mitt liv än kommer att te sig sedan, så tror jag att på sikt så är det det bästa för mig och flickorna.

Leksi, tack för sympatierna. Och jag tror att det där med mensen är högst individuellt. Har du haft väldigt regelbunden innan du födde barn?

• Norrskensflamman

*ställer in en skål med norrbottniska jordgubbar, såna där som är naturligt söööööta pga våra många soltimmar. En skål med vispad grädde förser jag er med också*

Vi har världens bästa grannar (också en anledning till att jag inte vill flytta): Kom hem efter jobbet och grannen hade varit förbi med färska jordgubbar, färskpotatis och dill från sitt land

Lite vitt vin, någon??

• Heloise

Flamman:  Hormonspiral är underbart! Kunde jag gifta mig med den så hade jag gjort det Jag hade ignen mens på 8år, mådde som en prinsessa och billigt blir det också om man slår ut det.

Just nu kör vi väl med avbrutet vid fertila dagar, det gör ju inget om det skulle bli en bulle i ugnen lite tidigare än vi tänkt, Kondomer tycker jag är avskyvärda och jag vill inte börja med piller eller sätta in en spiral för att ta ut den om ett par månader. Har fungerat bra hittils

Flamman: jag kan inte föreställa mig hur du har det men det måste vara så otroligt jobbigt!

Här är vi trötta men glada. Neo-besöket gick bra och Elise är efter rent muskulärt, fast inte "alarmerande" däremot är hon helt i fas med sin korr ålder utvecklingsmässigt( någon drog en stor fet suck av lättnad när han sa det) än så länge ( där kom man ner på jorden igen) haha.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård