• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Heloise
    Ninnnis skrev 2011-07-22 10:17:55 följande:
    Jag passar på att slänga in en fråga om bärsele också. Jag vet att Heloise är frälst i Beco, har ni andra några tips? Jag är lite sugen på Ergobaby, är det någon som har erfarenhet av den?

Bärsjalen funkar bra (när jag väl har lärt mig knyta den lagom hårt), men som någon (Heloise?) påpekade så blir den väldigt varm nu på sommaren. Så småningom vill jag bära Mini på ryggen, då känns sele smidigare.

Tips emottages tacksamt!

Maken har underhållt Mini en lång stund med egna versioner av diverse barnvisor, men nu blev det tyst. Hoppas det betyder sömn för liten kille

Snart kommer makens syster med familj och ikväll kommer min norska väninna och övernattar. Imorgon sluter en annan nors väninna upp, innan de åker vidare till Danmark imorgon kväll. Mysigt!
    Jag tror lanovia har en ergo som hon gillar. Jag hade gärna haft en ergo om Elise hade kunnat sitta i den, jag tycker den verkar superbra! Men det är för dåligt huvudstöd i den för henne
    En av mina nära vänner har haft en ergo och hon var helt kär i sin, hade ungarna( en och en) på ryggen när hon lagade mat tom
  • Ninnnis
    Heloise skrev 2011-07-22 10:21:11 följande:
    Jag tror lanovia har en ergo som hon gillar. Jag hade gärna haft en ergo om Elise hade kunnat sitta i den, jag tycker den verkar superbra! Men det är för dåligt huvudstöd i den för henne
    En av mina nära vänner har haft en ergo och hon var helt kär i sin, hade ungarna( en och en) på ryggen när hon lagade mat tom
    TACK för input! Kanske blir en ergo då...
  • Ninnnis

Lanovia förresten, tack för napptipset om handflatan. Maken har testat både igår och idag, och det funkar! Nu ligger Mini i sin korg och sover med nappen guppande i den lilla munnen Hjärta

• Leksi

Puss puss på söta små bebisar! Har varit inne och tittat på Elise, Axel & Fälga & de är ju helt underbara! ♥

Jag vill jättegärna se bilder på Ada & Beda och Hvidis E & J *fladdrar med ögonfransarna och ber snällt*

Ninnis, var hemma hos en kompis i helgen och hon hade precis köpt en Ergobaby och var kanonnöjd än så länge iaf. Har bara hört gott om den!

• Leksi
    Norrskensflamman skrev 2011-07-22 09:03:17 följande:
    Igår lagade maken middag och vi drack vin och åt ost o kex. Helt okej. En lugn kväll.
    Du är inte långsint du Flamman, själv skulle jag ha varit kall som is i flera dagar efter en sådan urladdning som ni hade kvällen innan. Men jag förstår att du njuter av lugnet när han är på det humöret.

Härligt med skofynd!! Såklart du skulle ha dem! Annars brukar det ju alltid vara fel storlek som är kvar.

*smaskar jordgubbar* Tungan ute
  • Norrskensflamman
    Ninnnis skrev 2011-07-22 10:30:02 följande:
    Lanovia förresten, tack för napptipset om handflatan. Maken har testat både igår och idag, och det funkar! Nu ligger Mini i sin korg och sover med nappen guppande i den lilla munnen Hjärta
    Just det, det tipset fick jag också minns jag nu. Det funkar klockrent Söta lilla Mini Hjärta
  • Norrskensflamman
    Leksi skrev 2011-07-22 11:04:04 följande:
    Du är inte långsint du Flamman, själv skulle jag ha varit kall som is i flera dagar efter en sådan urladdning som ni hade kvällen innan. Men jag förstår att du njuter av lugnet när han är på det humöret.

Härligt med skofynd!! Såklart du skulle ha dem! Annars brukar det ju alltid vara fel storlek som är kvar.

*smaskar jordgubbar* Tungan ute
    Hm, nä jag är känd för det... att inte vara långsint. Har ett stort, förlåtande hjärta. På gott och ont. Men jag orkar bara inte gå omkring och vara sur o tvär. Det är så jobbigt. Och särskilt som det inte leder någon vart med en sån som min man. Tror dock att jag är extremt överseende, tålmodig och förlåtande vad det gäller honom pga att jag vet att han har den problematik/diagnoser som han har. Om någon annan gjorde så hade jag nog reagerat lite annorlunda.Men jag är definitivt inte långsint. Och har svårt för människor som är det.

Ja om ni visste vad olikt det är mig att gå och köpa något åt mig själv, så där rakt av utan att höra vad maken tycker!!  Det var så jävla befriande.  Jag glömmer aldrig i våras när han var där borta och fulade sig och jag köpte en kappa för halva priset (400 kr) med tillhörande sjal för 100 spänn. T var med mig och hon gjorde stora ögon och sa "Mamma, ska du köpa det där åt DIG?!,,, Oj, vad pappa kommer skrika när han får reda på det"... Säger en hel del. Inte för att han skulle skrikit, men helt klart hade jag fått mig en känga.

Nu slipper jag sån skit hoppas jag
  • Heloise
    Ninnnis skrev 2011-07-22 10:28:47 följande:
    TACK för input! Kanske blir en ergo då...
    www.edenbaby.se/pages/valjasele.php

Den här sidan hjälpte mig jättemkt!
    Mini är så otroligt söt, jag måste ha missat napptipset med handflatan Elise vägrar ju konsekvent att ta nappen...
  • Heloise

Daa, parvlarna är ljuvliga, Elise har också en lika pyjamas som fälga och mini

Supersnygga skor flamman!

Usch att du inte får sova ordentligt Daa, det finns inga insomningstabletter som du kanta? Tänkte på de "lättare" som säljs på hälsokosten? Jag har haft perioder med sömnstörningar som hållit på ett par månader, fruktansvärt och jag kan nte ens föreställa mig hur det skulle vara nu med Elise och tänk om man hade två!!!!!!!!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård